Instytucja zajęcia stanowiska jako forma współdziałania w stanowieniu i stosowaniu prawa

Instytucja zajęcia stanowiska jako forma współdziałania w stanowieniu i stosowaniu prawa

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podstawowym celem książki jest kompleksowe zbadanie zagadnienia współdziałania organów administracji w postaci zajęcia stanowiska, a także odpowiedzialności za tego rodzaju akty administracyjne.


O ile w doktrynie prawniczej problematyka współdziałania jednostek samorządu terytorialnego o charakterze ustrojowym była przedmiotem licznych opracowań, o tyle współdziałanie materialne w stosowaniu prawa administracyjnego i stanowieniu prawa administracyjnego nie jest zbyt często przedmiotem rozważań. Ostatnie opracowanie monograficzne pochodzi z lat 80. XX w. Zagadnienie to jest jednak bardzo doniosłe z perspektywą dalszego rozwoju współpracy organów administracji publicznej, ponieważ współcześnie administracja prowadzi coraz bardziej skomplikowane i wymagające specjalistycznej wiedzy postępowania. Zauważyć można także tendencje do wypracowywania w praktyce przez organy administracji niesformalizowanych form współdziałania. Jeśli wywołują one skutki wobec podmiotów trzecich, stron postępowań, można się w takim przypadku zastanawiać nad gwarancjami sprawiedliwej procedury administracyjnej.


Konieczność współdziałania organów jest nieunikniona ze względu na podział zadań, właściwości i kompetencji pomiędzy organami, a także ze względu na globalizację i transgraniczność postępowań administracyjnych. Współdziałanie staje się instytucją nie tylko wewnątrzpaństwową, ale także o znaczeniu międzypaństwowym – w ramach organów państw członkowskich UE i państw oraz organów unijnych. Wciąż jednak wiele organów rozstrzygających obawia się współdziałania, bowiem kojarzą to z oddawaniem własnych kompetencji innym organom, za których działanie ponoszą w całości odpowiedzialność.


W polskim porządku prawnym wciąż brakuje klarownej koncepcji dla instytucji zajścia stanowiska, a niekonsekwencja prawodawcy nadającego różne znaczenia i charakter tożsamym formom współdziałania materialnego sprawia poważne w stosowaniu tej instytucji. Wpływa to na niekorzystnie na jej efektywność, a także na niechęć organów do instytucji zajęcia stanowiska, podobnie i stron postępowań, kojarzących współdziałanie z wydłużeniem czasu trwania postępowania i niewielką jego efektywnością. Nie bez znaczenia pozostają także problemy związane z podjęciem aktu współdziałania.


