Wspieranie twórczej aktywności plastycznej dzieci ze środowisk defaworyzowanych społecznie

Wspieranie twórczej aktywności plastycznej dzieci ze środowisk defaworyzowanych społecznie

Studium porównawcze na przykładzie Poznania i Tarragony

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia prezentuje aktualne wyniki badań i analiz naukowych dotyczących charakterystyki i porównania twórczej aktywności plastycznej dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie uczęszczających do lokalnych formach wsparcia i opieki.
Na przykładzie funkcjonowania placówek z Poznania i Tarragony została ukazana złożoność podejmowanej problematyki i wzajemne zależności widoczne w pracy obu ośrodków. Zaprezentowane badania stanowią cenne źródło wiedzy w zakresie poznawczym, teoretycznym i praktycznym. Dokonanie rekonstrukcji teoretycznych, jak również wskazanie implikacji pedagogicznych dla praktyki edukacyjnej w kontekście wspierania twórczego rozwoju plastycznego dzieci czynią tę publikację bardzo wartościową.


Rok wydania2022
Liczba stron190
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4007-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  I. Twórczość – analiza pojęcia i przegląd koncepcji    13
    1. Pojęcie, wymiary i kryteria twórczości    13
    2. Uwarunkowania i poziomy twórczości    18
      2.1. Podmiotowy kontekst twórczości     20
      2.2. Społeczno-kulturowy kontekst twórczości     33
    3. Edukacyjne wartości funkcjonowania twórczego dzieci    39
    4. Pedagogika twórczości w badaniach porównawczych     44
  II. Defaworyzacja w dyskursie nierówności społecznych i edukacyjnych    47
    1. Pojęcie i wymiary defaworyzacji społecznej    47
    2. Środowisko rodzinne a defaworyzacja społeczna     52
      2.1. Znaczenie rodziny jako środowiska wychowawczego    55
      2.2. Uwarunkowania twórczego rozwoju dziecka w rodzinie funkcjonalnej i dysfunkcjonalnej     57
    3. Środowisko szkolne a defaworyzacja społeczna     61
      3.1. Psychospołeczne przystosowanie ucznia     62
      3.2. Uwarunkowania defaworyzacji społecznej dziecka w szkole    64
    4. Edukacja i defaworyzacja społeczna w Hiszpanii i Polsce     66
      4.1. Współczesny system edukacji w Hiszpanii i Polsce    67
      4.2. Lokalne formy wsparcia i opieki w systemie hiszpańskim i polskim    74
  III. Metodologiczne podstawy badań    81
    1. Przedmiot oraz cele badań    81
    2. Problemy badawcze oraz zmienne i wskaźniki    86
    3. Strategie, metody, techniki i narzędzia badawcze     94
    4. Charakterystyka terenu badań i dobór próby badawczej    97
  IV. Twórczość dzieci w lokalnych formach wsparcia i opieki w Poznaniu i Tarragonie – analiza i interpretacja wyników badań własnych     99
    1. Szczegółowa charakterystyka badanych grup z instytucji w Poznaniu i Tarragonie    99
    2. Działalność lokalnych form wsparcia i opieki w Poznaniu i Tarragonie w kontekście wspomagania twórczości dzieci    101
      2.1. Oferta i program zajęć w instytucji w Poznaniu i Tarragonie    102
      2.2. Specyfika funkcjonowania instytucji w Poznaniu i Tarragonie     106
    3. Rozwijanie twórczej aktywności plastycznej dzieci w badanych instytucjach    108
      3.1. Rodzaje aktywności twórczych podejmowanych przez dzieci w instytucji w Poznaniu i Tarragonie     113
      3.2. Wybrane czynniki oddziałujące na podejmowanie aktywności twórczych przez dzieci w instytucji w Poznaniu i Tarragonie     117
      3.3. Formy pomocy skierowane do dzieci i rodziców (opiekunów) pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie w instytucji w Poznaniu i Tarragonie     122
    4. Analiza porównawcza twórczości rysunkowej dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie z instytucji w Poznaniu i Tarragonie    124
      4.1. Temat 1: „Kim jestem?”     127
      4.2. Temat 2: „Kim chciałabym/chciałbym być w przyszłości?”    130
      4.3. „Temat 3: „Moje życie na innej planecie”     134
      4.4. Twórczość rysunkowa dzieci z instytucji w Poznaniu i Tarragonie – podsumowanie    140
    5. Wnioski z badań oraz implikacje pedagogiczne dla praktyki edukacyjnej w kontekście wspierania twórczego rozwoju dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie     142
  Zakończenie     155
  Aneks     161
  Bibliografia    167
  Akty prawne     185
  Spis schematów i tabel    187
  Summary    189
RozwińZwiń