POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem monografii jest zaprezentowanie w pierwszej, wprowadzającej części podstawowej wiedzy na temat rodzajów traumy, jej możliwych następstw i form pomocy ofiarom. W drugiej części, po krótkiej refleksji nad teoretycznym i metodologicznym statusem pojęcia urazu i jego intrapsychicznych i behawioralnych następstw, znajdują się poglądy i badania empiryczne dotyczące czynników ryzyka zaburzeń po relacyjnych doświadczeniach traumatycznych wczesnego okresu życia oraz osobowościowych moderatorów tych zaburzeń. Próbujemy odpowiedzieć na niektóre z zasygnalizowanych wcześniej pytań, ilustrując koncepcje teoretyczne wybranymi badaniami empirycznymi. Znaczna część opisanych badań prowadzona była w toku seminariów magisterskich i prac doktorskich realizowanych w Instytucie Psychologii Uniwersytetu A. Mickiewicza i dotyczyła autodestruktywnych następstw doświadczeń przemocy i zaniedbania w dzieciństwie. Pragniemy w nich również wskazać na znaczenie wybranych właściwości osobowości, które zdają się pełnić rolę moderatorów wobec skutków urazu. Zebrany materiał wpisuje się więc w nurt studiów nad poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie o wewnątrzpsychiczne czynniki oraz te pośredniczące w powstawaniu zaburzeń pourazowych i stanowi głos w dyskusji o znaczeniu niektórych wymiarów osobowościowych, takich jak relacja więzi, poczucie koherencji lub sensu i woli życia w zderzeniu z krytycznymi doświadczeniami życiowymi.
Fragm. Wprowadzenia
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Wydawnictwo PWSZ w Koninie |
ISBN-13 | 978-83-88335-62-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI URAZU – Teresa Schiller -Gąsiorowska | 11 |
ROZDZIAŁ 1. Pojęcie, rodzaje i skutki traumy | 13 |
1. Pojęcie urazu | 13 |
2. Rodzaje zdarzeń traumatycznych | 15 |
2.1. Wewnątrzrodzinna przemoc wobec dziecka jako źródło wczesnych urazów relacyjnych | 19 |
3. Konsekwencje traumatycznych doświadczeń | 21 |
3.1. Zespół stresu pourazowego jako konsekwencja urazu | 21 |
3.2. Zespół urazu chronicznego | 26 |
3.3. Objawy i konsekwencje w przypadku maltretowanych dzieci | 29 |
3.4. Zaburzenia reaktywne jako konsekwencja urazu | 35 |
4. Czynniki warunkujące wystąpienie konsekwencji po urazie | 37 |
ROZDZIAŁ 2. Interwencja i pomoc specjalistyczna dla osób po doświadczeniach traumatycznych | 41 |
1. Doświadczenie traumatyczne z perspektywy teorii kryzysu | 41 |
2. Pomoc psychologiczna dla ofiar urazu | 44 |
2.1. Rodzaje pomocy psychologicznej | 44 |
2.2. Ogólne zasady terapii w przypadkach urazów | 46 |
2.3. Metody i techniki stosowane w terapii urazów | 48 |
2.4. Motywy doboru metod terapeutyczych | 62 |
2.5. Problemy etyczne terapii ofiar urazu | 71 |
3. Wsparcie społeczne dla ofiar urazu | 72 |
3.1. Skuteczność wsparcia społecznego | 72 |
3.2 Wsparcie społeczne dla ofiar katastrof i klęsk żywiołowych | 75 |
3.3. Wsparcie grup terapeutycznych dla ofiar urazu | 79 |
Bibliografia | 81 |
CZĘŚĆ II. OSOBOWOŚĆ A WCZESNY URAZ RELACYJNY. KONCEPCJE I BADANIA – Anna Suchańska | 85 |
Wstep | 87 |
ROZDZIAŁ 1. Kontrowersje wokół pojęcia urazu | 89 |
1. Kilka ustaleń w kwestii ujmowania i badania konsekwencji urazu | 92 |
ROZDZIAŁ 2. Osobowościowe konsekwencje wydarzeń traumatycznych w teorii i badaniach | 99 |
1. Wczesny uraz relacyjny a zmiana osobowości – mechanizmy i procesy | 101 |
1.1. Psychofizjologiczne następstwa wczesnej traumy relacyjnej | 102 |
1.2. Psychologiczne koncepcje mechanizmów oddziaływania traumy | 105 |
2. Osobowościowe skutki wczesnej traumy relacyjnej | 105 |
2.1. Pourazowa struktura osobowości | 106 |
2.2. Zaburzenia więzi | 108 |
2.3. Trudności samoregulacji i dalsze konsekwencje traumy | 114 |
2.4. „Zranione ‘ja’” – intrapsychiczny skutek przemocy i czynnik ryzyka zaburzeń zachowania | 116 |
2.5. Postawa wobec życia | 119 |
2.6. Zachowania autodestruktywne – behawioralna reakcja na traumę | 120 |
ROZDZIAŁ 3. Badania empiryczne nad właściwościami osobowości i zachowaniami autodestruktywnymi osób po doświadczeniach przemocy, zaniedbania i zaburzonej więzi | 125 |
1. Przemoc, „ja” cielesne i tendencje dysocjacyjne oraz ich związek z autodestruktywnymi zaburzeniami zachowania | 126 |
2. Trauma przywiązaniowa, kontakt fizyczny i bliskość z rodzicami a „ja” cielesne | 141 |
3. Przywiązanie a zdolność do opiekowania się sobą i ochrony | 144 |
ROZDZIAŁ 4. Osobowość w procesie zmagania się z urazem w świetle wyników badań | 151 |
1. Osobowość jako moderator skutków traumy – czynniki ryzyka i odporności | 153 |
2. Poczucie koherencji, sensu i woli życia, samoświadomość i refleksyjność a autodestruktywne skutki urazu w świetle własnych badań empirycznych | 161 |
2.1. Uraz – poczucie koherencji – pośrednia autodestruktywność | 162 |
2.2. Poczucie sensu i woli życia – autodestrukcyjne skutki przemocy | 171 |
2.3. Samoświadomość a dysocjacyjne następstwa doświadczeń traumatycznych | 175 |
2.4. Refleksyjność w procesie zmagania się z chronicznymi traumatycznymi doświadczeniami dzieciństwa | 180 |
Zakończenie | 182 |
Bibliografia | 185 |
Wykaz tabel, rysunków i wykresów | 190 |