INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Celem pracy jest określenie roli, jaką odgrywa ryzyko w wyborach i zakupach dokonywanych przez konsumentów. Badania nad rolą ryzyka w decyzjach nabywczych konsumentów mają nie tylko duże walory poznawcze, służące pełnemu zrozumieniu rynkowych zachowań jednostki, ale stanowią także istotne implikacje dla praktyki. Postrzegane przez konsumentów ryzyko może bowiem wydłużyć ich proces decyzyjny, oddalić podjęcie zakupu w czasie, a nawet doprowadzić do całkowitej rezygnacji z zakupu. Wiedza na temat wpływu postrzeganego ryzyka na decyzje nabywcze konsumentów nabierać będzie jeszcze większego znaczenia dla praktyki w perspektywie nasilającej się globalizacji problemów gospodarczych i rosnącej konkurencji.
Przedmiotem badań są decyzje nabywcze konsumentów, postrzegane przez konsumentów ryzyko i czynniki determinujące jego poziom oraz sposoby oceny postrzeganego ryzyka i jego redukcji. Szczegółowym rozważaniom poddane zostało ryzyko występujące przy zakupach żywności, sprzętu domowego (sprzęt RTV i AGD) i usług turystycznych (zakup wycieczki i wczasów). W odniesieniu do tych trzech grup produktów zbadano także skłonność konsumentów do ryzyka.
Podstawami źródłowymi pracy są: klasyczna i najnowsza literatura przedmiotu, polska i zagraniczna, opublikowana w formie zwartej i w postaci artykułów, a także statystyki wyczerpujące i niewyczerpujące GUS, dane i opracowania m.in. Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH w Warszawie, Ipsos – Demoskop, Pentor RI, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz inne materiały publikowane i niepublikowane instytucji badawczych i uczelni wyższych. Źródło informacji stanowią także dane uzyskane drogą dwuetapowych badań empirycznych.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Teoria ekonomii |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7246-606-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
Rozdział I. DECYZJE NABYWCZE KONSUMENTÓW – ISTOTA i CHARAKTERYSTYKA | 13 |
1. Decyzje podejmowane przez konsumentów | 13 |
2. Proces decyzyjny konsumentów | 16 |
3. Rodzaje decyzji nabywczych | 22 |
4. Determinanty decyzji nabywczych konsumentów | 29 |
Rozdział II. RYZYKO KONSUMENTA i JEGO DETERMINANTY | 36 |
1. Pojęcie ryzyka – semantyka i typologia | 36 |
2. Anatomia konsumenckiego ryzyka | 48 |
3. Źródła postrzeganego przez konsumentów ryzyka i jego determinanty | 58 |
4. Ocena oraz strategie redukcji ryzyka przez konsumentów | 65 |
Rozdział III. BADANIA RYZYKA KONSUMENTÓW – ASPEKT METODYCZNY | 79 |
1. Stan badań nad ryzykiem konsumentów | 79 |
2. Źródłowe i metodyczne podstawy pomiaru ryzyka konsumentów | 90 |
3. Ilościowe metody analizy danych w badaniach nad ryzykiem – możliwości, ograniczenia | 100 |
4. Metodyka zrealizowanych badań bezpośrednich | 108 |
Rozdział IV. POLSKI KONSUMENT WOBEC RYZYKA | 119 |
1. Konsument w Polsce – profil demograficzno-ekonomiczny | 119 |
2. Konsumencka percepcja ryzyka | 133 |
3. Sposoby oceny ryzyka przez konsumentów | 141 |
4. Strategie ograniczania postrzeganego ryzyka | 155 |
Rozdział V. RYZYKO KONSUMENTA NA WYBRANYCH RYNKACH – UJĘCIE MODELOWE | 168 |
1. Ryzyko towarzyszące zakupowi żywności | 168 |
2. Ryzyko towarzyszące zakupowi sprzętu domowego | 185 |
3. Ryzyko towarzyszące zakupowi usług turystycznych | 200 |
4. Modele konsumenckiego ryzyka na wybranych rynkach | 217 |
ZAKOŃCZENIE | 225 |
BIBLIOGRAFIA | 233 |
SPIS RYSUNKÓW | 253 |
SPIS TABEL | 255 |
ANEKS METODYCZNY | 259 |
ANEKS ŹRÓDŁOWY | 277 |