Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata

Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka prezentuje nowatorskie spojrzenie na dziecko i jego wspieranie w rozwoju, nie narzuca jednak nauczycielom jednego podejścia do edukacji, ale pozostawia im wybór – z przyjęciem za niego odpowiedzialności. Książka mieści się w nurcie pedagogiki emancypacyjnej. Na początku opisane zostały założenia filozoficzne prezentowanego podejścia, po czym następuje przejście do omówienia edukacji jako faktu w życiu człowieka i omówienia problemów odnoszących się do sytuacji edukacyjnych.


Rok wydania2009
Liczba stron242
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaUniwersytet Pedagogiczny Kraków
ISBN-13978-83-7271-572-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    5
  
  I. Znaki „naszego czasu” jako podstawa zmiany w ujęciu sytuacji edukacyjnej    11
    1. Ograniczone szanse na dostęp do dóbr kulturowych i cywilizacyjnych    14
    2. Wieloznaczność jako cecha codzienności    17
    3. Powrót do holistycznej perspektywy widzenia problemów świata    21
    4. Samotność, osłabianie różnorodności    23
    5. Modus mieć nad być    26
    Podsumowanie    29
  
  II. Edukacja jako fakt w życiu człowieka. Podstawowe zakresy zmiany    30
    1. Rozpoznanie i poznawanie (się) dzieci jako podstawa edukacji    31
    2. Dostarczanie wzorców struktur wiedzy i doświadczeń    35
    3. Poszukiwanie programów dla konkretnych odbiorców    60
    4. Respektowanie prawa do błędu    63
    5. Sytuowanie człowieka w przestrzeni pomiędzy racją i wolnością    68
    6. Dialog jako sposób istnienia podmiotów w edukacji    74
    Podsumowanie    78
  
  III. Istota i rodzaje sytuacji w edukacji – studium teoretyczne    81
    1. Uzasadnienia potrzeby zmiany w definiowaniu sytuacji edukacyjnych    81
    2. Sytuacja edukacyjna – dyskusja na temat znaczenia    89
      2.1. Sens sytuacji edukacyjnej    90
      2.2. Elementy sytuacji edukacyjnej    93
    3. Parametry sytuacji edukacyjnej    95
      3.1. Czas    95
      3.2. Przestrzeń    98
      3.3. Liczebność    108
      3.4. Przyczynowość    113
    4. Wspieranie dziecka w jego rozwoju jako istota sytuacji edukacyjnej    120
    Podsumowanie    125
  
  IV. Rodzaje sytuacji edukacyjnej – studium praktyczno-teoretyczne    127
    1. Sytuacja diady edukacyjnej    130
    2. Sytuacja triady edukacyjnej    135
    3. Sytuacja działania wspólnego    137
      3.1. Zabawa jako sytuacja działania wspólnego dzieci    139
      3.2. Rozpoznanie dzieci jako podstawa organizacji sytuacji edukacyjnej    150
    4. Sytuacja zadań zleconych – wspólnych    158
    5. Poszukiwanie rozwiązań    170
      5.1. Wejście w sytuację    171
      5.2. Trwanie w sytuacji    183
    6. Scenariusze w pracy edukacyjnej nauczyciela: za i przeciw    189
    Podsumowanie    197
  
  V. Paradygmaty edukacji dzieci a sytuacja edukacyjna    199
    1. Paradygmaty organizacyjne edukacji: masowość, uniformizacja i unifikacja    201
    2. Paradygmaty treści edukacji: podmiotowość – przedmiotowość    210
      2.1. Paradygmat edukacji opartej na strukturalizmie    215
      2.2. Edukacja oparta na doświadczeniach bezpośrednich    219
      2.3. Edukacja ku emancypacji    223
    Podsumowanie    234
  
  Zakończenie    235
  Bibliografia    237
RozwińZwiń