Public relations

Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju

1 ocena

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

38,43  54,90

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 54,90 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 38,43 zł  


38,43

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Public relations – biała czy czarna magia zarządzania?


Podręcznik akademicki do przedmiotu public relations zawiera najnowszą wiedzę o funkcjach i roli społecznej pełnionej przez PR. Inicjuje nową w polskiej literaturze dyskusję o potrzebie analizy PR jako zjawiska socjologicznego oraz dziedziny wiedzy teoretycznej i praktycznej w zakresie demokratyzacji procesów komunikowania społecznego. Poszczególne rozdziały zawierają autentyczne, zaczerpnięte bezpośrednio z praktyki, przykłady różnych działań i zachowań specjalistów PR, obrazujące tezy omawiane w tekstach, a kończą się spisem zalecanej literatury oraz zestawem pytań, na które czytelnik znajdzie odpowiedź w treści danego rozdziału.


Poza podstawową wiedzą z dziedziny PR, podręcznik ten prezentuje zagadnienia dotychczas pomijane lub omawiane bardzo pobieżnie w polskiej literaturze przedmiotu, np.: psychospołeczne podstawy PR, odpowiedzialność i etyka, wewnętrzny PR, PR w instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych oraz finansowych i giełdowych.


Zespół autorski:


Dodatkowym atutem podręcznika jest zespół autorski, który tworzą wybitni specjaliści-naukowcy, wywodzący się z kilku polskich ośrodków akademickich oraz praktycy od wielu lat działający i odnoszący sukcesy w dziedzinie PR. Tworzą go: Anna Adamus-Matuszyńska, Ewa Hope, Barbara Iwankiewicz-Rak, Wojciech Jabłoński, Michał Macierzyński, Wiesław Macierzyński, Jerzy Olędzki, Beata Paczyńska, Waldemar Rydzak, Andrzej Stolarczyk, Aneta Szymańska, Andrzej Świątecki, Jacek Trębecki, Paweł Trochimiuk, Dariusz Tworzydło.


Adresaci książki:


Podręcznik adresowany jest do studentów uczelni wyższych na kierunkach zarządzania i marketingu, dziennikarstwa i komunikacji społecznej, politologii oraz innych nauk społecznych i studiów specjalistycznych z zakresu PR. Stanowi również uzupełnienie teoretycznej wiedzy dla praktyków zajmujących się kreowaniem wizerunku w firmach i organizacjach oraz ich komunikacją ze społeczeństwem.