Rok wydania2022
Liczba stron378
KategoriaPrawo administracyjne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3947-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów     11
  Wstęp    15
  1. Cele i założenia badawcze     15
  2. Wybór tematu    20
  3. Przedmiot badań    22
  4. Uwagi terminologiczne     24
  5. Metody badawcze    25
  6. Tezy i pytania badawcze     28
  Rozdział I. Wprowadzenie do badań nad instytucją zajęcia stanowiska     33
  1. Ustalenia terminologiczne    33
  2. Działania wspólne a współdziałanie     34
  3. Pojęcie współpracy i kooperacji    36
  4. Pojęcie współkompetencji     39
  5. Pojęcie koordynacji    42
  6. Współdziałanie – znaczenie prawne     44
    6.1. Poglądy w literaturze polskiej na współdziałanie materialne     48
    6.2. Poglądy w literaturze niemieckiej na współdziałanie materialne    56
    6.3. Poglądy w literaturze austriackiej na współdziałanie materialne    66
    6.4. Poglądy w literaturze chorwackiej na współdziałanie materialne     69
    6.5. Poglądy w literaturze włoskiej na współdziałanie materialne    72
  7. Współdziałanie a instytucje podobne    74
    7.1. Decyzja rozstrzygająca zagadnienie wstępne    74
    7.2. Współdziałanie a nadzór     84
    7.3. Współdecyzja     96
    7.4. Współuczestnictwo     103
  Rozdział II. Istota współdziałania materialnego     109
  1. Współdziałanie materialne     109
  2. Akt zajęcia stanowiska – typologia     112
    2.1. Uzgodnienie – ujęcie klasyczne     118
    2.2. Uzgodnienie jako akt nadzoru     122
    2.3. Zgoda    124
    2.4. Sprzeciw     128
    2.5. Porozumienie     130
    2.6. Opinia     130
    2.7. Formy współdziałania zbliżone do opinii oraz niesformalizowane zajęcie stanowiska     135
  3. Zagadnienia konstrukcyjne aktu zajęcia stanowiska     140
    3.1. Koncepcja aktu odrębnego w prawie polskim     147
    3.2. Koncepcja aktu wielopoziomowego w prawie niemieckim     150
    3.3. Koncepcja aktu wielopoziomowego w prawie austriackim     155
  4. Stosunki prawne pomiędzy organami współdziałającymi     161
  5. Podmioty relacji współdziałania materialnego     166
    5.1. Podmioty współdziałające w strukturze administracji publicznej     169
    5.2. Podmioty współdziałające spoza struktury administracji publicznej     174
    5.3. Cechy podmiotów współdziałających    175
    5.4. Spory kompetencyjne oraz o właściwość     176
  6. Cele i wartości instytucji zajęcia stanowiska w prawie polskim    179
    6.1. Cele instytucji zajęcia stanowiska     180
    6.2. Wartości instytucji zajęcia stanowiska    184
  Rozdział III. Współdziałanie w stosowaniu prawa     191
  1. Ogólne zasady prawa i postępowania administracyjnego a współdziałanie organów administracji publicznej w wydawaniu aktów administracyjnych    191
    1.1. Zasada współdziałania organów     192
    1.2. Zasada praworządności a współdziałanie     199
    1.3. Zasada pogłębiania zaufania obywateli a współdziałanie     201
    1.4. Zasada proporcjonalności a współdziałanie     203
    1.5. Zasada informowania a współdziałanie     204
    1.6. Zasada czynnego udziału stron w postępowaniu a współdziałanie    206
    1.7. Zasada przekonywania a współdziałanie     207
    1.8. Zasada pisemności a współdziałanie    209
    1.9. Zasada dwuinstancyjności a współdziałanie     211
    1.10. Zasady trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych a współdziałanie     214
    1.11. Zasada szybkości postępowania a współdziałanie     215
  2. Charakterystyka postępowania w przypadku wielopodmiotowości po stronie organu upoważnionego do wydania aktu administracyjnego     217
  3. Posiedzenie w trybie współdziałania jako instytucja usprawniająca współdziałanie    219
    3.1. Posiedzenia w trybie współdziałania w prawie polskim    219
    3.2. Regulacja posiedzenia w celu współdziałania w prawie włoskim     224
    3.4. Posiedzenie w trybie współdziałania w prawie austriackim    228
  4. Postępowanie główne i postępowanie pomocnicze     229
    4.1. Obowiązki organu głównego i pomocniczego     232
    4.2. Konstrukcja postępowania pomocniczego     236
    4.3. Status prawny organu pomocniczego     240
  5. Strony postępowania przed organem pomocniczym     245
  6. Czas trwania postępowania i zapobieganie przewlekłości oraz bezczynności we współdziałaniu    246
  7. Elektronizacja współdziałania    251
  8. Formy zajęcia stanowiska przez organ współdziałający    252
    8.1. Postanowienie     252
    8.2. Uchwała     257
    8.3. Milczenie administracji    258
  9. Europeizacja współdziałania organów administracji publicznej w stosowaniu prawa    262
  Rozdział IV. Współdziałanie w stanowieniu prawa przez administrację publiczną     268
  1. Pojęcie współdziałania w stanowieniu prawa     268
  2. Formy charakterystyczne dla współdziałania legislacyjnego    271
    2.1. Zatwierdzenie     272
    2.2. Współstanowienie aktu legislacji administracyjnej     275
  3. Problemy braku jednorodnych zasad stosowania instytucji współdziałania legislacyjnego     281
  4. Zastosowanie do współdziałania legislacyjnego regulacji postępowania jurysdykcyjnego    284
  5. Współuczestniczenie w procedurze legislacji administracyjnej     286
  6. Technika prawodawcza w procedurze współdziałania legislacyjnego    287
  7. Europeizacja współdziałania w stanowieniu prawa     291
  Rozdział V. Wadliwość współdziałania i system odpowiedzialności odszkodowawczej administracji za wadliwy akt współdziałania w stosowaniu prawa i stanowieniu prawa     293
  1. Uwagi wprowadzające     293
  2. Konsekwencje prawne naruszenia prawa przez organy współdziałające     295
    2.1. Naruszenie obowiązku współdziałania przez organ główny     295
    2.2. Naruszenie obowiązku współdziałania przez organ pomocniczy     305
  3. System zaskarżenia środków w postaci zajęcia stanowiska przez organ współdziałający    306
    3.1. System administracyjnej kontroli rozstrzygnięć w przedmiocie zajęcia stanowiska    306
    3.2. System sądowej kontroli rozstrzygnięć w przedmiocie zajęcia stanowiska w prawie polskim    310
    3.3. System sądowej kontroli rozstrzygnięć w przedmiocie zajęcia stanowiska w prawie niemieckim     313
    3.4. System sądowej kontroli rozstrzygnięć w przedmiocie zajęcia stanowiska w prawie austriackim     315
  4. Model odpowiedzialności odszkodowawczej za wydanie aktu zajęcia stanowiska w prawie polskim    318
    4.1. Odpowiedzialność odszkodowawcza za wiążące współdziałanie w stosowaniu prawa     323
    4.2. Odpowiedzialność odszkodowawcza za niewiążące współdziałanie w stosowaniu prawa     328
    4.3. Odpowiedzialność odszkodowawcza za wiążące i niewiążące współdziałanie w stanowieniu prawa     330
    4.4. Odpowiedzialność odszkodowawcza za szkody wywołane przez milczące współdziałanie    333
  5. Model odpowiedzialności odszkodowawczej administracji za wadliwy akt współdziałania w prawie niemieckimi austriackim     334
  Podsumowanie     343
  Bibliografia     352
  Wykaz aktów prawnych i innych dokumentów    371
  Summary. Institution of Taking a Position as a Form of Cooperation in the Adoption of Legislative Acts of Law and the Adoption of Decisions     375
RozwińZwiń