POLECAMY
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
Zabawa spełnia bardzo ważną funkcję w rozwoju dzieci. Amerykański psycholog Peter Gray dowodzi, że jest ona naturalnym sposobem, w jaki dzieci uczą się, że nie są bezradne. W ten sposób zdobywają nowe umiejętności, radzą sobie ze strachem czy złością, poznają możliwości swojego ciała, nawiązują przyjaźnie i znajomości, rozwiązują problemy.
Żeby jednak zabawa spełniała swoją funkcję, musi być wolna i pozbawiona nadzoru dorosłych. Tylko wtedy dzieci same mogą ustanawiać reguły, samodzielnie rozwiązywać problemy i zdobywać mnóstwo kompetencji społecznych.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | Mind |
Tłumaczenie | Grażyna Chamielec |
ISBN-13 | 978-83-62445-53-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Prolog. Idź do diabła! | |
1. Co zrobiliśmy z dzieciństwem? | |
Półwieczny regres | |
Coraz więcej zaburzeń psychicznych wśród młodych ludzi | |
Ograniczanie wolności dzieci a zaburzenia psychiczne | |
2. Życie wypełnione zabawą | |
Dzieci w kulturach zbieracko-łowieckich | |
Autonomia, wspólnota, równość | |
Rodzicielstwo oparte na zaufaniu | |
Umiejętności praktyczne | |
Umiejętności i wartości społeczne | |
Samokontrola | |
3. Dlaczego szkoły są takie, jakie są? | |
Krótka historia edukacji | |
Rolnictwo a cele rodzicielstwa | |
Skutki feudalizmu i rozwoju przemysłu | |
Pierwsze szkoły religijne: indoktrynacja i trening posłuszeństwa | |
Jak szkoły zaczęły służyć państwu? | |
Rosnąca pozycja szkół i standaryzacja | |
4. Siedem grzechów głównych systemu edukacji obowiązkowej | |
5. Lekcje z Sudbury Valley | |
Wolna edukacja we współczesnym świecie | |
Prawdziwie demokratyczna szkoła | |
Szkoła jako instytucja edukacyjna | |
Jak wytłumaczyć sukcesy absolwentów szkoły Sudbury Valley? | |
Jak szkoła Sudbury Valley przypomina społeczność łowiecko-zbieracką? | |
6. Ludzki instynkt uczenia się | |
Uczące się zwierzę | |
Gotowość do zabawy | |
Ludzka potrzeba towarzystwa i dzielenie się pomysłami | |
7. Umysł nastawiony na zabawę | |
Moc zabawy ‒ cztery wnioski | |
Czym jest zabawa? | |
Zabawa przebiega według wymyślonych reguł | |
Zabawa jest grą wyobraźni | |
W zabawie umysł jest czujny, ale nie spięty | |
Potęga zabawy leży w jej błahości | |
8. Rola zabawy w społecznym i emocjonalnym rozwoju dzieci | |
Podwórkowe gry sportowe | |
Czego uczy socjodrama? | |
Bawiące się dzieci a Holocaust | |
Wartość ,,niebezpiecznych’’ zabaw | |
Coraz mniej empatii i coraz więcej narcyzmu | |
Co z grami wideo? | |
9. Nauka w grupach mieszanych wiekowo | |
Jak korzystają młodsze dzieci? | |
Jak korzystają starsze dzieci? | |
10. Rodzicielstwo oparte na zaufaniu | |
Trzy style rodzicielstwa | |
Dlaczego rodzice odchodzą od stylu opartego na zaufaniu? | |
Jak zbudować rodzicielstwo na zaufaniu? | |
Jaka będzie przyszłość edukacji? | |
Podziękowania | |
Przypisy | |