INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja redefiniuje gatunek sagi rodzinnej, konfrontując najnowsze reprezentacje literackie z modelem tradycyjnej powieści rodzinnej, i bada zależności między ewolucją gatunku a przeobrażeniami zachodzącymi w modelu rodziny. Funkcjonujące w nauce definicje sagi rodzinnej (powieści rodzinnej) są niewystarczające, by określać najnowszy materiał literacki, czyli powieści o tematyce rodzinnej powstające na początku XXI w. Saga rodzinna jako gatunek silnie związany z życiem pozaliterackim rozwija się wraz ze zmianami zachodzącymi w modelu rodziny – stanowią one kulturowy kontekst badań, w których wykorzystano metodologię literaturoznawczą (genologia, poetyka), z zakresu studiów kulturowych i nauk społecznych (m.in. feminizm i gender studies). Analizie poddane zostały wybrane polskie utwory literackie powstałe w latach 2005–2015: Piaskowa Góra (Joanna Bator), Saturn (Jacek Dehnel), Stulecie Winnych (trylogia; Ałbena Grabowska), Dom na rozlewiskiem (trylogia mazurska; Małgorzata Kalicińska), Rodzina O. (Ewa Madeyska), Chochoły (Wit Szostak), Włoskie szpilki i Szum (Magdalena Tulli). Badania te wskazują na dwie drogi ewolucji gatunku: pierwsza stanowi kontynuację tradycyjnego modelu sagi rodzinnej, a należące do niej reprezentacje literackie (sagi konwencjonalne) zachowują wierność wypracowanemu wówczas modelowi rodziny i powielają większość elementów z zakresu poetyki; na drugiej drodze znalazły się utwory (sagi kontestacyjne), które czerpią z tradycji genologicznej, ale dokonują jej krytycznej reinterpretacji. W zakończeniu zaproponowano wprowadzenie dla nich terminu „antysaga”, dotąd niefunkcjonującego w dyskursie naukowym. Analiza materiału literackiego pozwala wykazać związek między rozwojem badań kulturowych i ewolucją modelu rodziny a sagą rodzinną.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 334 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-816-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Podziękowania | 17 |
CZĘŚĆ I | |
Rodzina w kulturze | 19 |
Rozdział | 1 |
Antropologia i historia rodziny | 21 |
1.1 Szachownica pokrewieństwa Notatki z antropologii rodziny | 21 |
1.2 Od patriarchy do „nowego ojca” Zarys historii rodziny | 27 |
1.3 System i walka o władzę Rodzina a państwo | 40 |
Rozdział | 2 |
Krytyka tradycyjnego modelu rodziny | 49 |
2.1 Macierzyństwo i córkostwo | 50 |
2.2 Męskim okiem | 53 |
2.3 Figury matki i ojca | 57 |
Rozdział | 3 |
Jeśli nie tylko tradycyjna rodzina, to co? | 61 |
3.1 Alternatywne modele rodziny | 61 |
3.2 Rodziny nieheteronormatywne | 66 |
3.3 Fantazmat Matki Polki – utracony czy odzyskany? | 69 |
CZĘŚĆ II | |
Saga rodzinna – konceptualizacja | 77 |
Rozdział | 1 |
Wprowadzenie do genologii kulturowej | 79 |
1.1 Spór o metodę | 80 |
1.2 Gatunki, które żyją | 82 |
Rozdział | 2 |
Saga – długa historia gatunku | 87 |
2.1 Problemy z nomenklaturą | 88 |
2.2 Saga historyczna i współczesna: ujęcie diachroniczne | 91 |
