Filozofia myślenia

-24%

Filozofia myślenia

Ontologiczne, językowe i metodologiczne determinanty myślenia

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

30,40  40,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 40,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 25,60 zł  


30,40

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W monografii FILOZOFIA MYŚLENIA podejmowana jest próba wskazania ontologicznego podłoża, stanowiącego warunek możliwości konstytucji człowieczej duchowości, w tym przede wszystkim duchowego rozumu, w obrębie którego wydarza się myślenie podmiotu transcendentalnego. To ontologiczne podłoże umożliwia ukazanie człowieka jako JEDNO (jako idea człowieka), w którym tkwią WSZYSTKIE możliwości, choć jeszcze NIC nie jest wyróżnione, oraz jako JEDNOŚĆ, stanowiąca podstawę wszelkich możliwych aktywności. Przedmiotem refleksji filozoficznej ujętej w niniejszej rozprawie nie są tezy nauk pozytywnych, ani ich uogólnianie. Filozof nie wchodzi w kompetencje badaczy nauk empirycznych, w tym biologii człowieka czy psychologii człowieka, lecz formułuje tezy metafizyczne, ontologiczne czy epistemologiczne. Falsyfikacja czy weryfikacja twierdzeń nauki odbywa się na gruncie metodologicznym danej dyscypliny naukowej.


Główne problemy filozofii są konsekwencja odpowiedzi na pytania: Co to jest człowiek? albo Kim jest człowiek? Jak jest możliwe to, że człowiek poznaje? Co umożliwia poznanie? Jakie są warunki możliwości poznania? Pytania te po raz pierwszy w dziejach myśli europejskiej zadaje Kant w ramach filozofii krytycznej, lecz odpowiedz m.in. formułuje Husserl w ramach fenomenologii i Wittgenstein w ramach ontologii języka. Dwa pytania Kanta: quid facti? (pytanie o fakty) i quid juris? (pytanie o prawomocność, czyli pytanie o warunki możliwości) otwierają horyzont myślenia, w którym już jest zawarta możliwość kryterialnego rozróżnienia tego, co transcendentalne i tego, co empiryczne, a tym samym rozróżnienia podmiotu transcendentalnego od podmiotu empirycznego. Odpowiedz na pytanie: kim jest człowiek? – już jest konsekwencja odpowiedzi na pytanie: jakie są warunki możliwości poznania?


Rok wydania2011
Liczba stron314
KategoriaFilozofia analityczna
WydawcaOficyna Wydawnicza IMPULS
ISBN-13978-83-7587-671-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE
  
  
  
  ROZDZIAŁ I
  
  CZŁOWIEK JAKO PODMIOT MYŚLĄCY
  
  
  
  1. Teoria człowieka
  
  1.1. Istota człowieka
  
  1.2. Istota ludzkiej egzystencji
  
  1.3. Atrybuty sfery psychicznej człowieka
  
  1.4. Atrybuty sfery duchowej człowieka
  
  1.5. Myślenie aksjologiczne człowieka
  
  1.6. Myślenie moralne człowieka
  
  2. Epistemologiczne atrybuty podmiotu myślącego
  
  2.1. Możliwe formy myślenia
  
  2.2. Kompetencje podmiotu empirycznego
  
  2.3. Kompetencje podmiotu transcendentalnego
  
  
  
  ROZDZIAŁ II
  
  MYŚLENIE W JĘZYKU NATURALNYM
  
  
  
  1. Myślenie lingwistyczne
  
  1.1. Wybrane koncepcje języka
  
  1.2. Wybrane koncepcje znaczenia
  
  1.3. Wybrane koncepcje znaku
  
  2. Teoria trójjedni języka
  
  2.1. Język transcendentalny jako zasada ogółu języków
  
  2.2. Język jako potencja, czyli język naturalny
  
  2.3. Zdanie języka naturalnego jako aktualizacja języka
  
  2.4. Warunki sensowności zdania języka naturalnego
  
  
  
  ROZDZIAŁ III
  
  MYŚLENIE W JĘZYKU TRANSCENDENTALNYM
  
  
  
  1. Problem prawomocności nauk
  
  1.1. Neopozytywistyczna wykładnia nauki
  
  1.2. Nauka normalna a programy badawcze
  
  1.3. Transcendentalne zakotwiczenie badan empirycznych
  
  2. Transcendentalny kontekst odkrycia idei teorii
  
  2.1. Teoria relatywu
  
  2.2. Teoria tła
  
  2.3. Teoria konstruktu myślowego
  
  2.4. Teoria modelu pojęciowego
  
  
  
  ANEKS
  
  
  
  MYŚLENIE W JĘZYKU PEDAGOGIKI
  
  
  
  1. Możliwość myślenia teoretycznego
  
  2. Myślenie nakierowane na nauczanie i wychowanie
  
  3. Myślenie procedura badan
  
  
  
  BIBLIOGRAFIA
RozwińZwiń