Rok wydania2008
Liczba stron360
KategoriaPublic Relations
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-17920-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     11
  CZĘŚĆ I. Podstawy public relations     17
   ROZDZIAŁ 1. Public relations w komunikacji społecznej (Jerzy Olędzki)     17
   1.1. Wprowadzenie     17
   1.2. Filozofia public relations     18
   1.2.1. Rozwój środków komunikacji     18
   1.2.2. Społeczna rola dialogu     21
   1.2.3. Sensor bezpieczeństwa     23
   1.3. Public relations jako wyższa forma komunikowania społecznego     26
   1.3.1. Świadome planowanie komunikacji w demokratycznym społeczeństwie     26
   1.3.2. Funkcje i typy komunikacji     28
   1.4. Techniki negatywnej propagandy - tzw. czarny PR i media spinning     29
   1.5. Wynaturzenia w działaniach public relations     32
   1.5.1. Marketingowe narzędzie promocji     33
   1.5.2. Mieszanie funkcji     35
   1.6. Społeczne rozumienie terminu public relations     37
   1.6.1. Czym jest public relations?     40
   1.6.2. Pozytywne skojarzenia     42
   1.7. Kierunki rozwoju public relations – demokratyczne komunikowanie czy marketingowe public relations?     44
   1.7.1. Poprawa komunikacji społecznej     44
   1.7.2. Transparentność relacji międzyludzkich     47
   Pytania     48
   Literatura     48
   ROZDZIAŁ 2. Psychospołeczne podstawy public relations (Anna Adamus-Matuszyńska)     49
   2.1. Psychologia w public relations     49
   2.1.1. Praktyka teorii wywierania wpływu w public relations     49
   2.1.2. Praktyka teorii perswazji w public relations     57
   2.1.3. Praktyka teorii postaw w public relations     59
   2.1.4. Opinia publiczna i proces jej kształtowania     64
   2.2. Socjologia w public relations     62
   2.2.1. Kultura i jej rola w procesie budowania programów public relations     67
   2.2.2. Społeczno-kulturowe zróżnicowanie a public relations     74
   2.2.3. Społeczne konsekwencje globalizacji a public relations     75
   2.2.4. Psychospołeczna natura public relations     79
   Pytania     80
   Literatura     80
   ROZDZIAŁ 3. Public relations w instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych (Barbara Wankiewicz-Rak)     81
   3.1. Organizacje publiczne i pozarządowe jako podmioty działań public relations     81
   3.1.1. Publiczne oraz społeczne cele i funkcje organizacji niedochodowych     81
   3.1.2. Pracownicy i wolontariusze – publiczność wewnętrzna     84
   3.1.3. Otoczenie zewnętrzne – interesariusze organizacji     85
   3.2. Obszary decyzji w zakresie public relations     87
   3.2.1. Kreowanie wizerunku organizacji     87
   3.2.2. Fundrising i pozyskiwanie wolontariuszy     89
   3.2.3. Zdobywanie poparcia społecznego     91
   3.3. Instrumenty public relations i przykładowe obszary ich zastosowań     94
   3.3.1. Wyższa uczelnia     94
   3.3.2. Organizacje pozarządowe     98
   3.3.3. Gmina     99
   Pytania     105
   Literatura     105
   ROZDZIAŁ 4. Relacje wewnętrzne (Jacek Trębecki)     106
   4.1. Rola i miejsce relacji wewnętrznych w firmie     106
   4.2. Wykorzystanie instynktów i automatyzmów w internal relations     109
   4.2.1. Instynkt terytorialny     110
   4.2.2. Instynkt stadny     112
   4.2.3. Automatyzmy reakcji     113
   4.3. Konflikt w budowaniu relacji wewnętrznych     113
   4.4. Narzędzia relacji wewnętrznych     116
   4.4.1. Klasyfikacja narzędzi według stopnia formalności     116
   4.4.2. Klasyfikacja narzędzi ze względu na opcje korzystania     117
   4.4.3. Podział ze względu na wektor komunikowania     117
   4.5. Kultura organizacyjna     118
   4.6. Podsumowanie     121
   Pytania     122
   Literatura     122
   ROZDZIAŁ 5. Pomiar efektywności działań public relations (Dariusz Tworzydło)     123
   5.1. Pomiar efektywności w Polsce i na świecie     123
   5.2. Efektywność i skuteczność działań public relations     124
   5.3. Powiązanie działań public relations z zyskiem i kosztami w przedsiębiorstwie     125
   5.4. Analiza stanu faktycznego     126
   5.4.1. Jakościowa i ilościowa analiza i ocena mediów     126
   5.4.2. Analiza grup docelowych na podstawie metod badań marketingowych     128
   5.5. Ocena działań sponsoringowych     129
