Podzielone społeczeństwo w obrazie mediów III i IV RP

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,80  30,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 30,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 19,20 zł  


22,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka dotyczy podziałów społecznych, w szczególności procesu ich konstruowania we współczesnych polskich tożsamościowych mediach. Wytwarzane w środkach masowego przekazu obrazy odnoszące się do stron politycznego sporu wzmacniają upraszczający, dychotomiczny wizerunek spolaryzowanego społeczeństwa. W publikacji znajdują się analizy prezentujące mechanizmy wykorzystywane w procesie dyskursywnego wytwarzania podziałów społecznych. Na przykładzie artykułów z polskich tygodników opinii omówiono stosowane w tożsamościowej prasie narracje, praktyki ramowania oraz kategoryzacje, służące do legitymizowania własnych opisów rzeczywistości i odmowy prawomocności dla wypowiedzi politycznych i medialnych oponentów. Dominacja dyskursu polaryzacyjnego w mediach skutkuje powstaniem obrazu podzielonego społeczeństwa, dla którego coraz bliższy wydaje się scenariusz długotrwałego rozłamu.
Publikacja jest adresowana do badaczy społecznych, a przede wszystkim socjologów i studentów socjologii zainteresowanych dyskursywnie konstruowanymi podziałami w polskim społeczeństwie, a także do osób, które chcą poznać mechanizmy wytwarzania podziałów społecznych w mediach.


Rok wydania2023
Liczba stron322
KategoriaSocjologia mediów
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-051-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  Rozdział 1. Pojęcia i kategorie badawcze    15
  1.1. Elity symboliczne    15
  1.2. Strategie argumentacyjne i narracje    17
  1.3. Legitymizacja, uprawomocnienie, usprawiedliwienie    29
  1.4. Podziały społeczne i rozłamy społeczne w badaniach    49
  
  Rozdział 2. Założenia analizy tygodników opinii    55
  2.1. Tygodniki opinii    55
  2.2. Praktyki ramowania, schematy interpretacyjne i kategoryzacje    75
  2.3. Analiza okładek tygodników i zogniskowane wywiady grupowe    79
  
  Rozdział 3. O podziałach społecznych    83
  3.1. „Solidarni” i „Liberalni”/ „Wsteczniacy” i „Progresywni”    83
  3.2. Resortowi i Posmoleńscy    97
  3.3. Elity i obywatele    111
  3.4. Ugodowcy i radykałowie    148
  3.5. Zblatowanie elit i nowy początek    173
  3.6. Wstawanie z kolan i upadek demokracji    193
  3.7. Obrońcy starego porządku i świadomi obywatele    215
  3.8. Uchodźcy jako problem i uchodźcy jako szansa    242
  3.9. Mit smoleński i kłamstwo smoleńskie    260
  
  Rozdział 4. Podziały społeczne a czytelnicy tygodników    275
  
  Zakończenie    293
  
  Literatura    309
  
  Spis tabel i wykresów    321
RozwińZwiń