Transcendentne kino Darrena Aronofsky’ego

Film, sacrum i mit

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,97  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,97 zł  


14,97

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka o transcendentnym kinie Darrena Aronofsky’ego zabiera czytelnika w podróż po wybranej filmografii tego wybitnego amerykańskiego reżysera. Mocny, wręcz anarchistyczny akcent pada tu na typ przedstawianego bohatera filmowego, żyjącego na marginesie społeczeństwa i świadomie odrzucającego jego normatywne struktury. Filmy, jak również literatura, do której autor publikacji się odwołuje, są wyrazem postawy krytycznej wobec przemocy symbolicznej oraz narzucania jednostce ograniczających ją twórczo norm kulturowych, nakazujących takie, a nie inne rozumienie i przeżywanie otaczającego świata. Wnikliwy obserwator twórczości Darrena Aronofsky’ego dostrzeże istnienie w niej problematyki metafizycznej. Warto zwrócić się ku transcendencji i próbować wyrażać niewyrażalne, także w sztuce filmowej, jak czyni to Darren Aronofsky, który chce być powiernikiem wielkich narracji mitycznych. Te cechy, tak charakterystyczne dla reżysera, można dostrzec we wszystkich jego filmach, a zwłaszcza w tych przywoływanych w prezentowanej monografii. Książka zainteresuje czytelnika oczekującego od współczesnego kina czegoś więcej niż niewyszukanej rozrywki oraz pragnącego wyjść poza jego ludyczny wymiar.


Rok wydania2023
Liczba stron214
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-099-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Rozdział I. Kino, antropologia, transcendencja    7
  1. Filmy i mityczne opowieści, tropy i toposy kulturowe    7
  2. Kino transcendentne. Sztuka filmowa, wielkie pytania i próby interpretacji    22
  3. Antropologia filmu    27
  
  Rozdział II. Zapaśnik – ucieczka do wolności    33
  1. Dlaczego Zapaśnik?    33
  2. Randy „the Ram” Robinson albo Robin Ramzinski    35
  3. Miejsce Randy’ego, czyli Ameryka widziana oczyma Aronofsky’ego     38
  4. Wrestling i rytualna ofiara    43
  5. Ciało zapaśnika i terror kulturowo formowanej cielesności    49
  6. Proces rytualny, gra i liminalność    60
  7. Władza Kombinatu i wolność jednostki. Ostatnia walka Zapaśnika .    64
  
  Rozdział III. Matka Ziemia, dom i raj utracony. Symboliczna wymowa Mother!    73
  1. Religijne kino i wizja historii człowieka. Nieco biblijnego przypomnienia    73
  2. Dom Boży i jego nieokrzesani goście. Grzech i zmaza    77
  3. Goście niszczą dom i Matkę Ziemię. Apokalipsa i odrodzenie    81
  4. Gościnność i dom. Miłość i ostateczna ofiara    85
  
  Rozdział IV. Źródło jako opowieść o śmierci i odrodzeniu    91
  1. Źródło jako film o miłości i śmierci    91
  2. Wędrówka w poszukiwaniu uleczenia    97
  3. Śmierć, choroby, śmiertelne rany i ich cudowne uleczenie    102
  4. Choroba. Kultura tradycyjna i ludowa     114
  5. Wiara, miłość i Święty Graal    116
  6. Królowa    121
  7. Majowie, historia Praojca, Xibalba i drzewo życia. Odrodzenie    128
  
  Rozdział V. Noe: wybrany przez Boga jako opowieść o przemocy, ludzkiej pysze i zniszczeniu świata    145
  1. Przemoc i świat ludzi    145
  2. Wojna wszystkich ze wszystkimi    150
  3. Agresja i władza    158
  4. Urodzeni do zła. Przemoc w filmie Darrena Aronofsky’ego    161
  5. Współczesny Midrasz. Woda jako boskie narzędzie oczyszczenia, aniołowie upadli. Noe i jego czasy    177
  
  Rozdział VI. Sacrum, mit, transcendencja raz jeszcze, czyli czego uczą nas filmy Darrena Aronofsky’ego?    193
  
  Bibliografia    203
RozwińZwiń