POLECAMY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Zapraszam Czytelnika do lektury tekstów kolejnego tomu serii Dialog bez Granic. Autorzy na podstawie własnych zainteresowań badawczych poruszają problematykę dotyczącą wartości w kontekście szeroko pojmowanej edukacji człowieka. Różnorodność tekstów zawartych w niniejszym tomie wiąże się bezpośrednio z rozmaitością perspektyw badawczych ich autorów, co nie przeszkadza im w realizacji wspólnego celu – ukazania roli nauczyciela-wychowawcy w rozwijaniu u wychowanka wrażliwości na świat wartości.
Nauczyciel, który stara się uwrażliwić swoich uczniów na wartości moralne, napotyka dzisiaj wiele przeszkód. Największa z nich – jak sądzę – wiąże się ze zjawiskiem, które Hannah Arendt określiła jako „przepaść między wiedzą (myśleniem) a wiarą, moralnością, sądzeniem (a więc i działaniem)” i które ujawniło się, jej zdaniem, w czasach nowożytnych. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy był, według Arendt, upadek autorytetu tradycji, która pokonywała dawniej przepaść między myśleniem a działaniem, między faktami a wartościami. Chociaż – jak pisze Marcin Król – owo „zerwanie nici tradycji” było postrzegane przez Arendt jako szansa kultury europejskiej, a nie jej kres, wiele wydaje się przemawiać za tym, że głoszona przez nią bezinteresowność myślenia, którego celem jest znaczenie, oraz bezinteresowność działania przejawiająca się głównie w zdolności budowania świata społecznego i współżycia z innymi, wciąż czekają na swój dzień.
Andrzej Murzyn
Fragment „Wstępu”
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-696-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp; | 9 |
Preface; | 10 |
Úvod; | 11 |
Antoni Gwizdak | |
Aksjologiczny wymiar doświadczeń samorządności uczniowskiej w gimnazjum Valentina Trotzendorfa; | 13 |
Wiesława Korzeniowska | |
Wierność wartościom (ks. dr Józef Knosała i górnośląskie paradoksy); | 23 |
Danuta Kocurek | |
Nauka jako wartość w XIX wieku na Górnym Śląsku (na przykładzie mieszkańców wsi pszczyńskiej); | 35 |
Joanna Lusek | |
Wychowanie przedszkolne jako wartość (na przykładzie górnośląskiego Bytomia przełomu wieków XIX i XX); | 49 |
Ks. Tomasz Żołna | |
Walka o wartości (na przykładzie postaw komunistycznych władz PRL wobec szkolnictwa katolickiego); | 61 |
Wanda Musialik | |
Pamiętnik – środkiem przekazu wartości w relacjach międzypokoleniowych polskiej emigracji europejskiej; | 73 |
Andrzej Murzyn | |
Znaczenie wielostronności zainteresowania w nauczaniu wychowującym; | 83 |
Hana Lukášová | |
Učitelská profese v edukační kultuře obratu; | 89 |
Marzena Bogus | |
Istota dialogu w rodzinie, czyli nawigacja ku wartościom wychowawczym; | 111 |
Andrej Slodička | |
Učiteľ ako sprostredkovateľ hodnôt v edukačnom procese; | 135 |
Bronisława Dymara | |
Sztuka bycia nauczycielem; | 151 |
Taťána Göbelová | |
Svět hodnot – svět člověka. Specifika výchovy k hodnotám v pedagogické praxi; | 171 |
Maria Tołbast | |
Przekaz wartości i kształtowanie osobowości dziecka w religii żydowskiej; | 191 |
Alina Górniok-Naglik | |
Edukacja kulturalna podstawą kształtowania siebie według wartości; | 205 |
Dana Hanesová | |
Vybrané špecifiká profesie učiteľa NV v SR a vo svete; | 219 |
Izabela Łuc | |
Edukacyjne wartości literatury w dobie globalizacji; | 235 |
Łukasz Tomczyk | |
Andragog jako mentor i przewodnik seniorów po zinformatyzowanym świecie; | 247 |
Małgorzata Wróblewska | |
Przemiany edukacji permanentnej w nowoczesnym społeczeństwie; | 267 |