INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Podręcznik zawiera wszystkie kluczowe zagadnienia prawa administracyjnego. Autor w przystępny sposób przybliża najważniejsze pojęcia i aspekty tej dziedziny prawa, uwzględniając przy tym najnowszy dorobek doktryny i orzecznictwa.
Czytelnik odnajdzie tu m.in.: – kluczowe definicje, cechy, źródła i zasady prawa administracyjnego; – zagadnienia związane z administracją publiczną, rządową oraz z samorządem terytorialnym; – formy kontroli administracji publicznej; – rozważania na temat relacji między administracją publiczną a sferą zewnętrzną; – zagadnienia związane z aksjologią oraz etyką administrowania.
Ciekawym uzupełnieniem książki są zabawne rysunki nawiązujące do poruszanych w publikacji treści.
Podręcznik jest systematycznym i kompletnym wykładem podstawowego kursu prawa administracyjnego w zakresie tak zwanej części ogólnej, przeznaczonym dla studentów prawa i administracji. Publikacja jest bardzo ceniona przez czytelników i doczekała się już 10. wydania.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 620 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8286-806-7 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 17 |
Wstęp | str. | 19 |
Część pierwsza | |
Zagadnienia ogólne | |
Rozdział pierwszy | |
Administracja | str. | 29 |
Uwagi ogólne | str. | 29 |
Poszukiwanie zamkniętej definicji administracji publicznej | str. | 33 |
Opisywanie administracji publicznej przez jej cechy | str. | 37 |
3.1. Działanie w imieniu państwa | str. | 37 |
3.2. Interes publiczny i indywidualny | str. | 38 |
3.3. Władztwo administracyjne | str. | 46 |
3.4. Pozostałe cechy administracji publicznej | str. | 48 |
Rozdział drugi | |
Prawo administracyjne | str. | 50 |
Poszukiwanie definicji prawa administracyjnego | str. | 50 |
1.1. Definiowanie | str. | 50 |
1.2. Tendencje | str. | 52 |
1.3. Przedmiot prawa administracyjnego | str. | 56 |
Cechy prawa administracyjnego | str. | 58 |
2.1. Prawo administracyjne jako prawo publiczne | str. | 58 |
2.2. Bezwzględnie obowiązujący (wiążący) charakter norm | str. | 62 |
2.3. Zasada aktualności | str. | 65 |
2.4. Dwa sposoby ustalania treści zachowań | str. | 65 |
2.5. Problem niesporności | str. | 67 |
2.6. Inne cechy prawa administracyjnego | str. | 70 |
2.7. Cechy prawa administracyjnego na tle koncepcji T. Bąkowskiego | str. | 71 |
Normy prawa administracyjnego | str. | 72 |
Sankcje w prawie administracyjnym | str. | 75 |
System prawa administracyjnego | str. | 79 |
Granice prawa administracyjnego | str. | 92 |
6.1. Styk z prawem konstytucyjnym | str. | 94 |
6.2. Styk z prawem cywilnym | str. | 96 |
6.3. Styk z prawem karnym | str. | 96 |
Rozdział trzeci | |
Tworzenie prawa administracyjnego – źródła prawa | str. | 100 |
Zagadnienia ogólne | str. | 100 |
1.1. Pojęcie źródeł prawa administracyjnego i pojęcia pokrewne | str. | 100 |
1.2. Koncepcje zamkniętego i otwartego systemu źródeł prawa | str. | 103 |
1.3. Prawo zewnętrzne i prawo wewnętrzne | str. | 107 |
Konstytucyjne kategorie powszechnie obowiązujących źródeł prawa administracyjnego | str. | 108 |
2.1. Konstytucja | str. | 108 |
2.1.1. Znaczenie Konstytucji dla prawa administracyjnego | str. | 108 |
