Prawo administracyjne

-17%

Prawo administracyjne

1 ocena

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

55,61  67,00

Format: pdf

Cena początkowa: 67,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 51,59 zł  


55,61

w tym VAT

Podręcznik zawiera wszystkie kluczowe zagadnienia prawa administracyjnego. Autor w przystępny sposób przybliża najważniejsze pojęcia i aspekty tej dziedziny prawa, uwzględniając przy tym najnowszy dorobek doktryny i orzecznictwa.
Czytelnik odnajdzie tu m.in.: – kluczowe definicje, cechy, źródła i zasady prawa administracyjnego; – zagadnienia związane z administracją publiczną, rządową oraz z samorządem terytorialnym; – formy kontroli administracji publicznej; – rozważania na temat relacji między administracją publiczną a sferą zewnętrzną; – zagadnienia związane z aksjologią oraz etyką administrowania.
Ciekawym uzupełnieniem książki są zabawne rysunki nawiązujące do poruszanych w publikacji treści.
Podręcznik jest systematycznym i kompletnym wykładem podstawowego kursu prawa administracyjnego w zakresie tak zwanej części ogólnej, przeznaczonym dla studentów prawa i administracji. Publikacja jest bardzo ceniona przez czytelników i doczekała się już 10. wydania.


Rok wydania2022
Liczba stron620
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8286-806-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów  | str.    17
  Wstęp  | str.    19
   
  Część pierwsza 
  Zagadnienia ogólne 
   
  Rozdział pierwszy 
  Administracja  | str.    29
  
  Uwagi ogólne  | str.    29
  Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej  | str.    33
  Opisywanie administracji publicznej przez jej cechy  | str.    37
  
  3.1.  Działanie w imieniu państwa  | str.    37
  3.2.  Interes publiczny i indywidualny  | str.    38
  3.3.  Władztwo administracyjne  | str.    46
  3.4.  Pozostałe cechy administracji publicznej  | str.    48
   
  Rozdział drugi 
  Prawo administracyjne  | str.    50
  
  Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego  | str.    50
  
  1.1.  Definiowanie  | str.    50
  1.2.  Tendencje  | str.    52
  1.3.  Przedmiot prawa administracyjnego  | str.    56
  
  Cechy prawa administracyjnego  | str.    58
  
  2.1.  Prawo administracyjne jako prawo publiczne  | str.    58
  2.2.  Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm  | str.    62
  2.3.  Zasada aktualności  | str.    65
  2.4.  Dwa sposoby ustalania treści zachowań  | str.    65
  2.5.  Problem niesporności  | str.    67
  2.6.  Inne cechy prawa administracyjnego  | str.    70
  2.7.  Cechy prawa administracyjnego na tle koncepcji T. Bąkowskiego  | str.    71
  
  Normy prawa administracyjnego  | str.    72
  Sankcje w prawie administracyjnym  | str.    75
  System prawa administracyjnego  | str.    79
  Granice prawa administracyjnego  | str.    92
  
  6.1.  Styk z prawem konstytucyjnym  | str.    94
  6.2.  Styk z prawem cywilnym  | str.    96
  6.3.  Styk z prawem karnym  | str.    96
   
  Rozdział trzeci 
  Tworzenie prawa administracyjnego – źródła prawa  | str.    100
  
  Zagadnienia ogólne  | str.    100
  
  1.1.  Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne  | str.    100
  1.2.  Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa  | str.    103
  1.3.  Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne  | str.    107
  
  Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego  | str.    108
  
  2.1.  Konstytucja  | str.    108
  2.1.1.  Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego  | str.    108
  2.1.2.  Problem bezpośredniego stosowania Konstytucji przez organy administracji publicznej  | str.    112
  2.2.  Ustawa  | str.    115
  2.3.  Rozporządzenia z mocą ustawy  | str.    116
  2.4.  Umowy międzynarodowe  | str.    117
  2.5.  Prawo Unii Europejskiej  | str.    118
  2.5.1.  Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne  | str.    118
  2.5.2.  Podział prawa unijnego i kategorie aktów  | str.    120
  2.6.  Rozporządzenia  | str.    124
  2.6.1.  Istota rozporządzenia  | str.    124
  2.6.2.  Upoważnienie ustawowe  | str.    125
  2.6.3.  Wykonawczy charakter rozporządzenia  | str.    127
  2.6.4.  Organy wydające rozporządzenia  | str.    128
  2.7.  Wysłuchanie publiczne  | str.    129
  2.8.  Akty prawa miejscowego  | str.    129
  2.8.1.  Wprowadzenie  | str.    129
  2.8.2.  Konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego  | str.    130
  2.8.3.  Kategorie aktów prawa miejscowego  | str.    132
  2.8.4.  Gminne prawo miejscowe  | str.    133
  2.8.5.  Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa miejscowego  | str.    137
  
