Trwanie i utrwalanie

Problem poznania intelektualnego w filozofii Henriego Bergsona

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,76  26,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 26,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,64 zł  


19,76

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W pracy starałam się uchwycić istotne cechy Berg­sonowskiej teorii potocznego oraz naukowego poznania świata zewnętrznego. Z drugiej strony analizuję też w pewnej mierze zjawiska, które filozof przeciwstawia operacjom rozumu, chodzi oczywiście o aktywność głębokiej części ludzkiej psychiki i poznanie intuicyjne. W tym celu skupiam się na analizie kluczowych dla poznania intelektualnego kategorii: intelektu, trwania, przestrzeni i innych schematów działaniowych oraz pamięci. Podczas gdy dwie ostatnie kategorie posiadają charakter czysto umysłowy, status ontyczny przestrzeni i trwania w teorii Bergsona ulegają stopniowo zmianie. Wraz z nim zmienia się zaś znaczenie i zasięg poznania intelektualnego, w szczególności zaś wiedzy naukowej. Kategoria trwania zostaje ponadto wykorzystana w oryginalnej teorii ludzkiej jaźni, a następnie pamięci. Sposób funkcjonowania pamięci posiada z kolei przemożny wpływ na poznanie zmysłowe świata zewnętrznego. (…)


Na początku podaję główne cechy jaźni głębokiej, która w Materii i pamięci zostanie do pewnego stopnia utożsamiona z pamięcią. Warunkuje ona sposób widzenia i interpretacji świata oraz stanowi siłę, która przeciwstawiona zostaje intelektowi. Z drugiej strony dokonuję podsumowującej charakterystyki statusu i funkcji przestrzeni w poznaniu. Przedstawiam również kilka uwag na temat miejsca rozumu w filozofii oraz w ewolucji życia, aby jak najlepiej naświetlić jego status w całości Bergsonowskiej koncepcji epistemologicznej. W dalszej kolejności zastanawiam się, czy poznanie zmysłowe umożliwia nam poznanie świata w jego prawdziwej naturze. W tym kontekście skupiam się na funkcji ludzkich schematów umysłowych, jak również pamięci będącej specyficznym rodzajem struktury poznawczej.
(fragment Zakończenia autorki)


Rok wydania2022
Liczba stron248
KategoriaFilozofia współczesna
WydawcaMarek Derewiecki
ISBN-13978-83-66941-37-3
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    3
  
  Część pierwsza: Struktury poznawcze    9
  I. Krytyka asocjacjonistycznej koncepcji umysłu    11
  II. Kategoria trwania    16
  III. Status przestrzeni    21
  IV. Krytyka determinizmu psychicznego    28
  V. Zagadnienie jedności jaźni    34
  VI. Charakter jaźni głębokiej    38
  
  Część druga: Udział zewnętrznych spostrzeżeń w procesie poznawczym    45
  VII. Świat rozciągły jako punkt wyjścia    47
  VIII. Kategoria spostrzeżenia i wrażenia    54
  IX. Status ontologiczny świata materialnego    59
  X. Porządek nauki i porządek świadomości    64
  XI. Obraz materialny versus obraz świadomości    70
  
  Część trzecia: Charakter ludzkiej pamięci    75
  XII. Argumenty przeciw stanowisku materialistycznemu    77
  XIII. Dualizm pamięć-mózg    82
  XIV. Dwa rodzaje pamięci    87
  XV. Budowa i sposób funkcjonowania pamięci    94
  XVI. Koncepcja poziomów pamięci    101
  
  Część czwarta: dział pamięci w procesie poznawczym    107
  XVII. Charakter ludzkiej świadomości    109
  XVIII. Pamięć versus czyste spostrzeżenie    115
  XIX. Twórczy charakter pamięci    120
  XX. Subiektywny wkład pamięci w spostrzeżenie    127
  
  Część piąta: Udział podmiotowych schematów w procesie poznawczym    133
  XXI. Schematy działania    135
  XXII. Status jakości zmysłowych    141
  XXIII. Kategoria jednorodnego czasu i przestrzeni    146
  XXIV. Polemika z Kantem    151
  XXV. Intelekt versus intuicja    158
  XXVI. Metoda intuicyjna    163
  
  Część szósta: Zakres poznania intelektualnego    171
  XXVII. Charakter poznania intelektualnego    173
  XXVIII. Zakres prawdziwości poznania intelektualnego    180
  XXIX. Krytyka koncepcji poznania intelektualnego Kanta    185
  XXX. Dwa rodzaje porządku w świecie – przestrzeń i trwanie    190
  XXXI. Mózg versus świadomość    197
  XXXII. Intelekt versus instynkt    203
  XXXIII. Poznanie intuicyjne    210
  
  Zakończenie    217
  Status jaźni głębokiej    218
  Cechy jaźni głębokiej    219
  Kategoria przestrzeni oraz status intelektu    221
  Adekwatność poznania zmysłowego świata zewnętrznego    227
  
  Bibliografia    233
  A. Cytowane i wykorzystane dzieła H. Bergsona    233
  B. Cytowane i wykorzystane polskie przekłady dzieł H. Bergsona    233
  C. Wykorzystane prace dotyczące filozofii H. Bergsona    233
  D. Pozostałe wykorzystane prace    237
  
  Indeks osobowy    240
  
  Indeks pojęć    242
  
  Spis treści – język francuski    244
  
  Spis treści – język polski    247
RozwińZwiń