EBOOKI WYDAWCY
Wydawca:
Format:
mobi, epub, ibuk
Wobec coraz bogatszej oferty coachingowej specjaliści HR i ich firmy, stojąc, mają coraz większe trudności z dokonaniem właściwego wyboru metod działania. Książka stanowi cenną pomoc dla wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć, czego mają oczekiwać od coacha. Coaching kadry kierowniczej czyli executive coaching to zindywidualizowany proces rozwoju przywództwa, który zwiększa zdolności lidera w zakresie osiągania krótko- i długoterminowych celów organizacji. Organizacja, kierownik oraz executive coach pracują wspólnie tak, aby osiągnąć maksymalne wyniki.
Książka jest przykładem opracowania problematyki executive coachingu z perspektywy trenera. Przedstawia modelowy sposób postępowania (ACHIEVE coaching model) oparty na 7-rdzeniowych umiejętnościach (kompetencjach) coacha (np. umiejętność słuchania, zadawania pytań, udzielania informacji zwrotnych, jasnego określania celu) i 7-etapowej procedurze realizacji coachingu. Autorzy pracy jasno formułują założenia, budują model działania i z tego modelu wywodzą szczegółowe procedury. Dzięki takiej konstrukcji pracy czytelnik otrzymuje przekaz o wyrazistej strukturze, z uzasadnieniem poszczególnych etapów postępowania.
Wskazanie podstawowych kompetencji zawodowych wymaganych w pracy coacha przekonuje Czytelnika, że wbrew obiegowym opiniom nie każdy może być trenerem, co ma duże znaczenie w dobie budowania tożsamości tego zawodu. Książka zawiera liczne przykłady oraz spis popularnych narzędzi psychometrycznych i ich zastosowanie, co ułatwi osobom pracującym w obszarze coachingu planowanie scenariuszy własnych programów i sesji. Może także służyć menadżerom jako źródło informacji przydatnych do oceny pracy coachów.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 184 |
Kategoria | Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR) |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17507-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Słowo wstępne Sir Johna Whitmore’a | 11 |
Podziękowania | 13 |
CZĘŚĆ I. Przegląd i wprowadzenie | 15 |
ROZDZIAŁ 1. Wprowadzenie | 17 |
Jak korzystać z książki? | 19 |
ROZDZIAŁ 2. Czym jest coaching kadry kierowniczej? | 23 |
Wprowadzenie | 23 |
Czym jest coaching kadry kierowniczej? | 23 |
Rozwój coachingu kadry kierowniczej | 26 |
Wzrost dobrobytu w świecie zachodnim | 27 |
Zmiany w strukturze rodziny | 27 |
Upadek tradycji religijnych | 28 |
Wzrost złożoności życia zawodowego | 28 |
Globalizacja rynku pracy | 29 |
Zanik „pracy na całe życie” | 29 |
Potrzeba rozwiązań „właściwych w danej chwili” | 29 |
Rosnąca potrzeba ciągłego uczenia się | 29 |
Podsumowanie: Czym jest coaching kadry kierowniczej? | 30 |
CZĘŚĆ II. Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej | 31 |
Wprowadzenie | 32 |
ROZDZIAŁ 3. Budowanie dobrego kontaktu | 33 |
Wprowadzenie | 33 |
Czym jest dobry kontakt? | 33 |
Jak powstaje dobry kontakt? | 34 |
Wygląd zewnętrzny | 34 |
Język ciała | 35 |
Charakterystyka głosu | 35 |
Przykład z życia: „Wściekłość kierowcy” | 36 |
Język/słowa | 36 |
Jak uzyskać lepszy kontakt? | 37 |
Pięć faz dobrego kontaktu w coachingu kadry kierowniczej | 38 |
Podsumowanie: Budowanie dobrego kontaktu | 40 |
ROZDZIAŁ 4. Uważne słuchanie | 41 |
Wprowadzenie | 41 |
Dlaczego słuchanie jest ważne? | 42 |
Przykład z życia: „Rejwach na zebraniu – czy ktokolwiek tu słucha?” | 42 |
Czym jest słuchanie? | 43 |
Jak pogłębić umiejętność słuchania? | 45 |
Zaawansowane słuchanie | 47 |
Podsumowanie: Umiejętność słuchania | 49 |
ROZDZIAŁ 5. Kreatywne stawianie pytań | 51 |
Wprowadzenie | 51 |
Dlaczego kreatywne zadawanie pytań jest ważne? | 51 |
Metody zadawania pytań | 52 |
Sięganie pod powierzchnię | 54 |
Podsumowanie: Kreatywne stawianie pytań | 56 |
ROZDZIAŁ 6. Udzielanie skutecznych informacji zwrotnych | 57 |
Wprowadzenie | 57 |
Co to jest skuteczny feedback? | 58 |
Jak udzielać przydatnych informacji zwrotnych? | 59 |
Podsumowanie: Skuteczny feedback | 61 |
ROZDZIAŁ 7. Precyzowanie celu | 63 |
Wprowadzenie | 63 |
Jak precyzyjnie wytyczyć cel? | 64 |
Cel jest skonkretyzowany | 64 |
Cel jest mierzalny | 65 |
Cel jest osiągalny | 65 |
Cel jest realistyczny | 66 |
Cel jest terminowy | 66 |
Cel jest pozytywnie sformułowany | 66 |
Cel jest uświadomiony | 67 |
Cel jest stosowny | 67 |
Cel jest etyczny | 67 |
Cel jest wyzwaniem | 67 |
Cel jest legalny | 68 |
Cel jest przyjazny | 68 |
Cel jest odpowiedni | 68 |
Cel jest zapisany | 68 |
Sześć cech dobrze określonego celu | 69 |
Podsumowanie: Precyzowanie celu | 70 |
ROZDZIAŁ 8. Intuicja | 71 |
Wprowadzenie | 71 |
Co to jest intuicja? | 71 |
Jak wyostrzyć intuicję? | 74 |
Podsumowanie: Intuicja | 75 |
ROZDZIAŁ 9. Indywidualność | 77 |
Wprowadzenie | 77 |
Czym jest indywidualność? . | 77 |
Jak rozwijać indywidualność? | 78 |
Podsumowanie: Indywidualność | 80 |
Podsumowanie części II: Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej | 81 |
CZĘŚĆ III. Model Coachingu Achieve® – systematyczna koncepcja skutecznego coachingu kadry kierowniczej | 83 |
Wprowadzenie | 84 |
Model GROW | 85 |
Model Coachingu Achieve® | 86 |
ROZDZIAŁ 10. Krok 1. Ocena aktualnej sytuacji | 89 |
Ogólna charakterystyka | 89 |
Cele | 92 |
Punkt wyjścia do planowania zadań coachingu kadry kierowniczej | 93 |
Audyt menadżerski | 93 |
360-stopniowy feedback | 93 |
Narzędzia psychometryczne | 94 |
Pozytywny przegląd | 94 |
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej | 95 |
Najważniejsze wskazówki | 95 |
Z perspektywy klienta | 96 |
Przykład z życia: „Zwolnienie hamulców” | 97 |
Podsumowanie: Ocena aktualnej sytuacji | 98 |
ROZDZIAŁ 11. Krok 2. Kreatywne generowanie alternatyw – burza mózgów | 99 |
Ogólna charakterystyka | 99 |
Cele | 100 |
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej | 101 |
Najważniejsze wskazówki | 101 |
Z perspektywy klienta | 102 |
Przykład z życia: „Państwowy urzędnik na scenie” | 103 |
Podsumowanie: Kreatywne generowanie alternatyw – burza mózgów | 104 |
ROZDZIAŁ 12. Krok 3. Sprecyzowanie celu | 105 |
Ogólna charakterystyka | 105 |
Cele | 105 |
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej | 106 |
Najważniejsze wskazówki | 106 |
Z perspektywy klienta | 107 |
Przykład z życia: „Esencja pragnienia” | 108 |
Podsumowanie: Precyzowanie celów | 108 |
ROZDZIAŁ 13. Krok 4. Inicjowanie opcji | 109 |
Ogólna charakterystyka | 109 |
Cele | 110 |
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej | 112 |
Najważniejsze wskazówki | 112 |
Z perspektywy klienta | 112 |
Przykład z życia: „Gwiazda Indii” | 113 |
Podsumowanie: Inicjowanie możliwości | 115 |
ROZDZIAŁ 14. Krok 5. Ewaluacja opcji | 117 |
Ogólna charakterystyka | 117 |
Cele | 117 |
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej | 119 |
Najważniejsze wskazówki | 119 |
Z perspektywy klienta | 119 |
Przykład z życia: „Znaleźć najlepsze rozwiązanie” | 120 |
Podsumowanie: Ewaluacja opcji | 121 |
ROZDZIAŁ 15. Krok 6. Planowanie niezbędnych działań | 123 |
Ogólna charakterystyka | 123 |
Cele | 123 |
Najważniejsze działania doświadczonego coacha kadry kierowniczej | 124 |
Najważniejsze wskazówki | 124 |
Z perspektywy klienta | 125 |
Przykład z życia: „W świetle reflektorów” | 126 |
Podsumowanie: Planowanie niezbędnych działań | 128 |
ROZDZIAŁ 16. Krok 7. Zachęta do działania | 129 |
Ogólna charakterystyka | 129 |
Nabywanie nowych umiejętności/zdolności | 129 |
Nieświadoma niekompetencja | 130 |
Świadoma niekompetencja | 130 |
Świadoma kompetencja | 131 |
Nieświadoma kompetencja | 131 |
Cele | 131 |
Najważniejsze zachowania doświadczonego coacha kadry kierowniczej | 132 |
Najważniejsze wskazówki | 132 |
Z perspektywy klienta | 133 |
Przykład z życia: „Podążając wytyczonym szlakiem” | 134 |
Podsumowanie: Zachęta do działania | 135 |
Podsumowanie części III: Model Coachingu Achieve® – systematyczna koncepcja skutecznego coachingu kadry kierowniczej | 135 |
CZĘŚĆ IV. Ogólne zasady zastosowania Modelu Coachingu Achieve® | 137 |
ROZDZIAŁ 17. Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej w kontekście modelu | 139 |
Wprowadzenie | 139 |
Ocena aktualnej sytuacji | 140 |
Kreowanie alternatyw – burza mózgów | 142 |
Precyzowanie celu | 142 |
Opcje inicjacji | 143 |
Ewaluacja opcji | 145 |
Projekt programu działania | 145 |
Zachęta do działania | 146 |
Podsumowanie: Siedem podstawowych kompetencji skutecznego coachingu kadry kierowniczej w kontekście modelu | 147 |
ROZDZIAŁ 18. Mierzenie skuteczności coachingu kadry kierowniczej | 149 |
Wprowadzenie | 149 |
Czteropoziomowy model pomiaru | 152 |
Jak obliczyć wskaźnik rentowności programu coachingu kadry kierowniczej? | 160 |
Siedem czynników decydujących o powodzeniu ewaluacji skuteczności coachingu kadry kierowniczej | 162 |
Dostosowanie narzędzi do potrzeb ewaluacji | 163 |
Podsumowanie: Mierzenie skuteczności coachingu kadry kierowniczej | 165 |
ROZDZIAŁ 19. Kierunki i perspektywy na przyszłość | 167 |
Wprowadzenie | 167 |
Tworzenie standardów zawodowych | 167 |
Wzrost profesjonalizacji usług | 168 |
Budowanie kultury coachingu w organizacji | 169 |
Rozwój wewnętrznej działalności coachingowej | 170 |
Zróżnicowanie podaży usług coachingowych | 171 |
Integracja metody | 171 |
Rozwój coachingu grupowego | 172 |
Podsumowanie: Kierunki i perspektywy na przyszłość | 174 |
Dodatki | 175 |
Dodatek nr 1. Definicje coachingu | 175 |
Dodatek nr 2. Najczęściej stosowane narzędzia psychometryczne | 176 |
Dodatek nr 3. Rozwój coachingu – wpływ przygotowania i doświadczenia zawodowego | 178 |
Bibliografia | 181 |