Modele świadczenia usług w handlu międzynarodowym

Modele świadczenia usług w handlu międzynarodowym

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pomimo wysokiej dynamiki wzrostu udział usług w międzynarodowej wymianie handlowej kształtuje się na niskim poziomie, nie przekraczając 1/4 wartości światowych obrotów handlowych. Fakt ten pozostaje w ewidentnej sprzeczności z rolą, jaką sektor usług odgrywa w gospodarkach poszczególnych państw i całej gospodarce światowej, odpowiadając za ponad 2/3 światowego PKB. W monografii starano się udowodnić, że jedną z najważniejszych przyczyn występującej rozbieżności jest niedoszacowanie obrotów międzynarodowego handlu usługowego, które jest związane ze sposobem jego definiowania oraz – wynikającą z przyjętej definicji – metodyką pomiaru. Rozważania obejmują w szczególności określenie i opis form (modeli) międzynarodowej wymiany usług, w tym modelu handlu pośredniego, który nie został objęty uregulowaniami GATS. Zaprezentowano rozwój metodyki badań handlu usługami oraz wskazano istniejące ograniczenia i bariery jego pomiaru. Podjęto również próbę wyznaczenia wartości handlu usługami z uwzględnieniem wszystkich zidentyfikowanych form świadczenia usług. Z przeprowadzonych badań wynika, że zawężająca definicja handlu usługami przyjęta w GATS, w której całkowicie pominięto transgraniczny przepływ usług uprzedmiotowionych i osadzonych w towarach, a także powszechne ograniczanie analiz międzynarodowej wymiany usług do badań opartych na statystykach bilansu płatniczego mocno zdeformowały obraz miejsca usług w handlu międzynarodowym.


Rok wydania2021
Liczba stron198
KategoriaUsługi
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-853-7
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    9
  Wstęp    11
  Rozdział 1. MIĘDZYNARODOWY HANDEL USŁUGAMI – ISTOTA I ŚWIATOWE REGULACJE    17
    1.1. Uwagi wprowadzające     17
    1.2. Usługi jako przedmiot międzynarodowej wymiany handlowej    18
    1.3. Usługi w międzynarodowych klasyfikacjach statystycznych    25
      1.3.1. Klasyfikacje działalności    25
      1.3.2. Klasyfikacje produktów    29
    1.4. Ewolucja pojęcia międzynarodowych obrotów usługami w XX wieku    32
    1.5. Rozwój międzynarodowych regulacji prawnych w sprawie handlu usługami    37
      1.5.1. Regulacje międzynarodowego handlu usługami w okresie poprzedzającym GATS – kodeksy OECD    37
      1.5.2. Układ ogólny w sprawie handlu usługami i regulacje rundy Doha     40
      1.5.3. Uregulowania handlu usługami w regionalnych porozumieniach handlowych    42
    1.6. Podsumowanie    43
  Rozdział 2. MODELE HANDLU USŁUGAMI W TEORIACH HANDLU MIĘDZYNARODOWEGO I BEZPOŚREDNICH INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH ORAZ W WYNIKACH BADAŃ 45
    2.1. Uwagi wprowadzające     45
    2.2. Międzynarodowa wymiana usług w świetle teorii handlu międzynarodowego    46
      2.2.1. Przewaga komparatywna jako przesłanka handlu usługami    46
      2.2.2. Wykorzystanie współczesnych teorii handlu międzynarodowego do opisu handlu usługami     48
      2.2.3. Badania determinant rozwoju międzynarodowego handlu usługami    52
    2.3. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a międzynarodowa wymiana usług     55
      2.3.1. Międzynarodowy handel usługami w świetle teorii bezpośrednich inwestycji zagranicznych    55
      2.3.2. Czynniki determinujące rozwój handlu usługami w formie obecności handlowej oraz wybór modelu świadczenia usług – przegląd badań    63
    2.4. Podsumowanie     68
  Rozdział 3. MIERZENIE OBROTÓW ŚWIATOWEJ WYMIANY USŁUG W ŚWIETLE REKOMENDACJI MANUAL ON STATISTICS OF INTERNATIONAL TRADE IN SERVICES 70
    3.1. Uwagi wprowadzające     70
    3.2. Modele świadczenia usług     71
      3.2.1. Handel transgraniczny i zagraniczna konsumpcja usług     71
      3.2.2. Model obecności handlowej    73
      3.2.3. Handel usługami świadczonymi przez osoby fizyczne     74
    3.3. Zalecenia dotyczące źródeł danych statystycznych     78
      3.3.1. Bilans płatniczy jako źródło danych dotyczących wymiany usług między rezydentami a nierezydentami     78
      3.3.2. Statystyki zagranicznych jednostek zależnych    82
      3.3.3. Inne źródła    84
    3.4. Trudności i ograniczenia pomiaru obrotów międzynarodowego handlu usługami     85
      3.4.1. Identyfikacja modeli świadczenia usług w statystykach bilansu płatniczego    85
      3.4.2. Trudności wynikające z przyjętych klasyfikacji statystycznych    89
      3.4.3. Dostępność danych statystycznych    91
    3.5. Podsumowanie     93
  Rozdział 4. MODEL 5 – KONCEPCJA I METODY POMIARU POŚREDNIEGO HANDLU USŁUGAMI    95
    4.1. Uwagi wprowadzające     95
    4.2. Istota serwicyzacji produkcji przemysłowej     96
    4.3. Komponenty serwicyzacji    99
      4.3.1. Kupowanie usług    99
      4.3.2. Produkowanie usług     100
      4.3.3. Sprzedaż usług     102
    4.4. Serwicyzacja produkcji przemysłowej a modele świadczenia usług     106
    4.5. Pomiar pośredniego handlu usługami    108
      4.5.1. Metody pomiaru    108
      4.5.2. Międzynarodowe tablice przepływów międzygałęziowych i międzynarodowe tablice podaży i wykorzystania    110
      4.5.3. Bazy danych    115
      4.5.4. Ograniczenia pomiaru handlu usługami realizowanego w formie modelu 5     120
    4.6. Podsumowanie     122
  Rozdział 5. OBROTY MIĘDZYNARODOWEGO HANDLU USŁUGAMI – WYNIKI BADAŃ EMPIRYCZNYCH     123
    5.1. Uwagi wprowadzające     123
    5.2. Bezpośredni handel usługami    124
      5.2.1. Wielkość i struktura światowej wymiany usług w świetle statystyk bilansu płatniczego    124
      5.2.2. Struktura obrotów międzynarodowego handlu usługami w przekrojumodeli świadczenia usług     128
    5.3. Pośredni handel usługami    140
      5.3.1. Usługi stanowiące nakłady zewnętrzne przedsiębiorstw     140
      5.3.2. Usługi stanowiące nakłady wewnętrzne przedsiębiorstw    146
      5.3.3. Usługi sprzedawane przez przedsiębiorstwa produkcyjne    148
    5.4. Międzynarodowa wymiana usług w Polsce    151
      5.4.1. Obroty usługami w statystykach bilansu płatniczego    151
      5.4.2. Modele świadczenia usług w bezpośrednim handlu usługami     155
      5.4.3. Znaczenie modelu 5 w obrotach usługowych Polski z zagranicą    159
    5.5. Podsumowanie     161
  Zakończenie    163
  Aneks    167
  Literatura     169
  Spis tabel     182
  Spis rysunków     184
  Streszczenie w języku angielskim     186
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie    188
RozwińZwiń