Rutyny organizacyjne w zarządzaniu z perspektywy procesualnej

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

44,80  64,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 64,00 zł (-30%)

Najniższa cena z 30 dni: 44,80 zł  


44,80

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podjęty przez autorkę problem w monografii, rozumiany szeroko jako rutyny organizacyjne, należy ocenić bardzo wysoko. Temat aktualny, dziś może nawet bardziej niż kiedyś, ze względu na rozwój technologiczny i jego wpływ na działania organizacyjne. (…) Nie powinno się także przyłożyć do niego tylko „miary” zaczerpniętej z jednej nauki, jednego sposobu obserwacji – autorka bardzo intencjonalnie „obserwuje” problem z wielu perspektyw poznawczych. (…) To rzadkie dziś ujęcie. Szerokie spojrzenie na działania społeczne w organizacjach, prowadzące autorkę do ujęcia procesualnego, jest bardzo wartościowe po-znawczo. Muszę też podkreślić, z dużą satysfakcją, że temat podjęty przez autorkę jest bardzo praktycznie nośny, ale także… ma sens. (…) Cała koncepcja badań procesualnych wydaje mi się szalenie interesująca i inspirująca do badań innych organizacji. Książka jest kopalnią ciekawych pomysłów.
Dr hab. Ewa Bogacz-Wojtanowska, prof. UJ
Instytut Spraw Publicznych
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie


Problematykę rutyn organizacyjnych w zarządzaniu, według mojej oceny, należy traktować jako niejedno-rodne, ważne i aktualne zagadnienie dla teorii i praktyki. Stanowi ono zarazem złożony, trudny, a zarazem interesujący poznawczo przedmiot badań empirycznych, eksplorowany przez przedstawicieli różnych dyscyplin nauk społecznych. Zagadnienie to jest złożone, niejednorodne, posiada multi- i interdyscypli-narny charakter, gdyż lokuje się w obszarze nauk o zarządzaniu, socjologii pracy, psychologii społecznej, kultury organizacyjnej i klimatu organizacyjnego, mikroekonomii. Stanowi także duże wyzwanie dla bada-czy podejmujących jego naukową eksplorację.
Prof. zw. dr hab. Czesław Zając
Katedra Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstwa
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu


Rok wydania2019
Liczba stron226
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22297-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     7
  Rozdział 1 – Koncepcja działań społecznych w wybranych teoriach nauk o zarządzaniu     15
    1.1. Działania społeczne w wybranych koncepcjach klasycznych     15
      1.1.1. Mechanicystyczne inspiracje projektowania działań społecznych w naukach o zarządzaniu     15
      1.1.2. Rozumienie działań społecznych w nurcie klasycznym     18
    1.2. Działania w orientacji strukturalistyczno-funkcjonalistycznej     22
      1.2.1. Metafory organicystyczne. Działania jako fakty społeczne    22
      1.2.2. Nurt funkcjonalno-strukturalny w zarządzaniu. Działania społeczne w woluntarystycznej teorii działania     25
    1.3. Działania społeczne w perspektywie interakcjonistycznej    29
      1.3.1. Perspektywa interpretatywno-symboliczna w zarządzaniu    29
      1.3.2. Akt działania w inspiracjach pragmatycznych. Prymat zdarzeniowości i sytuacyjność działań społecznych    31
      1.3.3. Działania intersubiektywne    36
    1.4. Działania społeczne w nurtach krytycznych w naukach społecznych i naukach o zarządzaniu     38
      1.4.1. Działania społeczne w perspektywie krytycznej     38
      1.4.2. Działania społeczne uwikłane w język     41
    1.5. Działania społeczne w nurtach rdzennych orientacji procesualnej    43
      1.5.1. Praktyka uwarunkowana przez habitus     43
      1.5.2. Dualność struktury i działania – odtwarzanie codziennych praktyk    46
      1.5.3. Koncepcja praktyk pozajęzykowych, porządku praktycznego i społecznego w programie teoretycznym Margaret Archer     49
    1.6. Podstawy poznawcze teorii działań społecznych w zarządzaniu – podsumowanie     54
  Rozdział 2 – Orientacja procesualna w naukach o zarządzaniu     57
    2.1. Podejście procesualne w zarządzaniu     57
    2.2. Rutyny organizacyjne jako kategorie procesualne    63
    2.3. Rutyny organizacyjne i refleksyjność     68
      2.3.1. Rola refleksyjności w działaniach rutynowych z punktu widzenia zmiany praktyki     70
      2.3.2. Dyskurs, komunikacja i interakcje w codziennych działaniach rutynowych     72
      2.3.3. Kontekst sytuacyjny w odniesieniu do działań refleksyjnych i rutynowych    74
    2.4. Rutyny i wiedza w organizacji     79
      2.4.1. Rutyny i uczenie się organizacyjne w perspektywie procesualnej a analogie, metoda prób i błędów     82
      2.4.2. Rola wspólnego rozumienia w procesie odtwarzania praktyki w organizacjach     84
      2.4.3. Komunikacja i rola dyskursu     87
    2.5. Rola artefaktów i technologii w odtwarzaniu rutyn     89
    2.6. Rutyny organizacyjne jako elementy cząstkowe umiejętności organizacji     93
    2.7. Koncepcja emergencji rutyn organizacyjnych     94
    2.8. Procesy instytucjonalizacji praktyk i rutyn    98
    2.9. Współtworzenie wartości w perspektywie procesualnej    101
    2.10. Prymat praktyki i rutyn w orientacji procesualnej nauk o zarządzaniu – podsumowanie     105
  Rozdział 3 – Metodologia i organizacja badań 109
    3.1. Założenia badawcze    109
    3.2. Metodyka ilościowych badań empirycznych     113
    3.3. Metodyka jakościowych badań empirycznych     129
  Rozdział 4 – Instytucjonalizacja działań spontanicznych – aspekty zmienności praktyki. Rezultaty badań    135
    4.1. Zagadnienia wprowadzające do badań własnych     135
    4.2. Czynniki dynamizujące i inhibitujące zmienność praktyki przedsiębiorstw     136
    4.3. Wnioski z badań ilościowych. Kierunki pogłębionej analizy jakościowej    148
    4.4. Instytucjonalizacja działań spontanicznych i deinstytucjonalizacja praktyki     151
    4.5. Współtworzenie wartości w odtwarzaniu praktyki organizacyjnej     164
    4.6. Działania refleksyjne i rutynowe w procesie instytucjonalizacji nowej praktyki    171
    4.7. Podsumowanie     178
  Rozdział 5 – Rola codziennych działań w zarządzaniu przedsiębiorstwem     183
    5.1. Kilka uwag z perspektywy procesualnej w zarządzaniu     183
    5.2. Implikacje teoretyczne     185
    5.3. Implikacje empiryczne i praktyczne     190
  Aneks – Dyspozycje do wywiadów     203
  Bibliografia     207
  Spis tabel i rysunków    225
RozwińZwiń