Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki. Muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i neoawangardy

Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki. Muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i neoawangardy

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

20,48

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Niniejsza praca jest propozycją zastosowania teorii intermedialności w badaniach literackich i porównawczych, zgodną z postulatem integralnego ujmowania zjawisk kulturowych. Przedstawia rozwój i zakres tej dziedziny ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień muzyczno-literackich. Wykorzystując teorie mediów i teorie performatywności, wskazuje także nowe możliwości badawcze. Materiał analityczny stanowią szwedzkie teksty poetyckie i poetologiczne drugiej połowy XX wieku, ukazujące zmianę paradygmatu muzyczności poezji. W literackim modernizmie muzyka stanowiła model jedności formy i treści, sankcjonujący odwrót sztuki od mimetyzmu i jej autorefleksyjny charakter. Twórcy neoawangardy poszukiwali natomiast w muzyce inspiracji na poziomie materiału, procedur kompozytorskich i nowych systemów zapisu. Przedstawione analizy, wychodząc od manifestu Óyvinda Fahlstróma, ukazują filiacje szwedzkiej poezji konkretnej i ówczesnej awangardy muzycznej jako dziedzinę eksperymentalnego badania potencjału nowych mediów artystycznych.


Liczba stron404
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-3114-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Cele i założenia pracy    9
  CZĘŚĆ I. INTERMEDIALNOŚĆ I STUDIA INTERMEDIALNE    19
    1. Intermedialność a tradycja badań porównawczych – ewolucja terminologii    19
    2. Medium i intermedialność – definicje, klasyfikacje, perspektywy    26
      Medium – medialny – intermedialny    26
      Intertekstualność a intermedialność    31
      Relacje intermedialne – między, czyli gdzie?    33
    3. Od jedności sztuk – do związków mediów    43
    4. Intermedialność muzyczno-literacka    55
      Kilka uwag o języku    55
      Impulsy semiotyczne, kulturowe i hermeneutyczne    58
      Systematyki intermedialności muzyczno-literackiej    64
    5. Specyfika muzyki (znaczenie, emocje, podmiotowość)    72
      Muzyka – znaczenie i emocje    75
      Muzyka – czas, przestrzeń i reprezentacja    79
      Muzyka a ekfraza    84
    6. Media i systemy zapisu w badaniach    87
      Oralność i piśmienność    88
      Rozwinięcie teorii oralności i piśmienności    92
      Media jako systemy zapisu    96
      Performatywność – nowy aspekt studiów intermedialnych    102
      Nowe media – o starych    108
  CZĘŚĆ II. MODERNIZM I NEOAWANGARDA SZWEDZKA A MUZYCZNOŚĆ    113
    1. Modernizm a awangarda – problem granic    113
      Kolaż – montaż    118
      Modernizm szwedzki    121
      Między dwoma paradygmatami muzyczności    126
      Muzyka jako model lub tworzywo    130
    2. Tomas Tranströmer i muzyka    136
      Odniesienia eksplicytne – odniesienia do muzyki a odniesienia muzyczne    137
        Muzyka sfer – źródła tradycji    139
        Odniesienia ogólne do muzyki – harmonia świata    146
        Odniesienia specyficzne    161
        Odniesienia kontekstualne – dźwięk, natura, archetypy    168
      Odniesienia implicytne – czytanie paralelne liryki i muzyki    180
    3. Neoawangarda w Szwecji    204
      Tło i klimat dyskusji    205
      Stylistyczne odmiany nowej poezji    209
      Muzyka współczesna w Szwecji    214
    4. Öyvind Fahlström – artysta intermedialny    221
      Manifest Hätila ragulpr pa fatskliaben    228
        Metoda konkretna    234
        Forma – składnia przestrzenna    236
        Słowo jako materia    240
        Poezja konkretna a rzeczywistość    245
        Druga wersja manifestu – znaczenie rytmu    247
      Metaforyka materialistyczna    250
      Bris – analiza status quo    253
      Fahlström a muzyka – Cage    266
      Poezja Fahlströma – wiersz-obraz a muzyka    271
      Intermedialność – odniesienia do muzyki    276
        Odniesienia eksplicytne    276
        Wiersz-partytura (Den svara resan)    279
      Intermedialność pośrednia a wielomedialność (Ett blocks timme – wiersz i utwór muzyczny)    283
      Grafika, radio i inne media    290
    5. Bengt Emil Johnson – poeta i kompozytor    293
      W poszukiwaniu medium    295
        Medium – maszyna    297
        Poezja typograficzna    300
      Törstspegeln jako partytura    305
      Wzory serialne    308
      Hyllningarna – automatyzm kontra system: migotliwość języka    313
      Typografia – ograniczenia    320
      Tekst a tekst dźwiękowy – oralność    325
      Poezja konkretna a partytura współczesna – przestrzenność    330
        Parateksty jako teksty – kolaż do czytania    335
        Performatywność a partyturowość    337
  Zakończenie    347
  Summary    353
  Aneks 1    357
  Aneks 2    360
  Bibliografia    365
  Indeks osób    393
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia