Pasażerski transport kolejowy na obszarach aglomeracyjnych w Polsce a rozwiązania multimodalne w codziennych dojazdach do pracy

Pasażerski transport kolejowy na obszarach aglomeracyjnych w Polsce a rozwiązania multimodalne w codziennych dojazdach do pracy

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

46,20

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 46,20 zł  


46,20

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka prezentuje efekt badań prowadzonych przez Autora w latach 2013–2017, składających się na jego rozprawę doktorską obronioną na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS w Lublinie. Praca swym zasięgiem przestrzennym obejmuje dziesięć największych obszarów aglomeracyjnych w Polsce, co stanowi element wyróżniający na tle krajowej literatury z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarki przestrzennej. Uzyskanie porównywalności wyników dla wszystkich badanych jednostek możliwe było w dużej mierze dzięki realizacji własnych badań terenowych, a także dzięki uprzejmości Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN w Warszawie, który udostępnił niepublikowane bazy danych statystycznych. Nieodłącznym elementem niniejszej książki jest bogaty autorski materiał kartograficzny, stąd zdecydowano się na użycie formatu A4 i druk wybranych map na rozkładanych planszach.


Rok wydania2019
Liczba stron182
KategoriaGeografia społeczno-gospodarcza
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-227-9156-1
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa    9
  1. Wstęp    11
    1.1. Określenie problemu badawczego i uzasadnienie wyboru tematu    11
    1.2. Cele pracy    14
    1.3. Zakres przestrzenny i czasowy    15
      1.3.1 Delimitacje obszarów aglomeracyjnych    15
      1.3.2 Zbiory obiektów badawczych    18
      1.3.3 Zakres czasowy opracowania    23
    1.4. Definicja pasażerskiego transportu multimodalnego    24
  2. Przegląd literatury 27
    2.1. Transport kolejowy jako przedmiot badań geograficznych    27
    2.2. Stan badań nad systemami transportowymi w obszarach aglomeracyjnych    29
  3. Metody badawcze i źródła danych    33
    3.1. Badania kameralne    34
      3.1.1 Studia literatury    34
      3.1.2 Analizy statystyczne    34
      3.1.3 Analizy przestrzenne i metody prezentacji kartograficznej    36
      3.1.4 Bonitacja punktowa i tabela znaków    37
    3.2. Badania terenowe    37
      3.2.1 Weryfikacja autobusowych rozkładów jazdy    37
      3.2.2 Inwentaryzacja infrastruktury przesiadkowej    38
      3.2.3 Obserwacja uczestnicząca    38
  4. Sieć kolejowa badanych obszarów aglomeracyjnych 39
    4.1. Uwarunkowania historyczne    39
    4.2. Stan obecny    41
  5. Sytuacja społeczno-gospodarcza badanych obszarów aglomeracyjnych    45
    5.1. Liczba ludności i gęstość zaludnienia    45
    5.2. Aktywność zawodowa ludności    47
    5.3. Podmioty gospodarcze    49
  6. Dojazdy do pracy w świetle badań GUS a natężenie ruchu na sieci kolejowej    55
    6.1. Dojazdy do pracy z gmin otaczających do rdzeni aglomeracji    55
    6.2. Natężenie ruchu pociągów regionalnych na obszarach aglomeracyjnych    56
    6.3. Dynamika dojazdów do pracy 2006–2011 na tle dynamiki natężenia kolejowego ruchu pasażerskiego 2005–2010    58
  7. Ocena korzyści i niekorzyści wynikających z lokalizacji infrastruktury kolejowej względem elementów zagospodarowania przestrzennego obszarów aglomeracyjnych    65
    7.1. Rozmieszczenie stacji i przystanków kolejowych    65
    7.1. 1 Rozmieszczenie stacji i przystanków względem sieci osadniczej stref podmiejskich    65
    7.1. 2 Rozmieszczenie stacji i przystanków w rdzeniach aglomeracji    66
    7.2. Struktura użytkowania terenu strefy podmiejskiej w buforze 1 km od linii kolejowej    67
  8. Diagnoza poziomu wdrożenia rozwiązań multimodalnych w rejonie wytypowanych węzłów przesiadkowych w strefach podmiejskich 73
    8.1. Integracja kolei z transportem autobusowym    73
      8.1.1. Stan rozwoju oraz integracja infrastruktury autobusowej i kolejowej    73
      8.1.2. Kierunki obsługi, częstotliwość kursowania oraz integracja rozkładów jazdy pociągów i autobusów międzygminnych    80
    8.2. Konkurencyjność czasowa kolei względem transportu autobusowego w dojazdach ze stref podmiejskich do rdzeni aglomeracji    88
    8.3. Konkurencyjność czasowa kolei względem transportu indywidualnego w dojazdach ze stref podmiejskich do rdzeni aglomeracji    90
    8.4. Rozwiązania P+R    94
    8.5. Rozwiązania B+R    99
  9. Kolejowe inwestycje infrastrukturalne w obszarach aglomeracyjnych w kontekście postanowień dokumentów strategicznych 103
    9.1. Inwestycje przedakcesyjne oraz pierwszej perspektywy 2004–2006    104
    9.2. Inwestycje zrealizowane w ramach perspektywy 2007–2013    105
    9.3. Inwestycje realizowane i planowane w perspektywie 2014–2020    108
  10. Aspekty organizacyjne determinujące atrakcyjność transportu kolejowego jako środka służącego dojazdom do pracy    113
    10.1. Kolejowi przewoźnicy pasażerscy na obszarach aglomeracyjnych    113
    10.2. Oferty specjalne dla pasażerów    117
    10.3. Współpraca między przewoźnikami    120
  11. Synteza stanu i perspektyw wykorzystania transportu kolejowego w codziennych dojazdach do pracy na obszarach aglomeracyjnych w Polsce    123
    11.1. Typologia linii kolejowych w dziesięciu obszarach aglomeracyjnych    123
    11.2. Ranking badanych obszarów aglomeracyjnych    136
  12. Podsumowanie, wnioski i rekomendacje 139
  Spis literatury    143
  Spis rycin    153
  Spis tabel    157
  Załączniki    159
    Załącznik 1. – Wykaz badanych punktów przesiadkowych    159
    Załącznik 2. – Wykaz badanych odcinków sieci kolejowej    165
    Załącznik 3. – Zestawienie wybranych danych zmierzonych w badanych punktach przesiadkowych    167
    Załącznik 4. – Wykaz inwestycji infrastrukturalnych 2000–2006 (2008)    173
    Załącznik 5. – Wykaz inwestycji infrastrukturalnych 2007–2013 (2015)    173
    Załącznik 6. – Wykaz inwestycji infrastrukturalnych 2014–2020 (2023)    178
RozwińZwiń