Korzenie teatru

Korzenie teatru

1 opinia

Redakcja:

Eli Rozik

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

27,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W swojej najbardziej znanej pracy Eli Rozik przedstawia teorię, która zakłada, że teatr i rytuał to dwa odrębne byty funkcjonujące na różnych poziomach ontologicznych. Rytuał jest rodzajem działania, natomiast teatr – środkiem przekazu (medium). Takie podejście wymaga ponownego zdefiniowania pojęć teatru, gry aktorskiej, scenariusza, dramatu oraz rytuału. Całość tworzy spójną koncepcję, wedle której teatr w początkach istnienia był środkiem wyrażania ludzkich myśli, a dopiero później stał się formą artystycznego wyrazu.


Niewątpliwą zaletą pracy Rozika jest rzetelne przedstawienie rozwoju koncepcji dotyczących pochodzenia teatru, wysuwanych w Europie od końca XIX wieku do współczesności z uwzględnieniem najnowszej, amerykańskiej teorii performansu. Warto również zwrócić uwagę na szeroką perspektywę podejścia do problemu obejmującą zagadnienia nie tylko z zakresu historii i teorii teatru, lecz także z psychologii, teorii komunikacji, filozofii, religioznawstwa czy kulturoznawstwa.


Wszystkie te zawiłe zagadnienia Rozik pieczołowicie wyjaśnia i daje wnikliwy obraz najnowszych prądów w nauce o teatrze, w tym także swoich, jakże intrygujących i fascynujących poglądów na szeroki wachlarz problemów związanych ze sztuką sceniczną. W każdym razie czytelnik znajdzie tu kompendium wiedzy o teatrze, zarówno w wymiarze historycznym, jak i teoretycznym, imponujące erudycją, głębią, a zarazem klarownością wywodu, często błyskotliwego.


(Fragment Wstępu do polskiego wydania)


Liczba stron544
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-16688-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Bolesne usuwanie korzeni, czyli głos w obronie teatru (Jerzy Limon)    5
  Wprowadzenie    20
    Metodologie: Krytyka i alternatywy    24
    Układ książki    33
  CZĘŚĆ I. Teorie początków    37
    Rozdział 1. Najważniejsze definicje    39
      Pojęcie „rytuału”    41
      Rytuał religijny i świecki    42
      Perspektywa wewnętrzna i zewnętrzna    43
      Praktyki rytualne a pojęcie „performansu”    45
      Symbolizacja wierzeń i wartości    48
      Funkcje społeczne i dramatyzacja życia społecznego    50
      Mimesis    53
      Ekspresja a komunikacja    54
      Rytuał jako akt mowy / medium w skali makro    57
      Mit a rytuał    60
      Pojęcie „teatru”    61
      Pojęcie „dramatu”    68
      Od rytuału do teatru    72
    Rozdział 2. Rytualne źródła tragedii    76
      Aition czy mimesis    77
      Model Murraya    82
      Źródła dytyrambu    85
      Model Murraya w praktyce    89
      Tragedia i narodziny teatru    98
    Rozdział 3. Rytualne początki komedii    105
      Śladami rytuału    105
      Na styku teorii: Cornford i Murray    111
      Na styku teorii: Cornford i Arystoteles    118
      Komedia a początki teatru    124
    Rozdział 4. Szamanizm jako źródło    133
      Natura szamanizmu    134
      Początki aktorstwa    137
      Maska i kostium    143
      Aktor i widownia    144
      Popisy parateatralne    147
      Zadawanie sobie cierpienia    151
      Dialog niedramatyczny    152
      Przedstawienie demona    153
      Szamanizm i tragedia grecka    157
      Pojęcie „teatru” u Kirby’ego    158
    Rozdział 5. Odrodzenie się teatru za pośrednictwem chrześcijaństwa    163
      Stanowisko Kościoła    168
      Mim    172
      Tropy    178
      Quem Quaeritis    179
      Jezus i Dionizos    184
      Początki teatru świeckiego    188
    Rozdział 6. Mummers’ plays    192
      Podstawowe cechy    194
      Duch wiosny, szaman i lekarz    197
      Praktyki prototeatralne    202
      Parodia rytuału szamana    204
      Analiza mummers’ play    207
    Rozdział 7. Przejęcie teatru przez judaizm    215
      Purimowy rytuał    217
      Reguła łamania reguł    220
      Sztuki purimowe    224
    Rozdział 8. Z powrotem do Arystotelesa    232
      Tragedia    233
      Dytyramb    240
      Od opowiadania historii do teatru    249
      Chór: źródło konwencji    253
      Komedia    257
  CZĘŚĆ II. Granice i terytoria    265
    Rozdział 9. Teoria performansu    267
      Pojęcie „performansu”    269
      Pojęcie „rzeczywistości”    272
      „Splot” rytuału i teatru    278
      Dramat, scenariusz, teatr i performans    284
      Przestrzeń teatralna    288
      Aktorstwo przemiany    289
      Zachowania regulowane    293
    Rozdział 10. „Dramat” życia codziennego    297
      Model interakcji    303
      Działanie kontra działanie odegrane    306
      Prawda i fałsz    313
      „Dramat społeczny”    319
    Rozdział 11. Duch karnawału    327
      Natura karnawału    328
      Maska i przebranie    334
      Święto Głupców    340
      Rabin Purimowy    345
      Parodia świętych ksiąg    349
    Rozdział 12. Kultura jako gra i zabawa    355
      Rozważania metodologiczne    360
      Rywalizacja i przedstawianie    364
      Początki i rozwój    367
      Rytuał a zabawa/gra    369
      Zabawa/gra i sztuki    371
      Caillois: krytyka i drogi wyjścia    375
  CZĘŚĆ III. Teoria korzeni    381
    Rozdział 13. „Język” snów    383
      Myśląc obrazami    388
      Symbol i metafora    392
      Tekst i rzeczywistość    402
      Oczywisty absurd    406
      Autoreferencja i status widza    409
    Rozdział 14. Zabawa jako myślenie    414
      Zabawa a sny na jawie    414
      Gra wyobrażeniowa    422
      Zabawa i myślenie    426
      Gra, teatr i prawda    440
    Rozdział 15. Przedstawianie mityczne    446
      Podstawowe cechy    448
      Podejście funkcjonalistyczne    449
      Podejście kognitywne    451
      Metoda psychoanalityczna    456
      Podejście logocentryczne    462
      Podejście semiotyczne    469
    Rozdział 16. Na ścieżkach historii    476
      Zaślubiny w Eleusis    476
      Egipski rytuał koronacyjny    478
      Prehistoryczne tańce mimetyczne    488
      Malowidła i ryty naskalne na Tasili    495
      Malowidła w paleolitycznych grotach    499
    Rozdział 17. Przemyślenia i wnioski    505
      Błędne przekonania dotyczące rytuału    506
      Błąd przerysowanej abstrakcyjności    512
      Generatywna teoria korzeni    515
      Doświadczenie teatralne    520
  Bibliografia    523
  Indeks nazwisk    531
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia