EBOOKI WYDAWCY
-27%
Redakcja:
Format:
pdf, ibuk
Monografia została zainspirowane wciąż trwającą pandemią i problemami związanymi z ograniczeniem aktywności fizycznej. Praca jest zaadresowana do studentów akademii wychowania fizycznego i szkół kształcących przyszłych nauczycieli wf. oraz instruktorów sportu i rekreacji, a także do trenerów personalnych i uczestników zajęć z zakresu aktywności fizycznej świadomych zagrożeń zdrowotnych wynikających z ograniczenia ruchu. Pierwszy rozdział zawiera szczegółową historię pandemii COVID-19 w Polsce wzbogaconą doniesieniami z lat 2020 i 2021 opracowanymi pod kątem skutków zdrowotnych hipokinezji w różnych grupach wiekowych i społecznych, analizę danych epidemiologicznych dotyczących Polski i innych krajów, a także zalecenia WHO i innych organizacji w zakresie przeciwdziałania negatywnym skutkom nieodpowiedniego odżywiania się i hipokinezji. W rozdziale drugim opisano wybrane aspekty zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci ze szczególnym uwzględnieniem dysharmonii rozwojowych w dobie hipokinezji. Autorka zaproponowała test oceny rozwoju psychomotorycznego dzieci przedszkolnych oraz terapię łagodzącą dysharmonię. Trzeci rozdział porusza temat aktywności elektrycznej mięśni i możliwości wykorzystania zaawansowanych technik statystycznych do oceny jakości, struktury i funkcji mięśni. Ostatni rozdział jest poświęcony aktywności fizycznej i jej znaczeniu w czasie pandemii. Omówiono w nim także formy aktywności fizycznej cieszące się największą popularnością w czasie pandemii i lockdownu, w tym bieg na orientację jako forma aktywności fizycznej możliwej do realizacji w czasie obowiązujących restrykcji epidemicznych.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 116 |
Kategoria | Sport |
Wydawca | Akademia Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-64354-67-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PRZEDMOWA | 5 |
Rozdział 1. Pandemia COVID-19 a zmiany w aktywności fizycznej – tendencje i zalecenia prewencyjne (Joanna Grobelna) | 8 |
1. Wprowadzenie | 8 |
1.1. Pandemia COVID-19 | 8 |
1.2. Restrykcje związane z ogłoszeniem stanu pandemii CO VID-19 | 9 |
1.2.1. Ograniczenia w sposobie swobodnego przemieszczania się | 9 |
1.2.2. Restrykcje związane z nauką i szkolnictwem | 10 |
1.2.3. Restrykcje związane z uprawianiem sportu i rekreacji | 12 |
1.2.4. Inne restrykcje | 12 |
1.3. Aktywność fizyczna a zdrowie człowieka | 14 |
1.3.1. Aktywność fizyczna a CO VID-19 | 17 |
1.3.2. Aktywność fizyczna w społeczeństwie polskim | 17 |
1.3.3. Konsekwencje hipokinezji | 18 |
1.3.4. Nadwaga i otyłość a odporność | 19 |
1.3.5. Czas spędzany w otoczeniu natury oraz witamina D3 a zdrowie człowieka | 20 |
1.3.6. Aktywność fizyczna i siedzący tryb życia – wyjaśnienie pojęć i oficjalne rekomendacje | 21 |
2. Zmiana aktywności fizycznej w czasie pandemii COVID-19 | 22 |
2.1. Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży | 23 |
2.2. Aktywność fizyczna studentów | 28 |
2.3. Aktywność fizyczna osób dorosłych | 29 |
2.4. Aktywność fizyczna osób starszych | 34 |
2.5. Aktywność fizyczna osób z różnymi schorzeniami | 36 |
2.6. Zalecenia dotyczące aktywności ruchowej w pandemii COVID-19 | 38 |
3. Dyskusja i wnioski | 40 |
Bibliografia | 47 |
Rozdział 2. Zaburzenia harmonijnego rozwoju dziecka a hipokinezja (Jolanta Gnitecka) | 60 |
1. Wprowadzenie | 60 |
2. Hipokinezja u dzieci | 62 |
3. Zaburzenia harmonijnego rozwoju dzieci | 65 |
4. Narzędzie oceny rozwoju psychomotorycznego dziecka – Motorischer Screening Test (MOT 4–6) | 68 |
4.1. Badania naukowe dotyczące testu MOT 4–6 | 69 |
5. Leczenie skutków hipokinezji u dzieci przedszkolnych – belgijska terapia psychomotoryczna według Procus i Block | 70 |
5.1. Struktura terapii psychomotorycznej według Procus i Block | 71 |
5.2. Diagnoza w terapii psychomotorycznej | 72 |
5.3. Badania naukowe dotyczące skuteczności terapii psychomotorycznej według Procus i Block | 73 |
5.4. Badania naukowe dotyczące psychomotorycznego wspierania dzieci przedszkolnych | 74 |
6. Podsumowanie i wnioski | 76 |
Bibliografia | 78 |
Rozdział 3. W ykorzystanie właściwości elektrycznych tkanek do monitorowania jakości funkcjonalnej mięśni w warunkach hipokinezji u osób dorosłych (Małgorzata Kołodziej) | 81 |
1. Wprowadzenie | 81 |
2. Założenia analizy impedancji bioelektrycznej | 82 |
2.1. Równania szacujące masę mięśni szkieletowych kończyn i ich dokładność względem metod referencyjnych | 83 |
3. Właściwości elektryczne tkanek i ich implikacje kliniczne | 85 |
4. Związek składników impedancji z jakością mięśni | 86 |
4.1. Uczestnicy projektu badawczego | 88 |
5. Wyniki i dyskusja | 89 |
6. Podsumowanie i wnioski | 95 |
Bibliografia | 96 |
Rozdział 4. Z naczenie biegu na orientację dla zdrowia człowieka w czasie pandemii covid-19 i po jej zakończeniu (Weronika Machowska-Krupa) | 101 |
1. Z naczenie aktywności fizycznej w warunkach pandemii CO VID-19 | 101 |
2. Bieg na orientację – charakterystyka dyscypliny | 103 |
3. Bieg na orientację w czasie pandemii CO VID-19 | 105 |
4. Bieg na orientację po zakończeniu pandemii | 108 |
5. Podsumowanie i wnioski | 109 |
Bibliografia | 109 |
summary | 114 |