„Kłopotliwe” ciała

Strategie przedstawiania fizycznej „anormalności” we współczesnym filmie fikcji

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,47  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 22,45 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,37 zł (-6%)  


13,47

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Filmowe wizerunki ciała „anormalnego” budzą ciekawość, wstyd, niepokój, fascynację i wiele innych emocji. Spoglądamy na nie w kontekście wartości społecznych, ideologii, lęku przed innością, polityki socjalnej, systemów etycznych, zadań pedagogicznych, nader rzadko jednak łączymy je ze specyfiką filmowego medium. Adam Cybulski skupił swoją uwagę właśnie na tej ostatniej zależności. Celem jego badań było „przygotowanie szczegółowego studium narracyjnych strategii oraz technik opowiadania o jednostkach, których ciała nie mieszczą się w utrwalonych kulturowo definicjach zdrowia czy normy”. Ten cel udało mu się zrealizować z nawiązką, ponieważ nie tylko oferuje czytelnikowi przekonywające i inspirujące analizy tekstualne, osadzone w różnych koncepcjach i teoriach, ale wielokrotnie poza nie wykracza, dzięki czemu jego książka zyskuje również wymiar antropologiczny i etyczny.
Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zwierzchowskiego


Rok wydania2021
Liczba stron216
KategoriaFilmoznawstwo
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8220-625-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział I. Ustalenia metodologiczne i teoretyczne    13
  Stan badań    13
  Strategia narracyjna    23
  Dominanty diegetyczne i estetyka zdumienia    27
  Voyeuryzm jako pojęcie wskazujące na modalność narracji    32
  Zaangażowanie w postać    35
  
  Rozdział II. Kulturowe dyskursy o niepełnosprawności    41
  Późna nowożytność: norma, dyskurs    42
  XX wiek: instytucje, piętno    49
  XXI wiek: dismodernism, starość, seksualność    57
  
  Rozdział III. „Anormalne” ciało jako osobliwość i źródło humoru. Lata 1898–1918    63
  Autentyczność a udawanie. Problemy z pierwszym filmem przedstawiającym „anormalne” ciało    65
  Inne osobliwości wczesnego kina    72
  Podsumowanie    76
  
  Rozdział IV. Demonizowanie „anormalnego” ciała. Lata 1918–1946    79
  „Anormalne” ciało jako symptom „ułomności” moralnej    79
  Złoczyńcy w cyrku    85
  Podsumowanie    90
  
  Rozdział V. Konteksty wojenne i heroizacja „anormalności”. Lata 1946–1980    93
  
  Rozdział VI. Człowiek słoń. Dialog z historią    109
  
  Rozdział VII. Strategia sentymentalno-afirmatywna. Uwagi o „superkalekach” i pozytywnej interpretacji „anormalności”    121
  Rekontekstualizacja i zaangażowanie w postać    123
  Uwznioślenie    134
  Podsumowanie: atut piętna    138
  
  Rozdział VIII. Strategia voyeurystyczna. Podglądanie codzienności    143
  Zwyczajne historie    143
  Dystans     147
  Bezruch: niedziałające ciało, niedziałająca postać    149
  Autentyczność    151
  Podglądanie zasadą organizującą strukturę narracyjną    155
  Podsumowanie    157
  
  Rozdział IX. Strategia panoptykalna. O estetyce współczesnego freak show    159
  Skrawki    161
  Julien Donkey-Boy    168
  Podsumowanie    174
  
  Rozdział X. Strategia metatekstualna. Film opowiada o konwencjach przedstawiania „anormalnego”    177
  Filmowy zawrót głowy. Opowiadanie    180
  Jeremy the Dud    183
  Uwięzieni    187
  Podsumowanie    190
  
  Zakończenie    193
  
  Bibliografia    197
  
  Filmografia    207
  
  Nota edytorska    211
  
  Indeks osób    213
RozwińZwiń