Mit w umyśle. Ewolucyjno-kognitywne podstawy form mitycznych

-20%

Mit w umyśle. Ewolucyjno-kognitywne podstawy form mitycznych

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,60  42,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 42,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 30,24 zł  


33,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Główna teza tej książki głosi, że mit jest naturalną pochodną ewolucyjnie ukształtowanych sposobów działania ludzkiego umysłu. Chodzi przy tym o naturalność rozumianą nie jako coś wyćwiczonego, lecz odruchowego, związanego z predyspozycjami. Rzecz zatem w tym, że nawet współcześnie, gdy właściwie cały system sformalizowanej edukacji jest jednym wielkim treningiem w myśleniu na sposób niemityczny, jeśli tylko możemy sobie na to pozwolić, bo okoliczności nie zmuszają nas do korzystania z form myślenia wyrastających poza mit, w sposób naturalny wracamy właśnie do mitu. W pewnym sensie jesteśmy zatem niczym te czteroletnie dzieci, które – jeśli nikt nie stoi im nad głową – natychmiast zaczynają skakać i pchać palce, gdzie nie trzeba. Albo niczym Bruno z przywołanego dzieła Lewisa Carrolla – nawet mając do dyspozycji wyjaśnienia naukowe, wolimy słuchać o Świni i Akordeonie. Niniejsza książka przedstawia pewien model wyjaśniający, dlaczego tak się dzieje, pokazując, jakie elementy mentalnej architektury sprawiają, że mit jest naturalnym trybem ludzkiego myślenia o świecie, a także jak procesy ewolucyjne doprowadziły do ich powstania.
Ze „Wstępu”
Maciej Czeremski w swojej monografii w znacznym stopniu zrywa ze sposobami badania mitu dominującymi dotychczas w naukach społecznych i humanistycznych. Autor wprawdzie odwołuje się do bogatego dorobku nauk zajmujących się mitem (na przykład metody strukturalnej, semiotyki mitu), ale przede wszystkim korzysta z metodologii wypracowanej w ramach psychologii ewolucyjnej, zwłaszcza zaś z metody inżynierii odwrotnej. Pozwala to przenieść badania nad mitem na nowy poziom analizy oraz skoncentrować się na wyjaśnieniu (a nie przede wszystkim interpretacji) poszczególnych wymiarów mitu. Biorąc pod uwagę ograniczenia takiego podejścia, z których autor zdaje sobie sprawę, należy to przedsięwzięcie określić jako udane i nowatorskie. W oryginalny i kompetentny sposób zastosował on najnowszą wiedzę o funkcjonowaniu ludzkiego umysłu do wyjaśniania mitu, jego stałej obecności w kulturze oraz naturalnej łatwości, z jaką opowieści mityczne są tworzone, zapamiętywane, komunikowane.
Z recenzji dra hab. Sławomira Sztajera, prof. UAM


Rok wydania2021
Liczba stron450
KategoriaReligioznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-4991-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis rysunków    7
  Wstęp    13
  Rozdział 1. Kategoria mitu z perspektywy teorii prototypu 27
  Problem z definicją mitu i zakresem jego pola znaczeniowego    27
  Teoria prototypu    33
  Teoria prototypu a mit    51
  Wybrane wymiary mitu z perspektywy form prototypowych    61
  Subiektywizm prototypu a procesy poznawcze związane z mitem    108
  Rozdział 2. Mit a ewolucja modularnego umysłu 119
  Kultura i mit a architektura procesów poznawczych    119
  Modularna teoria umysłu    136
  Odwrotna inżynieria mitu    171
  Rozdział 3. Fikcyjna narracja 183
  Fikcja jako adaptacja    183
  Narracje jako ekspresja fikcji    199
  Adaptacyjne scenariusze    223
  Rozdział 4. Ekspresja światopoglądu    237
  Światopogląd i zawieszenie jawnej fikcyjności    237
  Światopogląd a perspektywa potoczna    253
  Rozdział 5. Kontrintuicyjny agens 261
  Wrodzone kategorie ontologiczne a potoczne koncepcje rzeczywistości    261
  Intencjonalny agens, animizm i antropomorfizm    273
  Kontrintuicyjność    295
  Mit a empiryczne badania nad kontrintuicyjnością    312
  Rozdział 6. Semioza ucieleśniona 327
  Bricolage i logika konkretu    327
  Amalgamaty, metafory pojęciowe i umysł ucieleśniony    339
  Ucieleśnienie i modularność a semiotyka mitu    358
  Zakończenie. Synteza wniosków i jej konsekwencje    383
  Bibliografia    415
  Indeks    445
RozwińZwiń