Pokolenia i polskie zmiany. 45 lat badań wzdłuż czasu

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

79,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 39,50 zł  


79,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka powstała jako wyraz przekonania, że badanie pokoleń jest dobrą, a na pewno interesującą, metodą badania społecznej zmiany, szczególnie użyteczną tam, gdzie zmiany zachodzą w sposób nieciągły, nieliniowy, gdy nie da się ich prosto i logicznie wyprowadzić z upływu czasu czy biegu zdarzeń. Proces społecznej zmiany opisywany jest z perspektywy socjalizacji, losów życiowych i charakterystyk (społecznych, mentalnych) dwóch pokoleń, których wczesne, formatywnie znaczące fazy biografii przypadały na różny historyczny czas (lata PRL i okres transformacji ustrojowej) i na różnie subiektywnie doświadczany czas wspólny (trzy dekady budowania demokracji, gospodarki rynkowej i poszukiwania tożsamości przez nowy, postkomunistyczny system). Ich drogi życiowe, problemy, postawy są przedmiotem badań o wyjątkowej historii i procedurze. Jest to Toruńskie Podłużne Badanie Pokoleń, najdłuższe tego typu badanie prowadzone w Polsce. Rozpoczęte na początku lat 70. XX wieku trwało nieprzerwanie do 2016/2017 roku obejmując dwie kohorty – osoby urodzone w 1957 roku (po raz pierwszy badane w wieku 15 lat) oraz ich dzieci, osoby urodzone w latach 1980-81 (po raz pierwszy badane w 1997/98 roku). W tej książce, podsumowującej wyniki trzech ostatnich fal badania podłużnego (z 1987/88 roku, 1997/98 roku i 2016/2017 roku), charakterystyki pokoleń i relacji pokoleniowych podejmowane są przede wszystkim z myślą i nadzieją na dostrzeżenie tych mechanizmów społecznej zmiany, które mają swoje źródło w „miękkich” procesach społecznych – w socjalizacji, wymianie pokoleniowej, w efektach zderzania się pokoleniowych zasobów z możliwościami i blokadami generowanymi przez historyczny czas.


Książka Krystyny Szafraniec jest obszerną rozprawą analizującą unikatowe na gruncie polskim badania panelowe. O wartości tej rozprawy decyduje przede wszystkim imponujący zrealizowany zamysł badawczy. Badania obejmują razem 45 lat i przeprowadzono je w czterech kolejnych fazach w latach 1972–1979; 1987–1988; 1997–1998 oraz 2016–2017. (…) Mimo stopniowego nieuniknionego „wykruszania się” badanej próby (pokolenie rocznik 1957 i ich dzieci) uzyskano jedyne w swoim rodzaju wyniki pozwalające śledzić zmiany w sytuacji i poglądach tych samych rodziców oraz dzieci w czasie oraz porównywać rodziców i dzieci. (…) Książka jest rozprawą naukową, dobrze i rzetelnie pokazującą podstawy teoretyczne oraz warsztat badawczy. Najistotniejsze jest jednak to, że dostarcza ona olbrzymiej liczby ciekawych i niekiedy niedających się uzyskać w inny sposób informacji o przemianach społeczeństwa polskiego w ciągu ostatniego półwiecza.
prof. dr hab. Marek Ziółkowski (z recenzji)


Książka prezentuje i analizuje unikatowe w skali kraju longitudinalne dane, które ze względu na obszerność uwzględnionej problematyki (liczbę i charakter uzyskanych informacji) oraz przebadany horyzont czasowy przewyższają, w mojej opinii, inne longitudinalne projekty zrealizowane w Polsce. (…) Zaletą pracy jest, rzadko spotykane w literaturze, połączenie w jednej analizie pokoleniowości w sensie pokrewieństwa i w sensie odrębności formacji społecznych (bez koncentracji na „pokoleniach politycznych”) – to, moim zdaniem, nowoczesne i płodne ujęcie problematyki generacyjnej. (…) Praca zawiera niezwykle cenne, warte szerokiego upowszechnienia wyniki na temat indywidualnej stabilności (w wielu interwałach czasowych) nastawień, wartości, postaw, preferencji, orientacji społeczno-politycznych, przekonań o sprawczości i podmiotowości.
prof. dr hab. Bogdan W. Mach (z recenzji)


