INNE EBOOKI AUTORA
-24%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych cech Herbartowskiej pedagogiki, która jest w zasadzie filozofią nauczania wychowującego.
[...] Herbart nigdy nie przestał być filozofem i dlatego jego pedagogika pozostała otwarta na kwestie filozoficzne.
[...] z jednej strony pedagogika Herbarta może być interpretowana tylko jako część jego filozofii, a z drugiej – jego filozofowanie nabiera sensu wówczas, gdy śledzimy drogi jego pedagogicznego myślenia.
Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym postaram się wprowadzić Czytelnika w bardzo złożony kontekst życia i twórczości Herbarta, odsyłając jednocześnie do mojej pierwszej książki, której znajomość wydaje mi się niezbędna do zrozumienia wielu istotnych kwestii.
Rozdział drugi poświęcony jest najważniejszym źródłom, z których Herbart czerpał wiedzę i które zainspirowały jego filozoficzno-pedagogiczne poglądy. Podstawy „pedagogiki naukowej” zostaną omówione w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty obejmuje części składowe wychowania, które spaja Herbertowskie nauczanie wychowujące. Jego istota zostanie szczegółowo omówiona w rozdziale piątym.
Parafrazując wypowiedź Herbarta dotyczącą związku między jego poglądami filozoficznymi i pedagogicznymi, chciałbym na zakończenie tego krótkiego wstępu podkreślić, że niniejsza książka jest skierowana przede wszystkim do osób, które uprzednio zapoznają się z moją refleksją nad twórczością filozoficzną Herbarta wyrażoną w książce Johann Friedrich Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 109 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-728-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Filozof wśród pedagogów i pedagog wśród filozofów | |
Filozoficzne źródła „nauki o cnocie” (Tugendlehre ) | |
Kantowska nauka o moralności | |
Filozofia społeczna Wolff a Fichte | |
Podstawy pedagogiki „naukowej” | |
Etyka | |
Psychologia, czyli nauka o duszy, drugim filarem Herbartowskiej pedagogiki | |
Miejsce religii w wychowaniu | |
Części składowe wychowania | |
Kierowanie (Regierung ) | |
Cel kierowania | |
Środki kierowania dzieckiem | |
Wydawanie poleceń | |
Nauczanie wychowujące | |
Nauczanie a kierowanie dzieckiem i dyscyplinowanie | |
Cel nauczania | |
Dyscyplinowanie (Zucht ) | |
Dyscyplinowanie a kierowanie dzieckiem i nauczanie | |
Cel dyscyplinowania | |
Pojęcie i istota moralności | |
Istota dyscyplinowania | |
Dyscyplinowanie a kształtowanie charakteru | |
Środki dyscyplinowania | |
Postępowanie dyscyplinujące – podsumowanie | |
Istota nauczania wychowującego | |
Wielostronność zainteresowania | |
Zgłębianie, namysł, jasność, asocjacja, system, metoda | |
Warunki wielostronności | |
O zainteresowaniu | |
Rozpoznanie (Erkenntnis ) i współodczuwanie (Teilnahme ) | |
Elementy rozpoznania i współodczuwania | |
Rodzaje zainteresowań | |
Nauczanie jako dopełnianie doświadczenia i obcowania | |
Stopnie nauczania | |
Tok lekcji | |
Zakończenie | |
Bibliografia | |