  Prawo wewnętrzne  | str.    139
  Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego  | str.    141
  
  4.1.  Akty planowania  | str.    141
  4.1.1.  Uwagi ogólne  | str.    141
  4.1.2.  Cechy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego  | str.    143
  4.2.  Statuty i regulaminy  | str.    144
  4.3.  Normy techniczne  | str.    145
  
  Publikacja i promulgacja źródeł prawa  | str.    145
  
  5.1.  Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa  | str.    145
  5.2.  Dzienniki urzędowe  | str.    147
  
  Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego  | str.    148
  
  6.1.  Zwyczaj  | str.    148
  6.2.  Prawo sędziowskie  | str.    150
   
  Rozdział czwarty 
  Zasady ogólne prawa administracyjnego  | str.    154
  
  Istota zasad ogólnych  | str.    154
  Wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego  | str.    156
  
  2.1.  Niektóre zasady wywodzące się z reguł demokratycznego państwa prawnego  | str.    156
  2.1.1.  Zasada praworządności (legalności)  | str.    156
  2.1.2.  Zasada lex retro non agit  | str.    156
  2.1.3.  Zasada ochrony praw dobrze (słusznie) nabytych  | str.    157
  2.1.4.  Zasada prawa do sądu  | str.    157
  2.1.5.  Zasada pomocniczości (subsydiarności)  | str.    158
  2.1.6.  Zasada proporcjonalności  | str.    159
  2.1.7.  Zasada zrównoważonego rozwoju  | str.    161
  2.2.  Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej  | str.    162
  2.2.1.  Zasada dobrej administracji  | str.    162
  2.2.2.  Zasada kompetencyjności  | str.    163
  2.2.3.  Zasada zespolenia administracyjnego  | str.    163
  2.2.4.  Zasada efektywności  | str.    164
  2.3.  Zasady ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego  | str.    164
   
  Część druga 
  Ustrojowe prawo administracyjne  
   
  Rozdział piąty 
  Podmioty administracji publicznej  | str.    169
  
  Uwagi ogólne  | str.    169
  Organy administracji publicznej  | str.    171
  
  2.1.  Pojęcie organu administracji publicznej  | str.    171
  2.2.  Kompetencja organu administracji publicznej  | str.    174
  2.3.  Formy przekazywania kompetencji administracyjnej  | str.    176
  2.3.1.  Konstrukcje prawne  | str.    176
  2.3.2.  Porozumienie administracyjne  | str.    178
  2.4.  Organ administrujący  | str.    182
  2.5.  Rodzaje organów administracji publicznej  | str.    184
  2.5.1.  Organy państwowe, rządowe i samorządowe  | str.    184
  2.5.2.  Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego  | str.    184
  2.5.3.  Rodzaje organów ze względu na sposób ich kreowania  | str.    186
  2.5.4.  Organy jednoosobowe i organy kolegialne  | str.    187
  2.5.5.  Inne podziały  | str.    188
  2.6.  Urząd  | str.    188
  2.7.  Refleksja końcowa  | str.    189
  
  Samorząd  | str.    189
  
  3.1.  Pojęcie samorządu  | str.    189
  3.2.  Rodzaje samorządu  | str.    191
  3.2.1.  Samorząd powszechny – terytorialny  | str.    191
  3.2.2.  Samorządy specjalne  | str.    193
  
  Zakłady administracyjne (publiczne)  | str.    194
  
  4.1.  Pojęcie zakładu administracyjnego  | str.    194
  4.2.  Władztwo zakładowe  | str.    195
  4.3.  Inne cechy zakładów publicznych  | str.    196
  4.4.  Rodzaje zakładów publicznych  | str.    197
  