2.1.2. Problem bezpośredniego stosowania Konstytucji przez organy administracji publicznej | str. | 112 |
2.2. Ustawa | str. | 115 |
2.3. Rozporządzenia z mocą ustawy | str. | 116 |
2.4. Umowy międzynarodowe | str. | 117 |
2.5. Prawo Unii Europejskiej | str. | 118 |
2.5.1. Prawo Unii Europejskiej a prawo wewnętrzne | str. | 118 |
2.5.2. Podział prawa unijnego i kategorie aktów | str. | 120 |
2.6. Rozporządzenia | str. | 124 |
2.6.1. Istota rozporządzenia | str. | 124 |
2.6.2. Upoważnienie ustawowe | str. | 125 |
2.6.3. Wykonawczy charakter rozporządzenia | str. | 127 |
2.6.4. Organy wydające rozporządzenia | str. | 128 |
2.7. Wysłuchanie publiczne | str. | 129 |
2.8. Akty prawa miejscowego | str. | 129 |
2.8.1. Wprowadzenie | str. | 129 |
2.8.2. Konstytucyjne cechy aktów prawa miejscowego | str. | 130 |
2.8.3. Kategorie aktów prawa miejscowego | str. | 132 |
2.8.4. Gminne prawo miejscowe | str. | 133 |
2.8.5. Odrębności regulacji dotyczących innych organów wydających akty prawa miejscowego | str. | 137 |
Prawo wewnętrzne | str. | 139 |
Tak zwane swoiste kategorie źródeł prawa administracyjnego | str. | 141 |
4.1. Akty planowania | str. | 141 |
4.1.1. Uwagi ogólne | str. | 141 |
4.1.2. Cechy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego | str. | 143 |
4.2. Statuty i regulaminy | str. | 144 |
4.3. Normy techniczne | str. | 145 |
Publikacja i promulgacja źródeł prawa | str. | 145 |
5.1. Zasady promulgacji i publikacji źródeł prawa | str. | 145 |
5.2. Dzienniki urzędowe | str. | 147 |
Tak zwane niezorganizowane źródła prawa administracyjnego | str. | 148 |
6.1. Zwyczaj | str. | 148 |
6.2. Prawo sędziowskie | str. | 150 |
Rozdział czwarty | |
Zasady ogólne prawa administracyjnego | str. | 154 |
Istota zasad ogólnych | str. | 154 |
Wybór zasad ogólnych prawa administracyjnego | str. | 156 |
2.1. Niektóre zasady wywodzące się z reguł demokratycznego państwa prawnego | str. | 156 |
2.1.1. Zasada praworządności (legalności) | str. | 156 |
2.1.2. Zasada lex retro non agit | str. | 156 |
2.1.3. Zasada ochrony praw dobrze (słusznie) nabytych | str. | 157 |
2.1.4. Zasada prawa do sądu | str. | 157 |
2.1.5. Zasada pomocniczości (subsydiarności) | str. | 158 |
2.1.6. Zasada proporcjonalności | str. | 159 |
2.1.7. Zasada zrównoważonego rozwoju | str. | 161 |
2.2. Niektóre zasady odnoszące się do organów administracji publicznej | str. | 162 |
2.2.1. Zasada dobrej administracji | str. | 162 |
2.2.2. Zasada kompetencyjności | str. | 163 |
2.2.3. Zasada zespolenia administracyjnego | str. | 163 |
2.2.4. Zasada efektywności | str. | 164 |
2.3. Zasady ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego | str. | 164 |
Część druga | |
Ustrojowe prawo administracyjne | |
Rozdział piąty | |
Podmioty administracji publicznej | str. | 169 |
Uwagi ogólne | str. | 169 |
Organy administracji publicznej | str. | 171 |
2.1. Pojęcie organu administracji publicznej | str. | 171 |
2.2. Kompetencja organu administracji publicznej | str. | 174 |
2.3. Formy przekazywania kompetencji administracyjnej | str. | 176 |
2.3.1. Konstrukcje prawne | str. | 176 |
2.3.2. Porozumienie administracyjne | str. | 178 |
2.4. Organ administrujący | str. | 182 |