Rok wydania2022
Liczba stron298
KategoriaAntropologia kulturowa
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-22169-0
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE     9
  CZĘŚĆ I. KONTEKSTY     15
  Rozdział 1. Metodologiczne ramy badań     17
    1.1. Specyfika badań podłużnych     17
    1.2. Badania wzdłuż czasu w Polsce i zagranicą     21
    1.3. Toruńskie podłużne badanie pokoleń    24
    1.4. Warsztat analityczny    34
  Podsumowanie     35
  Rozdział 2. Pokolenia i badanie pokoleń     36
    2.1. Kiedy i po co sięgamy do pokoleń?    36
    2.2. Karl Mannheim i socjologiczny problem pokoleń     38
    2.3. Badanie pokoleń – inspiracje klasyką     41
    2.4. Pokolenie, kohorta, wiek i czas – problemy definicyjne i analityczne     44
  Podsumowanie     46
  Rozdział 3. Społeczno-historyczne tło socjalizacji pokoleniowej – jeden świat, różne perspektywy     47
    3.1. Społeczny świat dorastania rodziców    47
    3.2. Społeczny świat dorastania dzieci     52
  Podsumowanie     58
  CZĘŚĆ II. PODSTAWOWE WYMIARY MOBILNOŚCI POKOLEŃ     59
  Rozdział 4. Wykształcenie i mobilność edukacyjna     61
    4.1. Aktywność edukacyjna pokolenia rodziców     62
    4.2. Aktywność edukacyjna pokolenia dzieci     65
    4.3. Edukacyjna ruchliwość międzypokoleniowa     66
    4.4. Pokoleniowe zmiany i różnice w wartościowaniu wykształcenia     68
  Podsumowanie     71
  Rozdział 5. Pokoleniowe wędrówki po społecznej drabinie    72
    5.1. Statusy, hierarchie i położenia życiowe     72
    5.2. Oswajanie merytokracji – dwie prędkości pokoleniowe     73
    5.3. Statusy osiągnięte i ich zmiany w czasie     75
    5.4. Ruchliwość wewnątrz- i międzypokoleniowa     77
    5.5. Kategorie przyciągające i odpychające – podobieństwa i różnice pokoleniowe     79
    5.6. Zmiany strukturotwórczej roli wykształcenia     82
  Podsumowanie     83
  Rozdział 6. Mobilność przestrzenna i przenoszenie kapitału kulturowego     85
    6.1. Dwa spojrzenia na migracje     85
    6.2. Migracje wieś – miasto: konteksty dawne i nowe     86
    6.3. Zmiany miejsca zamieszkania i wzory mobilności     87
    6.4. Społeczno-kulturowe korelaty mobilności przestrzennej     89
  Podsumowanie     93
  CZĘŚĆ III. PRACA I ŻYCIE     95
  Rozdział 7. Orientacje życiowe i emergencja wartości kierunkowych     97
    7.1. Cele i dążenia życiowe – ciągłość i zmiana     97
    7.2. Autocharakterystyki     101
    7.3. Cechy pożądane i orientacje życiowe     103
    7.4. Przełomowe wydarzenia w życiu i najbardziej angażujące problemy     105
  Podsumowanie     110
  Rozdział 8. Praca i kariery zawodowe     112
    8.1. Mobilność zawodowa i stabilność zatrudnienia     112
    8.2. Miejsce pracy i rodzaj zatrudnienia    115
    8.3. Opinie o pracy i znaczenie pracy     117
  Podsumowanie     118
  Rozdział 9. Zmiany materialnych warunków życia 120
    9.1. Zmiany sytuacji dochodowej     120
    9.2. Zmiany warunków mieszkaniowych i poziomu życia     123
    9.3. Zmiany subiektywnych ocen i odczuć     125
  Podsumowanie     127
  Rozdział 10. Życie rodzinne i czas wolny    128
    10.1. Stan cywilny i liczba dzieci – zmiany pokoleniowe     128