2.2.1 Sagi staroislandzkie | 92 |
2.2.2 Współczesne rozumienie terminu saga | 93 |
2.3 Saga rodzinna a pokrewne odmiany gatunkowe | 95 |
2.4 Tradycyjna saga rodzinna – zarys koncepcji gatunku | 98 |
Rozdział | 3 |
Saga rodzinna – ujęcie kulturowe | 103 |
3.1 Od dziejów świata do dziejów człowieka | 104 |
3.2 Czy saga ma płeć? | 106 |
3.3 Literacka (arcy)narracja rodzinna w Polsce | 109 |
3.3.1 Gniazdo rodzinne z orłem białym | 111 |
3.3.2 „Ucieczka z rodzinnego domu” i nostalgiczne powroty | 117 |
3.3.3 Niepopularna erozja patriarchatu | 122 |
3.3.4 Rodzinne (auto)biografie | 132 |
CZĘŚĆ III | |
Sagi powieściowe konwencjonalne | 137 |
Rozdział | 1 |
Gdzie kończy się romans? Popularna literatura kobieca | 139 |
1.1 Kobiece czy(li) feministyczne? | 142 |
1.2 Mistyka romansu | 147 |
1.3 Literatura na pocieszenie | 150 |
Rozdział | 2 |
Iluzja matriarchatu Mazurska saga Małgorzaty Kalicińskiej | 155 |
2.1 Obfitość języka | 155 |
2.2 Szczęśliwa kura domowa | 158 |
2.3 Babskie centrum świata | 162 |
Rozdział | 3 |
Przyspieszony kurs historii XX wieku Stulecie Winnych Ałbeny Grabowskiej | 167 |
3.1 Klisze historyczne | 167 |
3.2 Stulecie kobiet | 173 |
3.3 (Nie)Konwencjonalna perspektywa | 176 |
Rozdział | 4 |
Saga ze srebrnego ekranu Rodzina O Ewy Anny Madeyskiej | 181 |
4.1 Telesaga a tradycja literacka | 181 |
4.2 Poetyka (tele)sagi | 185 |
4.3 Stara, poczciwa saga rodzinna? | 188 |
Rozdział | 5 |
Konserwatywna niekonwencjonalność – czy istnieje złoty środek? | 193 |
CZĘŚĆ IV | |
Sagi powieściowe kontestacyjne | 197 |
Rozdział | 1 |
Arcynarracja rodzinna w odwrocie | 199 |
Rozdział | 2 |
Pamięć z pokolenia na pokolenie Włoskie szpilki i Szum Magdaleny Tulli | 201 |
2.1 Włoskie szpilki i Szum jako cykl narracyjny | 202 |
2.2 Poetyka choroby, poetyka zagłady | 205 |
2.3 Rodzina i wojna | 208 |
2.4 Piętno zbiorowej pamięci | 214 |
Rozdział | 3 |
Co komu pisane, temu w wodę kamień? Piaskowa Góra Joanny Bator | 217 |
3.1 Saga na opak | 218 |
3.2 Nieobecny ojciec | 221 |
3.3 Niecielesna matka | 223 |
3.4 Przesiedlona tożsamość | 228 |
Rozdział | 4 |
Sny o mieszczańskiej potędze Chochoły Wita Szostaka | 233 |
4.1 Chochołowy sen | 234 |
4.2 Maski i tożsamości | 238 |
4.3 Upadek Domu Chochołów | 243 |
4.4 Zatopione miasto | 246 |
Rozdział | 5 |
Smutny patriarchat Saturn Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya Jacka Dehnela | 251 |
5.1 Ekfraza życia rodzinnego | 252 |
5.2 Zawiedziony pigmalionizm | 256 |
5.3 Dom jest grobem kobiety | 262 |
5.4 Kostium historyczny | 265 |
Rozdział | 6 |
Kontestacja mitu rodzinnego | 269 |
Zamiast zakończenia | |
Czas antysagi rodzinnej? | 273 |
Saga na rozdrożu: konwencja/kontestacja | 274 |
Antysaga rodzinna | 281 |
Drogi opowieści rodzinnej | 285 |
Bibliografia | 293 |
Analizowany materiał literacki | 293 |
Dopowiedzenia | 293 |
Opracowania i konteksty | 293 |
Streszczenie | 321 |
Abstract | 323 |
Indeks osobowy | 325 |