POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Kompendium wiedzy z zakresu szkolnej edukacji historycznej!
Edukacja obywatelska w szkole została pomyślana jako przewodnik dla obecnych i przyszłych nauczycieli. Zawiera wskazówki dotyczące nie tylko lekcji wiedzy o społeczeństwie, ale również wybranych form pozalekcyjnych i pozaszkolnych do których organizowania jest zobowiązana szkoła. O takim doborze treści zdecydowała wyjątkowa rola szkoły w procesie edukacji obywatelskiej społeczeństwa.
(Ze Wstępu)
Autorzy przedstawili funkcję szkolnych zajęć z edukacji obywatelskiej w procesie kształtowania świadomego swoich praw i obowiązków obywatela. Czytelnicy – studenci specjalizacji pedagogicznych, nauczyciele zdobywający awans zawodowy i doświadczeni pedagodzy – znajdą tu odpowiedzi na wiele pytań dotyczących teorii i praktyki w nowoczesnym nauczaniu przedmiotu wiedza o społeczeństwie.
Książka w przystępny sposób prezentuje:
- nowoczesny warsztat pracy nauczyciela (m.in. techniki aktywizacji ucznia),
- omówienie niezbędnych zagadnień teoretycznych,
- liczne przykłady rozwiązań praktycznych możliwych do zastosowania na zajęciach,
- wiele technik, dzięki którym uczniowie lepiej przyswoją wiedzę i w większym stopniu nabędą umiejętności niezbędne w świadomym życiu obywatelskim.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 360 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20492-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Edukacja obywatelska | 11 |
1.1. Czym jest edukacja obywatelska? | 11 |
1.2. Specyfika wiedzy o społeczeństwie | 15 |
1.3. Edukacja obywatelska jako wspólne europejskie podejście | 16 |
1.4. Edukacja obywatelska w polskiej szkole – historia i współczesność | 18 |
1.4.1. Przed89 r | 19 |
1.4.2. W latach 1990–2008 | 21 |
1.4.3. Stan obecny | 24 |
1.5. Katalog kompetencji społecznych i obywatelskich kształconych | |
w ramach edukacji obywatelskiej | 25 |
1.6. Model nauczyciela edukacji obywatelskiej | 31 |
1.6.1. Prawa nauczyciela | 32 |
1.6.2. Obowiązki nauczyciela | 32 |
1.6.3. Powinności nauczyciela | 33 |
1.6.4. Kompetencje dydaktyczno-wychowawcze nauczyciela | 34 |
2. Cele edukacji obywatelskiej | 39 |
2.1. Cele edukacji obywatelskiej we współczesnej szkole | 39 |
2.2. Funkcje celów kształcenia | 40 |
2.3. Rodzaje celów kształcenia | 43 |
2.4. Formułowanie celów kształcenia | 44 |
2.5. Taksonomie celów kształcenia | 48 |
2.6. Zastosowanie celów kształcenia | 51 |
3. Metody nauczania wiedzy o społeczeństwie | 55 |
3.1. Klasyfikacje metod nauczania | 56 |
3.2. Wybór metody a efektywność nauczania | 57 |
3.3. Charakterystyka wybranych metod nauczania | 58 |
3.3.1. Metody podające | 59 |
3.3.2. Metody aktywizujące ucznia | 64 |
3.3.2.1. Uczenie się we współpracy jako forma organizacji pracy uczniów | 65 |
3.3.2.2. Metody kształcące umiejętność wymiany poglądów | 68 |
3.3.2.3. Metody kształcące umiejętność twórczego myślenia | 75 |
3.3.2.4. Metody kształcące umiejętność podejmowania decyzji | 80 |
3.3.2.5. Metody kształcące umiejętność rozwiązywania problemów | 89 |
3.3.2.6. Metody kształcące umiejętność samodzielnej pracy | 103 |
3.3.2.7. Metody kształcące umiejętności społeczne | 113 |
3.3.2.8. Metody kształcące umiejętności wartościowania i zapisu informacji | 115 |
3.3.2.9. Metody integrujące wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin | 123 |