    10.2. Kobiety i mężczyźni – wykształcenie, praca, zatrudnienie     130
    10.3. Obowiązki domowe i napięcia w budżecie czasu     134
    10.4. Oceny życia małżeńskiego i rodzinnego – zmiana kryteriów wartościujących     136
    10.5. Budżet czasu i zmieniający się status czasu wolnego     137
  Podsumowanie     142
  Rozdział 11. Praktyki socjalizacyjne w rodzinie i relacje pokoleniowe     143
    11.1. Oczekiwania wobec dzieci i style wychowania w rodzinie     143
    11.2. Socjalizacja rodzinna i relacje pokoleniowe – młodzi rodzice, bardzo młode dzieci    149
    11.3. Relacje pokoleniowe po latach i karuzela pokoleń – starsi rodzice, dorosłe dzieci     153
  Podsumowanie     159
  CZĘŚĆ IV. W STRONĘ SFERY PUBLICZNEJ    161
  Rozdział 12. Samopoczucie w rzeczywistości społecznej i ważne zasoby     163
    12.1. Podmiotowość i jej zmiany w biegu życia i w biegu zdarzeń    164
    12.2. Zmiany samopoczucia w rzeczywistości społecznej     172
    12.3. Poczucie anomii     175
    12.4. Religijność     182
  Podsumowanie     189
  Rozdział 13. Preferencje polityczne – ciągłość i zmiana w czasie ustrojowego przejścia     191
    13.1. Profil polityczny pokolenia rodziców z końca epoki PRL     192
    13.2. Polityczne wolty i reakcja na zmiany systemu    196
    13.3. Kształtowanie się preferencji ustrojowych na nowo    200
    13.4. Preferencje ustrojowe dorastających dzieci     204
  Podsumowanie     206
  Rozdział 14. Oceny transformacji i zmiany preferencji ustrojowych – bilans trzydziestu lat przemian 208
    14.1. Ocena skutków transformacji     208
    14.2. Zmiany preferencji dotyczących ustroju politycznego i gospodarki     209
    14.3. W poszukiwaniu odmienności pokoleniowych     215
    14.4. Trwałość preferencji ustrojowych w czasie – analiza przepływów    216
  Podsumowanie     219
  Rozdział 15. Preferencje wspólnotowe – elementy trwałości i zmiany 220
    15.1. Preferencje wspólnotowe na starcie przemian ustrojowych    221
    15.2. Preferencje wspólnotowe po latach – trendy i przepływy     224
    15.3. Preferencje wspólnotowe a preferencje ustrojowe i sympatie polityczne     235
  Podsumowanie     238
  Rozdział 16. Między lewicą i prawicą – siła politycznych autoidentyfikacji 239
    16.1. Lewica vs. prawica – splątane znaczenia    239
    16.2. Autoidentyfikacje polityczne w pokoleniu rodziców i dzieci    241
    16.3. Nieprzekładalność autoidentyfikacji politycznych na sympatie i preferencje polityczne     244
    16.4. Społeczne zaplecze orientacji lewicowej i prawicowej     246
    16.5. Polityczne identyfikacje a obywatelskie zaangażowanie     250
  Podsumowanie     250
  Rozdział 17. Postawy obywatelskie i obecność w publicznej sferze życia     252
    17.1. Socjalizacja obywatelska – odmienności pokoleniowe    252
    17.2. Przynależność organizacyjna i zainteresowanie polityką    254
    17.3. Deklaracje udziału w wyborach i zapowiedź nieuczestniczenia – kategorie wyborców     257
    17.4. Identyfikacje wspólnotowe i zaufanie do instytucji państwa     262
    17.5. Typy praktykowanego obywatelstwa – odmienności pokoleniowe     264
  Podsumowanie     269
  ZAKOŃCZENIE     271
  BIBLIOGRAFIA    281
RozwińZwiń