INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Podstawowym celem książki jest kompleksowe zbadanie zagadnienia współdziałania organów administracji w postaci zajęcia stanowiska, a także odpowiedzialności za tego rodzaju akty administracyjne.
O ile w doktrynie prawniczej problematyka współdziałania jednostek samorządu terytorialnego o charakterze ustrojowym była przedmiotem licznych opracowań, o tyle współdziałanie materialne w stosowaniu prawa administracyjnego i stanowieniu prawa administracyjnego nie jest zbyt często przedmiotem rozważań. Ostatnie opracowanie monograficzne pochodzi z lat 80. XX w. Zagadnienie to jest jednak bardzo doniosłe z perspektywą dalszego rozwoju współpracy organów administracji publicznej, ponieważ współcześnie administracja prowadzi coraz bardziej skomplikowane i wymagające specjalistycznej wiedzy postępowania. Zauważyć można także tendencje do wypracowywania w praktyce przez organy administracji niesformalizowanych form współdziałania. Jeśli wywołują one skutki wobec podmiotów trzecich, stron postępowań, można się w takim przypadku zastanawiać nad gwarancjami sprawiedliwej procedury administracyjnej.
Konieczność współdziałania organów jest nieunikniona ze względu na podział zadań, właściwości i kompetencji pomiędzy organami, a także ze względu na globalizację i transgraniczność postępowań administracyjnych. Współdziałanie staje się instytucją nie tylko wewnątrzpaństwową, ale także o znaczeniu międzypaństwowym – w ramach organów państw członkowskich UE i państw oraz organów unijnych. Wciąż jednak wiele organów rozstrzygających obawia się współdziałania, bowiem kojarzą to z oddawaniem własnych kompetencji innym organom, za których działanie ponoszą w całości odpowiedzialność.
W polskim porządku prawnym wciąż brakuje klarownej koncepcji dla instytucji zajścia stanowiska, a niekonsekwencja prawodawcy nadającego różne znaczenia i charakter tożsamym formom współdziałania materialnego sprawia poważne w stosowaniu tej instytucji. Wpływa to na niekorzystnie na jej efektywność, a także na niechęć organów do instytucji zajęcia stanowiska, podobnie i stron postępowań, kojarzących współdziałanie z wydłużeniem czasu trwania postępowania i niewielką jego efektywnością. Nie bez znaczenia pozostają także problemy związane z podjęciem aktu współdziałania.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 378 |
Kategoria | Prawo administracyjne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3947-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | 11 |
Wstęp | 15 |
1. Cele i założenia badawcze | 15 |
2. Wybór tematu | 20 |
3. Przedmiot badań | 22 |
4. Uwagi terminologiczne | 24 |
5. Metody badawcze | 25 |
6. Tezy i pytania badawcze | 28 |
Rozdział I. Wprowadzenie do badań nad instytucją zajęcia stanowiska | 33 |
1. Ustalenia terminologiczne | 33 |
2. Działania wspólne a współdziałanie | 34 |
3. Pojęcie współpracy i kooperacji | 36 |
4. Pojęcie współkompetencji | 39 |
5. Pojęcie koordynacji | 42 |
6. Współdziałanie – znaczenie prawne | 44 |
6.1. Poglądy w literaturze polskiej na współdziałanie materialne | 48 |
6.2. Poglądy w literaturze niemieckiej na współdziałanie materialne | 56 |
6.3. Poglądy w literaturze austriackiej na współdziałanie materialne | 66 |
6.4. Poglądy w literaturze chorwackiej na współdziałanie materialne | 69 |
6.5. Poglądy w literaturze włoskiej na współdziałanie materialne | 72 |
7. Współdziałanie a instytucje podobne | 74 |
7.1. Decyzja rozstrzygająca zagadnienie wstępne | 74 |
7.2. Współdziałanie a nadzór | 84 |
7.3. Współdecyzja | 96 |
7.4. Współuczestnictwo | 103 |
Rozdział II. Istota współdziałania materialnego | 109 |
1. Współdziałanie materialne | 109 |
2. Akt zajęcia stanowiska – typologia | 112 |
2.1. Uzgodnienie – ujęcie klasyczne | 118 |
2.2. Uzgodnienie jako akt nadzoru | 122 |
2.3. Zgoda | 124 |
2.4. Sprzeciw | 128 |
2.5. Porozumienie | 130 |
2.6. Opinia | 130 |
2.7. Formy współdziałania zbliżone do opinii oraz niesformalizowane zajęcie stanowiska | 135 |
3. Zagadnienia konstrukcyjne aktu zajęcia stanowiska | 140 |
3.1. Koncepcja aktu odrębnego w prawie polskim | 147 |
3.2. Koncepcja aktu wielopoziomowego w prawie niemieckim | 150 |
3.3. Koncepcja aktu wielopoziomowego w prawie austriackim | 155 |
4. Stosunki prawne pomiędzy organami współdziałającymi | 161 |
5. Podmioty relacji współdziałania materialnego | 166 |
5.1. Podmioty współdziałające w strukturze administracji publicznej | 169 |
5.2. Podmioty współdziałające spoza struktury administracji publicznej | 174 |
5.3. Cechy podmiotów współdziałających | 175 |
5.4. Spory kompetencyjne oraz o właściwość | 176 |
