INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia o charakterze interdyscyplinarnym ukazuje w nowym świetle aspekt relacji międzyludzkich w różnego rodzaju przedsiębiorstwach, będący pochodną wykształcenia kadr menedżerskich w Polsce w zderzeniu z uwarunkowaniami makrospołecznymi. W ten sposób autor nawiązuje do międzynarodowych badań społecznych w nurcie neolewicowym, krytycznym wobec neoliberalizmu gospodarczego i politycznego. Interesujące jest, że taką kategorię jak „klasowość” można zastosować w zupełnie nowym kontekście społeczno-gospodarczym i politycznym.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 308 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2306-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Uwagi wstępne | 9 |
ROZDZIAŁ I. Społeczne funkcje menedżerów w strukturach nowoczesnych społeczeństw | 15 |
Pojęcie menedżera | 15 |
Funkcje menedżerów w podziale pracy społecznej | 24 |
Kooperacja. Uwarunkowania gospodarcze i społeczne | 25 |
Praca kierownicza i wykonawcza | 28 |
Rewolucja menedżerska – koncepcja i krytyka | 31 |
Menedżerowie a zagadnienie produkcyjności pracy ludzkiej | 33 |
Thorsteina Veblena rozumienie produkcyjności pracy a położenie menedżerów w społeczeństwie | 35 |
Archaiczność pojęcia „praca umysłowa i fizyczna” | 36 |
Menedżer jako zawód i powołanie | 37 |
Podsumowanie | 42 |
ROZDZIAŁ II. Klasowość menedżerów jako główny składnik tożsamości | 44 |
Znaczenie kategorii „klasa społeczna” w analizie pozycji społeczno-ekonomicznej menedżerów | 44 |
Pojęcie klasy społecznej | 45 |
Klasy menedżerskie a specyfika ekonomiczno-socjologicznego pojmowania własności | 46 |
Własność środków produkcji | 47 |
Własność siły roboczej | 48 |
Makro- i mikrozróżnicowania społeczne | 49 |
Menedżerowie jako klasa i jako stan społeczny | 50 |
Makroklasy i ich zorganizowane działania. Rola organizacji menedżerskich | 51 |
Menedżerowie jako technostruktura | 53 |
Menedżerowie a elita w sensie absolutnym i relacyjnym | 55 |
Sposoby produkcji a mikroklasy społeczne | 57 |
Niektóre przykłady praktyki zarządzania przedsiębiorstwami w świetle wykształcenia i kwalifikacji menedżerów | 59 |
Etyczne problemy menedżerów | 62 |
Mikroklasa top menedżerów a właściciele przedsiębiorstw | 64 |
Apropriacja stanowisk kierowniczych | 66 |
Stałość zatrudnienia menedżerów | 68 |
Menedżerowie a szacunek społeczny kształtujący ich tożsamość | 71 |
Podsumowanie | 73 |
ROZDZIAŁ III. Menedżerowie a organizacja i społeczeństwo wiedzy | 74 |
Kompetencje menedżerów a organizacja wiedzy i organizacja ucząca się | 75 |
Kwalifikacje a kompetencje. Uwagi definicyjne | 75 |
Organizacja wiedzy | 80 |
Społeczeństwo wiedzy | 81 |
Klasyczne koncepcje na gruncie nauk społecznych a współczesne stosunki w gospodarce. Prolegomena do Emila Durkheima koncepcji anomii i grupy profesjonalnej | 83 |
Anomia jako kategoria zapoznana | 85 |
Grupa profesjonalna i jej funkcje | 88 |
Socjalizacja w ramach grupy profesjonalnej. Znaczenie etyki zawodowej | 90 |
Grupa profesjonalna a typy więzi społecznej | 91 |
Współczesne przykłady anomii w życiu gospodarczym | 92 |
Podsumowanie – o przydatności Durkheimowskich kategorii w analizie współczesności | 95 |
ROZDZIAŁ IV. Konflikt w organizacji. Socjopedagogiczne ujęcie miejsca i roli menedżerów w procesie rozwiązywaniu konfliktów | 97 |
