POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Monografia prezentuje aktualne wyniki badań i analiz naukowych dotyczących charakterystyki i porównania twórczej aktywności plastycznej dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie uczęszczających do lokalnych formach wsparcia i opieki.
Na przykładzie funkcjonowania placówek z Poznania i Tarragony została ukazana złożoność podejmowanej problematyki i wzajemne zależności widoczne w pracy obu ośrodków. Zaprezentowane badania stanowią cenne źródło wiedzy w zakresie poznawczym, teoretycznym i praktycznym. Dokonanie rekonstrukcji teoretycznych, jak również wskazanie implikacji pedagogicznych dla praktyki edukacyjnej w kontekście wspierania twórczego rozwoju plastycznego dzieci czynią tę publikację bardzo wartościową.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 190 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4007-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
I. Twórczość – analiza pojęcia i przegląd koncepcji | 13 |
1. Pojęcie, wymiary i kryteria twórczości | 13 |
2. Uwarunkowania i poziomy twórczości | 18 |
2.1. Podmiotowy kontekst twórczości | 20 |
2.2. Społeczno-kulturowy kontekst twórczości | 33 |
3. Edukacyjne wartości funkcjonowania twórczego dzieci | 39 |
4. Pedagogika twórczości w badaniach porównawczych | 44 |
II. Defaworyzacja w dyskursie nierówności społecznych i edukacyjnych | 47 |
1. Pojęcie i wymiary defaworyzacji społecznej | 47 |
2. Środowisko rodzinne a defaworyzacja społeczna | 52 |
2.1. Znaczenie rodziny jako środowiska wychowawczego | 55 |
2.2. Uwarunkowania twórczego rozwoju dziecka w rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej | 57 |
3. Środowisko szkolne a defaworyzacja społeczna | 61 |
3.1. Psychospołeczne przystosowanie ucznia | 62 |
3.2. Uwarunkowania defaworyzacji społecznej dziecka w szkole | 64 |
4. Edukacja i defaworyzacja społeczna w Hiszpanii i Polsce | 66 |
4.1. Współczesny system edukacji w Hiszpanii i Polsce | 67 |
4.2. Lokalne formy wsparcia i opieki w systemie hiszpańskim i polskim | 74 |
III. Metodologiczne podstawy badań | 81 |
1. Przedmiot oraz cele badań | 81 |
2. Problemy badawcze oraz zmienne i wskaźniki | 86 |
3. Strategie, metody, techniki i narzędzia badawcze | 94 |
4. Charakterystyka terenu badań i dobór próby badawczej | 97 |
IV. Twórczość dzieci w lokalnych formach wsparcia i opieki w Poznaniu i Tarragonie – analiza i interpretacja wyników badań własnych | 99 |
1. Szczegółowa charakterystyka badanych grup z instytucji w Poznaniu i Tarragonie | 99 |
2. Działalność lokalnych form wsparcia i opieki w Poznaniu i Tarragonie w kontekście wspomagania twórczości dzieci | 101 |
2.1. Oferta i program zajęć w instytucji w Poznaniu i Tarragonie | 102 |
2.2. Specyfika funkcjonowania instytucji w Poznaniu i Tarragonie | 106 |
3. Rozwijanie twórczej aktywności plastycznej dzieci w badanych instytucjach | 108 |
3.1. Rodzaje aktywności twórczych podejmowanych przez dzieci w instytucji w Poznaniu i Tarragonie | 113 |
3.2. Wybrane czynniki oddziałujące na podejmowanie aktywności twórczych przez dzieci w instytucji w Poznaniu i Tarragonie | 117 |
3.3. Formy pomocy skierowane do dzieci i rodziców (opiekunów) pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie w instytucji w Poznaniu i Tarragonie | 122 |
4. Analiza porównawcza twórczości rysunkowej dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie z instytucji w Poznaniu i Tarragonie | 124 |
4.1. Temat 1: „Kim jestem?” | 127 |
4.2. Temat 2: „Kim chciałabym/chciałbym być w przyszłości?” | 130 |
4.3. „Temat 3: „Moje życie na innej planecie” | 134 |
4.4. Twórczość rysunkowa dzieci z instytucji w Poznaniu i Tarragonie – podsumowanie | 140 |
5. Wnioski z badań oraz implikacje pedagogiczne dla praktyki edukacyjnej w kontekście wspierania twórczego rozwoju dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie | 142 |
Zakończenie | 155 |
Aneks | 161 |
Bibliografia | 167 |
Akty prawne | 185 |
Spis schematów i tabel | 187 |
Summary | 189 |