4. Środki dydaktyczne w nauczaniu wiedzy o społeczeństwie | 139 |
4.1. Charakterystyka wybranych środków dydaktycznych | 140 |
4.1.1. Podręcznik szkolny | 140 |
4.2. Teksty źródłowe w edukacji obywatelskiej | 146 |
4.2.1. Klasyfikacja tekstów źródłowych | 146 |
4.2.2. Krytyka źródła | 147 |
4.2.3. Funkcje tekstów źródłowych | 147 |
4.2.4. Umiejętności rozwijane w pracy z tekstami źródłowymi | 148 |
4.2.5. Zasady pracy ze źródłami | 149 |
4.2.6. Specyfika źródeł aktowych | 150 |
4.2.7. Specyfika tekstów publicystycznych | 154 |
4.2.8. Inne źródła narracyjne | 157 |
4.3. Źródła ikonograficzne | 160 |
4.4. Środki symboliczne | 163 |
4.5. Środki audiowizualne | 166 |
4.5.1. Film | 157 |
4.5.2. Programy telewizyjne | 171 |
4.6. Technologia informacyjna | 173 |
5. Ocenianie osiągnięć uczniów | 183 |
5.1. Ocenianie i ocena szkolna | 184 |
5.2. Funkcje oceny szkolnej | 185 |
5.3. Rodzaje oceniania | 185 |
5.3.1. Ocenianie sumujące | 185 |
5.3.2. Ocenianie kształtujące | 186 |
5.4. Przedmiotowy system oceniania | 189 |
5.5. Sprawdzanie osiągnięć uczniów | 195 |
5.6. Narzędzia pomiaru dydaktycznego | 195 |
5.6.1. Test osiągnięć szkolnych | 197 |
5.6.2. Rodzaje i formy zadań testowych | 198 |
5.6.3. Inne narzędzia pomiaru dydaktycznego | 207 |
5.6.4. Komunikowanie oceny | 215 |
5.7. System oceniania zewnętrznego | 216 |
5.7.1. Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie | 216 |
6. Formy organizacyjne edukacji obywatelskiej | 225 |
6.1. Lekcja wiedzy o społeczeństwie | 227 |
6.1.1. Struktura lekcji | 227 |
6.1.2. Planowanie lekcji | 230 |
6.1.3. Typy lekcji | 230 |
6.2. Praca domowa | 238 |
6.3. Samorząd uczniowski | 239 |
6.4. Klub młodego obywatela – trening umiejętności społecznych | 242 |
6.5. Szkolny klub wolontariusza (SKW) | 244 |
6.6. Szkolny klub europejski (SKE) | 246 |
6.7. Szkolna grupa Amnesty International (AI) | 248 |
6.8. Inicjatywy prospołeczne – programy, kampanie, akcje organizacji | |
pozarządowych | 249 |
6.8.1. Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) | 249 |
6.8.2. Polska Akcja Humanitarna (PAH) | 251 |
6.8.3. Inne organizacje prowadzące akcje, kampanie i programy edukacyjne | 252 |
6.8.4. Kalendarz obywatelski – kultywowanie świąt, tradycji i obyczajów | 253 |
6.9. Olimpiady i konkursy | 255 |
6.9.1. Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym (OWoPiŚW) | 256 |
6.9.2. Olimpiady i konkursy, których laureaci i finaliści nie uzyskują uprawnień | |
w systemie egzaminacyjnym | 256 |
6.10. Wycieczka edukacyjna | 257 |
7. Program nauczania wiedzy o społeczeństwie | 259 |
7.1. Pojęcie programu nauczania | 260 |
7.2. Opracowanie własnego programu nauczania | 262 |
7.3. Kryteria wyboru programu nauczania | 264 |
7.4. Autorski program nauczania wiedzy o społeczeństwie dla liceum | |
i technikum w zakresie rozszerzonym | 265 |
8. Planowanie pracy dydaktycznej nauczyciela wiedzy o społeczeństwie | 321 |
8.1. Zasady planowania dydaktycznego | 321 |
8.2. Planowanie kierunkowe | 324 |
8.3. Planowanie wynikowe | 326 |
8.4. Planowanie metodyczne | 338 |
8.5. Wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych do planowania pracy | |
dydaktycznej | 338 |
Zalecana literatura | 341 |
Wybrane strony internetowe przydatne w edukacji obywatelskiej | 345 |
Bibliografia | 349 |
Indeks rzeczowy | 355 |