  Katalog innych podmiotów administracji publicznej  | str.    200
  
  5.1.  Przedsiębiorstwa  | str.    201
  5.2.  Agencje  | str.    201
  5.3.  Spółki prawa publicznego  | str.    203
  5.4.  Fundacje prawa publicznego  | str.    203
  5.5.  Fundusze państwowe  | str.    204
  
  Wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych przez organizacje społeczne  | str.    204
  Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych  | str.    207
  
   
  Rozdział szósty 
  Struktura administracji publicznej i związki między jej podmiotami  | str.    210
  
  Uwagi ogólne  | str.    210
  Struktura administracji publicznej  | str.    210
  
  2.1.  Struktura resortowa (pionowa)  | str.    210
  2.1.1.  Resort administracyjny  | str.    210
  2.1.2.  Działy administracji rządowej  | str.    212
  2.2.  Struktura terytorialna (pozioma)  | str.    214
  2.2.1.  Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa  | str.    214
  2.2.2.  Rodzaje podziałów terytorialnych  | str.    214
  2.2.3.  Podział zasadniczy  | str.    215
  2.2.4.  Podział pomocniczy  | str.    218
  2.2.5.  Podziały specjalne i obszary specjalne  | str.    218
  
  Związki między podmiotami administrującymi  | str.    219
  
  3.1.  Centralizacja i decentralizacja  | str.    219
  3.1.1.  Centralizacja  | str.    220
  3.1.2.  Decentralizacja  | str.    221
  3.2.  Koncentracja i dekoncentracja  | str.    224
  3.3.  Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących  | str.    225
  3.3.1.  Kierownictwo  | str.    225
  3.3.2.  Nadzór  | str.    227
  3.3.3.  Kontrola  | str.    228
  3.3.4.  Zwierzchnictwo i zespolenie  | str.    228
  3.3.5.  Koordynacja  | str.    230
  3.3.6.  Współdziałanie  | str.    231
   
  Rozdział siódmy 
  Administracja rządowa  | str.    235
  
  Centralne organy administrujące poza administracją rządową  | str.    235
  
  1.1.  Prezydent RP i organy mu podległe  | str.    235
  1.2.  Organy centralne podległe Sejmowi RP  | str.    236
  
  Centralna administracja rządowa  | str.    237
  
  2.1.  Rada Ministrów  | str.    237
  2.1.1.  Istota, skład i powoływanie  | str.    237
  2.1.2.  Zadania i kompetencje  | str.    238
  2.1.3.  Tryb pracy Rady Ministrów  | str.    239
  2.1.4.  Członkowie Rady Ministrów  | str.    239
  2.1.5.  Organy wewnętrzne Rady Ministrów  | str.    240
  2.1.6.  Pełnomocnicy rządu  | str.    241
  2.2.  Prezes Rady Ministrów  | str.    242
  2.3.  Ministrowie  | str.    243
  2.3.1.  Istota funkcji ministra  | str.    243
  2.3.2.  Zakres działania ministrów  | str.    243
  2.3.3.  Minister a jednostki podporządkowane  | str.    244
  2.3.4.  Minister jako organ administracji publicznej  | str.    245
  2.3.5.  Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów  | str.    245
  2.4.  Komitety  | str.    246
  2.5.  Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji  | str.    246
  2.6.  Rada Polityki Pieniężnej  | str.    247
  2.7.  Organy centralne  | str.    247
  
  Terenowa administracja rządowa  | str.    249
  
  3.1.  Uwagi ogólne  | str.    249
  3.2.  Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie  | str.    250
  3.3.  Wojewoda  | str.    252
  3.3.1.  Charakter prawny wojewody i jego funkcje  | str.    252
  3.3.2.  Kompetencje wojewody  | str.    254
  3.3.3.  Status osobowy wojewody  | str.    256
  3.3.4.  Organy pomocnicze wojewody  | str.    257
  3.4.  Wojewódzka administracja zespolona  | str.    258
  3.4.1.  Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej  | str.    258
  3.4.2.  Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji zespolonej  | str.    259
  3.5.  Wojewódzka administracja niezespolona  | str.    262
   