2.5. Rodzaje organów administracji publicznej | str. | 184 |
2.5.1. Organy państwowe, rządowe i samorządowe | str. | 184 |
2.5.2. Podziały organów ze względu na szczeblową budowę aparatu administracyjnego | str. | 184 |
2.5.3. Rodzaje organów ze względu na sposób ich kreowania | str. | 186 |
2.5.4. Organy jednoosobowe i organy kolegialne | str. | 187 |
2.5.5. Inne podziały | str. | 188 |
2.6. Urząd | str. | 188 |
2.7. Refleksja końcowa | str. | 189 |
Samorząd | str. | 189 |
3.1. Pojęcie samorządu | str. | 189 |
3.2. Rodzaje samorządu | str. | 191 |
3.2.1. Samorząd powszechny – terytorialny | str. | 191 |
3.2.2. Samorządy specjalne | str. | 193 |
Zakłady administracyjne (publiczne) | str. | 194 |
4.1. Pojęcie zakładu administracyjnego | str. | 194 |
4.2. Władztwo zakładowe | str. | 195 |
4.3. Inne cechy zakładów publicznych | str. | 196 |
4.4. Rodzaje zakładów publicznych | str. | 197 |
Katalog innych podmiotów administracji publicznej | str. | 200 |
5.1. Przedsiębiorstwa | str. | 201 |
5.2. Agencje | str. | 201 |
5.3. Spółki prawa publicznego | str. | 203 |
5.4. Fundacje prawa publicznego | str. | 203 |
5.5. Fundusze państwowe | str. | 204 |
Wykonywanie funkcji publicznych i realizacja zadań publicznych przez organizacje społeczne | str. | 204 |
Prywatyzacja funkcji administracji publicznej i zadań publicznych | str. | 207 |
Rozdział szósty | |
Struktura administracji publicznej i związki między jej podmiotami | str. | 210 |
Uwagi ogólne | str. | 210 |
Struktura administracji publicznej | str. | 210 |
2.1. Struktura resortowa (pionowa) | str. | 210 |
2.1.1. Resort administracyjny | str. | 210 |
2.1.2. Działy administracji rządowej | str. | 212 |
2.2. Struktura terytorialna (pozioma) | str. | 214 |
2.2.1. Pojęcie i przesłanki podziału terytorialnego państwa | str. | 214 |
2.2.2. Rodzaje podziałów terytorialnych | str. | 214 |
2.2.3. Podział zasadniczy | str. | 215 |
2.2.4. Podział pomocniczy | str. | 218 |
2.2.5. Podziały specjalne i obszary specjalne | str. | 218 |
Związki między podmiotami administrującymi | str. | 219 |
3.1. Centralizacja i decentralizacja | str. | 219 |
3.1.1. Centralizacja | str. | 220 |
3.1.2. Decentralizacja | str. | 221 |
3.2. Koncentracja i dekoncentracja | str. | 224 |
3.3. Pojęcia określające wzajemny sposób oddziaływania podmiotów administrujących | str. | 225 |
3.3.1. Kierownictwo | str. | 225 |
3.3.2. Nadzór | str. | 227 |
3.3.3. Kontrola | str. | 228 |
3.3.4. Zwierzchnictwo i zespolenie | str. | 228 |
3.3.5. Koordynacja | str. | 230 |
3.3.6. Współdziałanie | str. | 231 |
Rozdział siódmy | |
Administracja rządowa | str. | 235 |
Centralne organy administrujące poza administracją rządową | str. | 235 |
1.1. Prezydent RP i organy mu podległe | str. | 235 |
1.2. Organy centralne podległe Sejmowi RP | str. | 236 |
Centralna administracja rządowa | str. | 237 |
2.1. Rada Ministrów | str. | 237 |
2.1.1. Istota, skład i powoływanie | str. | 237 |
2.1.2. Zadania i kompetencje | str. | 238 |
2.1.3. Tryb pracy Rady Ministrów | str. | 239 |
2.1.4. Członkowie Rady Ministrów | str. | 239 |
2.1.5. Organy wewnętrzne Rady Ministrów | str. | 240 |
2.1.6. Pełnomocnicy rządu | str. | 241 |
