INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka o transcendentnym kinie Darrena Aronofsky’ego zabiera czytelnika w podróż po wybranej filmografii tego wybitnego amerykańskiego reżysera. Mocny, wręcz anarchistyczny akcent pada tu na typ przedstawianego bohatera filmowego, żyjącego na marginesie społeczeństwa i świadomie odrzucającego jego normatywne struktury. Filmy, jak również literatura, do której autor publikacji się odwołuje, są wyrazem postawy krytycznej wobec przemocy symbolicznej oraz narzucania jednostce ograniczających ją twórczo norm kulturowych, nakazujących takie, a nie inne rozumienie i przeżywanie otaczającego świata. Wnikliwy obserwator twórczości Darrena Aronofsky’ego dostrzeże istnienie w niej problematyki metafizycznej. Warto zwrócić się ku transcendencji i próbować wyrażać niewyrażalne, także w sztuce filmowej, jak czyni to Darren Aronofsky, który chce być powiernikiem wielkich narracji mitycznych. Te cechy, tak charakterystyczne dla reżysera, można dostrzec we wszystkich jego filmach, a zwłaszcza w tych przywoływanych w prezentowanej monografii. Książka zainteresuje czytelnika oczekującego od współczesnego kina czegoś więcej niż niewyszukanej rozrywki oraz pragnącego wyjść poza jego ludyczny wymiar.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 214 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8331-099-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Rozdział I. Kino, antropologia, transcendencja | 7 |
1. Filmy i mityczne opowieści, tropy i toposy kulturowe | 7 |
2. Kino transcendentne. Sztuka filmowa, wielkie pytania i próby interpretacji | 22 |
3. Antropologia filmu | 27 |
Rozdział II. Zapaśnik – ucieczka do wolności | 33 |
1. Dlaczego Zapaśnik? | 33 |
2. Randy „the Ram” Robinson albo Robin Ramzinski | 35 |
3. Miejsce Randy’ego, czyli Ameryka widziana oczyma Aronofsky’ego | 38 |
4. Wrestling i rytualna ofiara | 43 |
5. Ciało zapaśnika i terror kulturowo formowanej cielesności | 49 |
6. Proces rytualny, gra i liminalność | 60 |
7. Władza Kombinatu i wolność jednostki. Ostatnia walka Zapaśnika . | 64 |
Rozdział III. Matka Ziemia, dom i raj utracony. Symboliczna wymowa Mother! | 73 |
1. Religijne kino i wizja historii człowieka. Nieco biblijnego przypomnienia | 73 |
2. Dom Boży i jego nieokrzesani goście. Grzech i zmaza | 77 |
3. Goście niszczą dom i Matkę Ziemię. Apokalipsa i odrodzenie | 81 |
4. Gościnność i dom. Miłość i ostateczna ofiara | 85 |
Rozdział IV. Źródło jako opowieść o śmierci i odrodzeniu | 91 |
1. Źródło jako film o miłości i śmierci | 91 |
2. Wędrówka w poszukiwaniu uleczenia | 97 |
3. Śmierć, choroby, śmiertelne rany i ich cudowne uleczenie | 102 |
4. Choroba. Kultura tradycyjna i ludowa | 114 |
5. Wiara, miłość i Święty Graal | 116 |
6. Królowa | 121 |
7. Majowie, historia Praojca, Xibalba i drzewo życia. Odrodzenie | 128 |
Rozdział V. Noe: wybrany przez Boga jako opowieść o przemocy, ludzkiej pysze i zniszczeniu świata | 145 |
1. Przemoc i świat ludzi | 145 |
2. Wojna wszystkich ze wszystkimi | 150 |
3. Agresja i władza | 158 |
4. Urodzeni do zła. Przemoc w filmie Darrena Aronofsky’ego | 161 |
5. Współczesny Midrasz. Woda jako boskie narzędzie oczyszczenia, aniołowie upadli. Noe i jego czasy | 177 |
Rozdział VI. Sacrum, mit, transcendencja raz jeszcze, czyli czego uczą nas filmy Darrena Aronofsky’ego? | 193 |
Bibliografia | 203 |