Sztuka fantasy Andrzeja Sapkowskiego. Problemy poetyki

Sztuka fantasy Andrzeja Sapkowskiego. Problemy poetyki

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka zajęła się literaturą z popularnego nurtu fantasy, wzbudzającego wielkie zainteresowanie w zachodniej refleksji nad kulturą i literaturą, w Polsce zaś – nadal traktowanego jako podrzędny nurt twórczości. Szeroko korzysta z aparatury pojęciowej literaturoznawstwa, odnosząc ją do symboliki kulturowej, badanej z kolei za pomocą teorii stricte antropologicznych. Autorka dowodzi, że twórczość Sapkowskiego, wykazując wszelkie cechy wiązane z prozą fantasy, ma jednak odrębny, bardzo złożony charakter, pozwalający na określenie ją mianem „metapowieści historiograficznej”.


Rok wydania2009
Liczba stron216
KategoriaLiteratura polska
WydawcaUniwersytet Pedagogiczny Kraków
ISBN-13978-83-7271-537-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Uwagi wstępne    5
  
  Rozdział I. Fantastyka, fantasy. Krótki przegląd tematów i problemów teoretycznoliterackich i kulturowych    10
    1. Fantastyka i fantasy w polskiej refleksji teoretycznej i krytycznej    12
    2. Problemy metodologiczne badań nad fantastyką w Polsce. Przegląd punktów spornych i stanowisk    16
  
  Rozdział II. Metapowieść popularna    51
    1. Palimpsesty. Problematyka motta w cyklu wiedźmińskim    51
    2. Cykl wiedźmiński Andrzeja Sapkowskiego jako (popularna) metapowieść historiograficzna    77
  
  Rozdział III. Dyskurs „swojskości” i „obcości” – antropologiczny temat fantasy    93
    1. „Obcy” u źródeł – inspiracje kolonialne literatury fantastycznej    93
    2. „Opisanie świata”, czyli chronotop kulturowy Sagi o wiedźminie. Konteksty chronograficzne    103
    3. „Historyczna alegoria z moralną puentą”    110
    4. „Elfy do rezerwatu”, czyli dyskurs Innego i problematyka etniczności w cyklu wiedźmińskim    115
  
  Rozdział IV. Oralne i piśmienne. Penetrując „kulturę większego uczestnictwa”.    141
    1. Praktyki opowiadania – dzisiaj    141
    2. Od sagi do parodii poważnej. Interferencja oralności i piśmienności w opowieściach wiedźmińskich    147
    3. Poetyka repetycji. Między cyklem, serialem a kłączem    171
    4. Fanfiction jako świadectwo odbioru, albo Kłusownicy    182
  
  Zakończenie    193
  Bibliografia    195
  Nota bibliograficzna    209
  Summary    210
RozwińZwiń