Drogowskazy bankowości

Współczesne kierunki rozwoju bankowości w Polsce

1 opinia

Format:

ibuk

Bank jest podmiotem, który ma za zadanie zaspokojenie potrzeb konsumentów, a zatem musi działać w taki sposób, by je jak najlepiej poznać, a następnie zaoferować optymalny produkt. Te warunki wymagają ciągłego ulepszania działalności banków, przy czym obecnie do najbardziej popularnych kierunków rozwoju należą: poprawa jakości obsługi klienta cyfrowego, zwiększenie możliwości analizy danych, obniżenie kosztów operacyjnych, zwiększenie inwestycji w innowacje, spełnienie wymagań prawnych i dostosowanie się do regulacji dotyczących zgodności, aktualizacja lub zamiana komponentów podstawowego systemu operacyjnego, rekrutacja i przekwalifikowanie pracowników, ulepszenie procesów biznesowych, zwiększenie bezpieczeństwa i uwierzytelnianie danych, podjęcie współpracy z podmiotami należącymi do sektora FinTech, rozwój płatności mobilnych, wdrażanie polityki zrównoważonego rozwoju.
Do typowych problemów związanych z funkcjonowaniem banków należy dołączyć specyficzną sytuację związaną z pojawieniem się recesji gospodarczej w kraju oraz przedłużającego się okresu przynajmniej częściowego zamknięcia gospodarki w wyniku pandemii choroby COVI0-19. Stąd konieczna jest analiza każdej z wymienionych ścieżek rozwoju z punktu widzenia nowych warunków działania.
Główny cel badania stanowiła identyfikacja potencjalnych kierunków rozwoju sektora bankowego z punktu widzenia konsumentów i banków, ich konfrontacja oraz ocena, w jakim stopniu obecne warunki na rynku finansowym mogą wpłynąć na określony wybór. Identyfikacja kierunków rozwoju sektora bankowego została przeprowadzona na podstawie analizy literatury przedmiotu, natomiast perspektywa konsumentów została przedstawiona w oparciu o przeprowadzone badanie kwestionariuszowe CAWI.


Rok wydania2022
Liczba stron162
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-967-9
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział 1. Warunki funkcjonowania polskiego sektora bankowego    11
  1.1. Otoczenie banków i ich odpowiedzialność wobec interesariuszy    11
  1.2. Zmiany w otoczeniu banków    15
  1.3. Analiza SWOT polskiego sektora bankowego    18
  
  Rozdział 2. Główne kierunki rozwoju polskiego sektora bankowego    23
  2.1. Kierunki rozwoju sektora bankowego w Polsce    23
  2.2. Kierunki rozwoju sektora bankowego preferowane przez banki    27
  2.3. Kierunki rozwoju sektora bankowego preferowane przez konsumentów    30
  2.4. Oczekiwania konsumentów w zakresie kierunków rozwoju sektora bankowego – wyniki badania kwestionariuszowego     32
  2.4.1. Organizacja procesu badawczego    32
  2.4.2. Wyniki przeprowadzonego badania    34
  
  Rozdział 3. Postulowane kierunki rozwoju polskiego sektora bankowego w zakresie obsługi klienta    49
  3.1. Poprawa jakości obsługi klienta cyfrowego    49
  3.2. Rozwój płatności mobilnych    58
  3.3. Rekrutacja i przekwalifikowanie pracowników    65
  
  Rozdział 4. Postulowane kierunki rozwoju polskiego sektora bankowego w zakresie zmian technologicznych    71
  4.1. Zwiększenie możliwości analizy danych    71
  4.2. Zwiększenie bezpieczeństwa i uwierzytelnienie danych    78
  4.3. Inwestycje w innowacje    84
  4.4. Współpraca z FinTechami    90
  
  Rozdział 5. Postulowane kierunki rozwoju polskiego sektora bankowego w zakresie zmian organizacyjnych    97
  5.1. Obniżenie kosztów operacyjnych    97
  5.2. Ulepszenie procesów biznesowych    103
  5.3. Aktualizacja lub zmiana komponentów podstawowego systemu operacyjnego    107
  
  Rozdział 6. Wpływ zmian w otoczeniu bankowym na kierunki rozwoju polskiego sektora bankowego    113
  6.1. Spełnienie wymagań prawnych i dostosowanie się do regulacji dotyczących zgodności    113
  6.2. Wdrażanie polityki zrównoważonego rozwoju    122
  
  Zakończenie    131
  
  Bibliografia    135
  
  Spis rysunków    155
  
  Spis tabel    157
  
  Załącznik. Kwestionariusz CAWI    159
RozwińZwiń