Pojęcie konfliktu organizacyjnego | 97 |
Typy konfliktów w organizacji | 102 |
Źródła konfliktu w organizacji | 106 |
Przebieg konfliktu w organizacji | 109 |
Strategie zachowań w konflikcie | 113 |
Rola konfliktu w organizacji | 116 |
Rozdział V. Edukacja menedżerska w nowoczesnych społeczeństwach | 122 |
Geneza edukacji menedżerskiej | 124 |
Szkoły biznesu i ich pozycje w rankingach światowych | 125 |
Akademickie formy kształcenia menedżerów | 138 |
Akademicka edukacja menedżerska w Polsce w świetle raportów Państwowej Komisji Akredytacyjnej | 141 |
„Rynek” edukacji menedżerskiej w Polsce po 1989 r. | 148 |
Edukacja a wzory sukcesu życiowego | 162 |
Sukces a szanse życiowe | 163 |
Dorośli i młodzież wobec możliwości osiągnięcia sukcesu | 163 |
Menedżerowie jako ludzie sukcesu | 166 |
Merytoryczne i pozamerytoryczne uwarunkowania sukcesu życiowego | 167 |
Edukacyjny kontekst roli kapitału społecznego w nowoczesnych społeczeństwach | 168 |
Język podręczników zarządzania a wartości i tożsamość menedżerów | 171 |
Obietnice sukcesu i awansu w świetle anonsów na studia MBA | 174 |
Kultura organizacyjna a edukacyjne oddziaływania we współczesnych organizacjach | 176 |
Pojęcie kultury organizacyjnej | 176 |
Wymiary kultury | 178 |
Poziomy kultury | 180 |
Zaufanie a kultura organizacyjna | 182 |
Kultura organizacyjna a klimat organizacyjny | 182 |
Kultura narodowa a typ kapitalizmu | 185 |
ROZDZIAŁ VI. Zarządcy bez wiedzy. Badania własne nad menedżerską edukacją w Polsce | 188 |
Założenia metodologiczne | 188 |
Eksplikacja problematyki badawczej | 190 |
Dobór metod, procedur i technik badawczych | 199 |
Wybór zbiorowości badanej | 200 |
Reprezentatywność typologiczna badań | 203 |
Pilotaż narzędzia | 204 |
Elementy zwiadu badawczego | 205 |
Zastosowanie analizy zawartości w badaniu edukacji menedżerskiej | 206 |
Styl życia polskich menedżerów w świetle analizy zawartości grup dyskusyjnych portalu GoldenLine | 213 |
Pokolenie GoldenLine a styl życia | 215 |
Uczeni-praktycy a popularność niektórych kredencjałów | 217 |
Funkcjoznaki w życiu polskich menedżerów. „Tania socjalizacja” | 219 |
Ekostyl menedżerów a podróże i rezygnacja z pracy | 220 |
Pozorna eksperckość a wiarygodność zarządców | 222 |
Prezentacja wyników badań ilościowych | 224 |
Charakterystyka badanych zarządców | 225 |
Miejsce badanych w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw | 229 |
Poczucie sprawstwa a decyzje edukacyjne | 230 |
Stosunek badanych do podwładnych | 232 |
Postawy badanych wobec kształcenia menedżerskiego oraz „kapitału społecznego” | 239 |
Prezentacja wyników badań jakościowych | 248 |
Bezcelowość studiów MBA. Urodzeni menedżerowie | 249 |
Wnioski | 264 |
Menedżerskie wypowiedzi a gramatyka ojczystego języka | 272 |
Menedżerowie – specjaliści od diagnozowania osobowości kandydatów do pracy i pracowników? | 272 |
Polskie uniwersytety w oczach zarządców. Wiedza a jej aplikacja | 275 |
Edukacja a inne czynniki sukcesu życiowego. Poczucie sprawstwa | 276 |
Lenistwo pracowników. Polscy zarządcy o swoich podwładnych | 277 |
Skrytość jako cecha polskich menedżerów | 277 |
Walory przyjętego postępowania badawczego i propozycje przyszłych ujęć empirycznych | 278 |
Uwagi końcowe | 281 |
Literatura | 283 |
Aneks | 296 |
Managerial Education in Modern Society. A Theoretical and Empirical Study (Summary) | 306 |