Ochrona danych osobowych. Kontrola i postępowanie w sprawie naruszenia przepisów. Poradnik ze wzorami

-17%

Ochrona danych osobowych. Kontrola i postępowanie w sprawie naruszenia przepisów. Poradnik ze wzorami

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

91,30  110,00

Format: pdf

Cena początkowa: 110,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 84,70 zł  


91,30

w tym VAT

Z opracowania czytelnik dowie się m.in.:


jakie są prawa i obowiązki podmiotów kontrolowanych;
na co zwraca uwagę Prezes UODO w trakcie kontroli;
jak przebiegały dotychczas prowadzone kontrole;
co grozi za utrudnianie lub udaremnianie kontroli.


W nowym wydaniu publikacji autorzy omawiają ponadto:


wpływ pandemii koronawirusa na prowadzenie kontroli przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych;
tryb i sposób prowadzenia kontroli na gruncie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości;
najważniejsze decyzje Prezesa UODO i orzecznictwo zapadłe w toku przeszło trzyletniego stosowania przepisów RODO.


Książka zawiera także:


wzory dokumentów do wykorzystania zarówno na etapie kontroli, jak i postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych,
wzory skarg na decyzje i postanowienia wydawane przez Prezesa Urzędu.


Wzory dostępne w wersji elektronicznej do pobrania ze strony www.ochrona-danych-osobowych-naruszenia-przepisow.wolterskluwer.pl po wpisaniu zamieszczonego w książce kodu aktywacyjnego. Wzory można modyfikować i dostosowywać do indywidualnych potrzeb.


Rok wydania2022
Liczba stron424
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8286-586-8
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów  | str.    15
  Część I
   Podziały danych osobowych objętych kontrolą
   
   1. Dane osobowe wrażliwe (szczególne kategorie danych), dane o karalności oraz dane osobowe zwykłe  | str.    21
   2. Dane osobowe podane, zaobserwowane, pochodne oraz wywnioskowane  | str.    23
   3. Dane uporządkowane oraz nieuporządkowane  | str.    26
  3.1. Ogólne informacje  | str.    26
  3.2. Uporządkowanie a ustrukturyzowanie  | str.    32
   4. Dane identyfikowalne oraz nieidentyfikowalne  | str.    33
  4.1. Dwie normy wynikające z art. 11 RODO  | str.    33
  4.2. Artykuł 11 RODO a definicja danych osobowych  | str.    34
  4.3. Krótkotrwałe i długotrwałe przetwarzanie danych  | str.    45
   