  Rozdział ósmy 
  Samorząd terytorialny  | str.    264
  
  Zagadnienia ogólne  | str.    264
  
  1.1.  Podstawowe elementy konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego  | str.    264
  1.1.1.  Wspólnota mieszkańców – element podmiotowy  | str.    264
  1.1.2.  Trójszczeblowość – element przedmiotowy  | str.    265
  1.1.3.  Inne elementy konstrukcyjne  | str.    267
  1.2.  Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego  | str.    268
  1.3.  Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego  | str.    269
  1.3.1.  Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji  | str.    269
  1.3.2.  Zasada samodzielności  | str.    271
  
  Zadania  | str.    275
  
  2.1.  Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja  | str.    275
  2.2.  Zadania własne gminy i ich katalog  | str.    278
  2.3.  Zadania zlecone i zadania powierzone gminie  | str.    279
  2.4.  Zadania własne powiatu i ich katalog  | str.    280
  2.5.  Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi  | str.    282
  2.6.  Inne zadania powiatu  | str.    283
  2.7.  Zadania miasta na prawach powiatu  | str.    283
  2.8.  Zadania samorządu województwa  | str.    283
  2.8.1.  Podział zadań z administracją rządową  | str.    283
  2.8.2.  Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa  | str.    284
  2.8.3.  Zadania własne województwa  | str.    285
  2.8.4.  Zadania zlecone województwu  | str.    285
  
  Władze i organy samorządu terytorialnego  | str.    286
  
  3.1.  Władze i organy  | str.    286
  3.2.  Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego  | str.    286
  3.3.  Gmina  | str.    288
  3.3.1.  Rada gminy  | str.    288
  3.3.2.  Organ wykonawczy gminy  | str.    291
  3.3.3.  Radni  | str.    295
  3.3.4.  Organy i jednostki pomocnicze w gminie  | str.    296
  3.3.5.  Gminy o specjalnym statusie  | str.    297
  3.4.  Powiat  | str.    300
  3.4.1.  Rada powiatu (ważniejsze odrębności)  | str.    300
  3.4.2.  Organ wykonawczy powiatu  | str.    301
  3.4.3.  Starosta  | str.    303
  3.4.4.  Powiatowa administracja zespolona  | str.    304
  3.5.  Województwo samorządowe  | str.    306
  3.5.1.  Sejmik wojewódzki (ważniejsze odrębności)  | str.    306
  3.5.2.  Organ wykonawczy województwa  | str.    307
  3.5.3.  Marszałek województwa  | str.    308
  3.5.4.  Zespolenie w samorządzie województwa  | str.    308
  
  Referendum lokalne  | str.    309
  
  4.1.  Pojęcie referendum lokalnego  | str.    309
  4.2.  Rodzaje referendum lokalnego  | str.    309
  4.3.  Ważniejsze elementy postępowania referendalnego  | str.    311
  4.4.  Wynik referendum lokalnego i jego skutki  | str.    313
  
  Konsultacje społeczne  | str.    314
  Związki i porozumienia komunalne  | str.    315
  
  6.1.  Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego  | str.    315
  6.2.  Związki komunalne  | str.    315
  6.3.  Porozumienia komunalne  | str.    318
  6.4.  Związek metropolitalny  | str.    319
  6.5.  Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego  | str.    320
  6.6.  Zrzeszenia międzynarodowe  | str.    321
  
  Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego  | str.    322
  
  7.1.  Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne  | str.    322
  7.2.  Nabywanie mienia komunalnego  | str.    323
  7.3.  Zasady zarządzania mieniem samorządowym  | str.    325
  7.4.  Gospodarka finansowa  | str.    326
  
  Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego  | str.    328
  
  8.1.  Ogólna charakterystyka  | str.    328
  8.1.1.  Kryterium nadzoru  | str.    328
  8.1.2.  Organy nadzoru  | str.    331
  8.1.3.  Zakres nadzoru  | str.    331
  8.2.  Środki nadzoru  | str.    332
  8.2.1.  Terminologia  | str.    332
  8.2.2.  Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb obrachunkowych)  | str.    333
  8.2.3.  Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów  | str.    337
  8.3.  Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem  | str.    338
  
  Samorządowe kolegia odwoławcze  | str.    340
  
  9.1.  Uwagi ogólne  | str.    340
  9.2.  Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej  | str.    342
  9.3.  Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne  | str.    343
   
  Część trzecia 
  Administracja w stosunkach zewnętrznych 
   
  Rozdział dziewiąty 
  Działania administracji publicznej i ich formy  | str.    347
  
  Uwagi wprowadzające  | str.    347
  Pojęcie działania i pojęcie formy działania administracji  | str.    350
  Klasyfikacja form działania administracji  | str.    351
  
  3.1.  Kryterium władztwa  | str.    351
  3.2.  Kryterium skutku prawnego  | str.    353
  3.3.  Kryterium stosunku do obowiązującego prawa  | str.    354
  3.4.  Kryterium charakteru działania prawnego  | str.    355
  3.5.  Kryterium sfery skutku prawnego  | str.    355
  3.6.  Kryterium adresata skutku prawnego  | str.    356
  
  Nowe rodzaje prawnych form działania administracji  | str.    357
  
   
  Rozdział dziesiąty 
  Podmioty relacji zewnętrznych  | str.    360
  
  Uwagi wprowadzające  | str.    360
  Stosunek administracyjnoprawny  | str.    360
  
  2.1.  Pojęcie  | str.    360
  2.2.  Podmioty  | str.    362
  2.3.  Przedmiot i treść  | str.    366
  2.4.  Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie  | str.    367
  2.5.  Kategorie stosunków administracyjnoprawnych  | str.    368
  2.5.1.  Stosunki materialnoprawne i procesowe  | str.    368
  2.5.2.  Stosunki sporne  | str.    372
  2.5.3.  Stosunki potencjalne i realne  | str.    372
  2.5.4.  Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne  | str.    373
  2.5.5.  Tak zwane szczególne stosunki władcze  | str.    374
  2.5.6.  Inne kategorie  | str.    374
  
  Sytuacja administracyjnoprawna  | str.    375
  Triada Bernatzika  | str.    376
  
  4.1.  Interes faktyczny (zwykły)  | str.    377
  4.2.  Interes prawny (kwalifikowany)  | str.    379
  4.3.  Publiczne prawa podmiotowe  | str.    383
  
  Współczesne możliwości uzupełniania triady Bernatzika  | str.    390
  
  5.1.  Uzasadnione oczekiwania  | str.    390
  5.2.  Prawa refleksowe  | str.    392
   
  Rozdział jedenasty 
  Akt administracyjny  | str.    394
  
  Pojęcie aktu administracyjnego  | str.    394
  Decyzja administracyjna  | str.    396
  
  2.1.  Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej  | str.    397
  2.2.  Decyzja administracyjna a wyrok sądowy  | str.    399
  
  Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji)  | str.    400
  
  3.1.  Kryteria podziału związane z adresatem  | str.    401
  3.2.  Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi  | str.    401
  3.3.  Kryteria podziału związane z treścią  | str.    404
  3.4.  Inne kategorie aktów administracyjnych  | str.    405
  
  Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji)  | str.    406
  
  4.1.  Uwagi wprowadzające  | str.    406
  4.2.  Fakt a prawo  | str.    407
  4.3.  Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji)  | str.    409
  4.4.  Wybór wstępny  | str.    410
  4.5.  Fakty  | str.    410
  4.6.  Prawo  | str.    412
  4.7.  Dowodzenie faktów i wykładnia prawa  | str.    415
  4.8.  Stan faktyczny i stan prawny sprawy  | str.    417
  4.9.  Subsumcja  | str.    417
  
  Luzy decyzyjne  | str.    418
  
  5.1.  Wyważanie  | str.    418
  5.2.  Dyskrecjonalność  | str.    420
  5.3.  Uznanie administracyjne  | str.    421
  5.3.1.  Geneza uznania administracyjnego – swobodne uznanie  | str.    423
  5.3.2.  Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego  | str.    427
  5.3.3.  Kontrola uznania administracyjnego przez sąd administracyjny  | str.    429
  
  Inne elementy subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego (decyzji)  | str.    431
  Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji)  | str.    432
  Zawartość aktu administracyjnego (decyzji)  | str.    433
  Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji)  | str.    436
  