   5.6. Macierz celów wizerunkowych jako metoda oceny działań public relations     130
   5.6.1. Analiza wykorzystania macierzy w procesie oceny zmian wizerunku     131
   5.6.2. Obliczanie luki wizerunkowej. Interpretacja wartości zawartych na macierzy     133
   5.7. Pozyskiwanie wiedzy i informacji. Wykorzystywanie badań w pracy działu public relations (Beata Paczyńska, Andrzej Stolarczyk)     135
   Pytania     138
   Literatura     138
   ROZDZIAŁ 6. Odpowiedzialność w działaniach public relations - zasady etyczne (Ewa Hope)     139
   6.1. Istota zachowań etycznych w działaniach public relations     139
   6.1.1. Etyka zawodowa – czy to oksymoron?     139
   6.1.2. Etyka w działalności public relations – konieczność, szansa czy przeszkoda?     142
   6.1.3. Podstawowe wartości etyczne w public relations     145
   6.1.3.1. Zasada konieczności komunikowania     147
   6.1.3.2. Zasada prawdziwości informacji     148
   6.1.3.3. Zasada przejrzystości działań     150
   6.2. Odpowiedzialność i dylematy etyczne w public relations     151
   6.2.1. Odpowiedzialność jako kategoria etyczna     151
   6.2.2. Rola PR-owca w firmie     154
   6.2.3. Agencje public relations dla przedsiębiorstw     156
   6.2.4. Kodeksy zawodowej etyki public relations     157
   6.3. Odpowiedzialność społeczna firm - narzędzie public relations czy coś więcej?     159
   6.3.1. Istota i historia CSR - filantropia czy wspieranie społeczeństw?     159
   6.3.2. Programy społecznej odpowiedzialności biznesu - element strategii firmy czy narzędzie public relations?     161
   6.3.3. Public relations dla CSR     162
   6.3.4. Odpowiedzialność firmy, branży i odpowiedzialność osoby – zamiast zakończenia     164
   Pytania     164
   Literatura     165
  CZĘŚĆ II. Public relations w komunikacji marketingowej     169
   ROZDZIAŁ 7. Zintegrowane komunikowanie marketingowe (Aneta Szymańska)     169
   7.1. Koncepcja zintegrowanej komunikacji marketingowej     169
   7.1.1. System komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa     169
   7.1.2. Ewolucja i charakterystyka koncepcji zintegrowanej komunikacji     171
   7.1.3. Warunki integracji systemu komunikacji marketingowej     176
   7.1.4. Zalety i wady zintegrowanego komunikowania     178
   7.1.5. Planowanie zintegrowanej komunikacji     181
   7.1.6. Kompleksowa ocena działań komunikacyjnych     183
   7.2. Rola public relations w zintegrowanym komunikowaniu marketingowym     184
   7.2.1. Public relations i marketing – przeciwnicy czy korporacyjni sprzymierzeńcy?     184
   7.2.2. Marketingowe public relations – odrębna dziedzina?     188
   7.2.3. Strategiczne zastosowanie public relations w integracji marketingowej     191
   7.3. Zintegrowana komunikacja marketingowa XXI wieku     193
   7.3.1. PrzyszłoŚć zintegrowanego marketingowego public relations     193
   7.3.2. Trendy w rozwoju zintegrowanej komunikacji marketingowej     195
   Pytania     196
   Literatura     197
   ROZDZIAŁ 8. Marka a public relations (Andrzej Świątecki)     198
   8.1. Marka - perspektywa public relations     198
   8.1.1. Definicja marki     198
   8.1.2. Public relations i marka - wspólne korzenie     199
   8.2. Tożsamość marki     201
   8.3. Wizerunek marki     207
   8.3.1. Definicja i historia pojęcia     207
   8.3.2. Nowa rola wizerunku marki     208
   8.4. Public relations dla marki     211
   8.4.1. Marketingowe public relations     212
   8.4.2. Public relations – remedium uniwersalne?     214
   8.5. Marka - ikona XXI wieku     215
   8.5.1. Marka nowego etapu     217
   8.5.2. Konsument i marka – partnerstwo, dyktat czy uległoŚć?     219
   Pytania     224
   Literatura     225
  CZĘŚĆ III. Public relations - implikacja w praktyce     229
   ROZDZIAŁ 9. Polityczne public relations a kreowanie informacji. Analiza krytyczna (Wojciech Jabłoński)     229
   9.1. Spin doctoring/media spinning – geneza i kontekst zjawiska     229
   9.1.1. Pozycja i wymagania mediów jako "strażnika" systemu demokratycznego (według teorii tzw. czwartej władzy)     230
   9.1.2. Wzrost znaczenia interpretacyjnej funkcji mediów     231
   9.1.3. Doświadczenia amerykańskie – koniec wieku XX erą spinningu     233
   9.1.4. Manipulacja czy immanentna cecha ustrojowa? Zarzuty i mity związane z "nakręcaniem informacji"     234