2.2. Prezes Rady Ministrów | str. | 242 |
2.3. Ministrowie | str. | 243 |
2.3.1. Istota funkcji ministra | str. | 243 |
2.3.2. Zakres działania ministrów | str. | 243 |
2.3.3. Minister a jednostki podporządkowane | str. | 244 |
2.3.4. Minister jako organ administracji publicznej | str. | 245 |
2.3.5. Ministerstwo i organy pomocnicze ministrów | str. | 245 |
2.4. Komitety | str. | 246 |
2.5. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji | str. | 246 |
2.6. Rada Polityki Pieniężnej | str. | 247 |
2.7. Organy centralne | str. | 247 |
Terenowa administracja rządowa | str. | 249 |
3.1. Uwagi ogólne | str. | 249 |
3.2. Katalog organów wykonujących zadania administracji rządowej w województwie | str. | 250 |
3.3. Wojewoda | str. | 252 |
3.3.1. Charakter prawny wojewody i jego funkcje | str. | 252 |
3.3.2. Kompetencje wojewody | str. | 254 |
3.3.3. Status osobowy wojewody | str. | 256 |
3.3.4. Organy pomocnicze wojewody | str. | 257 |
3.4. Wojewódzka administracja zespolona | str. | 258 |
3.4.1. Podmioty wojewódzkiej administracji zespolonej | str. | 258 |
3.4.2. Zwierzchnictwo i kompetencje wojewody jako zwierzchnika rządowej administracji zespolonej | str. | 259 |
3.5. Wojewódzka administracja niezespolona | str. | 262 |
Rozdział ósmy | |
Samorząd terytorialny | str. | 264 |
Zagadnienia ogólne | str. | 264 |
1.1. Podstawowe elementy konstrukcyjne polskiego samorządu terytorialnego | str. | 264 |
1.1.1. Wspólnota mieszkańców – element podmiotowy | str. | 264 |
1.1.2. Trójszczeblowość – element przedmiotowy | str. | 265 |
1.1.3. Inne elementy konstrukcyjne | str. | 267 |
1.2. Podstawy prawne działania samorządu terytorialnego | str. | 268 |
1.3. Zasady funkcjonowania samorządu terytorialnego | str. | 269 |
1.3.1. Zasada pomocniczości i zasada decentralizacji | str. | 269 |
1.3.2. Zasada samodzielności | str. | 271 |
Zadania | str. | 275 |
2.1. Pojęcie zadań samorządu terytorialnego i ich podstawowa klasyfikacja | str. | 275 |
2.2. Zadania własne gminy i ich katalog | str. | 278 |
2.3. Zadania zlecone i zadania powierzone gminie | str. | 279 |
2.4. Zadania własne powiatu i ich katalog | str. | 280 |
2.5. Zadania zlecone i zadania powierzone powiatowi | str. | 282 |
2.6. Inne zadania powiatu | str. | 283 |
2.7. Zadania miasta na prawach powiatu | str. | 283 |
2.8. Zadania samorządu województwa | str. | 283 |
2.8.1. Podział zadań z administracją rządową | str. | 283 |
2.8.2. Strategia rozwoju województwa i polityka rozwoju województwa | str. | 284 |
2.8.3. Zadania własne województwa | str. | 285 |
2.8.4. Zadania zlecone województwu | str. | 285 |
Władze i organy samorządu terytorialnego | str. | 286 |
3.1. Władze i organy | str. | 286 |
3.2. Klasyfikacja organów jednostek samorządu terytorialnego | str. | 286 |
3.3. Gmina | str. | 288 |
3.3.1. Rada gminy | str. | 288 |
3.3.2. Organ wykonawczy gminy | str. | 291 |
3.3.3. Radni | str. | 295 |
3.3.4. Organy i jednostki pomocnicze w gminie | str. | 296 |
3.3.5. Gminy o specjalnym statusie | str. | 297 |
3.4. Powiat | str. | 300 |
3.4.1. Rada powiatu (ważniejsze odrębności) | str. | 300 |
3.4.2. Organ wykonawczy powiatu | str. | 301 |
3.4.3. Starosta | str. | 303 |