  Część II
   Pytania i odpowiedzi
   
   1. Czym jest RODO?  | str.    49
   2. Jakie sankcje administracyjne i karne mogą grozić za naruszenie RODO?  | str.    50
   3. Czy administracyjne kary pieniężne mogą być nakładane… tylko za naruszenie RODO?  | str.    54
   4. Jakich kategorii danych dotyczy kontrola/postępowanie?  | str.    56
   5. Kiedy przepisy RODO nie będą miały zastosowania?  | str.    61
   6. Jakie inne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych… mogą mieć zastosowanie?  | str.    65
   7. Czy przepisy implementujące dyrektywę policyjną przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli przez Prezesa UODO?  | str.    66
   8. Czy można otrzymać administracyjną karę pieniężną za naruszenie… przepisów implementujących dyrektywę policyjną?  | str.    67
   9. Jakie sankcje karne mogą grozić za naruszenie przepisów implementujących dyrektywę policyjną?  | str.    68
  10. Jakie podmioty podlegają kontroli/mogą być adresatem decyzji… w ramach postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych?  | str.    68
  11. Jak należy rozumieć pojęcie kontroli?  | str.    70
  12. Kiedy prowadzona jest kontrola, a kiedy prowadzi się postępowanie… administracyjne w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych?  | str.    71
  13. Czy do kontroli uzupełniającej stosuje się przepisy Kodeksu postępowania… administracyjnego (w tym przepisy gwarancyjne)?  | str.    78
  14. Jaka jest relacja pomiędzy przepisami o kontroli w RODO a przepisami… prawa przedsiębiorców?  | str.    81
  15. Czy przepisy RODO utrudniają walkę z pandemią COVID-19 i jako takie nie powinny być podczas niej stosowane?  | str.    84
  16. Czy pandemia koronawirusa zmieniła sposób prowadzenia kontroli?  | str.    85
  17. Czy pandemia koronawirusa wpłynęła na bieg terminów… w toczących się postępowaniach?  | str.    87
  18. Jakie podmioty kontrolował Prezes UODO w ubiegłych latach?  | str.    90
  19. Jak należy rozumieć pojęcie naruszenia przepisów o ochronie… danych osobowych?  | str.    93
  20. Jakie są tryby kontroli? Czy kontrole mogą być niezapowiedziane?  | str.    94
  21. Jakie są obowiązki kontrolowanego w trakcie kontroli… i co grozi za ich naruszenie?  | str.    98
  22. Czy można otrzymać administracyjną karę pieniężną… za samo udaremnianie lub utrudnianie kontroli?  | str.    100
  23. Czy nałożenie administracyjnej kary pieniężnej za udaremnianie… lub utrudnianie kontroli wyklucza możliwość nałożenia takiej kary także za naruszenie innych przepisów RODO?  | str.    103
  24. Czy można kwestionować wszczęcie kontroli lub inne czynności w toku kontroli?  | str.    104
  25. Czy można kwestionować wszczęcie postępowania administracyjnego… lub inne czynności w jego toku?  | str.    105
  26. Jaka jest relacja zasady rozliczalności do obowiązku zebrania materiału… dowodowego przez organ nadzorczy (art. 77 k.p.a.)?  | str.    107
  27. Jak ustalić moment wszczęcia postępowania administracyjnego?  | str.    111
  28. Jakie dokumenty inicjują kontrolę?  | str.    112
  29. Czy i jak chroniona jest tajemnica przedsiębiorstwa?  | str.    114
  30. Czy i w jakim zakresie Prezes UODO może mieć dostęp do tajemnic prawnie chronionych w toku kontroli i postępowania administracyjnego?  | str.    118
  31. Jakie są konsekwencje naruszenia wymogów co do treści upoważnienia… do kontroli?  | str.    119
  32. Czy kontrola może być realizowana wyłącznie w zakresie upoważnienia?  | str.    120
  33. Czy pracownicy kontrolowanego administratora/podmiotu… przetwarzającego podlegają kontroli?  | str.    121
  34. Czy można odpowiadać dyscyplinarnie za naruszenia przepisów… dotyczących ochrony danych osobowych?  | str.    122
  35. Jak długo może być prowadzona kontrola?  | str.    124
  36. Kto prowadzi kontrolę?  | str.    126
  37. Kto może brać udział w kontroli? Czy można prowadzić kontrolę pod nieobecność kontrolowanego?  | str.    126