6. Cele i wartości instytucji zajęcia stanowiska w prawie polskim | 179 |
6.1. Cele instytucji zajęcia stanowiska | 180 |
6.2. Wartości instytucji zajęcia stanowiska | 184 |
Rozdział III. Współdziałanie w stosowaniu prawa | 191 |
1. Ogólne zasady prawa i postępowania administracyjnego a współdziałanie organów administracji publicznej w wydawaniu aktów administracyjnych | 191 |
1.1. Zasada współdziałania organów | 192 |
1.2. Zasada praworządności a współdziałanie | 199 |
1.3. Zasada pogłębiania zaufania obywateli a współdziałanie | 201 |
1.4. Zasada proporcjonalności a współdziałanie | 203 |
1.5. Zasada informowania a współdziałanie | 204 |
1.6. Zasada czynnego udziału stron w postępowaniu a współdziałanie | 206 |
1.7. Zasada przekonywania a współdziałanie | 207 |
1.8. Zasada pisemności a współdziałanie | 209 |
1.9. Zasada dwuinstancyjności a współdziałanie | 211 |
1.10. Zasady trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych a współdziałanie | 214 |
1.11. Zasada szybkości postępowania a współdziałanie | 215 |
2. Charakterystyka postępowania w przypadku wielopodmiotowości po stronie organu upoważnionego do wydania aktu administracyjnego | 217 |
3. Posiedzenie w trybie współdziałania jako instytucja usprawniająca współdziałanie | 219 |
3.1. Posiedzenia w trybie współdziałania w prawie polskim | 219 |
3.2. Regulacja posiedzenia w celu współdziałania w prawie włoskim | 224 |
3.4. Posiedzenie w trybie współdziałania w prawie austriackim | 228 |
4. Postępowanie główne i postępowanie pomocnicze | 229 |
4.1. Obowiązki organu głównego i pomocniczego | 232 |
4.2. Konstrukcja postępowania pomocniczego | 236 |
4.3. Status prawny organu pomocniczego | 240 |
5. Strony postępowania przed organem pomocniczym | 245 |
6. Czas trwania postępowania i zapobieganie przewlekłości oraz bezczynności we współdziałaniu | 246 |
7. Elektronizacja współdziałania | 251 |
8. Formy zajęcia stanowiska przez organ współdziałający | 252 |
8.1. Postanowienie | 252 |
8.2. Uchwała | 257 |
8.3. Milczenie administracji | 258 |
9. Europeizacja współdziałania organów administracji publicznej w stosowaniu prawa | 262 |
Rozdział IV. Współdziałanie w stanowieniu prawa przez administrację publiczną | 268 |
1. Pojęcie współdziałania w stanowieniu prawa | 268 |
2. Formy charakterystyczne dla współdziałania legislacyjnego | 271 |
2.1. Zatwierdzenie | 272 |
2.2. Współstanowienie aktu legislacji administracyjnej | 275 |
3. Problemy braku jednorodnych zasad stosowania instytucji współdziałania legislacyjnego | 281 |
4. Zastosowanie do współdziałania legislacyjnego regulacji postępowania jurysdykcyjnego | 284 |
5. Współuczestniczenie w procedurze legislacji administracyjnej | 286 |
6. Technika prawodawcza w procedurze współdziałania legislacyjnego | 287 |
7. Europeizacja współdziałania w stanowieniu prawa | 291 |
Rozdział V. Wadliwość współdziałania i system odpowiedzialności odszkodowawczej administracji za wadliwy akt współdziałania w stosowaniu prawa i stanowieniu prawa | 293 |
1. Uwagi wprowadzające | 293 |
2. Konsekwencje prawne naruszenia prawa przez organy współdziałające | 295 |
2.1. Naruszenie obowiązku współdziałania przez organ główny | 295 |
2.2. Naruszenie obowiązku współdziałania przez organ pomocniczy | 305 |
3. System zaskarżenia środków w postaci zajęcia stanowiska przez organ współdziałający | 306 |
3.1. System administracyjnej kontroli rozstrzygnięć w przedmiocie zajęcia stanowiska | 306 |
3.2. System sądowej kontroli rozstrzygnięć w przedmiocie zajęcia stanowiska w prawie polskim | 310 |
3.3. System sądowej kontroli rozstrzygnięć w przedmiocie zajęcia stanowiska w prawie niemieckim | 313 |
3.4. System sądowej kontroli rozstrzygnięć w przedmiocie zajęcia stanowiska w prawie austriackim | 315 |
4. Model odpowiedzialności odszkodowawczej za wydanie aktu zajęcia stanowiska w prawie polskim | 318 |
4.1. Odpowiedzialność odszkodowawcza za wiążące współdziałanie w stosowaniu prawa | 323 |
4.2. Odpowiedzialność odszkodowawcza za niewiążące współdziałanie w stosowaniu prawa | 328 |
4.3. Odpowiedzialność odszkodowawcza za wiążące i niewiążące współdziałanie w stanowieniu prawa | 330 |
4.4. Odpowiedzialność odszkodowawcza za szkody wywołane przez milczące współdziałanie | 333 |
5. Model odpowiedzialności odszkodowawczej administracji za wadliwy akt współdziałania w prawie niemieckimi austriackim | 334 |
Podsumowanie | 343 |
Bibliografia | 352 |
Wykaz aktów prawnych i innych dokumentów | 371 |
Summary. Institution of Taking a Position as a Form of Cooperation in the Adoption of Legislative Acts of Law and the Adoption of Decisions | 375 |