INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Ruch, który jako atrybut życia, warunkuje ciągłe dostosowanie się organizmu do zmian środowiska naturalnego, decydował nie tylko o przetrwaniu pojedynczego człowieka, ale także gatunku ludzkiego. Wzrastający poziom rozwoju cywilizacyjnego w znacznym stopniu ograniczył aktywność ruchową człowieka […].
Zachowania ruchowe człowieka są w dużej mierze odzwierciedleniem jego możliwości dostosowania się do otoczenia, jednak zmniejszeniu uległy wymagania ze strony środowiska (Słowińska 2000). […]
Do najważniejszych czynników różniących aktywność ruchową populacji polskiej zalicza się: płeć, wiek, miejsce zamieszkania i wykształcenie. […]
Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają duże znaczenie dla przebiegu i tempa wzrastania dzieci i młodzieży czynników społeczno-ekonomicznych. Odpowiedzialne są one zarówno za różnice międzyśrodowiskowe – miasto-wieś – jak i wewnątrz tych środowisk (Bielicki i wsp. 1997). […]
Dzieci wiejskie prezentują niższy poziom rozwoju morfologicznego i dojrzałości płciowej niż ich rówieśnicy z miast, a dystans wieś – miasto ulega zwiększeniu, gdy brana jest do porównań populacja wielkomiejska. Z przedstawionych rozważań na temat poziomu i struktury sprawności w środowisku wiejskim, miejskim, uprzemysłowionym i innych nasuwa się wniosek, że każda populacja w swoisty sposób dostosowuje się do określonych potrzeb życia w konkretnych warunkach środowiska. Te specyficzne właściwości i umiejętności pozwalają w tym środowisku istnieć i być skutecznym, czyli i sprawnym. […]
fragm. wstępu
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 194 |
Kategoria | Sport |
Wydawca | Wydawnictwo PWSZ w Koninie |
ISBN-13 | 978-83-88335-74-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wstęp | 5 |
1.1. Cel i założenia badań | 13 |
1.2. Charakterystyka badanych środowisk | 14 |
2. Materiał i metody badań | 23 |
2.1. Materiał badawczy | 23 |
2.2. Metody badań | 24 |
2.2.1. Metody pomiaru cech somatycznych | 24 |
2.2.2. Metody pomiaru zdolności motorycznych | 25 |
2.2.3. Metody zbierania informacji dotyczące środowisk życia i pracy badanych | 26 |
2.2.4. Metody opracowania statystycznego | 30 |
3. Wyniki badań | 31 |
3.1. Warunki rozwoju motorycznego i somatycznego | 31 |
3.1.1. Czynniki środowiska lokalnego | 31 |
3.1.2. Czynniki środowiska szkolnego | 34 |
3.1.3. Czynniki środowiska rodzicielskiego | 36 |
3.2. Przejawy zainteresowań kulturą fizyczną rodziców i dzieci | 39 |
3.2.1. Przejawy zainteresowań kulturą fizyczną rodziców | 39 |
3.2.2. Przejawy zainteresowań kulturą fizyczną dzieci | 41 |
3.3. Rozwój somatyczny i motoryczny dzieci wiejskich w wieku 7-15 lat z regionu rolniczego i podmiejskiego | 48 |
3.3.1 Rozwój somatyczny dziewcząt i chłopców | 48 |
3.3.1.1. Rozwój somatyczny dziewcząt | 48 |
3.3.1.2. Rozwój somatyczny chłopców | 51 |
3.3.2. Rozwój motoryczny dziewcząt i chłopców | 53 |
3.3.2.1. Rozwój motoryczny dziewcząt | 53 |
3.3.2.2. Rozwój motoryczny chłopców | 57 |
3.4. Współczynniki korelacji występujące między cechami somatycznymi, zdolnościami motorycznymi i badanymi regionami | 61 |
3.5. Współczynniki korelacji występujące między parametrami rozwoju motorycznego i somatycznego | 64 |
4. Uwarunkowania środowiskowe rozwoju motorycznego | 67 |
4.1. Analiza współwystępowania wybranych czynników środowiskowych i parametrów rozwoju motorycznego | 68 |
4.1.1. Współwystępowanie parametrów środowiska lokalnego i szkolnego, a także przejawów zainteresowań kulturą fizyczną rodziców i dzieci oraz rozwojem motorycznym | 69 |
4.1.2. Współczynniki korelacji występujące między parametrami środowiska rodzicielskiego i rozwoju motorycznego | 75 |
4.1.3. Współczynniki korelacji występujące między parametrami środowiska rodzicielskiego i przejawami zainteresowań kulturą fizyczną rodziców, rodziców i dzieci oraz dzieci a rozwojem motorycznym | 80 |
4.2. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju motorycznego dzieci w świetle testu statystycznego ANOVA | 108 |
4.2.1. Czynniki rodzicielskie a zdolności motoryczne | 108 |
4.2.2. Parametry środowiska rodzicielskiego i przejawy zainteresowań kulturą fizyczną rodziców, rodziców i dzieci oraz dzieci a rozwojem motorycznym | 112 |
5. Dyskusja | 117 |
6. Wnioski | 133 |
7. Piśmiennictwo | 137 |
8. Streszczenie | 147 |
9. Aneks | 151 |