  38. Czy sektor publiczny objęty jest także kontrolą?  | str.    127
  39. Czy można prowadzić kontrolę u procesora (podmiotu przetwarzającego)?  | str.    128
  40. Jakie uprawnienia ma kontrolujący?  | str.    129
  41. Jakie uprawnienia kontrolującego przewidują przepisy wdrażające dyrektywę policyjną?  | str.    130
  42. Jaka jest rola osoby, której dane dotyczą, w ramach kontroli i postępowania?  | str.    131
  43. W jaki formalny sposób dochodzi do zakończenia kontroli?  | str.    134
  44. W jaki sposób można kwestionować treść protokołu kontroli?  | str.    137
  45. Czy protokół kontroli i materiał dowodowy kontroli stają się automatycznie częścią materiału dowodowego w postępowaniu administracyjnym?  | str.    138
  46. Czy czynności w toku kontroli są utrwalane jedynie w protokole?  | str.    139
  47. Czy wadliwość czynności w toku kontroli może mieć wpływ na postępowanie administracyjne?  | str.    140
  48. Kto jest stroną w postępowaniu administracyjnym?  | str.    141
  49. Kiedy postępowanie administracyjne może być umorzone?  | str.    142
  50. Jakie są rodzaje rozstrzygnięć co do istoty sprawy w ramach postępowania… w przedmiocie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych?  | str.    144
  51. Jakie są uprawnienia Prezesa UODO na gruncie ustawy… wdrażającej dyrektywę policyjną?  | str.    146
  52. Co grozi za brak wykonania decyzji Prezesa UODO?  | str.    148
  53. Jakie są skutki doręczenia decyzji Prezesa UODO?  | str.    149
  54. Jaki środek przysługuje w postępowaniu administracyjnym… w przypadku niezałatwienia sprawy w terminie?  | str.    149
  55. Czy decyzja Prezesa UODO w postępowaniu w sprawie naruszenia… przepisów o ochronie danych osobowych jest natychmiastowo wykonalna?  | str.    151
  56. Jak można kwestionować (skarżyć) decyzję Prezesa UODO?  | str.    152
  57. Czy niekorzystny wyrok WSA można zakwestionować?  | str.    155
  58. Czy do postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych stosuje się reguły dotyczące milczącego załatwienia sprawy?  | str.    156
  59. Jakie są podstawy wyłączenia kontrolera/pracownika organu prowadzącego postępowanie administracyjne w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych?  | str.    156
  60. Jakie są administracyjne kary pieniężne w sektorze prywatnym…, a jakie w sektorze publicznym?  | str.    157
  61. Jakie są kryteria miarkowania kary w ramach decyzji kończącej postępowanie?  | str.    159
  62. Jak Prezes UODO ustala podstawę wymiaru administracyjnej kary pieniężnej?  | str.    162
  63. Czy można nałożyć karę pieniężną bez postępowania/decyzji?  | str.    163
  64. Czy administracyjne kary pieniężne ulegają przedawnieniu?  | str.    164
  65. W jakim terminie należy zapłacić karę?  | str.    165
  66. Czy można starać się o rozłożenie kary na raty, odroczenie terminu płatności lub o ulgę w jej wykonaniu?  | str.    166
  67. Jaka jest wysokość opłaty w przypadku skargi do WSA na decyzję… Prezesa UODO?  | str.    167
  68. Relacje pomiędzy kontrolą/postępowaniem w sprawie naruszenia przepisów… o ochronie danych osobowych a postępowaniem cywilnym  | str.    168
  69. Jaka jest rola inspektora ochrony danych w toku kontroli i postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych?  | str.    170
  70. Jaka jest rola inspektora ochrony danych na gruncie przepisów… wdrażających dyrektywę policyjną?  | str.    171
  71. Jaka jest rola pełnomocników profesjonalnych w toku kontroli i postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych?  | str.    172
  72. Jakie przepisy znajdą zastosowanie do kontroli i postępowania… administracyjnego wszczętych przed 25.05.2018 r.?  | str.    173
  73. Czy organy nadzorcze z poszczególnych państw członkowskich mogą prowadzić wspólne postępowania?  | str.    176
  74. Jakie podmioty były ujęte w dotychczasowych planach kontroli?  | str.    177
  75. Jakie podmioty są ujęte w planie kontroli na 2022 r.?  | str.    180
   
  Część III
   Jak przygotować się do kontroli?
  Rozdział I
  Kategorie obowiązków: wymogi bezpośrednie i metawymogi  | str.    183
  Rozdział II
  Jak zapewnić i udokumentować zgodność?  | str.    187
   1. Zapewnienie rozliczalności w ramach przygotowania do kontroli – wprowadzenie  | str.    187
   2. Rozliczalność na gruncie ustawy o ochronie danych osobowych z 1997 r.  | str.    189
   3. Rozliczalność w RODO  | str.    190
   4. Znaczenie rozliczalności w aspekcie kontroli  | str.    191
   5. Zakres rozliczalności  | str.    191
   6. Realizacja rozliczalności  | str.    192
   7. Inne przykłady realizacji rozliczalności  | str.    193
   8. Dokumentowanie w ramach rozliczalności  | str.    195
   9. Dokumentowanie naruszeń ochrony danych osobowych  | str.    196
  10. Obowiązki dokumentacyjne związane z realizacją obowiązków informacyjnych oraz praw podmiotów danych  | str.    198
  11. Obowiązki dokumentacyjne związane z korzystaniem z podmiotu przetwarzającego  | str.    199
  12. Rejestrowanie czynności przetwarzania  | str.    200
  13. Ocena skutków i uprzednie konsultacje  | str.    202
  14. Inne obowiązki dokumentacyjne  | str.    203
  15. Obowiązki dokumentacyjne w RODO a dotychczasowe dokumenty  | str.    204
  16. Rozliczalność w opiniach i wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych  | str.    206
  17. Podsumowanie  | str.    208
  Rozdział III
  Ocena ryzyka  | str.    209
   1. Ocena ryzyka w RODO  | str.    209
   1.1. Normatywny kontekst analizy ryzyka w RODO (kiedy ocena ryzyka jest wymagana?)  | str.    209
   1.2. Ogólny wymóg monitorowania ryzyka dla praw lub wolności (art. 24 ust. 1 RODO)  | str.    210
   1.3. Ocena ryzyka w fazie projektowania (art. 25 ust. 1 RODO)  | str.    210
   1.4. Ocena ryzyka pod kątem obowiązku prowadzenia rejestru czynności (art. 30 ust. 5 RODO)  | str.    211
   1.5. Ocena ryzyka w ramach oceny środków służących bezpieczeństwu (art. 32 ust. 1–2 RODO)  | str.    211
   1.6. Ocena ryzyka w ramach oceny incydentów bezpieczeństwa danych osobowych pod kątem obowiązku zgłaszania naruszenia ochrony danych osobowych organowi nadzorczemu (art. 33 ust. 1 RODO)  | str.    212
   1.7. Ocena ryzyka w ramach oceny potrzeby zawiadamiania osoby, której dane dotyczą, w przypadku incydentu (art. 34 ust. 1 RODO)  | str.    212
   1.8. Ocena ryzyka w ramach oceny skutków dla ochrony danych osobowych (art. 35 ust. 1 RODO)  | str.    212
   1.9. Ocena ryzyka a funkcjonowanie inspektora ochrony danych (art. 39 ust. 2 RODO)  | str.    213
  1.10. Założenia wstępne  | str.    214
   2. Ramy analizy ryzyka  | str.    217
   2.1. Ryzyko naruszenia praw lub wolności  | str.    217
   2.2. Przykłady ryzyk  | str.    218
   2.3. Etapy oceny ryzyka  | str.    223
   2.4. Zagrożenie a ryzyko  | str.    225
  2.4.1. Waga zagrożenia a waga ryzyka  | str.    229
  2.4.2. Prawdopodobieństwo zagrożenia i prawdopodobieństwo ryzyka  | str.    231
   2.5. Obiektywność oceny  | str.    236
   2.6. Kryteria postępowania z ryzykiem  | str.    236
   2.7. Rola podmiotu przetwarzającego  | str.    240
   3. Ocena skutków dla ochrony danych i uprzednie konsultacje  | str.    242
   3.1. Ocena skutków – wstęp  | str.    242
   3.2. Kiedy ocena skutków może być wymagana?  | str.    243
   3.3. Powiązanie oceny ryzyka i oceny skutków  | str.    248
   3.4. Kiedy należy się konsultować z organem nadzorczym?  | str.    251
   3.5. Elementy dokumentacyjne oceny skutków  | str.    252
   3.6. Ocena ryzyka a inspektor ochrony danych  | str.    253
   4. Podsumowanie  | str.    253
   
