POLECAMY
Format:
ibuk
Niniejsza praca jest propozycją zastosowania teorii intermedialności w badaniach literackich i porównawczych, zgodną z postulatem integralnego ujmowania zjawisk kulturowych. Przedstawia rozwój i zakres tej dziedziny ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień muzyczno-literackich. Wykorzystując teorie mediów i teorie performatywności, wskazuje także nowe możliwości badawcze. Materiał analityczny stanowią szwedzkie teksty poetyckie i poetologiczne drugiej połowy XX wieku, ukazujące zmianę paradygmatu muzyczności poezji. W literackim modernizmie muzyka stanowiła model jedności formy i treści, sankcjonujący odwrót sztuki od mimetyzmu i jej autorefleksyjny charakter. Twórcy neoawangardy poszukiwali natomiast w muzyce inspiracji na poziomie materiału, procedur kompozytorskich i nowych systemów zapisu. Przedstawione analizy, wychodząc od manifestu Óyvinda Fahlstróma, ukazują filiacje szwedzkiej poezji konkretnej i ówczesnej awangardy muzycznej jako dziedzinę eksperymentalnego badania potencjału nowych mediów artystycznych.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 404 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3114-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Cele i założenia pracy | 9 |
CZĘŚĆ I. INTERMEDIALNOŚĆ I STUDIA INTERMEDIALNE | 19 |
1. Intermedialność a tradycja badań porównawczych – ewolucja terminologii | 19 |
2. Medium i intermedialność – definicje, klasyfikacje, perspektywy | 26 |
Medium – medialny – intermedialny | 26 |
Intertekstualność a intermedialność | 31 |
Relacje intermedialne – między, czyli gdzie? | 33 |
3. Od jedności sztuk – do związków mediów | 43 |
4. Intermedialność muzyczno-literacka | 55 |
Kilka uwag o języku | 55 |
Impulsy semiotyczne, kulturowe i hermeneutyczne | 58 |
Systematyki intermedialności muzyczno-literackiej | 64 |
5. Specyfika muzyki (znaczenie, emocje, podmiotowość) | 72 |
Muzyka – znaczenie i emocje | 75 |
Muzyka – czas, przestrzeń i reprezentacja | 79 |
Muzyka a ekfraza | 84 |
6. Media i systemy zapisu w badaniach | 87 |
Oralność i piśmienność | 88 |
Rozwinięcie teorii oralności i piśmienności | 92 |
Media jako systemy zapisu | 96 |
Performatywność – nowy aspekt studiów intermedialnych | 102 |
Nowe media – o starych | 108 |
CZĘŚĆ II. MODERNIZM I NEOAWANGARDA SZWEDZKA A MUZYCZNOŚĆ | 113 |
1. Modernizm a awangarda – problem granic | 113 |
Kolaż – montaż | 118 |
Modernizm szwedzki | 121 |
Między dwoma paradygmatami muzyczności | 126 |
Muzyka jako model lub tworzywo | 130 |
2. Tomas Tranströmer i muzyka | 136 |
Odniesienia eksplicytne – odniesienia do muzyki a odniesienia muzyczne | 137 |
Muzyka sfer – źródła tradycji | 139 |
Odniesienia ogólne do muzyki – harmonia świata | 146 |
Odniesienia specyficzne | 161 |
Odniesienia kontekstualne – dźwięk, natura, archetypy | 168 |
Odniesienia implicytne – czytanie paralelne liryki i muzyki | 180 |
3. Neoawangarda w Szwecji | 204 |
Tło i klimat dyskusji | 205 |
Stylistyczne odmiany nowej poezji | 209 |
Muzyka współczesna w Szwecji | 214 |
4. Öyvind Fahlström – artysta intermedialny | 221 |
Manifest Hätila ragulpr pa fatskliaben | 228 |
Metoda konkretna | 234 |
Forma – składnia przestrzenna | 236 |
Słowo jako materia | 240 |
Poezja konkretna a rzeczywistość | 245 |
Druga wersja manifestu – znaczenie rytmu | 247 |
Metaforyka materialistyczna | 250 |
Bris – analiza status quo | 253 |
Fahlström a muzyka – Cage | 266 |
Poezja Fahlströma – wiersz-obraz a muzyka | 271 |
Intermedialność – odniesienia do muzyki | 276 |
Odniesienia eksplicytne | 276 |
Wiersz-partytura (Den svara resan) | 279 |
Intermedialność pośrednia a wielomedialność (Ett blocks timme – wiersz i utwór muzyczny) | 283 |
Grafika, radio i inne media | 290 |
5. Bengt Emil Johnson – poeta i kompozytor | 293 |
W poszukiwaniu medium | 295 |
Medium – maszyna | 297 |
Poezja typograficzna | 300 |
Törstspegeln jako partytura | 305 |
Wzory serialne | 308 |
Hyllningarna – automatyzm kontra system: migotliwość języka | 313 |
Typografia – ograniczenia | 320 |
Tekst a tekst dźwiękowy – oralność | 325 |
Poezja konkretna a partytura współczesna – przestrzenność | 330 |
Parateksty jako teksty – kolaż do czytania | 335 |
Performatywność a partyturowość | 337 |
Zakończenie | 347 |
Summary | 353 |
Aneks 1 | 357 |
Aneks 2 | 360 |
Bibliografia | 365 |
Indeks osób | 393 |