Instrumenty zarządzania przedsiębiorstwem przez finanse

Instrumenty zarządzania przedsiębiorstwem przez finanse

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,75

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Gospodarka rynkowa dzięki nowoczesnemu rozumieniu istoty kapitału umożliwia podejście do funkcjonowania przedsiębiorstwa przyjmując jego kapitałową naturę. Konsekwencją takiej postawy jest niekwestionowany cel istnienia przedsiębiorstwa, którym jest tworzenie wartości dla jego właścicieli i głównych interesariuszy. Osiąganie tych celów wymaga sprawnego i zarazem nowoczesnego zarządzania. W poszukiwaniu stosownej koncepcji zarządzania przyjęto założenie, że strategiczny cel zarządzania przedsiębiorstwem i wywodzące się z niego cele operacyjne wynikają z rynkowego jego otoczenia i mają naturę finansową. W ten sposób celem dociekań naukowych stało się sformułowanie koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem przez finanse oraz identyfikacja jej infrastruktury instrumentalnej.


Przedmiotem zarządzania przez finanse są wszystkie procesy zachodzące w przedsiębiorstwie z udziałem (zastosowaniem) zasobów własnych i obcych będących w zasięgu przedsiębiorstwa. Ich specyfika, struktura i rola zależą od rodzaju przedsiębiorstwa, jego struktury, misji, strategii oraz przede wszystkim od miejsca i pozycji w otoczeniu. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu firma może uzyskać przewagę konkurencyjną budując własną elastyczność strategiczną w postaci możliwych do zrealizowania wariantów decyzyjnych. Niezwykle ważnym elementem budowania pozycji konkurencyjnej firmy jest dysponowanie elastycznymi w zastosowaniu zasobami. Aby jednak przekładało się to na trwałość pozycji konkurencyjnej firmy konieczne jest stworzenie specyficznych dla firmy umiejętności zarządzania tymi zasobami. Dlatego niezbędna staje się znajomość instrumentów zarządzania przedsiębiorstwem przez finanse i warunków ich wykorzystania we wszystkich funkcjach zarządzania.


Książka adresowana jest do praktyków i teoretyków zarządzania przedsiębiorstwem oraz do studentów uczelni i/lub wydziałów ekonomicznych oraz wydziałów zarządzania. Jest ona rezultatem wieloletnich badań statutowych zespołu pracowników Katedry Zarządzania Przedsiębiorstwem Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.


