Nagie przedsiębiorstwa

Nagie przedsiębiorstwa

O narcyzmie organizacyjnym

1 opinia

Format:

ibuk

W monografii dokonano próby transferu pojęć i koncepcji dotyczących narcyzmu klinicznego na narcyzm organizacyjny. Przedstawiono wyniki analiz bibliometrycznych oraz kwerendy polsko- i obcojęzycznych publikacji zorientowanych na identyfikację obszarów niewiedzy nad narcyzmem w organizacjach. Zaprezentowano wyniki autorskich badań dot. różnic dla poszczególnych pokoleń w zakresie przypisywanych im cech narcystycznych i postrzegania przezeń narcyzmu. Przeanalizowano wybrane praktyki organizacyjno-personalne (rekrutację, dobór, ocenianie, rozwój pracowników, kształtowanie wizerunku pracodawcy) pod kątem ich związków z narcyzmem. Opracowanie Autorzy kierują zarówno do praktyków, jak i teoretyków, którym doskonalenie praktyk personalnych, a w szczególności opracowywanie systemów zarządzania kapitałem ludzkim odpornych na narcyzm organizacyjny, nie jest obojętne.


Rok wydania2022
Liczba stron234
KategoriaPublikacje darmowe
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7875-808-2
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Bibliografia    13
  
  Część I. Analizy teoretyczne narcyzmu – z pogranicza psychologii, kultury i zarządzania organizacjami
  
  1. Od narcyzmu jako zaburzenia osobowości do narcyzmu organizacyjnego w społeczeństwach konfesyjnych (Stanisław Waszczak, Alicja Winnicka-Wejs)    16
  1.1. Wprowadzenie    16
  1.2. Narcyzm jednostki    17
  1.3. Narcyzm kulturowy    23
  1.4. Narcyzm organizacyjny    29
  1.5. Konkluzje    30
  Bibliografia    30
  
  2. Pojęcia z zakresu zarządzania w kategoriach narcyzmu organizacyjnego (Anna Lipka)    34
  2.1. Wprowadzenie    34
  2.2. Model narcystycznego podziwu i rywalizacji – perspektywa organizacji    35
  2.3. Postępowanie badawcze – propozycja    37
  2.4. Wyniki analiz zawartości tekstów naukowych pod kątem stosowanej leksyki z zakresu narcyzmu    38
  2.5. Wizerunek organizacji jako kategoria narcyzmu organizacyjnego    44
  2.6. Konkluzje    46
  Bibliografia    48
  
  3. Narcyzm a pracoholizm – próba identyfikacji wspólnych mianowników przydatnych w działalności personalnej (Anna Lipka)    53
  3.1. Wprowadzenie    53
  3.2. Pojęcia i objaśnienia pracoholizmu versus kryteria opisujące istotę narcyzmu    54
  3.3. Skutki pracoholizmu versus implikacje narcyzmu w środowisku pracy    59
  3.4. Skala zjawisk oraz podobieństwa sprzyjających im uwarunkowań    67
  3.5. Konkluzje    69
  Bibliografia    71
  
  Część II. Narcyzm a wybrane praktyki organizacyjne i personalne  wyniki własnych badań empirycznych
  
  4. Narcyzm w naukach o zarządzaniu – systematyczny przegląd literatury i metaanaliza (Alicja Winnicka-Wejs)    80
  4.1. Wprowadzenie    80
  4.2. Metodyka badawcza    82
  4.3. Wyniki analizy i ich interpretacja    84
  4.3.1. Analiza bibliometryczna i treści polskich publikacji oraz jej wyniki    84
  4.3.2. Analiza bibliometryczna i treści anglojęzycznych publikacji    91
  4.4. Konkluzje    99
  Bibliografia    100
  
  5. Przynależność pokoleniowa a narcyzm i jego percepcja (Anna Lipka, Małgorzata Król, Monika Karczewska, Stanisław Waszczak, Alicja Winnicka-Wejs, Ewa Słaboń, Patrycja Plaszczymąka)    108
  5.1. Wprowadzenie    108
  5.2. Narcystyczne cechy osobowości generacyjnych w literaturze przedmiotu    110
  5.3. Projekt własnych badań empirycznych    113
  5.4. Wyniki badań ankietowych i ich interpretacja    118
  5.5. Konkluzje    131
  Bibliografia    133
  
  6. Przejawy narcyzmu w profilach na portalu LinkedIn (Monika Karczewska)    138
  6.1. Wprowadzenie    138
  6.2. Budowanie marki osobistej    139
  6.3. Budowanie marki osobistej przez użytkowników portalu LinkedIn    141
  6.4. Metoda badawcza i prezentacja wyników    143
  6.4.1. Dobór próby badawczej    143
  6.4.2. Struktura respondentów według płci, zawodu i doświadczenia zawodowego    144
  6.4.3. Analiza wyników    145
  6.5. Konkluzje    151
  Bibliografia    153
  
  7. Przejawy narcyzmu w ogłoszeniach rekrutacyjnych (Małgorzata Król)    155
  7.1. Wprowadzenie    155
  7.2. Metoda badawcza i dobór próby badawczej    157
  7.3. Struktura analizowanych ofert pracy    162
  7.4. Przejawy narcyzmu w ofertach pracy – analiza ilościowa    164
  7.5. Przejawy narcyzmu w ofertach pracy – analiza jakościowa    169
  7.6. Konkluzje    179
  Bibliografia    181
  
  8. Narcystyczna pułapka oceniania pracowników (Anna Lipka)    182
  8.1. Wprowadzenie    182
  8.2. Ocenianie osób narcystycznych    183
  8.3. Ocenianie przez osoby narcystyczne    185
  8.4. Identyfikacja elementów systemu oceniania wzmacniających versus osłabiających tendencje narcystyczne – propozycja diagnozującego postępowania    187
  8.5. Pragmatyczność zaproponowanego postępowania określającego potencjał narcystyczności arkuszy oceniania    190
  8.6. Konkluzje    192
  Bibliografia    194
  
  9. Określenia o znamionach narcyzmu w ofertach studiów podyplomowych na przykładzie wybranej uczelni publicznej w Polsce (Patrycja Plaszczymąka, Ewa Słaboń)    197
  9.1. Wprowadzenie    197
  9.2. Metodyka badawcza    200
  9.3. Wyniki analizy i ich interpretacja    202
  9.4. Konkluzje    204
  Bibliografia    205
  
  10. Wykorzystanie storytellingu do pomiaru narcystyczności organizacji (Anna Lipka)    208
  10.1. Wprowadzenie    208
  10.2. Propozycja pomiaru potencjalnie narcystycznie nacechowanego wizerunku organizacji    210
  10.3. Weryfikacja przydatności storytellingu w diagnozie narcystyczności organizacji    213
  10.4. Konkluzje    219
  Bibliografia    220
  
  Zakończenie    222
  Bibliografia    223
  
  Załącznik 1. Kwestionariusz ankiety badającej postawy narcystyczne zarządzających organizacją    224
  Spis rysunków    228
  Spis tabel    229
  Spis wykresów    232
  Informacja o autorach    233
RozwińZwiń