Obszary (nie)pewności w pracy współczesnego nauczyciela

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,76  21,40

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,40 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 16,48 zł  


17,76

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W książce podjęto próbę ukazania zmienności i niejednoznaczności pojęcia pewności zawodowej nauczyciela, począwszy od budującego doświadczenia wynikającego z osobistego sprawstwa, które daje poczucie pewności w działaniu zawodowym – self-efficacy, aż do stanu ambiwalencji spowodowanej dwoistością własnych doświadczeń w pracy pedagogicznej, przeżywania wielu sprzeczności.


Z jednej strony można mówić o pozytywnym wymiarze niepewności stanowiącej przyczynek do innowacyjności nauczycieli i demokratyzacji edukacji. Z drugiej jednak – o niepewności paraliżującej nauczycielską aktywność, powodującej podporządkowanie, prowadzącej do rezygnacji. Może to być zupełne (fizyczne) odejście lub psychiczna nieobecność charakteryzująca się wycofaniem nauczyciela z pełnienia swojej roli zawodowej w sposób twórczy i świadomy.


Książka niezbędna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków, którzy na co dzień zaangażowani są w sprawy polskiej edukacji.


*********


Areas of Uncertainty in Contemporary Teacher’s Work


Areas of Uncertainty in Contemporary Teacher’s Work
The books attempts to show the changeable and ambiguous notion of professional certainty of teachers, from the building experience gained from personal self-efficacy, which gives confidence in professional activity, to the state of ambivalence caused by the duality of their own experiences and conflicts in pedagogical work. The authors pay heed to the special relation of the described competence to COVID-19 pandemic and new challenges for teachers in this connection.


*********


Dr Joanna Ludwika Pękala (ORCID 0000-0003-4554-1962) – adiunkt w Zakładzie Wczesnej Edukacji i Kształcenia Nauczycieli Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, opiekun Koła Naukowego Pedagogiki Kreatywnej, kierownik polskiego zespołu projektu Bridging finansowanego w ramach programu Erasmus+. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniach pedeutologicznych, a szczególnie na wczesnej edukacji oraz etyce pedagogicznej. Autorka m.in. publikacji Etos nauczycieli – mit czy rzeczywistość? (2017).


Dr Katarzyna Białożyt-Wielonek (ORCID 0000-0001-7047-5763) – sekretarz naukowy Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz adiunkt w Katedrze Gerontologii Społecznej i Pedagogiki Pracy Instytutu Spraw Społecznych tej uczelni, koordynator Koła Młodych Naukowców Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (2017-2020), członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (2020-2023). Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół problematyki edukacji całożyciowej, aktywności edukacyjnej osób starszych, sytuacji społecznej seniorów oraz różnych form aktywizujących osoby starsze.


Rok wydania2021
Liczba stron218
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-5103-4
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  I. OBSZARY (NIE)PEWNOŚCI NAUCZYCIELA – WYTYCZENIE POLA PROBLEMOWEGO
  Stan niepewności w przededniu podjęcia pracy. Czy osobowość wpływa na poziom poczucia własnej skuteczności kandydatów na nauczycieli wczesnej edukacji?    11
  Stefan T. Kwiatkowski
  
  Poczucie skuteczności zawodowej nauczyciela w opiniach studentów    29
  Joanna Ludwika Pękala, Inga Mączka
  
  Buforowanie prowizorycznych „Ja” – (nie)instytucjonalne zmiany w przebiegu karier zawodowych nauczycieli    42
  Hanna Kędzierska, Zofia Kędzierska
  
  Czas w pracy nauczyciela. O problematyczności zarządzania nim    57
  Maria Groenwald
  
  Obszary niepewności w pracy nauczyciela z perspektywy emerytowanych nauczycielek    70
  Katarzyna Białożyt-Wielonek
  
  Refleksyjność nauczyciela wobec wyzwań epoki niepewności    86
  Wanda Maria Dróżka
  
  II. OBSZARY (NIE)PEWNOŚCI NAUCZYCIELA – DZIAŁANIA I INSPIRACJE
  Nauczyciel wobec cyfrowej transformacji rzeczywistości    109
  Anna L. Grygoruk
  
  Poczucie własnej skuteczności nauczyciela w kontekście problemu przemocy rówieśniczej wśród uczniów    121
  Aleksandra Tłuściak-Deliowska
  
  Podręcznik w edukacji wczesnoszkolnej – wsparcie czy ograniczenie?    135
  Aleksandra Szyller
  
  Drogowskaz na dydaktycznych ścieżkach czy ścisły kodeks? Zmiany w zapisach dotyczących kształcenia językowego w podstawach programowych edukacji wczesnoszkolnej jako źródło niepewności w pracy nauczyciela    149
  Joanna Dobkowska
  
  Nauczyciel języka obcego a kształcenie zdalne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym    167
  Kamila Wichrowska, Paulina Marchlik
  
  Inspirujący niepokój i radosna niepewność: pedagogika teatru w przestrzeni szkoły    186
  Barbara Kwiatkowska-Tybulewicz, Wioletta Kiełbicka
  
  Moi uczniowie nudzą się w szkole. Co wiedzą i sądzą o tym nauczyciele    199
  Iga Kazimierczyk
  
  Indeks nazwisk    213
RozwińZwiń