Liczba stron356
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7246-543-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    9
  Rozdział 1. PRZESŁANKI, IDEA I CELE ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM PRZEZ FINANSE    13
    1.1. Nowy paradygmat zarządzania przedsiębiorstwem jako azymut zarządzania przez finanse    13
    1.2. Od strategicznego zarządzania do strategicznego zarządzania przez finanse    19
    1.3. Wartość jako cel strategiczny w zarządzaniu przedsiębiorstwem    26
    1.4. Wartość a bogactwo dla akcjonariuszy    31
    1.5. Cash flow i płynność finansowa jako operacyjne cele zarządzania przedsiębiorstwem przez finanse    33
    1.6. Istota, rodzaje i czynniki Cash flow    34
    1.7. Cash flow jako wyraz kreowania wartości przedsiębiorstwa    40
    1.8. Cash flow a płynność finansowa    45
    1.9. Zarządzanie płynnością a wartość przedsiębiorstwa    48
    1.10. Wartość płynności    51
    1.11. Płynność finansowa a wartość przedsiębiorstwa dla właścicieli    54
    1.12. Ryzyko płynności finansowej    56
    1.13. Systemowe ujęcie zarządzania przedsiębiorstwem przez finanse    58
  Rozdział 2. INSTRUMENTY STRATEGICZNEGO I OPERACYJNEGO ZARZĄDZANIA KOSZTAMI W PRZEDSIĘBIORSTWIE    67
    2.1. Zarządzanie kosztami w systemie zarządzania przedsiębiorstwem przez finanse    67
    2.2. Zmiany zarządzania kosztami we współczesnym przedsiębiorstwie – kluczowe problemy    75
    2.3. Instrumenty kształtowania kosztów w procesie wytwarzania    81
    2.4. Koszty a funkcjonowanie domen przedsiębiorstwa    85
    2.5. Instrumenty kształtowania kosztów w procesie kreowania wartości kapitału własnego przedsiębiorstwa    88
    2.6. Koszty a wykorzystanie zasobów w przedsiębiorstwie    91
    2.7. Związki między instrumentami strategicznego i operacyjnego zarządzania kosztami    93
  Rozdział 3. INSTRUMENTY STRATEGICZNEGO I OPERACYJNEGO PLANOWANIA PRZEZ FINANSE    99
    3.1. Związki między instrumentami zarządzania przez finanse w obszarze funkcji planowania    99
    3.2. Strategiczne planowanie finansowe    104
    3.3. Proces budżetowania kapitałowego    107
    3.4. Ocena finansowa projektu inwestycyjnego    112
    3.5. Studium finansowe projektu inwestycyjnego    116
    3.6. Racjonowanie kapitału    127
    3.7. Budżetowanie kapitałowe w warunkach ryzyka    129
    3.8. Operacyjne planowanie finansowe    137
    3.9. Inwestowanie w kapitał obrotowy i polityka finansowania    144
    3.10. Zarządzanie gotówką i płynnością finansową w przedsiębiorstwie    147
    3.11. Zarządzanie należnościami i zapasami    153
  Rozdział 4. INSTRUMENTY STRATEGICZNEGO I OPERACYJNEGO ORGANIZOWANIA W ZARZĄDZANIU    163
    4.1. Związki między instrumentami zarządzania przez finanse w obszarze funkcji organizowania    163
    4.2. Funkcja strategicznego organizowania we współczesnych podmiotach gospodarczych    167
    4.3. Modele organizacji w nowej gospodarce    170
      4.3.1. Organizacja sieciowa    173
      4.3.2. Organizacja wirtualna    177
      4.3.3. Organizacja fraktalna    182
    4.4. Controlling w procesie zarządzania organizacją    186
    4.5. Ośrodki odpowiedzialności za inwestycje w strategicznym zarządzaniu przez finanse    191
    4.6. Mierniki oceny funkcjonowania ośrodków odpowiedzialności za inwestycje    194
    4.7. Charakterystyka finansowych instrumentów wpływających na Cash flow i płynność finansową w centrach odpowiedzialności    201
      4.7.1. Krótkookresowy rachunek kosztów i wyników    203
      4.7.2. Analiza punktów krytycznych    208
      4.7.3. Budżetowanie    212
      4.7.4. Benchmarking    218
    4.8. Ośrodki odpowiedzialności jako wyraz operacyjnego zarządzania Cash flow i płynnością finansową    221
    4.9. Wskaźniki jako instrumenty oceny w ośrodkach odpowiedzialności za zyski, przychody i koszty    225
      4.9.1. Mierniki oceny centrum zysku    226
      4.9.2. System oceny centrum przychodów    227
      4.9.3. Ocena centrów odpowiedzialności za koszty    230
  Rozdział 5. INSTRUMENTY STRATEGICZNEJ MOTYWACJI W ZARZĄDZANIU FINANSOWYM    233
    5.1. Związki między instrumentami zarządzania przez finanse w obszarze funkcji motywacji    233
    5.2. Motywowanie jako instrument kształtowania wartości przedsiębiorstwa    236
    5.3. Strategiczne znaczenie zaangażowania pracowników    243
    5.4. Problem agencji w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwem    245
    5.5. Kontrakt menedżerski – nowoczesny instrument motywacji    252
    5.6. Motywowanie płacą i premią    257
    5.7. Akcje jako narzędzie strategicznej motywacji    262
    5.8. Wynagrodzenie jako podstawowy instrument motywacji wewnętrznej oddziałujący na Cash flow    266
    5.9. Wynagradzanie w centrach odpowiedzialności    271
    5.10. Motywowanie zewnętrzne a Cash flow    276
  Rozdział 6. INSTRUMENTY STRATEGICZNEJ I OPERACYJNEJ KONTROLI W ZARZĄDZANIU    279
    6.1. Związki między instrumentami zarządzania przez finanse w obszarze funkcji kontroli    279
    6.2. Istota i funkcje kontroli strategicznej    280
    6.3. Instrumenty kontroli strategicznej    284
    6.4. System Wczesnego Ostrzegania w strategii zarządzania przez finanse    285
    6.5. Strategiczna Karta Wyników i jej finansowa perspektywa    292
      6.5.1. Ogólne założenia Strategicznej Karty Wyników    292
      6.5.2. Podejścia do tworzenia i implementacji Strategicznej Karty Wyników    297
      6.5.3. Perspektywa finansowa w Strategicznej Karcie Wyników    300
    6.6. Mierniki wykorzystywane w strategicznej kontroli przez finanse i ich krytyczna ocena    306
      6.6.1. Mierniki tworzenia wartości w przedsiębiorstwie    306
        6.6.1.1. Mierniki księgowe    306
        6.6.1.2. Mierniki oparte na wartości    307
        6.6.1.3. Kreowanie wartości a oczekiwania inwestorów    315
      6.6.2. Kryteria doboru mierników kreowania wartości    317
        6.6.2.1. Rzetelność    319
        6.6.2.2. Stopień skomplikowania pomiaru    319
        6.6.2.3. Korelacja z wartością i bogactwem dla akcjonariuszy    319
        6.6.2.4. Dopasowanie do specyfiki branży, spółki oraz strategii    321
    6.7. Potrzeba kontroli operacyjnej w zarządzaniu płynnością finansową i Cash flow    321
    6.8. Preliminarz gotówki jako narzędzie planowania i kontroli płynności finansowej    323
    6.9. Wskaźniki płynności finansowej jako element systemu kontroli na poziomie operacyjnym    324
      6.9.1. Pomiar płynności – założenia ogólne    324
      6.9.2. Statyczne wskaźniki płynności finansowej    325
      6.9.3. Dynamiczne wskaźniki płynności finansowej    327
    6.10. Monitoring płynności finansowej    328
    6.11. Instrumenty zarządzania zasobami pieniężnymi    329
      6.11.1. Znaczenie zarządzania zasobami pieniężnymi i klasyczne instrumenty zarządzania    329
      6.11.2. Cash pooling jako nowy instrument zarządzania zasobami pieniężnymi    332
  BIBLIOGRAFIA    335
  SPIS RYSUNKÓW    353
  SPIS TABEL    355
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia