Sztuka i emancypacja kobiet w socjalistycznej Polsce

Przypadek Marii Pinińskiej-Bereś

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,42  35,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 35,70 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 21,42 zł  


21,42

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka przedstawia zawartą w twórczości Marii Pinińskiej-Bereś analizę kobiecego doświadczenia jako powiązaną z procesami zachodzącymi w socjalistycznej Polsce, m.in. z rozwojem wiedzy seksuologicznej i poradnictwa, silnym wpływem nauk Kościoła, obecnością środowisk kontrkulturowych, rozwojem socjalistycznego konsumpcjonizmu, ze zmieniającą się ikonosferą erotyczną, z docierającymi zza żelaznej kurtyny ideami drugiej fali feminizmu. Analiza sprzężenia między nimi a sztuką artystki pozwala dostrzec i zrozumieć lokalny kontekst tej twórczości zawierającej treści feministyczne, zarówno te jego elementy, które sprzyjały jej rozwojowi, jak i te, które ją hamowały.


Historię powojennej sztuki polskich artystek, zwłaszcza tych, których prace są łączone z feminizmem, trzeba napisać inaczej. Należy przestać ignorować dyskurs na temat emancypacji kobiet będący elementem rzeczywistości, w jakiej one żyły. Maria Pinińska-Bereś jest w tej książce traktowana jako podmiot procesu emancypacji, świadomie zabierający głos w sprawach nurtujących ją i inne kobiety żyjące w tym samym
społeczeństwie. Nie można na podstawie analizy kariery i interpretacji jej twórczości stworzyć narracji uniwersalizującej doświadczenie artystek w socjalistycznej Polsce. Można jednak wskazać na pewne zjawiska, które pozostają niezauważone w ślepej na płeć czy skupionej na krytyce systemu totalitarnego historii sztuki polskiej po 1945 roku.


Książka jest znakomitym przykładem kontekstualnej historii sztuki. Bardzo spójna, naukowo precyzyjna, a jednocześnie w wielu miejscach odkrywcza. Agata Jakubowska wykonała gruntowną pracę archiwalną i dotarła do wielu idei, faktów i artefaktów, które dotychczas nie były obecne w polskiej historii sztuki nowoczesnej. (Dr hab. Paweł Leszkowicz, prof. UAM)


Nie tylko jako badaczka PRL-u, ale także jako kobieta pamiętająca PRL nie mam wątpliwości, że metodologia badań i uzyskane wnioski rzuciły nowe światło na historię sztuki w Polsce. To książka przełomowa w szerokim zakresie powojennej historii sztuki, choć ogranicza się do case study. Udało się całkowicie oddolnie, bez narzucania siatek pojęciowych wziętych skądinąd opisać sztukę w Polsce w okresie tzw. socjalizmu w jej dynamice wpisanej w konkretne życie. To chyba największy sukces tej książki, bo dzięki niej dowiedzieliśmy się – przynajmniej w tak niewielkim wycinku, jakim było życie i twórczość Marii Pinińskiej-Bereś – co naprawdę przeżył ktoś, kto wówczas żył, jak walczył o siebie i swoją sztukę. (Prof. dr hab. Anna Markowska, Uniwersytet Wrocławski)


*********


The Art and Emancipation of Women in Socialist Poland. The Case of Maria Pinińska-Bereś


The author analyses female experience, present in Maria Pinińska-Bereś’ works, as connected with the processes taking place in socialist Poland: the development of sex knowledge and counselling, the strong influence of Catholic Church, counter-culture groups, socialist consumerism, the changing erotic iconosphere and the ideas of the second wave of feminism coming from the other side of the Iron Curtain. The analysis of the relationship between them and the works of the artist allows us to perceive and understand the local context of her feminist works and the elements which favoured and hindered their development.


*********


Dr hab. Agata Jakubowska (ORCID 0000-0002-8345-5662) – historyczka sztuki. Przez wiele lat związana z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, obecnie pracuje w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka i redaktorka licznych publikacji poświęconych sztuce kobiet, m.in. "Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek" (2004), "Portret wielokrotny dzieła Aliny Szapocznikow" (2008), "Alina Szapocznikow: awkward objects" (red., 2011), "Natalia LL. Nie tylko Sztuka konsumpcyjna" (red., 2016), "All-women art spaces in Europe in the long 1970s" (red. z Katy Deepwell, 2018), "Zofia Kulik. Methodology, my love" (red., 2019). Prowadzi badania nad historią wystaw sztuki kobiet.


Rok wydania2022
Liczba stron350
KategoriaHistoria sztuki
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5655-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  Emancypacja    8
  (Nie)znana artystka    17
  Zawód – artystka    23
  Odszczególnianie narzędzi    33
  PRL-owska nowoczesność    35
  Bereś/Hasior    46
  Postument    50
  Historie rodzinne    56
  Papier mâché    65
  Przemiany obyczaju    70
  Rysunki    75
  Surrealizm/Nowosielski    79
  Gorsety    83
  Indeks    89
  Jarema/Kantor    90
  Surrealizm/Toyen    95
  Folwark/Kantor    99
  Stangret    105
  Siostrzeństwo, którego nie było    110
  Wobec sytuacji „rozmemłania plażowego”    119
  Jestem sexy    127
  Ty i Ja    132
  Wolna miłość    137
  Dobkowski/Dłubak    141
  Želibska    146
  Binarność płci    149
  Odmienna polityka    152
  Walka o młodych    158
  NIE DEPTAĆ    162
  Emancypacja i wstyd    168
  Nawiedzony dom    173
  Czy kobieta jest człowiekiem?    180
  Usta – Natalia LL/Partum    189
  Prywatny protest    195
  Konsumpcjonizm w Nowej Hucie    200
  Buduar    204
  Sezam    213
  Natalia LL/Gierzyńska    223
  Mój uroczy pokoik    229
  Pożegnanie Apollina    234
  Ekspansja Wenus    241
  Anachronizm    248
  Różowy sztandar    258
  Pozycjonowanie    264
  Punkt obserwacyjny    268
  Ewolucja    273
  Pranie jako komentarz do feminizmu    278
  Pinińska-Bereś jako artystka feministyczna    284
  Młodzi wobec Prania    291
  Partum    296
  Róże kwitnące na różowo    300
  Tylko miotła    303
  Zakończenie – sztuka i emancypacja kobiet    306
  Postscriptum    310
  Bibliografia    312
  Indeks osób    334
RozwińZwiń