   9.2. Narzędzia i techniki uzyskiwania spinu     235
   9.2.1. Baza danych – mailing list i katalog wycinków prasowych     237
   9.2.2. Pseudowydarzenia     239
   9.2.3. Sugerowanie interpretacji medialnych "wydarzeń"     242
   9.3. Skrajne formy medialnego spinningu (tzw. czarny PR)     244
   9.3.1. Polityczne public relations – spin doctoring w kampanii negatywnej     244
   9.3.2. Niebezpieczeństwo przesunięcia akcentów w stronę propagandy     245
   Pytania     249
   Literatura     249
   ROZDZIAŁ 10. Public relations instytucji finansowych i giełdowych (Michał Macierzyński, Wiesław Macierzyński)     250
   10.1. Public relations instytucji finansowych     250
   10.1.1. Public relations finansowe w Polsce i na świecie     250
   10.1.2. Public relations w strategii instytucji finansowej     253
   10.1.3. Zakres i odbiorcy działań public relations finansowego     255
   10.1.4. Organizacja public relations w instytucjach finansowych     259
   10.1.5. Sponsoring i lobbing w public relations finansowym     262
   10.2. Investor relations     265
   10.2.1. Investor relations w strategii spółki giełdowej     265
   10.2.2. Narzędzia investor relations i ich wykorzystanie w kształtowaniu wizerunku firmy giełdowej     269
   10.2.3. Wykorzystanie investor relations w procesie upublicznienia spółki     271
   10.2.4. Odbiorcy działań i kontakty z akcjonariuszami     272
   Pytania     274
   Literatura     274
   ROZDZIAŁ 11. Zarzadzanie informacja w sytuacjach kryzysowych (Waldemar Rydzak)     276
   11.1. Kryzys w organizacji. Analiza determinantów kryzysu     276
   11.2. Antycypowanie kryzysów i zapobieganie im przy wykorzystaniu public relations     278
   11.2.1. Strategiczne a kryzysowe działania public relations     278
   11.2.2. Czynniki wpływające na powstawanie i rozwój sytuacji kryzysowych     283
   11.2.3. Identyfikacja zagrożeń oraz grup docelowych     284
   11.2.4. Planowanie strategii komunikowania     286
   11.3. Działania public relations w trakcie sytuacji kryzysowej     287
   11.3.1. Etyka komunikowania się w sytuacji kryzysowej     287
   11.3.2. Skuteczność narzędzi public relations w sytuacjach kryzysowych     288
   11.3.3. Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej     289
   11.3.4. Zasady współpracy z mediami     289
   11.4. Sanacja wizerunku     292
   Pytania     293
   Literatura     293
   ROZDZIAŁ 12. Praktyka public relations. Organizacja działu public relations i biura prasowego w firmie (Beata Paczyńska, Andrzej Stolarczyk)     294
   12.1. Dział public relations i biuro prasowe w organizacjach     294
   12.1.1. Zadania działu public relations i biura prasowego w ujęciu funkcjonalnym     294
   12.1.2. Modele organizacji służb informacyjnych     297
   12.1.2.1. Umiejscowienie działu public relations i biura prasowego w strukturze organizacyjnej firmy     300
   12.1.2.2. Charakterystyczne rozwiązania strukturalne w zakresie organizacji działu public relations i biura prasowego     303
   12.1.2.3. Pola współpracy i wspólnych kompetencji z innymi działami w firmie     307
   12.1.2.4. Niezależność komórki public relations a współpraca z marketingiem     309
   12.1.2.5. Współpraca z działem human resources i motywowanie pracowników     311
   12.2. Struktura wewnętrzna służb informacyjnych     312
   12.2.1. Modele organizacji wewnętrznej działu public relations i biura rzecznika oraz zakresy kompetencyjne poszczególnych stanowisk     312
   12.2.2. Technicy i menedżerowie komunikacji – dwa komplementarne typy PR-owców     315
   12.2.3. Rzecznik idealny – kryteria oceny     318
   12.2.4. Public relations a Internet     321
   12.2.5. Tworzenie baz danych     323
   Pytania     330
   Literatura     331
   ROZDZIAŁ 13. Praktyka public relations. Budżetowanie kampanii public relations (Paweł Trochimiuk)     332
   13.1. Proces tworzenia strategii     332
   13.1.1. Badanie strategiczne     332
   13.1.2. Planowanie     333
   13.1.3. Pojęcie uprawiania strategii     334
   13.2. Specyfika budżetu     335
   13.2.1. Ile zabudżetować?     335
   13.2.2. Elementy budżetu     337
   Pytania     342
   Literatura     342
  Noty o autorach     343
  Bibliografia     348
  Indeks     356
RozwińZwiń