3.4.4. Powiatowa administracja zespolona | str. | 304 |
3.5. Województwo samorządowe | str. | 306 |
3.5.1. Sejmik wojewódzki (ważniejsze odrębności) | str. | 306 |
3.5.2. Organ wykonawczy województwa | str. | 307 |
3.5.3. Marszałek województwa | str. | 308 |
3.5.4. Zespolenie w samorządzie województwa | str. | 308 |
Referendum lokalne | str. | 309 |
4.1. Pojęcie referendum lokalnego | str. | 309 |
4.2. Rodzaje referendum lokalnego | str. | 309 |
4.3. Ważniejsze elementy postępowania referendalnego | str. | 311 |
4.4. Wynik referendum lokalnego i jego skutki | str. | 313 |
Konsultacje społeczne | str. | 314 |
Związki i porozumienia komunalne | str. | 315 |
6.1. Postulat współdziałania jednostek samorządu terytorialnego | str. | 315 |
6.2. Związki komunalne | str. | 315 |
6.3. Porozumienia komunalne | str. | 318 |
6.4. Związek metropolitalny | str. | 319 |
6.5. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego | str. | 320 |
6.6. Zrzeszenia międzynarodowe | str. | 321 |
Mienie komunalne i gospodarka finansowa jednostek samorządu terytorialnego | str. | 322 |
7.1. Pojęcie mienia komunalnego, rzeczy publiczne | str. | 322 |
7.2. Nabywanie mienia komunalnego | str. | 323 |
7.3. Zasady zarządzania mieniem samorządowym | str. | 325 |
7.4. Gospodarka finansowa | str. | 326 |
Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego | str. | 328 |
8.1. Ogólna charakterystyka | str. | 328 |
8.1.1. Kryterium nadzoru | str. | 328 |
8.1.2. Organy nadzoru | str. | 331 |
8.1.3. Zakres nadzoru | str. | 331 |
8.2. Środki nadzoru | str. | 332 |
8.2.1. Terminologia | str. | 332 |
8.2.2. Rozstrzygnięcia nadzorcze i inne środki nadzoru wojewody (regionalnych izb obrachunkowych) | str. | 333 |
8.2.3. Środki nadzoru Prezesa Rady Ministrów | str. | 337 |
8.3. Pozostałe unormowania ustaw samorządowych związane z nadzorem | str. | 338 |
Samorządowe kolegia odwoławcze | str. | 340 |
9.1. Uwagi ogólne | str. | 340 |
9.2. Samorządowe kolegia odwoławcze jako organy administracji publicznej | str. | 342 |
9.3. Samorządowe kolegia odwoławcze jako jednostki organizacyjne | str. | 343 |
Część trzecia | |
Administracja w stosunkach zewnętrznych | |
Rozdział dziewiąty | |
Działania administracji publicznej i ich formy | str. | 347 |
Uwagi wprowadzające | str. | 347 |
Pojęcie działania i pojęcie formy działania administracji | str. | 350 |
Klasyfikacja form działania administracji | str. | 351 |
3.1. Kryterium władztwa | str. | 351 |
3.2. Kryterium skutku prawnego | str. | 353 |
3.3. Kryterium stosunku do obowiązującego prawa | str. | 354 |
3.4. Kryterium charakteru działania prawnego | str. | 355 |
3.5. Kryterium sfery skutku prawnego | str. | 355 |
3.6. Kryterium adresata skutku prawnego | str. | 356 |
Nowe rodzaje prawnych form działania administracji | str. | 357 |
Rozdział dziesiąty | |
Podmioty relacji zewnętrznych | str. | 360 |
Uwagi wprowadzające | str. | 360 |
Stosunek administracyjnoprawny | str. | 360 |
2.1. Pojęcie | str. | 360 |
2.2. Podmioty | str. | 362 |
2.3. Przedmiot i treść | str. | 366 |
2.4. Powstanie stosunku administracyjnoprawnego i jego ustanie | str. | 367 |
2.5. Kategorie stosunków administracyjnoprawnych | str. | 368 |
2.5.1. Stosunki materialnoprawne i procesowe | str. | 368 |