  9.1.  Obowiązywanie prawidłowego aktu administracyjnego w czasie  | str.    437
  9.2.  Wygaśnięcie aktu administracyjnego  | str.    438
  9.3.  Uchylenie aktu administracyjnego  | str.    439
  
  Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji)  | str.    443
  
  10.1.  Pojęcie wadliwości aktu  | str.    443
  10.2.  Gradacja wad aktu administracyjnego  | str.    443
  10.3.  Rozróżnianie wad aktu administracyjnego  | str.    444
  10.4.  Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość  | str.    447
   
  Rozdział dwunasty 
  Inne formy stosowania prawa administracyjnego  | str.    451
  
  Akty i czynności egzekucyjne  | str.    451
  
  1.1.  Uwagi ogólne  | str.    451
  1.2.  Formy działania organu egzekucyjnego  | str.    452
  
  Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące  | str.    453
  
  2.1.  Pojęcie  | str.    453
  2.2.  Charakterystyka  | str.    454
  2.3.  Ochrona adresata  | str.    456
  
  Dwustronne i wielostronne działania administracji  | str.    457
  
  3.1.  Uwagi ogólne  | str.    457
  3.2.  Umowa cywilnoprawna  | str.    459
  3.3.  Umowa administracyjna  | str.    459
  3.3.1.  Istota umowy administracyjnej i jej wartość  | str.    459
  3.3.2.  Umowa administracyjna w Niemczech  | str.    461
  3.3.3.  Umowa administracyjna we Francji  | str.    464
  3.3.4.  Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim  | str.    464
  
  Ugoda administracyjna  | str.    466
  
  4.1.  Pojęcie ugody administracyjnej  | str.    466
  4.2.  Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej  | str.    467
  4.3.  Skutki ugody  | str.    468
  
  Przyrzeczenie administracyjne  | str.    469
  Działania faktyczne administracji  | str.    471
  
  6.1.  Działania społeczno-organizatorskie  | str.    471
  6.2.  Działania materialno-techniczne  | str.    472
  
  Bezczynność i milczenie administracji publicznej  | str.    473
  
  7.1.  Istota bezczynności oraz milczenia  | str.    473
  7.2.  Bezczynność administracji  | str.    473
  7.2.1.  Poszukiwanie definicji  | str.    473
  7.2.2.  Bezczynność w postępowaniu administracyjnym  | str.    474
  7.2.3.  Bezczynność poza postępowaniem administracyjnym  | str.    476
  7.3.  Milczenie administracji  | str.    477
   
  Część czwarta 
  Kontrola administracji  
   
  Rozdział trzynasty 
  Sądownictwo administracyjne  | str.    483
  
  Zagadnienia ogólne  | str.    483
  
  1.1.  Pojęcie sądownictwa administracyjnego  | str.    483
  1.2.  Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie  | str.    487
  1.3.  Cel sądownictwa administracyjnego  | str.    490
  1.4.  Sądownictwo administracyjne a pojęcie wymiaru sprawiedliwości  | str.    491
  1.5.  Systemy sądownictwa administracyjnego  | str.    494
  1.6.  Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego  | str.    496
  
  Ustrój sądów administracyjnych  | str.    497
  
  2.1.  Sąd powszechny czy sąd specjalny  | str.    497
  2.2.  Struktura sądów administracyjnych  | str.    498
  2.3.  Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa  | str.    499
  
  Przedmiot ochrony  | str.    501
  
  3.1.  Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe warianty  | str.    501
  3.2.  Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych  | str.    505
  
  Podmioty  | str.    506
  
  4.1.  Podmioty czynne  | str.    506
  4.2.  Podmioty bierne  | str.    508
  4.3.  Inne podmioty  | str.    508
  
  Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego
   (przedmiot i zakres zaskarżenia)  | str.    509
  
  5.1.  Wprowadzenie  | str.    509
  5.2.  Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia)  | str.    510
  5.3.  Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu  | str.    514
  5.3.1.  Decyzja administracyjna  | str.    514
  5.3.2.  Postanowienia administracyjne  | str.    515
  5.3.3.  Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa  | str.    516
  5.3.4.  Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających  | str.    517
  5.3.5.  Akty prawa miejscowego  | str.    518
  5.3.6.  Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków  | str.    519
  5.3.7.  Akty nadzoru  | str.    520
  5.3.8.  Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie postępowania  | str.    521
  5.3.9.  Inne przedmioty zaskarżenia  | str.    522
  5.3.10.  Enumeracja negatywna  | str.    523
  5.4.  Inne obszary działania sądu  | str.    524
  5.4.1.  Spory kompetencyjne  | str.    524
  5.4.2.  Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne  | str.    525
  
  Skarga  | str.    526
  
  6.1.  Jednolitość skargi lub wielość skarg  | str.    526
  6.2.  Skarga w systemie polskim  | str.    527
  
  Przedmiot rozpoznania  | str.    528
  
  7.1.  Sprawa sądowoadministracyjna  | str.    529
  7.2.  Szczegółowy przedmiot rozpoznania  | str.    530
  
  Przedmiot orzekania  | str.    531
  
  8.1.  Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej  | str.    531
  8.2.  Warianty orzeczeń sądowych  | str.    532
  8.3.  Związanie sądu w fazie orzekania  | str.    532
  8.4.  Istota orzekania i jego zakres  | str.    533
  8.4.1.  Istota orzekania  | str.    533
  8.4.2.  „Szerokość” orzekania  | str.    534
  8.4.3.  Problem orzekania merytorycznego  | str.    537
  8.4.4.  „Głębokość” orzekania  | str.    539
  8.4.5.  Problem zakazu reformationis in peius  | str.    541
  
  Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego  | str.    542
  Zagadnienie skuteczności wyroków sądu administracyjnego  | str.    543
  
   
  Rozdział czternasty 
  Pozostałe formy kontroli administracji publicznej  | str.    545
  
  System kontroli administracji  | str.    545
  
  1.1.  Wprowadzenie  | str.    545
  1.2.  Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli  | str.    546
  1.2.1.  Kryteria kontroli  | str.    546
  1.2.2.  Podmioty kontroli  | str.    546
  1.2.3.  Inne elementy różnicujące  | str.    547
  1.3.  Cechy kontroli administracji  | str.    548
  
  Kontrola zewnętrzna  | str.    549
  
  2.1.  Kontrola parlamentarna  | str.    549
  2.2.  Kontrola państwowa  | str.    550
  2.2.1.  Konstytucyjny i ustawowy status NIK  | str.    550
  2.2.2.  Podmioty kontrolowane przez NIK i kryteria kontroli  | str.    551
  2.2.3.  Podstawowe założenia kontroli NIK  | str.    553
  2.3.  Kontrola sądów i trybunałów  | str.    554
  2.4.  Kontrola prokuratorska  | str.    555
  2.5.  Kontrola sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich  | str.    557
  2.6.  Inne rodzaje kontroli sprawowanej przez pozaadministracyjne organy państwowe  | str.    558
  2.7.  Kontrola społeczna (obywatelska)  | str.    559
  
  Kontrola wewnętrzna  | str.    560
  
  3.1.  Uwagi ogólne  | str.    560
  3.2.  Kontrola w administracji rządowej  | str.    561
  3.3.  Kontrola zarządcza  | str.    562
  3.4.  Inne formy kontroli wewnętrznej  | str.    563
   
  Część piąta 
  Problemy aksjologiczne 
   
  Rozdział piętnasty 
  Aksjologia prawa administracyjnego i etyka administrowania  | str.    569
  
  Aksjologia i aksjologia prawa  | str.    569
  Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego  | str.    575
  Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym  | str.    578
  
  3.1.  Dobro człowieka  | str.    578
  3.2.  Moralność  | str.    580
  3.3.  Sprawiedliwość  | str.    584
  3.4.  Prawda  | str.    588
  3.5.  Racjonalność  | str.    590
  3.6.  Pewność  | str.    592
  3.7.  Jasność i jawność  | str.    593
  3.8.  Szybkość i ekonomiczność  | str.    595
  3.9.  Wartości chronione przez prawo administracyjne  | str.    596
  
  Etyka administrowania  | str.    597
  
  Wybrana literatura  | str.    605
RozwińZwiń