Saga rodzinna w literaturze polskiej XXI wieku. Konwencja czy kontestacja?

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,96  24,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 15,97 zł  


18,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Publikacja redefiniuje gatunek sagi rodzinnej, konfrontując najnowsze reprezentacje literackie z modelem tradycyjnej powieści rodzinnej, i bada zależności między ewolucją gatunku a przeobrażeniami zachodzącymi w modelu rodziny. Funkcjonujące w nauce definicje sagi rodzinnej (powieści rodzinnej) są niewystarczające, by określać najnowszy materiał literacki, czyli powieści o tematyce rodzinnej powstające na początku XXI w. Saga rodzinna jako gatunek silnie związany z życiem pozaliterackim rozwija się wraz ze zmianami zachodzącymi w modelu rodziny – stanowią one kulturowy kontekst badań, w których wykorzystano metodologię literaturoznawczą (genologia, poetyka), z zakresu studiów kulturowych i nauk społecznych (m.in. feminizm i gender studies). Analizie poddane zostały wybrane polskie utwory literackie powstałe w latach 2005–2015: Piaskowa Góra (Joanna Bator), Saturn (Jacek Dehnel), Stulecie Winnych (trylogia; Ałbena Grabowska), Dom na rozlewiskiem (trylogia mazurska; Małgorzata Kalicińska), Rodzina O. (Ewa Madeyska), Chochoły (Wit Szostak), Włoskie szpilki i Szum (Magdalena Tulli). Badania te wskazują na dwie drogi ewolucji gatunku: pierwsza stanowi kontynuację tradycyjnego modelu sagi rodzinnej, a należące do niej reprezentacje literackie (sagi konwencjonalne) zachowują wierność wypracowanemu wówczas modelowi rodziny i powielają większość elementów z zakresu poetyki; na drugiej drodze znalazły się utwory (sagi kontestacyjne), które czerpią z tradycji genologicznej, ale dokonują jej krytycznej reinterpretacji. W zakończeniu zaproponowano wprowadzenie dla nich terminu „antysaga”, dotąd niefunkcjonującego w dyskursie naukowym. Analiza materiału literackiego pozwala wykazać związek między rozwojem badań kulturowych i ewolucją modelu rodziny a sagą rodzinną.


Rok wydania2022
Liczba stron334
KategoriaLiteratura polska
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-816-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    11
  Podziękowania    17
  
  CZĘŚĆ I
  Rodzina w kulturze    19
  
  Rozdział    1
  Antropologia i historia rodziny    21
  1.1 Szachownica pokrewieństwa Notatki z antropologii rodziny    21
  1.2 Od patriarchy do „nowego ojca” Zarys historii rodziny    27
  1.3 System i walka o władzę Rodzina a państwo    40
  
  Rozdział    2
  Krytyka tradycyjnego modelu rodziny    49
  2.1 Macierzyństwo i córkostwo    50
  2.2 Męskim okiem    53
  2.3 Figury matki i ojca    57
  
  Rozdział    3
  Jeśli nie tylko tradycyjna rodzina, to co?    61
  3.1 Alternatywne modele rodziny    61
  3.2 Rodziny nieheteronormatywne    66
  3.3 Fantazmat Matki Polki – utracony czy odzyskany?    69
  
  CZĘŚĆ II
  Saga rodzinna – konceptualizacja    77
  
  Rozdział    1
  Wprowadzenie do genologii kulturowej    79
  1.1 Spór o metodę    80
  1.2 Gatunki, które żyją    82
  
  Rozdział    2
  Saga – długa historia gatunku    87
  2.1 Problemy z nomenklaturą    88
  2.2 Saga historyczna i współczesna: ujęcie diachroniczne    91
  2.2.1 Sagi staroislandzkie    92
  2.2.2 Współczesne rozumienie terminu saga    93
  2.3 Saga rodzinna a pokrewne odmiany gatunkowe    95
  2.4 Tradycyjna saga rodzinna – zarys koncepcji gatunku    98
  
