POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Filmowe wizerunki ciała „anormalnego” budzą ciekawość, wstyd, niepokój, fascynację i wiele innych emocji. Spoglądamy na nie w kontekście wartości społecznych, ideologii, lęku przed innością, polityki socjalnej, systemów etycznych, zadań pedagogicznych, nader rzadko jednak łączymy je ze specyfiką filmowego medium. Adam Cybulski skupił swoją uwagę właśnie na tej ostatniej zależności. Celem jego badań było „przygotowanie szczegółowego studium narracyjnych strategii oraz technik opowiadania o jednostkach, których ciała nie mieszczą się w utrwalonych kulturowo definicjach zdrowia czy normy”. Ten cel udało mu się zrealizować z nawiązką, ponieważ nie tylko oferuje czytelnikowi przekonywające i inspirujące analizy tekstualne, osadzone w różnych koncepcjach i teoriach, ale wielokrotnie poza nie wykracza, dzięki czemu jego książka zyskuje również wymiar antropologiczny i etyczny.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Filmoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-625-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Ustalenia metodologiczne i teoretyczne | 13 |
Stan badań | 13 |
Strategia narracyjna | 23 |
Dominanty diegetyczne i estetyka zdumienia | 27 |
Voyeuryzm jako pojęcie wskazujące na modalność narracji | 32 |
Zaangażowanie w postać | 35 |
Rozdział II. Kulturowe dyskursy o niepełnosprawności | 41 |
Późna nowożytność: norma, dyskurs | 42 |
XX wiek: instytucje, piętno | 49 |
XXI wiek: dismodernism, starość, seksualność | 57 |
Rozdział III. „Anormalne” ciało jako osobliwość i źródło humoru. Lata 1898–1918 | 63 |
Autentyczność a udawanie. Problemy z pierwszym filmem przedstawiającym „anormalne” ciało | 65 |
Inne osobliwości wczesnego kina | 72 |
Podsumowanie | 76 |
Rozdział IV. Demonizowanie „anormalnego” ciała. Lata 1918–1946 | 79 |
„Anormalne” ciało jako symptom „ułomności” moralnej | 79 |
Złoczyńcy w cyrku | 85 |
Podsumowanie | 90 |
Rozdział V. Konteksty wojenne i heroizacja „anormalności”. Lata 1946–1980 | 93 |
Rozdział VI. Człowiek słoń. Dialog z historią | 109 |
Rozdział VII. Strategia sentymentalno-afirmatywna. Uwagi o „superkalekach” i pozytywnej interpretacji „anormalności” | 121 |
Rekontekstualizacja i zaangażowanie w postać | 123 |
Uwznioślenie | 134 |
Podsumowanie: atut piętna | 138 |
Rozdział VIII. Strategia voyeurystyczna. Podglądanie codzienności | 143 |
Zwyczajne historie | 143 |
Dystans | 147 |
Bezruch: niedziałające ciało, niedziałająca postać | 149 |
Autentyczność | 151 |
Podglądanie zasadą organizującą strukturę narracyjną | 155 |
Podsumowanie | 157 |
Rozdział IX. Strategia panoptykalna. O estetyce współczesnego freak show | 159 |
Skrawki | 161 |
Julien Donkey-Boy | 168 |
Podsumowanie | 174 |
Rozdział X. Strategia metatekstualna. Film opowiada o konwencjach przedstawiania „anormalnego” | 177 |
Filmowy zawrót głowy. Opowiadanie | 180 |
Jeremy the Dud | 183 |
Uwięzieni | 187 |
Podsumowanie | 190 |
Zakończenie | 193 |
Bibliografia | 197 |
Filmografia | 207 |
Nota edytorska | 211 |
Indeks osób | 213 |