EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
Autorzy – członkowie Stowarzyszenia Mentorów Promentor – prezentują w publikacji różnorodne aspekty mentoringu oraz pokazują jego praktyczne zastosowanie w odmiennych środowiskach, m.in.: w edukacji, biznesie, czy w organizacjach.
W książce poruszono zagadnienia takie jak: rola mentora i mentee oraz łączącej ich relacji; umiejętności, jakie powinien posiadać i rozwijać mentor; wskazówki dotyczące metod pracy mentora; korzyści i bariery związane z wdrażaniem programów mentoringowych w organizacji.
Praktycznym uzupełnieniem jest obszerny aneks obejmujący m.in. kodeks wartości zawodowych mentora i relacji mentorskiej, standardy pracy mentora oraz rekomendowane praktyki.
Publikacja jest przeznaczona dla pracowników działów kadr i zasobów ludzkich, którzy opracowują i wdrażają programy rozwojowe, a także dla kadry kierowniczej średniego i wysokiego szczebla, planującej zdobyć nowe kompetencje w rozwijaniu, angażowaniu i motywowaniu podwładnych oraz wzmocnić własne umiejętności. Zainteresuje także nauczycieli akademickich reprezentujących nauki społeczne oraz kształcących specjalistów w zakresie zarządzania.
„Zapraszamy państwa do lektury. Mamy nadzieję, że przybliży ona ideę mentoringu i jego dobre praktyki, odpowie na pojawiające się pytania oraz zainspiruje do własnych poszukiwań w zakresie tej rekomendowanej przez nas formy rozwoju, tak by idea mentoringu docierała do jak największej liczby osób i była wszechstronnie wykorzystywana”. Aleksandra Stanković, fragment wprowadzenia
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8328-146-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | str. | 9 |
Wprowadzenie | str. | 11 |
CZĘŚĆ I. O ISTOCIE MENTORINGU SŁÓW KILKA... | str. | 15 |
Klaudia Chociszewska | |
Mentoring w ujęciu andragogicznym | str. | 17 |
Mentoring | str. | 17 |
Mentor | str. | 20 |
Mentee | str. | 22 |
Mentoring w perspektywie dorosłości mentee | str. | 23 |
Mentoring jako forma wsparcia edukacyjnego | str. | 25 |
Mentoring w ujęciu andragogicznym | str. | 28 |
Iwona Gierłach, Tadeusz Gadacz | |
Mentoring – przyszłość nauczania osób dorosłych | str. | 31 |
Aspekt filozoficzny w procesie mentoringu | str. | 31 |
Proces mentoringu | str. | 33 |
Rola mentora | str. | 33 |
Rola mentee | str. | 34 |
Mentoring międzynarodowy | str. | 35 |
Uwagi krytyczne | str. | 36 |
Podsumowanie | str. | 36 |
Urszula Ziemiańczyk, Katarzyna Hnat | |
Mentoring w służbie samooceny – dlaczego warto doskonalić się przez całe życie? | str. | 38 |
Dlaczego jestem wyjątkowy? | str. | 38 |
Po co ten rozwój i czym on jest? | str. | 40 |
Czy warto dbać o samoocenę? | str. | 43 |
Co „robi” samoocena? | str. | 43 |
Czy i jak mentoring wspiera samoocenę? | str. | 48 |
Praktyka mentoringowa | str. | 49 |
Uważność w mentoringu | str. | 52 |
„Małe kroki” w mentoringu | str. | 54 |
Podsumowanie | str. | 57 |
CZĘŚĆ II. POSTAWA I KOMPETENCJE MENTORA | str. | 61 |
Tomasz Wański | |
Kompetencje i przymioty mentorskie | str. | 63 |
Wstęp | str. | 63 |
Mentoring – sedno metody | str. | 65 |
Systematyka kompetencji mentora | str. | 66 |
Kompetencje (niemal) wspólne | str. | 67 |
Specyficzne kompetencje i przymioty mentorskie | str. | 70 |
Podsumowanie | str. | 79 |
Piotr Wiroński | |
Cura personalis w mentoringu osobistym | str. | 81 |
Stwarzanie możliwości | str. | 85 |
Budowanie sieci kontaktów | str. | 88 |
Bycie adwokatem mentee | str. | 90 |
Pomoc w sprawach osobistych | str. | 93 |
„Po” | str. | 94 |
Joanna Tor-Gazda | |
Dress code mentora | str. | 96 |
