Hipokinezja – efekt pandemii COVID-19

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

12,00

cena zawiera podatek VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia została zainspirowane wciąż trwającą pandemią i problemami związanymi z ograniczeniem aktywności fizycznej. Praca jest zaadresowana do studentów akademii wychowania fizycznego i szkół kształcących przyszłych nauczycieli wf. oraz instruktorów sportu i rekreacji, a także do trenerów personalnych i uczestników zajęć z zakresu aktywności fizycznej świadomych zagrożeń zdrowotnych wynikających z ograniczenia ruchu. Pierwszy rozdział zawiera szczegółową historię pandemii COVID-19 w Polsce wzbogaconą doniesieniami z lat 2020 i 2021 opracowanymi pod kątem skutków zdrowotnych hipokinezji w różnych grupach wiekowych i społecznych, analizę danych epidemiologicznych dotyczących Polski i innych krajów, a także zalecenia WHO i innych organizacji w zakresie przeciwdziałania negatywnym skutkom nieodpowiedniego odżywiania się i hipokinezji. W rozdziale drugim opisano wybrane aspekty zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci ze szczególnym uwzględnieniem dysharmonii rozwojowych w dobie hipokinezji. Autorka zaproponowała test oceny rozwoju psychomotorycznego dzieci przedszkolnych oraz terapię łagodzącą dysharmonię. Trzeci rozdział porusza temat aktywności elektrycznej mięśni i możliwości wykorzystania zaawansowanych technik statystycznych do oceny jakości, struktury i funkcji mięśni. Ostatni rozdział jest poświęcony aktywności fizycznej i jej znaczeniu w czasie pandemii. Omówiono w nim także formy aktywności fizycznej cieszące się największą popularnością w czasie pandemii i lockdownu, w tym bieg na orientację jako forma aktywności fizycznej możliwej do realizacji w czasie obowiązujących restrykcji epidemicznych.


Rok wydania2021
Liczba stron116
WydawcaWydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-64354-67-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

PayPo - Promocja!

Ciekawe propozycje

Spis treści

  PRZEDMOWA     5
  Rozdział 1. Pandemia COVID-19 a zmiany w aktywności fizycznej – tendencje i zalecenia prewencyjne (Joanna Grobelna)     8
  1. Wprowadzenie     8
    1.1. Pandemia COVID-19     8
    1.2. Restrykcje związane z ogłoszeniem stanu pandemii CO VID-19    9
      1.2.1. Ograniczenia w sposobie swobodnego przemieszczania się    9
      1.2.2. Restrykcje związane z nauką i szkolnictwem     10
      1.2.3. Restrykcje związane z uprawianiem sportu i rekreacji     12
      1.2.4. Inne restrykcje     12
    1.3. Aktywność fizyczna a zdrowie człowieka     14
      1.3.1. Aktywność fizyczna a CO VID-19     17
      1.3.2. Aktywność fizyczna w społeczeństwie polskim    17
      1.3.3. Konsekwencje hipokinezji    18
      1.3.4. Nadwaga i otyłość a odporność    19
      1.3.5. Czas spędzany w otoczeniu natury oraz witamina D3 a zdrowie człowieka     20
      1.3.6. Aktywność fizyczna i siedzący tryb życia – wyjaśnienie pojęć i oficjalne rekomendacje     21
  2. Zmiana aktywności fizycznej w czasie pandemii COVID-19     22
    2.1. Aktywność fizyczna dzieci i młodzieży    23
    2.2. Aktywność fizyczna studentów     28
    2.3. Aktywność fizyczna osób dorosłych    29
    2.4. Aktywność fizyczna osób starszych     34
    2.5. Aktywność fizyczna osób z różnymi schorzeniami     36
    2.6. Zalecenia dotyczące aktywności ruchowej w pandemii COVID-19     38
  3. Dyskusja i wnioski    40
  Bibliografia     47
  Rozdział 2. Zaburzenia harmonijnego rozwoju dziecka a hipokinezja (Jolanta Gnitecka)     60
  1. Wprowadzenie     60
  2. Hipokinezja u dzieci     62
  3. Zaburzenia harmonijnego rozwoju dzieci     65
  4. Narzędzie oceny rozwoju psychomotorycznego dziecka – Motorischer Screening Test (MOT 4–6)    68
    4.1. Badania naukowe dotyczące testu MOT 4–6     69
  5. Leczenie skutków hipokinezji u dzieci przedszkolnych – belgijska terapia psychomotoryczna według Procus i Block    70
    5.1. Struktura terapii psychomotorycznej według Procus i Block    71
    5.2. Diagnoza w terapii psychomotorycznej     72
    5.3. Badania naukowe dotyczące skuteczności terapii psychomotorycznej według Procus i Block     73
    5.4. Badania naukowe dotyczące psychomotorycznego wspierania dzieci przedszkolnych    74
  6. Podsumowanie i wnioski     76
  Bibliografia     78
  Rozdział 3. W ykorzystanie właściwości elektrycznych tkanek do monitorowania jakości funkcjonalnej mięśni w warunkach hipokinezji u osób dorosłych (Małgorzata Kołodziej)     81
  1. Wprowadzenie     81
  2. Założenia analizy impedancji bioelektrycznej     82
    2.1. Równania szacujące masę mięśni szkieletowych kończyn i ich dokładność względem metod referencyjnych    83
  3. Właściwości elektryczne tkanek i ich implikacje kliniczne    85
  4. Związek składników impedancji z jakością mięśni    86
    4.1. Uczestnicy projektu badawczego    88
  5. Wyniki i dyskusja     89
  6. Podsumowanie i wnioski     95
  Bibliografia     96
  Rozdział 4. Z naczenie biegu na orientację dla zdrowia człowieka w czasie pandemii covid-19 i po jej zakończeniu (Weronika Machowska-Krupa)     101
  1. Z naczenie aktywności fizycznej w warunkach pandemii CO VID-19    101
  2. Bieg na orientację – charakterystyka dyscypliny     103
  3. Bieg na orientację w czasie pandemii CO VID-19     105
  4. Bieg na orientację po zakończeniu pandemii     108
  5. Podsumowanie i wnioski     109
  Bibliografia     109
  summary     114
RozwińZwiń
Informacja o cookies
Strona ibuk.pl korzysta z plików cookies w celu dostarczenia Ci oferty jak najlepiej dopasowanej do Twoich oczekiwań i preferencji, jak również w celach marketingowych i analitycznych.
Nasi partnerzy również mogą używać ciasteczek do profilowania i dopasowywania do Ciebie pokazywanych treści na naszych stronach oraz w reklamach.
Poprzez kontynuowanie wizyty na naszej stronie wyrażasz zgodę na użycie tych ciasteczek. Więcej informacji, w tym o możliwości zmiany ustawień cookies, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia