Działalność szkoły we wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego

-35%

Działalność szkoły we wspomaganiu rozwoju ucznia zdolnego

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

18,20  28,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 28,00 zł (-35%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,92 zł  


18,20

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Zagadnienia dotyczące kształcenia zdolnych dzieci i zdolnej młodzieży kojarzone są najsilniej z kształceniem odbywającym się w szkole. I chociaż sporo zajęć, w których te dzieci uczestniczą, organizuje się także poza szkołą, np. w młodzieżowych domach kultury czy klubach, to trudno nie uznać, że oczekiwania i nadzieje, jakie wiąże się z działalnością szkoły w zakresie rozwijania zdolności, są zrozumiałe i w pełni naturalne.


Ale trzeba też przyznać, że te nadzieje i oczekiwania spełnione są jak dotąd w skromnym stopniu. To zaś skłania do poszukiwania lepszych niż obecnie stosowane sposobów kształcenia szkolnego uczniów zdolnych.


Celem pracy jest znalezienie odpowiedzi na powyższe zagadnienia, jak i przedstawienie realiów polskiej szkoły pod względem organizacji procesu kształcenia ukierunkowanego na rozwój ucznia zdolnego. Badaniami objęte zostały gimnazja będące osobnym szczeblem kształcenia, nazywanym ponadpodstawowym, skupiające młodzież w istotnym dla niej samej etapie rozwojowym, okresie adolescencji, w którym tempo zdolności umysłowych bardzo się zmienia (wzrasta bądź maleje) i tym samym wymaga stymulacji.


W I rozdziale pracy chcę zwrócić uwagę na szerokie rozumienie pojęć zdolności i ucznia zdolnego oraz przedstawić krótki rys historyczny koncepcji i sposobów kształcenia ucznia zdolnego (rozmaitych metod, środków i form organizacyjnych nauczania i uczenia się) w wielu krajach, które porównam z naszym krajem.


W II rozdziale pracy, opierając się na literaturze oraz wynikach badań pedagogicznych i psychologicznych dotyczących zagadnienia sposobów czy strategii kształcenia uczniów zdolnych, przedstawiam możliwości zaspokajania potrzeb uczniów zdolnych we współczesnej szkole pod kątem uwarunkowań dydaktyczno-wychowawczych, a w szczególności zaspokajania potrzeb ucznia zdolnego w świetle obowiązującego prawa oświatowego przez zajęcia prowadzone na podstawie szeroko pojętej zasady indywidualizacji, dostosowanie zakresu i tempa uczenia się do indywidualnych możliwości i potrzeb, programów indywidualnego kształcenia, zróżnicowanie treści, metod i form pracy lekcyjnej i pozalekcyjnej oraz przygotowanie nauczyciela do pracy z uczniem zdolnym.


Kolejne rozdziały pracy stanowią plan i charakterystykę terenu badań, ich przebieg, wyniki i wnioski. Wyjaśniam zarówno fakty wykryte w trakcie badań, jak i dokonuję oceny oraz określam oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze pod kątem pracy z uczniem zdolnym; ustalam również wskazówki do praktyki szkolnej.


Prezentowana publikacja powstała na podstawie rozprawy doktorskiej napisanej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Skoncentrowano się w niej na założeniach teoretycznych i metodologicznych oraz analizie jakościowej i ilościowej wyników badań empirycznych. Stanowiły one podstawę sformułowania wniosków dotyczących praktyki edukacyjnej w zakresie podejmowania takich działań dydaktycznych, które zaspokajając potrzeby edukacyjne uczniów zdolnych, nie zmarnują ich talentów.


Rok wydania2010
Liczba stron162
KategoriaEdukacja
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-662-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp
  
  
  
  Rozdział    1
  
  Zdolności i kształcenie ludzi zdolnych w świetle dotychczasowych badań
  
  
  
  1.1. Analiza pojęcia zdolności
  
  1.2. Teorie inteligencji i twórczości
  
  1.3. Analiza podstawowych pojęć o uczniach zdolnych
  
  1.4. Koncepcje i sposoby kształcenia uczniów zdolnych
  
  Krótki rys historyczny
  
  
  
  Rozdział 2
  
  Modelowe założenia rozwijania zdolności ucznia
  
  
  
  2.1. Podstawa prawna opieki nad uczniem zdolnym MENiS
  
  oraz podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjów MENiS
  
  2.2. Zróżnicowane treści i programy kształcenia w pracy z uczniem zdolnym
  
  2.3. Metody i formy pracy z uczniem zdolnym
  
  2.4. Funkcje nauczyciela i ucznia zdolnego w procesie kształcenia
  
  
  
  Rozdział 3
  
  Metodologiczne podstawy badań
  
  
  
  3.1. Cele badań, problemy i hipotezy badawcze
  
  3.2. Charakterystyka zmiennych i wskaźników
  
  3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
  
  3.4. Organizacja, przebieg i teren badań
  
  
  
  Rozdział 4
  
  Charakterystyka terenu badań
  
  
  
  4.1. Charakterystyka badanych szkół
  
  4.2. Charakterystyka badanych uczniów
  
  4.3. Charakterystyka badanych nauczycieli
RozwińZwiń