  Rozdział    3
  Saga rodzinna – ujęcie kulturowe    103
  3.1 Od dziejów świata do dziejów człowieka    104
  3.2 Czy saga ma płeć?    106
  3.3 Literacka (arcy)narracja rodzinna w Polsce    109
  3.3.1 Gniazdo rodzinne z orłem białym    111
  3.3.2 „Ucieczka z rodzinnego domu” i nostalgiczne powroty    117
  3.3.3 Niepopularna erozja patriarchatu    122
  3.3.4 Rodzinne (auto)biografie    132
  
  CZĘŚĆ III
  Sagi powieściowe konwencjonalne    137
  
  Rozdział    1
  Gdzie kończy się romans? Popularna literatura kobieca    139
  1.1 Kobiece czy(li) feministyczne?    142
  1.2 Mistyka romansu    147
  1.3 Literatura na pocieszenie    150
  
  Rozdział    2
  Iluzja matriarchatu Mazurska saga Małgorzaty Kalicińskiej    155
  2.1 Obfitość języka    155
  2.2 Szczęśliwa kura domowa    158
  2.3 Babskie centrum świata    162
  
  Rozdział    3
  Przyspieszony kurs historii XX wieku Stulecie Winnych Ałbeny Grabowskiej    167
  3.1 Klisze historyczne    167
  3.2 Stulecie kobiet    173
  3.3 (Nie)Konwencjonalna perspektywa    176
  
  Rozdział    4
  Saga ze srebrnego ekranu Rodzina O Ewy Anny Madeyskiej    181
  4.1 Telesaga a tradycja literacka    181
  4.2 Poetyka (tele)sagi    185
  4.3 Stara, poczciwa saga rodzinna?    188
  
  Rozdział    5
  Konserwatywna niekonwencjonalność – czy istnieje złoty środek?    193
  
  CZĘŚĆ IV
  Sagi powieściowe kontestacyjne    197
  
  Rozdział    1
  Arcynarracja rodzinna w odwrocie    199
  
  Rozdział    2
  Pamięć z pokolenia na pokolenie Włoskie szpilki i Szum Magdaleny Tulli    201
  2.1 Włoskie szpilki i Szum jako cykl narracyjny    202
  2.2 Poetyka choroby, poetyka zagłady    205
  2.3 Rodzina i wojna    208
  2.4 Piętno zbiorowej pamięci    214
  Rozdział    3
  Co komu pisane, temu w wodę kamień? Piaskowa Góra Joanny Bator    217
  3.1 Saga na opak    218
  3.2 Nieobecny ojciec    221
  3.3 Niecielesna matka    223
  3.4 Przesiedlona tożsamość    228
  
  Rozdział    4
  Sny o mieszczańskiej potędze Chochoły Wita Szostaka    233
  4.1 Chochołowy sen    234
  4.2 Maski i tożsamości    238
  4.3 Upadek Domu Chochołów    243
  4.4 Zatopione miasto    246
  
  Rozdział    5
  Smutny patriarchat Saturn Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya Jacka Dehnela    251
  5.1 Ekfraza życia rodzinnego    252
  
  5.2 Zawiedziony pigmalionizm    256
  5.3 Dom jest grobem kobiety    262
  5.4 Kostium historyczny    265
  
  Rozdział    6
  Kontestacja mitu rodzinnego    269
  
  Zamiast zakończenia
  Czas antysagi rodzinnej?    273
  Saga na rozdrożu: konwencja/kontestacja    274
  Antysaga rodzinna    281
  Drogi opowieści rodzinnej    285
  Bibliografia    293
  Analizowany materiał literacki    293
  Dopowiedzenia    293
  Opracowania i konteksty    293
  Streszczenie    321
  Abstract    323
  Indeks osobowy    325
RozwińZwiń