POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Dotychczasowe ustalenia dotyczące poziomu, przejawów i powodów uczestnictwa obywatelskiego tracą swoją moc wyjaśniającą przede wszystkim dlatego, że ewoluująca demokracja od lat jest w kryzysie. Nieuchronnie powoduje to, że także przestrzeń publiczna, a wraz z nią sfera obywatelska ulega coraz większej komplikacji i stawia nowe zadania. Są przesłanki, by sądzić, iż doświadczamy daleko idącej emergencji nowej sfery publicznej i nowych wzorów zachowania obywatelskiego. Jaką rolę w tym procesie będzie miała młodzież i młodzi dorośli, dziś „patologicznie bierni”?
Młodzi dorośli to niestabilni i niedojrzali obywatele. Określani są, podobnie jak młodzież, jako indyferentni, bierni, apatyczni politycznie, „biernie wrodzy wobec polityki” i formujący „demokrację odmowy”. Jeśli jednak zmienimy perspektywę rozumienia obecności tego pokolenia w sferze publicznej, dostrzeżemy, że wyłania się „jakiś” nowy publiczny dyskurs, przynajmniej w odniesieniu do kwestii ważnych dla tego pokolenia. Jaki? Chodzi tu przede wszystkim o „lepsze” (bo świeże) recepty na to, jak reagować i jak stawiać czoła publicznym sprawom. Autorka szuka potencjału obywatelskości wśród młodych ludzi, ale także odpowiedzi na pytanie, co powoduje, że jest on dziś uśpiony, i co może sprawić, że się ujawni.
Książka jest bardzo ważnym projektem, który wpisuje się w zapotrzebowanie nauk społecznych, zarówno socjologii, psychologii, jak i pedagogiki oraz społecznej praktyki.
dr hab. Beata Krzywosz-Rynkiewicz, prof. UWM
(z recenzji)
Znakomita monografia, ukazująca w świetle wyników badań obszary i przyczyny wycofania i nieobecności młodej generacji w sferze publicznej, a także rzeczywiste i potencjalne źródła wycofania z aktywności obywatelskiej młodzieży i młodych dorosłych o charakterze systemowym, kulturowym i socjalizacyjnym. Wyróżnia się szerokim polem rozważań, interdyscyplinarnością, doskonałym warsztatem badawczym, a także wnikliwością i złożonością wnioskowania. Autorka nie udziela prostych odpowiedzi, ukazując badany przez nią obszar rzeczywistości społecznej w całej jego złożoności, antycypując zarazem, co może wydarzyć się w przyszłości.
dr hab. Barbara Galas, prof. UKSW
(z recenzji)
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 160 |
Kategoria | Współczesne teorie socjologiczne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-22231-4 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
1. Wprowadzenie | 9 |
1.1. Źródła analiz | 13 |
2. Współczesna agora – obywatelska sfera publiczna: główne ujęcia teoretyczne | 17 |
2.1. Modele sfery publicznej | 18 |
Perspektywa agonistyczna Hannah Arendt | 19 |
Legalistyczne ujęcie sfery publicznej – model liberalny | 21 |
Dyskursywna sfera publiczna Jürgena Habermasa | 24 |
Publiczne vs. prywatne – spojrzenie krytyczne | 26 |
2.2. Znaczące konteksty współczesnej agory | 31 |
Kryzys gospodarki czy kryzys idei? | 31 |
Młodzi dorośli i ich wersja kryzysu globalnego | 35 |
Neoliberalizm jako źródło globalnej anomii? | 38 |
Neoliberalna Europa – koniec projektu? | 41 |
„Polityka żywych trupów”. Generacja zagubiona czy porzucona? | 44 |
Pandemia – okres egoizmów czy solidarności społecznej? | 46 |
Populizm jako racjonalna forma uczestnictwa społecznego | 50 |
Młodzież a populizm | 55 |
2.3. Obecni i nieobecni aktorzy sfery publicznej. Obywatelskość – idea i praktyka | 62 |
Natura i wzory uczestnictwa obywatelskiego | 62 |
Od liberalnego i republikańskiego modelu obywatelskości do pytań o istotę nowoczesnego społeczeństwa obywatelskiego | 63 |
Komponenty postaw obywatelskich | 66 |
Wzory zachowań obywatelskich | 69 |
Korelaty obywatelskości | 72 |
Obecni i nieobecni aktorzy polskiej sfery publicznej | 76 |
2.4. Wyłanianie się nowych form obywatelstwa | 78 |
Demokracja w działaniu czy kontrdemokracja? | 78 |
Gwizdanie na alarm – kontrdemokracja, czyli obywatelski nadzór | 79 |
Zwrot deliberatywny | 82 |
Aktywność pozorowana – cyniczne podpięcie się pod system? | 84 |
3. Młodzi Polacy jako obywatele | 89 |
3.1. Podstawowe ustalenia – przegląd literatury | 89 |
W(y)łączenie młodych. Depolityzacja stylu życia młodzieży | 89 |
Formy wycofania – bierni, ale nie jednakowo | 90 |
3.2. Konwencjonalne i niekonwencjonalne formy uczestnictwa w demokracji | 92 |
Konwencjonalna aktywność polityczna | 93 |
Zachowania wyborcze | 93 |
Pozawyborcze konwencjonalne działania polityczne | 98 |
Zainteresowanie polityką i nastawienie do demokracji a aktywność wyborcza | 99 |
Aktywność pozakonwencjonalna | 104 |
Pozakonwencjonalna aktywność obywatelska o charakterze politycznym | 104 |
Pozakonwencjonalna aktywność obywatelska o charakterze prospołecznym | 107 |
Poziom aktywności niekonwencjonalnej | 109 |
Podsumowanie | 111 |
3.3. Wzory obywatelskości młodych | 112 |
Młodzi dorośli jako współcześni obywatele | 113 |
Hipoteza kumulatywnego moratorium rozwoju społecznego | 120 |
Frustracja osiągnięciami jako źródło wycofania obywatelskiego | 124 |
Orientacje społeczne młodych dorosłych a aktywność w sferze publicznej | 128 |
Typ mentalności. Orientacje normatywne | 128 |
4. Zakończenie. W poszukiwaniu straconego (uśpionego?) potencjału obywatelskiego zaangażowania | 135 |
Dojrzewanie do obywatelskości – młodzi dorośli a ich rodzice w wieku młodzieńczym | 135 |
Literatura | 143 |
Raporty z badań i statystyki publiczne | 154 |
Bazy danych | 156 |
Wykaz tabel | 157 |
Wykaz rycin | 159 |