  Część IV
   Tabele
   
  Tabela nr 1. Elementy pisemnego upoważnienia dla kontrolującego (zgodnie z art. 81 u.o.d.o.)  | str.    257
  Tabela nr 2. Elementy upoważnienia kontrolującego – porównanie ustawy… o ochronie danych osobowych i Prawa przedsiębiorców  | str.    259
  Tabela nr 3. Kto ma/może być obecny w czasie kontroli?  | str.    260
  Tabela nr 4. Uprawnienia kontrolującego  | str.    263
  Tabela nr 5. Skorelowane obowiązki kontrolowanego  | str.    270
  Tabela nr 6. Wyłączenie kontrolującego (w toku kontroli) a wyłączenie… pracownika organu nadzorczego (Prezesa UODO) – porównanie  | str.    271
  Tabela nr 7. Kontrola a czynności sprawdzające w ramach certyfikacji  | str.    274
  Tabela nr 8. Elementy protokołu kontroli (zgodnie z art. 88 ust. 2 u.o.d.o.)  | str.    278
  Tabela nr 9. Modyfikacje regulacji Kodeksu postępowania administracyjnego… wprowadzone przez ustawę o ochronie danych osobowych  | str.    281
  Tabela nr 10. Przykładowe zarzuty możliwe do podniesienia w skardze… na decyzję administracyjną Prezesa UODO w ramach postępowania dowodowego prowadzonego w sprawie naruszenia przepisów ustawy o ochronie danych osobowych w ramach postępowania administracyjnego  | str.    295
  Tabela nr 11. Wybrane przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego… istotne z punktu widzenia kwestionowania rozstrzygnięć w postępowaniu w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych  | str.    296
  Tabela nr 12. Środek tymczasowy – przesłanki i porównanie ustawy… o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów  | str.    300
  Tabela nr 13. Elementy decyzji administracyjnej kończącej postępowanie… przed Prezesem UODO w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych  | str.    302
  Tabela nr 14. Elementy skargi na decyzję/postanowienie Prezesa UODO  | str.    307
  Tabela nr 15. Elementy skargi kasacyjnej od wyroku WSA  | str.    312
  Tabela nr 16. Podstawowe środki ochrony prawnej na etapie kontroli… i postępowania w sprawie naruszenia (kwestionowanie czynności lub braku czynności w ramach kontroli i postępowania w sprawie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych)  | str.    319
  Tabela nr 17. Porównanie administratora bezpieczeństwa informacji… i inspektora ochrony danych (w aspekcie kontroli i audytu wewnętrznego)  | str.    324
  Tabela nr 18. Przykładowa tabela określająca wymóg i możliwy sposób wdrożenia  | str.    328
  Tabela nr 19. Zestawienie przepisów dotyczących oceny ryzyka  | str.    361
  Tabela nr 20. Ocena operacji pod kątem potrzeby dokonywania oceny skutków (przykład)  | str.    364
  Tabela nr 21. Przykładowy formularz oceny skutków (DPIA)  | str.    365
  Tabela nr 22. Kontrola RODO a DODO – różnice wynikające z wyłączeń… na gruncie art. 6 u.o.d.z.p.  | str.    370
   
  Część V
   Wzory pism
   
   1. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie uchylenia… zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa wraz z wnioskiem o wstrzymanie wykonalności zaskarżonej decyzji  | str.    375
   2. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie stwierdzenia… naruszenia i nakazania usunięcia danych osobowych oraz powiadomienia o tym odbiorców, których dane ujawniono  | str.    382
   3. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie stwierdzenia… naruszenia i nałożenia administracyjnej kary pieniężnej  | str.    386
   4. Wzór wniosku o odroczenie terminu uiszczenia administracyjnej kary… pieniężnej ze względu na ważny interes wnioskodawcy  | str.    389
   5. Wzór skargi na postanowienie Prezesa UODO w przedmiocie odmowy… odroczenia terminu uiszczenia administracyjnej kary pieniężnej  | str.    392
   6. Wzór skargi na postanowienie Prezesa UODO w przedmiocie ograniczenia… przetwarzania danych osobowych  | str.    394
   7. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie wymierzenia kary… grzywny w wysokości 5000 zł stosownie do art. 69 u.o.d.o.  | str.    396
   8. Wzór zastrzeżeń do protokołu kontroli  | str.    399
   9. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie odmowy… udzielenia akredytacji  | str.    401
  10. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie cofnięcia akredytacji  | str.    403
  11. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie odmowy… dokonania certyfikacji  | str.    405
  12. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie cofnięcia certyfikacji  | str.    407
  13. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie odmowy… zatwierdzenia wiążących reguł korporacyjnych  | str.    409
  14. Wzór skargi na decyzję Prezesa UODO w przedmiocie odmowy… udzielenia zezwolenia, o którym mowa
   w art. 46 ust. 3 RODO  | str.    411
  15. Wzór skargi kasacyjnej od wyroku WSA  | str.    413
   
  Bibliografia  | str.    419
RozwińZwiń