Dress code mentora – standard Stowarzyszenia Mentorów PROMENTOR | str. | 98 |
Stylowa wizytówka mentora | str. | 100 |
Podsumowanie | str. | 102 |
CZĘŚĆ III. WARTOŚĆ DODANA MENTORINGU W SZKOLNICTWIE | str. | 105 |
Magdalena Mazur | |
Mentoring w szkole | str. | 107 |
Nauczyciel | str. | 107 |
Mentoring w szkole | str. | 109 |
Szkoła | str. | 111 |
Korzyści | str. | 114 |
Urszula Leiss | |
„Liderzy zmiany” – program mentoringowy dla młodzieży gimnazjalnej | str. | 117 |
Działania podjęte przed rozpoczęciem i w trakcie realizacji projektu | str. | 117 |
Części składowe projektu | str. | 119 |
Warsztaty rozwojowe dla młodzieży | str. | 119 |
Warsztaty z mentorami ze świata biznesu | str. | 120 |
Warsztaty dla nauczycieli i mentorów z technik mentoringowych | str. | 121 |
Indywidualne spotkania dla uczniów | str. | 121 |
Indywidualne spotkania coacha z nauczycielami | str. | 122 |
Rezultaty | str. | 122 |
Korzyści z realizacji projektu | str. | 123 |
Inspiracja, czyli na co zwrócić uwagę | str. | 124 |
Wybór opiekunów do projektu | str. | 124 |
Wsparcie osób decyzyjnych | str. | 125 |
Elastyczność w stosowaniu narzędzi | str. | 125 |
Dariusz Rott | |
Wychodzenie z mentoringu. Dobre praktyki w środowisku akademickim | str. | 127 |
Studium przypadków indywidualnych. Analizy dwóch relacji mentoringowych opracowane przez byłych studentów | str. | 129 |
Wnioski mentora | str. | 135 |
CZĘŚĆ IV. MENTORING W BIZNESIE – ZASTOSOWANIE I PRAKTYKA PROCESU | str. | 139 |
Renata Muszyńska | |
Rola mentoringu w procesie sukcesji | str. | 141 |
Rodzaje sukcesji | str. | 141 |
Sukcesja menedżerska w firmie | str. | 141 |
Sukcesja pokoleniowa w firmie rodzinnej | str. | 145 |
Grzegorz Dobek | |
Mentoring w sprzedaży | str. | 152 |
Urszula Leiss, Tomasz Wański | |
Mentoring (coaching, trening) – sposób ważniejszy od formy | str. | 165 |
Kontekst kulturowy i biznesowy | str. | 165 |
Tradycyjne metody wspierania rozwoju | str. | 166 |
Jak można to robić? Propozycje działań | str. | 168 |
Wzbogacenie repertuaru działań mentora | str. | 168 |
Wzbogacenie repertuaru działań coacha | str. | 170 |
Wzbogacenie repertuaru działań trenera | str. | 172 |
CZĘŚĆ V. MENTORING W ORGANIZACJI | str. | 177 |
Edward Szumilak | |
Mentoring w procesie doskonalenia zawodowego | str. | 179 |
Sylwester Pietrzyk, Agnieszka Twaróg-Kanus | |
Bariery we wdrażaniu procesu mentoringowego w organizacjach | str. | 188 |
Etyka programów mentoringowych | str. | 189 |
Kompetencje mentoringowe i świadomość metod uczenia | str. | 190 |
Wsparcie organizacji | str. | 193 |
Wynagrodzenie | str. | 195 |
Podsumowanie | str. | 196 |
Aleksandra Stanković | |
Odpowiedzialność i postawa mentora w organizacji. Korzyści z mentoringu formalnego w organizacji | str. | 199 |
Mentoring w organizacji – rzeczywista potrzeba | str. | 199 |
Co wyróżnia postawę mentora w organizacji? | str. | 202 |
Praca z organizacją | str. | 204 |
Praca z zespołem | str. | 204 |
Relacja jeden na jeden | str. | 206 |
Znaczenie i korzyści mentoringu formalnego w organizacji | str. | 207 |
Korzyści wynikające z mentoringu sformalizowanego | str. | 210 |
Załączniki | str. | 213 |
O nas | str. | 214 |
Kodeks wartości zawodowych mentora i relacji mentorskiej | str. | 216 |
Standardy pracy mentora | str. | 220 |
Definicje | str. | 220 |
Paradygmat standardu | str. | 220 |
Standaryzacja procesu mentoringowego | str. | 221 |
Standaryzacja mentoringu | str. | 229 |
Definicje | str. | 229 |
Standaryzacja procesu mentoringowego | str. | 230 |
Rekomendowane praktyki | str. | 235 |
O autorach | str. | 237 |