Kanonistyczne uzasadnienie swobody umów w zachodniej tradycji prawnej

Kanonistyczne uzasadnienie swobody umów w zachodniej tradycji prawnej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia przedstawia historię uzasadnienia swobody umów, które zostało opracowane w średniowiecznej nauce prawa kanonicznego, oddziaływanie tego uzasadnienia w okresie nowożytnym oraz jego znaczenie dla współczesnej dyskusji o swobodzie umów. Kanoniści jako pierwsi w ramach zachodniej tradycji prawnej zaproponowali w prawie prywatnym rozwiązania odpowiadające współczesnemu modelowi swobody umów. Dla poparcia swojej koncepcji wykorzystali trzy argumenty: pierwszy – oparty na autorytecie dostępnych dla nich źródeł prawa, drugi – nakazujący przestrzeganie umów w związku z grzechem wynikającym ze złamania danego słowa, trzeci – wiążący się z rolą zawartych porozumień w umacnianiu pokoju społecznego. Argumentacja średniowiecznej nauki prawa kanonicznego spotkała się z różnym odbiorem w okresie nowożytnym. Niektóre nurty ją przejęły (kanonistyka, druga scholastyka), inne odrzuciły (humanizm prawniczy), dla niektórych stanowiła tylko użyteczny przykład (jurysprudencja holenderska, usus modernus Pandectarum), a do innych była podobna funkcjonalnie (szkoła prawa natury). W wyniku powstania na przełomie XVIII i XIX w. ogólnej teorii umów, która zakładała swobodę kontraktowania, w tradycji prawa kontynentalnego straciło znaczenie pytanie o wiążącą moc zawartych porozumień. Odpowiedzi na nie można szukać, korzystając z zapomnianego dorobku kanonistyki średniowiecznej lub z anglosaskich teorii kontraktu. W obu tych źródłach można znaleźć podobne argumenty, które mogą być przydatne w dyskusji o granicach swobody umów obok dogmatyki prawa.


Rok wydania2020
Liczba stron334
KategoriaPrawo cywilne
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3751-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PRZEDMOWA     11
  WYKAZ SKRÓTÓW     13
  WSTĘP     15
  ROZDZIAŁ 1. ARGUMENTACJA ŚREDNIOWIECZNYCH KANONISTÓW NA RZECZ ZASKARŻALNOŚCI WSZYSTKICH UMÓW     23
    1.1. Wprowadzenie     23
      1.1.1. Punkt wyjścia     23
      1.1.2. Uwagi metodologiczne i formalne     25
    1.2. Argument formalny z autorytetu źródeł prawa     27
      1.2.1. Uwagi wprowadzające     27
      1.2.2. Pismo Święte     30
      1.2.3. Ustawodawstwo synodalne     35
      1.2.4. Pisma Ojców Kościoła i listy papieskie     41
      1.2.5. Prawo cywilne     43
      1.2.6. Communis opinio canonistarum     45
      1.2.7. Wnioski     48
    1.3. Argument teologiczny     49
      1.3.1. Uwagi wprowadzające     49
      1.3.2. Mortaliter peccat     50
        1.3.2.1. Odkrycie argumentu poprzez syntezę źródeł – Huguccio     50
        1.3.2.2. Pierwsze sto lat rozwoju argumentu     55
        1.3.2.3. Utrwalenie i petryfikacja argumentu     64
      1.3.3. Detrimentum salutis aeternae     74
      1.3.4. Wnioski     77
    1.4. Argument praktyczno-społeczny     78
      1.4.1. Uwagi wprowadzające     78
      1.4.2. Pax servetur, pacta custodiantur     79
      1.4.3. Pacta debent obtinere suam firmitatem     90
      1.4.4. Wnioski     94
    1.5. Inne argumenty     94
    1.6. Podsumowanie     96
  ROZDZIAŁ 2. KANONISTYCZNA IDEA ZWIĄZANIA DANYM SŁOWEM W OKRESIE NOWOŻYTNYM     99
    2.1. Wprowadzenie     99
    2.2. Kanonistyka – ciągłość doktryny    101
      2.2.1. Uwagi wprowadzające     101
      2.2.2. Wybrani kanoniści    102
        2.2.2.1. Marco Mantova Benavides    102
        2.2.2.2. Henricus Canisius    104
        2.2.2.3. Emanuel González Téllez    107
        2.2.2.4. Prospero Fagnani    110
        2.2.2.5. Agostinho Barbosa    113
        2.2.2.6. Ehrenreich Pirhing    114
        2.2.2.7. Anacletus Reiffenstuel    118
      2.2.3. Wnioski    120
    2.3. Druga scholastyka – recepcja    121
      2.3.1. Uwagi wprowadzające .121
      2.3.2. Wybrani autorzy drugiej scholastyki    123
        2.3.2.1. Fortún García de Ercilla y Arteaga    123
        2.3.2.2. Diego de Covarrubias y Leyva    124
        2.3.2.3. Martín de Azpilcueta    125
        2.3.2.4. Luis de Molina    126
        2.3.2.5. Leonardus Lessius    127
        2.3.2.6. Paul Laymann    129
        2.3.2.7. Pedro de Oñate    130
      2.3.3. Wnioski    132
    2.4. Humanizm prawniczy – zaskarżalność umów zgodnie z prawem rzymskim    133
      2.4.1. Uwagi wprowadzające    133
      2.4.2. Wybrani autorzy humanizmu prawniczego    134
        2.4.2.1. François Connan    134
        2.4.2.2. Jacques Cujas    136
        2.4.2.3. Hugues Doneau    138
        2.4.2.4. Antoine Favre    139
      2.4.3. Wnioski    141
    2.5. Holenderska jurysprudencja elegancka – prawo kanoniczne jako przykład o malejącym znaczeniu     141
      2.5.1. Uwagi wprowadzające    141
      2.5.2. Wybrani autorzy holenderskiej jurysprudencji eleganckiej    142
        2.5.2.1. Matthaeus Wesenbeck    142
        2.5.2.2. Arnold Vinnius    145
        2.5.2.3. Ulrik Huber    147
        2.5.2.4. Johannes Voet    149
      2.5.3. Wnioski    150
    2.6. Szkoła prawa natury – ukryta recepcja albo ponowne odkrycie    151
      2.6.1. Uwagi wprowadzające    151
      2.6.2. Prekursorzy    152
      2.6.3. Hugo Grocjusz    155
      2.6.4. Niemieccy teoretycy szkoły prawa natury    160
        2.6.4.1. Samuel Pufendorf    160
        2.6.4.2. Christian Thomasius     162
        2.6.4.3. Christian Wolff    165
        2.6.4.4. Daniel Nettelbladt    170
      2.6.5. Francuscy teoretycy szkoły prawa natury    172
        2.6.5.1. Jean Domat    172
        2.6.5.2. Robert-Joseph Pothier    174
      2.6.6. Wnioski     176
    2.7. Usus modernus – recepcja i zapomnienie    178
      2.7.1. Uwagi wprowadzające    178
      2.7.2. Literatura porównawcza ius civile i ius canonicum    179
        2.7.2.1. Ogólna charakterystyka literatury porównawczej     179
        2.7.2.2. Konrad Rittershausen    180
        2.7.2.3. Jacobus Maestertius    183
        2.7.2.4. Inni autorzy     186
      2.7.3. Wybrani autorzy usus modernus    189
        2.7.3.1. Georg Adam Struve    189
        2.7.3.2. Samuel Stryk    191
        2.7.3.3. Justus Henning Böhmer    194
        2.7.3.4. Johann Gottlieb Heineccius    195
        2.7.3.5. Ludwik Julius Friedrich Höpfner     198
        2.7.3.6. Christian Friedrich von Glück    200
      2.7.4. Wnioski     203
    2.8. Podsumowanie     204
  ROZDZIAŁ 3. AKTUALNOŚĆ ŚREDNIOWIECZNEJ ARGUMENTACJI KANONISTÓW A WSPÓŁCZESNE TEORIE UMÓW    208
    3.1. Wprowadzenie    208
    3.2. Ratio wiążącej mocy umów a anglosaskie teorie kontraktu    210
      3.2.1. Uwagi wprowadzające    210
      3.2.2. Rola argumentacji historycznej w teoriach kontraktu    211
        3.2.2.1. Teoria kontraktu a historia kontraktu    211
        3.2.2.2. Wpływ kanonistyki na anglosaskie prawo kontraktowe    212
        3.2.2.3. Historia prawa umów a teorie kontraktu    215
      3.2.3. Zarys problematyki ogólnej teorii umów w common law    217
      3.2.4. Systematyka teorii kontraktu    221
        3.2.4.1. Problematyka systematyzacji teorii kontraktu     221
        3.2.4.2. Pytanie analityczne – co charakteryzuje zobowiązanie kontraktowe?    223
        3.2.4.3. Pytanie normatywne – dlaczego zobowiązanie kontraktowe jest prawnie skuteczne?     225
      3.2.5. Współczesne problemy teorii kontraktu     227
      3.2.6. Wnioski     235
    3.3. Ratio wiążącej mocy umów: argumentacja kanonistów a dyskusja prawników common law     237
      3.3.1. Uwagi wprowadzające    237
      3.3.2. Teorie kontraktu a argumentacja kanonistyczna: podobieństwa in concreto     237
      3.3.3. Teorie kontraktu a argumentacja kanonistyczna: podobieństwa in genere     240
      3.3.4. Wnioski     242
    3.4. Ratio wiążącej mocy umów a doktrynalna zasada swobody umów w tradycji civil law     243
      3.4.1. Uwagi wprowadzające    243
      3.4.2. Ogólne teorie umów leżące u podstaw kodyfikacji    244
        3.4.2.1. Ogólna teoria umów a kodyfikacja    244
        3.4.2.2. Ujęcie doktrynalnej zasady swobody umów w Code civil    246
        3.4.2.3. Ujęcie doktrynalnej zasady swobody umów w Bürgerliches Gesetzbuch    249
        3.4.2.4. Ujęcie doktrynalnej zasady swobody umów w polskich kodyfikacjach prawa zobowiązań    254
      3.4.3. Znaczenie poszukiwania ratio wiążącej mocy umów     262
      3.4.4. Argumenty kanonistyki a ratio wiążącej mocy umów w tradycji civil law    267
        3.4.4.1. Uniwersalny charakter argumentacji kanonistycznej     267
        3.4.4.2. Argumentacja teologiczna – argumentacja moralna    268
        3.4.4.3. Argumentacja społeczna     270
        3.4.4.4. Argument z autorytetu     272
      3.4.5. Wnioski     273
    3.5. Podsumowanie     274
  ZAKOŃCZENIE     276
  ANEKS. PACTA SUNT SERVANDA I ŚREDNIOWIECZNA KANONISTYKA    281
  ŹRÓDŁA     287
  LITERATURA     293
  INDEKS ŹRÓDEŁ     317
  INDEKS OSÓB    322
  STRESZCZENIE (Kanonistyczne uzasadnienie swobody umów w zachodniej tradycji prawnej)     330
  SUMMARY (Canonistic Justification of Freedom of Contract in the Western Legal Tradition)     332
RozwińZwiń