INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka jest próbą włączenia się w dyskusję dotyczącą nauczycieli wczesnej edukacji oraz, wciąż zbyt wolno zmieniającego się, modelu ich kształcenia. Jest próbą przełamania, ciągle dominującego zdaniem Doroty Klus-Stańskiej, postrzegania nauczyciela jako rzemieślnika – wykonawcę zewnętrznych modeli, pytającego jedynie „ Jak to robić?”, zamiast „Po co?”, „Dlaczego?”, „Jaki to ma sens?” i zachętą do spojrzenia na nauczycieli jako twórczych autonomicznych profesjonalistów. Warto pamiętać, że z wizerunkiem tym walczył już Ryszard Więckowski, dla którego wprowadzenie terminu pedagogika wczesnoszkolna w miejsce obowiązującego wcześniej nauczania początkowego było zobowiązaniem do odejścia od formułowania zaleceń o charakterze instrumentalnym w miejsce, których powinny pojawić się teorie czy systemy teoretyczne, określające na podstawach naukowych racjonalne zasady działań pedagogicznych. Postulowana zmiana w myśleniu o nauczycielu pociąga za sobą konieczność stworzenia nowego modelu kształcenia zrywającego z tradycyjnym i krytykowanym sposobem polegającym głównie na wyposażaniu w instrukcje do nauczania. Książka jest efektem pracy kilkunastu autorów, reprezentujących różne środowiska naukowe, którzy przedstawiają w niej aktualne przemyślenia oraz wnioski z prowadzonych przez siebie badań.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 296 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-559-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie (JOLANTA BONAR) | 5 |
IRENA ADAMEK, Nauczyciel dziecka w kontekście zniewolenia i samostanowienia | 11 |
– A child’s teacher in context of enslavement and self-determination | 22 |
MAŁGORZATA KAMIŃSKA-JUCKIEWICZ, Blaski i cienie reformy programowej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – postawy nauczycieli | 23 |
– Lights and shadows of the curriculum reform in primary and early education – teachers’ attitudes | 33 |
BARBARA WALASEK-JAROSZ, Wybrane konteksty wizerunku nauczyciela wczesnej edukacji. Na podstawie badań nauczycieli i rodziców sześciolatków w Polsce | 34 |
– Chosen contexts of the image of an early education teacher. On the basis of the research of teachers and six-year-olds`s parents in Poland | 51 |
AGATA JACEWICZ, Kształcenie nauczycieli edukacji elementarnej w Polsce i w wybranych krajach europejskich | 52 |
– Training teachers of elementary education in chosen European countries | 67 |
DOROTA KŁODZIŃSKA, Prawodawstwo i oczekiwania społeczeństwa jako determinanty różnorodności zadań podejmowanych przez nauczycieli – czyli od wielkich słów do rzeczywistości | 68 |
– Legislation and social expectations as determinants of diversity of tasks taken on by teachers – that is from big words to reality | 77 |
ALEKSANDRA MAJ, Rozwój zawodowy nauczycieli żłobków i przedszkoli w Reggio Emilia we Włoszech | 79 |
– Professional development of teachers of infant-toddler centers and preschools in Reggio Emilia, Italy | 89 |
ANNA SZKOLAK, Kompetencje pedagogiczne nauczycieli wczesnej edukacji – relacja z badań własnych | 90 |
– The pedagogical competences of early childhood education teachers – an account of the research | 103 |
AGNIESZKA GŁOWALA, Diagnoza dziecka w kontekście przekraczania progu szkolnego | 104 |
– Diagnosis of a child in the view of crossing a school threshold | 115 |
ANNA BUŁA, Rozwijanie myślenia krytycznego przez filozofowanie z najmłodszymi uczniami | 116 |
– Developing the critical thinking by philosophizing with the youngest pupils | 132 |
JOLANTA BONAR, Rozpoznawanie i wspieranie kreatywności uczniów zadaniem nauczyciela wczesnej edukacji | 133 |
– Recognising and encouraging pupil’s creativity as a task for an early education teachers | 148 |
MONIKA WIŚNIEWSKA-KIN, Edukacyjny potencjał metody przekładu intersemiotycznego – propozycja dla nauczyciela | 149 |
– The potential educational of the translation method – proposition for teachers | 165 |
ANNA JAKUBOWICZ-BRYX, Poradniki metodyczne jako źródło wiedzy nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej | 166 |
– Methodological guides as a source of knowledge for teachers in early school education | 184 |
KRYSTYNA BARANOWICZ, Nauczyciele i ich niepełnosprawni uczniowie w szkołach ogólnodostępnych | 185 |
– Teachers and their disabled pupils at state schools | 196 |
MARTA WYSZYŃSKA, Modele wychowania dziecka we współczesnym świecie – komunikat z badań | 197 |
– Models of child’s upbringing in contemporary world – report from the research | 207 |
MIROSŁAWA CYLKOWSKA-NOWAK, Edukacja wczesnoszkolna w Japonii – przemiany programowe i organizacyjne | 208 |
– Early education in Japan – curricula and organization transformation | 226 |
JOANNA SOSNOWSKA, Wychowanie do samodzielności – rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w kreowaniu otoczenia wokół dziecka | 227 |
– Educating for self-reliance – the role of a kindergarten teacher in creating environment for children | 245 |
BARBARA GÓRECKA-MOSTOWICZ, Kształtowanie rozumienia sfery życia uczuciowego u przedszkolaków – nowe rozwiązania | 246 |
– Creating the understanding of the emotional life sphere of infants – new solutions | 263 |
MAŁGORZATA GŁOSKOWSKA-SOŁDATOW, Sposoby motywowania uczniów do nauki stosowane przez rodziców i nauczycieli | 265 |
– Motivating students to learn – methods used by parents and teachers | 280 |
EWA ARCISZEWSKA, Wczesna edukacja dziecka z perspektywy wybranych doświadczeń i badań studenckich | 281 |
– Early education of child from the perspective of selected experiences and student research | 296 |