Filozofia nauczania wychowującego J. F. Herbarta

-24%

Filozofia nauczania wychowującego J. F. Herbarta

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

21,28  28,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 28,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,92 zł  


21,28

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych cech Herbartowskiej pedagogiki, która jest w zasadzie filozofią nauczania wychowującego.
[...] Herbart nigdy nie przestał być filozofem i dlatego jego pedagogika pozostała otwarta na kwestie filozoficzne.
[...] z jednej strony pedagogika Herbarta może być interpretowana tylko jako część jego filozofii, a z drugiej – jego filozofowanie nabiera sensu wówczas, gdy śledzimy drogi jego pedagogicznego myślenia.
Niniejsza praca składa się z pięciu rozdziałów. W rozdziale pierwszym postaram się wprowadzić Czytelnika w bardzo złożony kontekst życia i twórczości Herbarta, odsyłając jednocześnie do mojej pierwszej książki, której znajomość wydaje mi się niezbędna do zrozumienia wielu istotnych kwestii.
Rozdział drugi poświęcony jest najważniejszym źródłom, z których Herbart czerpał wiedzę i które zainspirowały jego filozoficzno-pedagogiczne poglądy. Podstawy „pedagogiki naukowej” zostaną omówione w rozdziale trzecim. Rozdział czwarty obejmuje części składowe wychowania, które spaja Herbertowskie nauczanie wychowujące. Jego istota zostanie szczegółowo omówiona w rozdziale piątym.
Parafrazując wypowiedź Herbarta dotyczącą związku między jego poglądami filozoficznymi i pedagogicznymi, chciałbym na zakończenie tego krótkiego wstępu podkreślić, że niniejsza książka jest skierowana przede wszystkim do osób, które uprzednio zapoznają się z moją refleksją nad twórczością filozoficzną Herbarta wyrażoną w książce Johann Friedrich Herbart i jego miejsce w kontekście pokantowskiej myśli idealistycznej.


Rok wydania2010
Liczba stron109
KategoriaTeorie wychowania
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-728-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  
  Filozof wśród pedagogów i pedagog wśród filozofów
  
  Filozoficzne źródła „nauki o cnocie” (Tugendlehre )
  
  Kantowska nauka o moralności
  
  Filozofia społeczna Wolff a Fichte
  
  Podstawy pedagogiki „naukowej”
  
  Etyka
  
  Psychologia, czyli nauka o duszy, drugim filarem Herbartowskiej pedagogiki
  
  Miejsce religii w wychowaniu
  
  Części składowe wychowania
  
  Kierowanie (Regierung )
  
  Cel kierowania
  
  Środki kierowania dzieckiem
  
  Wydawanie poleceń
  
  Nauczanie wychowujące
  
  Nauczanie a kierowanie dzieckiem i dyscyplinowanie
  
  Cel nauczania
  
  Dyscyplinowanie (Zucht )
  
  Dyscyplinowanie a kierowanie dzieckiem i nauczanie
  
  Cel dyscyplinowania
  
  Pojęcie i istota moralności
  
  Istota dyscyplinowania
  
  Dyscyplinowanie a kształtowanie charakteru
  
  Środki dyscyplinowania
  
  Postępowanie dyscyplinujące – podsumowanie
  
  Istota nauczania wychowującego
  
  Wielostronność zainteresowania
  
  Zgłębianie, namysł, jasność, asocjacja, system, metoda
  
  Warunki wielostronności
  
  O zainteresowaniu
  
  Rozpoznanie (Erkenntnis ) i współodczuwanie (Teilnahme )
  
  Elementy rozpoznania i współodczuwania
  
  Rodzaje zainteresowań
  
  Nauczanie jako dopełnianie doświadczenia i obcowania
  
  Stopnie nauczania
  
  Tok lekcji
  
  Zakończenie
  
  Bibliografia
RozwińZwiń