Wolne dzieci

-24%

Wolne dzieci

Jak zabawa sprawia, że dzieci są szczęśliwsze, bardziej pewne siebie i lepiej się uczą?

1 opinia

Autor:

Peter Gray

Wydawca:

Mind

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

28,12  37,00

Format: pdf

Cena początkowa: 37,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 23,68 zł  


28,12

w tym VAT

Zabawa spełnia bardzo ważną funkcję w rozwoju dzieci. Amerykański psycholog Peter Gray dowodzi, że jest ona naturalnym sposobem, w jaki dzieci uczą się, że nie są bezradne. W ten sposób zdobywają nowe umiejętności, radzą sobie ze strachem czy złością, poznają możliwości swojego ciała, nawiązują przyjaźnie i znajomości, rozwiązują problemy.


Żeby jednak zabawa spełniała swoją funkcję, musi być wolna i pozbawiona nadzoru dorosłych. Tylko wtedy dzieci same mogą ustanawiać reguły, samodzielnie rozwiązywać problemy i zdobywać mnóstwo kompetencji społecznych.


Rok wydania2015
Liczba stron304
KategoriaTeorie wychowania
WydawcaMind
TłumaczenieGrażyna Chamielec
ISBN-13978-83-62445-53-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Prolog. Idź do diabła!
  1. Co zrobiliśmy z dzieciństwem?
  
   Półwieczny regres
   Coraz więcej zaburzeń psychicznych wśród młodych ludzi
   Ograniczanie wolności dzieci a zaburzenia psychiczne
  
  2. Życie wypełnione zabawą
  Dzieci w kulturach zbieracko-łowieckich
  
   Autonomia, wspólnota, równość
   Rodzicielstwo oparte na zaufaniu
   Umiejętności praktyczne
   Umiejętności i wartości społeczne
   Samokontrola
  
  3. Dlaczego szkoły są takie, jakie są?
  Krótka historia edukacji
  
   Rolnictwo a cele rodzicielstwa
   Skutki feudalizmu i rozwoju przemysłu
   Pierwsze szkoły religijne: indoktrynacja i trening posłuszeństwa
   Jak szkoły zaczęły służyć państwu?
   Rosnąca pozycja szkół i standaryzacja
  
  4. Siedem grzechów głównych systemu edukacji obowiązkowej
  5. Lekcje z Sudbury Valley
  Wolna edukacja we współczesnym świecie
  
   Prawdziwie demokratyczna szkoła
   Szkoła jako instytucja edukacyjna
   Jak wytłumaczyć sukcesy absolwentów szkoły Sudbury Valley?
   Jak szkoła Sudbury Valley przypomina społeczność łowiecko-zbieracką?
  
  6. Ludzki instynkt uczenia się
  
   Uczące się zwierzę
   Gotowość do zabawy
   Ludzka potrzeba towarzystwa i dzielenie się pomysłami
  
  7. Umysł nastawiony na zabawę
  
   Moc zabawy ‒ cztery wnioski
   Czym jest zabawa?
   Zabawa przebiega według wymyślonych reguł
   Zabawa jest grą wyobraźni
   W zabawie umysł jest czujny, ale nie spięty
   Potęga zabawy leży w jej błahości
  
  8. Rola zabawy w społecznym i emocjonalnym rozwoju dzieci
  
   Podwórkowe gry sportowe
   Czego uczy socjodrama?
   Bawiące się dzieci a Holocaust
   Wartość ,,niebezpiecznych’’ zabaw
   Coraz mniej empatii i coraz więcej narcyzmu
   Co z grami wideo?
  
  9. Nauka w grupach mieszanych wiekowo
  
   Jak korzystają młodsze dzieci?
   Jak korzystają starsze dzieci?
  
  10. Rodzicielstwo oparte na zaufaniu
  
   Trzy style rodzicielstwa
   Dlaczego rodzice odchodzą od stylu opartego na zaufaniu?
   Jak zbudować rodzicielstwo na zaufaniu?
   Jaka będzie przyszłość edukacji?
  
  Podziękowania
  
  Przypisy
RozwińZwiń