2.5.2. Stosunki sporne | str. | 372 |
2.5.3. Stosunki potencjalne i realne | str. | 372 |
2.5.4. Stosunki zewnętrzne i wewnętrzne | str. | 373 |
2.5.5. Tak zwane szczególne stosunki władcze | str. | 374 |
2.5.6. Inne kategorie | str. | 374 |
Sytuacja administracyjnoprawna | str. | 375 |
Triada Bernatzika | str. | 376 |
4.1. Interes faktyczny (zwykły) | str. | 377 |
4.2. Interes prawny (kwalifikowany) | str. | 379 |
4.3. Publiczne prawa podmiotowe | str. | 383 |
Współczesne możliwości uzupełniania triady Bernatzika | str. | 390 |
5.1. Uzasadnione oczekiwania | str. | 390 |
5.2. Prawa refleksowe | str. | 392 |
Rozdział jedenasty | |
Akt administracyjny | str. | 394 |
Pojęcie aktu administracyjnego | str. | 394 |
Decyzja administracyjna | str. | 396 |
2.1. Problem normatywnego definiowania decyzji administracyjnej | str. | 397 |
2.2. Decyzja administracyjna a wyrok sądowy | str. | 399 |
Klasyfikacje aktów administracyjnych (decyzji) | str. | 400 |
3.1. Kryteria podziału związane z adresatem | str. | 401 |
3.2. Kryteria podziału związane z przesłankami prawnymi | str. | 401 |
3.3. Kryteria podziału związane z treścią | str. | 404 |
3.4. Inne kategorie aktów administracyjnych | str. | 405 |
Mechanizm powstawania aktu administracyjnego (decyzji) | str. | 406 |
4.1. Uwagi wprowadzające | str. | 406 |
4.2. Fakt a prawo | str. | 407 |
4.3. Impuls do wydania aktu administracyjnego (decyzji) | str. | 409 |
4.4. Wybór wstępny | str. | 410 |
4.5. Fakty | str. | 410 |
4.6. Prawo | str. | 412 |
4.7. Dowodzenie faktów i wykładnia prawa | str. | 415 |
4.8. Stan faktyczny i stan prawny sprawy | str. | 417 |
4.9. Subsumcja | str. | 417 |
Luzy decyzyjne | str. | 418 |
5.1. Wyważanie | str. | 418 |
5.2. Dyskrecjonalność | str. | 420 |
5.3. Uznanie administracyjne | str. | 421 |
5.3.1. Geneza uznania administracyjnego – swobodne uznanie | str. | 423 |
5.3.2. Sposoby formułowania upoważnień do uznania administracyjnego | str. | 427 |
5.3.3. Kontrola uznania administracyjnego przez sąd administracyjny | str. | 429 |
Inne elementy subiektywizmu w mechanizmie przygotowania aktu administracyjnego (decyzji) | str. | 431 |
Problem upływu czasu w przygotowaniu aktu administracyjnego (decyzji) | str. | 432 |
Zawartość aktu administracyjnego (decyzji) | str. | 433 |
Obowiązywanie aktu administracyjnego (decyzji) | str. | 436 |
9.1. Obowiązywanie prawidłowego aktu administracyjnego w czasie | str. | 437 |
9.2. Wygaśnięcie aktu administracyjnego | str. | 438 |
9.3. Uchylenie aktu administracyjnego | str. | 439 |
Wadliwość aktu administracyjnego (decyzji) | str. | 443 |
10.1. Pojęcie wadliwości aktu | str. | 443 |
10.2. Gradacja wad aktu administracyjnego | str. | 443 |
10.3. Rozróżnianie wad aktu administracyjnego | str. | 444 |
10.4. Zawartość aktu administracyjnego a jego wadliwość | str. | 447 |
Rozdział dwunasty | |
Inne formy stosowania prawa administracyjnego | str. | 451 |
Akty i czynności egzekucyjne | str. | 451 |
1.1. Uwagi ogólne | str. | 451 |
1.2. Formy działania organu egzekucyjnego | str. | 452 |
Tak zwane działania bezpośrednio zobowiązujące | str. | 453 |
2.1. Pojęcie | str. | 453 |
2.2. Charakterystyka | str. | 454 |
2.3. Ochrona adresata | str. | 456 |
Dwustronne i wielostronne działania administracji | str. | 457 |
3.1. Uwagi ogólne | str. | 457 |
3.2. Umowa cywilnoprawna | str. | 459 |
3.3. Umowa administracyjna | str. | 459 |
3.3.1. Istota umowy administracyjnej i jej wartość | str. | 459 |
3.3.2. Umowa administracyjna w Niemczech | str. | 461 |
3.3.3. Umowa administracyjna we Francji | str. | 464 |
3.3.4. Formy zbliżone do umowy administracyjnej w prawie polskim | str. | 464 |
Ugoda administracyjna | str. | 466 |
4.1. Pojęcie ugody administracyjnej | str. | 466 |
4.2. Regulacja prawna i przesłanki zawarcia ugody administracyjnej | str. | 467 |
4.3. Skutki ugody | str. | 468 |
Przyrzeczenie administracyjne | str. | 469 |
Działania faktyczne administracji | str. | 471 |
6.1. Działania społeczno-organizatorskie | str. | 471 |
6.2. Działania materialno-techniczne | str. | 472 |
Bezczynność i milczenie administracji publicznej | str. | 473 |
7.1. Istota bezczynności oraz milczenia | str. | 473 |
7.2. Bezczynność administracji | str. | 473 |
7.2.1. Poszukiwanie definicji | str. | 473 |
7.2.2. Bezczynność w postępowaniu administracyjnym | str. | 474 |
7.2.3. Bezczynność poza postępowaniem administracyjnym | str. | 476 |
7.3. Milczenie administracji | str. | 477 |
Część czwarta | |
Kontrola administracji | |
Rozdział trzynasty | |
Sądownictwo administracyjne | str. | 483 |
Zagadnienia ogólne | str. | 483 |
1.1. Pojęcie sądownictwa administracyjnego | str. | 483 |
1.2. Sądownictwo administracyjne a sądownictwo powszechne i administrowanie | str. | 487 |
1.3. Cel sądownictwa administracyjnego | str. | 490 |
1.4. Sądownictwo administracyjne a pojęcie wymiaru sprawiedliwości | str. | 491 |
1.5. Systemy sądownictwa administracyjnego | str. | 494 |
1.6. Historia polskiego systemu sądownictwa administracyjnego | str. | 496 |
Ustrój sądów administracyjnych | str. | 497 |
2.1. Sąd powszechny czy sąd specjalny | str. | 497 |
2.2. Struktura sądów administracyjnych | str. | 498 |
2.3. Stosunek sądów administracyjnych do innych organów państwa | str. | 499 |
Przedmiot ochrony | str. | 501 |
3.1. Pojęcie przedmiotu ochrony i jego podstawowe warianty | str. | 501 |
3.2. Przedmiot ochrony w polskich unormowaniach dotyczących sądów administracyjnych | str. | 505 |
Podmioty | str. | 506 |
4.1. Podmioty czynne | str. | 506 |
4.2. Podmioty bierne | str. | 508 |
4.3. Inne podmioty | str. | 508 |
Przedmiot i zakres kontroli sądu administracyjnego | |
(przedmiot i zakres zaskarżenia) | str. | 509 |
5.1. Wprowadzenie | str. | 509 |
5.2. Sposoby określania przedmiotu (zakresu) kontroli (zaskarżenia) | str. | 510 |
5.3. Działania administracji publicznej podlegające zaskarżeniu | str. | 514 |
5.3.1. Decyzja administracyjna | str. | 514 |
5.3.2. Postanowienia administracyjne | str. | 515 |
5.3.3. Niebędące decyzjami ani postanowieniami akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa | str. | 516 |
5.3.4. Pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających | str. | 517 |
5.3.5. Akty prawa miejscowego | str. | 518 |
5.3.6. Inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków | str. | 519 |
5.3.7. Akty nadzoru | str. | 520 |
