EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Pojęcie żydowskiej „nowej sztuki” określa dokonania twórców reprezentujących różne środowiska, działających w drugiej i trzeciej dekadzie XX wieku, którzy poszukując oryginalnych form artystycznej wypowiedzi, sięgali z jednej strony do tradycji, z drugiej – do aktualnych nurtów sztuki zachodnioeuropejskiej. W Łodzi pierwszym przejawem zachodzących zmian była działalność grupy Jung Idysz. Książka stanowi próbę podsumowania i poszerzenia wiedzy o znaczeniu tej grupy dla żydowskiego środowiska artystycznego. Zebrane w tomie artykuły obejmują różnorodny zakres tematyczny, reprezentują zróżnicowane metody badawcze i interdyscyplinarne sposoby ujęcia zjawisk: od osadzonych w szerokim kontekście przemian społeczno-politycznych rozważań o drogach rozwoju nowej kultury żydowskiej, przez refleksje nad kwestią tożsamości i narodowości, po charakterystykę wybranych aspektów twórczości poszczególnych artystów. Autorzy tekstów prezentują nowe ustalenia i interpretacje, wysuwają hipotezy i stawiają postulaty, które pozwalają z nowej perspektywy spojrzeć na barwny okres tworzenia żydowskiej „nowej sztuki”.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 320 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-836-8 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Od Redakcji | 7 |
Małgorzata Geron, Jerzy Malinowski, Badania nad ekspresjonizmem w Polsce: Formiści – Bunt – Jung Idysz. Historia – perspektywy – najnowsze publikacje | 11 |
Tamara Sztyma, „Nowa sztuka żydowska” jako wyraz nowych postaw ideologicznych i przemian tożsamości polskich Żydów w pierwszych dekadach XX wieku | 29 |
Teresa Śmiechowska, Obrazy z Jidyszlandu. Fotografia jako medium tworzenia mitu narodu | 39 |
Agnieszka Salamon-Radecka, Okoliczności pobytu Giny i Marka Szwarców w Wielkopolsce w latach 1919–1920 w świetle zachowanej dokumentacji źródłowej – ludzie, miejsca, wydarzenia | 49 |
Lidia Głuchowska, Bunt and Yung Yidish. Between Poznań, Łódź and Berlin. Contacts, conceptions, artistic events | 71 |
Dariusz Dekiert, Między Jidyszlandem a Palestyną. Twórczość jidyszowa i hebrajska Icchaka Kacenelsona | 107 |
Renata Piątkowska, Sztuka narodowa czy sztuka narodu? Wystawy artystów z kręgu awangardy w Żydowskim Towarzystwie Krzewienia Sztuk Pięknych w Warszawie | 127 |
Irmina Gadowska, Agnieszka Świętosławska, “At the start of the rebirth of art in Łódź”? The START artists’ oeuvre in relation to modern art | 151 |
William Gilcher, Izrael Lejzerowicz, artist and poet | 171 |
Joanna Podolska, W Araracie i Idisze Bande. Przyczynek do biografii Dawida Bajgelmana | 179 |
Krzysztof Stefański, The contribution of Jewish architects to the development of modernist housing in 1930s Łódź | 197 |
Karol Jóźwiak, Stefan Themerson – artysta z Polski, czyli znikąd | 221 |
Adam Sitarek, Żydowscy artyści i Zagłada. Getto w twórczości Izraela Lejzerowicza i Sary Majerowicz | 237 |
Eleonora Jedlińska, Grupa Jung Idysz i tradycja ekspresjonizmu – malarstwo szkoły bostońskiej | 249 |
Aneks | 263 |
Ekspresje wolności. Bunt i Jung Idysz – wystawa, której nie było…, Muzeum Miasta Łodzi, 12.06. – 29.09.2019 | 265 |
Katalog obiektów prezentowanych na wystawie, oprac. Irmina Gadowska, Teresa Śmiechowska, Agnieszka Świętosławska | 269 |
Indeks nazwisk | 303 |