INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Problem zasygnalizowany w tytule pracy odnosi się do przypadku integracji społecznej, która na tle doświadczeń krajów Zachodu okazuje się dosyć skuteczna. Założenia teoretyczne wypracowane w ciągu kilku dekad, weryfikowane przez rzeczywistość oraz łączone z dobrą organizacją i zarządzaniem, sprawiają, że szwedzka polityka integracyjna może uchodzić za efektywną. Konkretne dane wskazują na relatywnie niski poziom alienacji społecznej grup napływowych. Otwarty dostęp do rynku pracy to podstawowy, obok nauki języka szwedzkiego, element w procesie integracji społecznej. Praca na swój użytek oraz na rzecz społeczeństwa staje się tą płaszczyzną, na której rozpoczynają się dialog i kooperacja jednostek napływowych z autochtonami.
Szwedzki przykład integrowania imigrantów przyciąga uwagę badaczy: socjologów, antropologów społecznych, politologów, kulturoznawców i językoznawców. Staje się tematem dyskursów i analiz naukowych, a także obiektem zainteresowania zagranicznych polityków, którzy liczą się z wymuszoną przez realia współczesnej Europy koniecznością stosowania rozwiązań integracyjnych wzmacniających spójność społeczeństw, dziś już coraz rzadziej monoetnicznych.
Polska w czasie narastania ruchów migracyjnych nie uniknie spotkania z wzbierającą falą, a nawet falami imigrantów. Część uczestników tych migracji zatrzyma się w naszym kraju na dłużej lub na krócej. Niektórzy zdecydują się osiąść tu na stałe. Jak zatem stworzyć odpowiednie warunki do obustronnie korzystnej współpracy gospodarzy i gości? Jakie zaplecze finansowe, polityczne, społeczne i socjalne należy zbudować, aby uczynić integrację (nie asymilację) efektywnym modelem aplikowalnym do regionu, kilku regionów czy całego kraju? Odpowiedzi na część tych pytań można odnaleźć w już realizowanych i wdrażanych mechanizmach integracyjnych. Szwedzka polityka integracyjna wobec imigrantów tworzy zbiór praktyk, które mogą stanowić źródło inspiracji do tworzenia narodowych wariantów polityki integracyjnej, tak potrzebnej we współczesnej Europie.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 302 |
Kategoria | Polityka społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3120-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Tematyka i cel pracy. Kompozycja tekstu | 11 |
Metoda badawcza oraz wykorzystane źródła informacji | 14 |
Rozdział 1. Państwo i społeczeństwo w dobie masowych migracji – kilka uwag teoretycznych | 17 |
1.1. Państwo i kulturowo zróżnicowane społeczeństwo – dyskusje przełomu XX i XXI wieku | 17 |
1.2. Główne pojęcia dyskursu: procesy migracyjne, integracja versus asymilacja, polityka migracyjna, polityka integracyjna | 37 |
1.2.1. Procesy migracyjne – różnorodność definiowania oraz opisów zjawiska migracji | 37 |
1.2.2. Integracja versus asymilacja | 40 |
1.2.3. Polityka migracyjna i polityka integracyjna – dwie strony jednej monety | 44 |
Rozdział 2. Zarys specyfiki współczesnych procesów migracyjnych i integracyjnych w Europie | 53 |
2.1. Współczesne migracje europejskie w kontekście migracji globalnych | 53 |
2.2. Migracje europejskie po 1989 roku | 66 |
2.3. W poszukiwaniu europejskiego wymiaru wielokulturowości | 77 |
2.4. Modele programów integracyjnych dotyczące imigrantów. Przykład wybranych krajów europejskich | 84 |
2.4.1. Dawne mocarstwa kolonialne | 85 |
2.4.2. Inne kraje wieloetniczne | 94 |
2.4.3. Kraje nordyckie | 99 |
Rozdział 3. Szwecja – współczesny kształt społeczno-polityczny państwa | 109 |
3.1. Folkhemmet | 109 |
3.2. Cztery poziomy zarządzania państwem. Trzy plus jeden | 113 |
3.3. Powstawanie kulturowej mozaiki a kwestia wielokulturowości Szwecji | 118 |
3.4. Czynniki wpływające na zmianę współczesnej struktury etniczno--demograficznej szwedzkiego społeczeństwa początku XXI wieku | 122 |
Rozdział 4. Szwedzka polityka integracyjna wobec imigrantów | 139 |
4.1. Od polityki migracyjnej do polityki integracyjnej | 139 |
4.2. Migrationsverket, län, kommuner – główne podmioty w procesie realizowania założeń polityki integracji imigrantów | 150 |
4.2.1. Struktura organizacyjna i obszary działalności podmiotów | 153 |
4.3. Skuteczność działań integracyjnych | 155 |
4.3.1. Rynek pracy | 155 |
4.3.2. Przeciwdziałanie dyskryminacji | 156 |
4.3.3. Polityka | 156 |
4.3.4. Łączenie rodzin | 156 |
4.3.5. Pobyt wydłużony | 157 |
4.3.6. Obywatelstwo | 157 |
Rozdział 5. Obszary integracji | 159 |
5.1. Dystrybucja przestrzenna | 159 |
5.1.1. Miejsce zamieszkania a pochodzenie etniczne | 159 |
5.1.2. Dyskryminacja „mieszkalna” imigrantów | 162 |
5.1.3. Polityka antysegregacyjna w mieszkalnictwie | 165 |
5.2. Edukacja dzieci i młodzieży | 168 |
5.2.1. Poziomy kształcenia | 168 |
5.2.1.1. Szkoły podstawowe i średnie | 168 |
5.2.1.2. Szkoły wyższe i uniwersytety | 171 |
5.2.2. Rezultaty w nauce uczniów i studentów | 172 |
5.2.2.1. Poziom podstawowy i średni | 172 |
5.2.2.2. Poziom wyższy | 176 |
5.2.3. Integracyjna rola szkoły i uniwersytetu – jak to osiągnąć? | 178 |
5.3. Kształcenie dorosłych i ewaluacja kompetencji | 181 |
5.3.1. Formy kształcenia i dokształcania osób dorosłych | 181 |
5.3.2. Sposoby weryfikacji kompetencji zawodowych | 182 |
5.4. Rynek pracy | 185 |
5.4.1. Charakterystyka ogólna | 186 |
5.4.2. Imigranci – pracownicy napływowi | 188 |
5.4.3. Samodzielni przedsiębiorcy – imigranci i autochtoni – różnice i podobieństwa w prowadzeniu działalności gospodarczej | 197 |
5.4.4. Programy stymulujące przedsiębiorczość imigrantów | 214 |
5.5. Ochrona zdrowia | 218 |
5.5.1. Integracja a ochrona zdrowia | 218 |
5.5.1.1. Założenia teoretyczne | 219 |
5.5.1.2. Wymiar praktyczny | 223 |
5.5.2. Polityka wysokiego poziomu świadczeń zdrowotnych | 226 |
Rozdział 6. Dobre praktyki. Przykłady wybranych gmin | 229 |
6.1. Rinkeby-Kista | 231 |
6.2. Södertälje | 236 |
6.3. Malmö | 244 |
6.4. Växjö | 254 |
Zakończenie | 265 |
Posłowie | 277 |
Bibliografia | 279 |
Indeks | 297 |