5.3.8. Bezczynność administracji i przewlekłe prowadzenie postępowania | str. | 521 |
5.3.9. Inne przedmioty zaskarżenia | str. | 522 |
5.3.10. Enumeracja negatywna | str. | 523 |
5.4. Inne obszary działania sądu | str. | 524 |
5.4.1. Spory kompetencyjne | str. | 524 |
5.4.2. Uchwałodawstwo sądowoadministracyjne | str. | 525 |
Skarga | str. | 526 |
6.1. Jednolitość skargi lub wielość skarg | str. | 526 |
6.2. Skarga w systemie polskim | str. | 527 |
Przedmiot rozpoznania | str. | 528 |
7.1. Sprawa sądowoadministracyjna | str. | 529 |
7.2. Szczegółowy przedmiot rozpoznania | str. | 530 |
Przedmiot orzekania | str. | 531 |
8.1. Przedmiot orzekania a kryterium kontroli sądowej | str. | 531 |
8.2. Warianty orzeczeń sądowych | str. | 532 |
8.3. Związanie sądu w fazie orzekania | str. | 532 |
8.4. Istota orzekania i jego zakres | str. | 533 |
8.4.1. Istota orzekania | str. | 533 |
8.4.2. „Szerokość” orzekania | str. | 534 |
8.4.3. Problem orzekania merytorycznego | str. | 537 |
8.4.4. „Głębokość” orzekania | str. | 539 |
8.4.5. Problem zakazu reformationis in peius | str. | 541 |
Dwuinstancyjność sądownictwa administracyjnego | str. | 542 |
Zagadnienie skuteczności wyroków sądu administracyjnego | str. | 543 |
Rozdział czternasty | |
Pozostałe formy kontroli administracji publicznej | str. | 545 |
System kontroli administracji | str. | 545 |
1.1. Wprowadzenie | str. | 545 |
1.2. Zróżnicowanie wewnętrzne systemu kontroli | str. | 546 |
1.2.1. Kryteria kontroli | str. | 546 |
1.2.2. Podmioty kontroli | str. | 546 |
1.2.3. Inne elementy różnicujące | str. | 547 |
1.3. Cechy kontroli administracji | str. | 548 |
Kontrola zewnętrzna | str. | 549 |
2.1. Kontrola parlamentarna | str. | 549 |
2.2. Kontrola państwowa | str. | 550 |
2.2.1. Konstytucyjny i ustawowy status NIK | str. | 550 |
2.2.2. Podmioty kontrolowane przez NIK i kryteria kontroli | str. | 551 |
2.2.3. Podstawowe założenia kontroli NIK | str. | 553 |
2.3. Kontrola sądów i trybunałów | str. | 554 |
2.4. Kontrola prokuratorska | str. | 555 |
2.5. Kontrola sprawowana przez Rzecznika Praw Obywatelskich | str. | 557 |
2.6. Inne rodzaje kontroli sprawowanej przez pozaadministracyjne organy państwowe | str. | 558 |
2.7. Kontrola społeczna (obywatelska) | str. | 559 |
Kontrola wewnętrzna | str. | 560 |
3.1. Uwagi ogólne | str. | 560 |
3.2. Kontrola w administracji rządowej | str. | 561 |
3.3. Kontrola zarządcza | str. | 562 |
3.4. Inne formy kontroli wewnętrznej | str. | 563 |
Część piąta | |
Problemy aksjologiczne | |
Rozdział piętnasty | |
Aksjologia prawa administracyjnego i etyka administrowania | str. | 569 |
Aksjologia i aksjologia prawa | str. | 569 |
Ogólna charakterystyka aksjologii prawa administracyjnego | str. | 575 |
Przegląd podstawowych wartości w prawie administracyjnym | str. | 578 |
3.1. Dobro człowieka | str. | 578 |
3.2. Moralność | str. | 580 |
3.3. Sprawiedliwość | str. | 584 |
3.4. Prawda | str. | 588 |
3.5. Racjonalność | str. | 590 |
3.6. Pewność | str. | 592 |
3.7. Jasność i jawność | str. | 593 |
3.8. Szybkość i ekonomiczność | str. | 595 |
3.9. Wartości chronione przez prawo administracyjne | str. | 596 |
Etyka administrowania | str. | 597 |
Wybrana literatura | str. | 605 |