Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI

Muzyka wobec rewolucji druku. Przemiany w kulturze muzycznej XVI

1 opinia

Format:

ibuk

Książka jest próbą całościowego spojrzenia na znaczenie wynalazku druku dla kultury muzycznej XVI wieku. Po zarysowaniu historii wczesnego drukarstwa muzycznego, jego podstaw technologicznych, finansowych i społecznych autor charakteryzuje kształtujący się wówczas rynek wydawnictw nutowych. Wskazuje na zależność zawartości i zewnętrznej postaci druków od warunków ekonomicznych, omawia przejawy rywalizacji między oficynami oraz przedstawia krąg protektorów edycji muzycznych. Typografia przyczyniła się do wzrostu alfabetyzacji muzycznej, umożliwiła unifikację europejskiego repertuaru, pogłębiając zarazem różnice między poszczególnymi gatunkami i stylami muzycznymi. Zapewniła długie trwanie niektórych typów twórczości, co nie wykluczało promowania w pierwszym rzędzie dzieł najnowszych i reagowania na bieżące wydarzenia religijne czy polityczne. Nowe medium wpłynęło nie tylko na obieg i funkcjonowanie repertuaru, ale także na świadomość twórców: ich poczucie autorstwa i indywidualności. Autor stawia tezę, że dzięki rewolucji druku poszerzył się społeczny i estetyczny horyzont kultury muzycznej, powstały nowe typy twórczości oraz zwiększył się krąg odbiorców zapisywanej muzyki. Proponuje powiązanie tych zjawisk z narodzinami nowożytności muzycznej, odnajdując niekiedy kontynuację zmian zapoczątkowanych w XVI wieku w kulturze współczesnej.


Rok wydania2011
Liczba stron334
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
ISBN-13978-83-231-2720-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz exemplów    9
  Wprowadzenie    11
  Prolog. Od pergaminu do papieru    19
  Rozdział 1. Powstanie i rozwój drukarstwa muzycznego    25
    1.1. Początki drukarstwa muzycznego    25
    1.2. Czasy Petrucciego i Antica: druk wielokrotny i drzeworyt    31
    1.3. Druk pojedynczy: od Attaingnanta do przełomu wieków    44
  Rozdział 2. Typy i rozmiar produkcji drukarskiej    57
    2.1. Typy druków muzycznych    57
    2.2. Wysokość nakładów    64
    2.3. Wielkość produkcji drukarskiej    72
  Rozdział 3. Od drukarza do odbiorcy    79
    3.1. Koszty i ceny    79
    3.2. Kolportaż    89
    3.3. Krąg odbiorców i kolekcjonerstwo    94
  Rozdział 4. Druk a powstanie rynku muzycznego    105
    4.1. Wygląd druku pochodną decyzji ekonomicznych    105
    4.2. Strony tytułowe jako forma reklamy    115
    4.3. Dobór repertuaru a wymogi rynku    129
    4.4. Pozyskiwanie protektorów    138
    4.5. Konkurencja    154
  Rozdział 5. Znaczenie druku dla kultury muzycznej    169
    5.1. Druk a alfabetyzacja muzyczna    169
    5.2. Unifikujące znaczenie druku    178
    5.3. Druk umacnia podziały    191
    5.4. Konserwująca moc druku    202
    5.5. W służbie propagandy religijnej i politycznej    214
  Rozdział 6. Kompozytorzy w obliczu nowego medium    229
    6.1. Narodziny nowożytnego autorstwa    229
    6.2. Kreowanie indywidualności    245
    6.3. Druk a przemiany twórczości kompozytorskiej    257
  Epilog. od druku do rękopisu    265
  Zakończenie    273
  Bibliografia    277
  Wykaz ilustracji    295
  Summary. music and the printing revolution. transformations in the musical culture of the sixteenth century    299
  Indeks osób oraz tytułów druków i dzieł muzycznych    303
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia