Najem i użyczenie egzemplarzy utworu jako odrębne pola eksploatacji

-20%

Najem i użyczenie egzemplarzy utworu jako odrębne pola eksploatacji

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

88,80  111,00

Format: pdf

Cena początkowa: 111,00 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 88,80 zł  


88,80

w tym VAT

Książka stanowi pierwsze monograficzne opracowanie instytucji najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako odrębnych pól eksploatacji dzieł chronionych na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.


Pierwsza część pracy poświęcona została ukazaniu przesłanek, genezy i efektów normatywnego wyodrębnienia najmu i użyczenia jako oddzielnych pól eksploatacji utworu z uwzględnieniem międzynarodowych umów z zakresu prawa autorskiego, unijnej dyrektywy dotyczącej tego zagadnienia oraz ustawodawstwa polskiego.


Część druga zawiera prezentację najmu i użyczenia egzemplarzy utworu w świetle obecnie obowiązujących w Polsce przepisów. Przedstawiono tu najważniejsze z merytorycznego punktu widzenia aspekty tej materii, tj.:


praktycznie istotne zagadnienie dozwolonego korzystania z wynajętych i użyczonych egzemplarzy utworu,
problematykę podmiotu autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu oraz
kwestię charakteru, treści i ograniczenia tego prawa.


Adresaci:


Książka adresowana jest zarówno do prawników praktyków (sędziów, radców prawnych, adwokatów), jak i do przedstawicieli nauki oraz studentów prawa.


Rok wydania2013
Liczba stron532
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-5450-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów
   str.    11
  
  Uwagi wstępne
   str.    15
  
  Część pierwsza
  Normatywne wyodrębnienie najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako pól eksploatacji
   str.    21
  
  Rozdział I
  Przesłanki i geneza wyodrębnienia najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako pól eksploatacji
   str.    23
  
  1. Pola eksploatacji utworu w zakresie autorskich praw majątkowych
   str.    23
  
  2. Wyodrębnienie najmu egzemplarzy utworu jako pola eksploatacji
   str.    31
  
  2.1. Przesłanki wyodrębnienia
   str.    31
  
  2.2. Najem egzemplarzy utworu a wyczerpanie prawa autorskiego
   str.    33
  
  2.2.1. Wyczerpanie prawa - geneza i charakter instytucji
   str.    33
  
  2.2.2.Wyczerpanie w prawie Unii Europejskiej
   str.    41
  
  2.2.3. Normatywne ujęcie instytucji wyczerpania i prawa najmu egzemplarzy utworu
   str.    44
  
  3. Wyodrębnienie użyczenia egzemplarzy utworu jako pola eksploatacji
   str.    50
  
  3.1. Przesłanki wyodrębnienia
   str.    50
  
  3.2. Prawo publicznego użyczania (public lending right)
   str.    51
  
  3.2.1. Pojęcie i geneza instytucji
   str.    51
  
  3.2.2. Regulacja prawna
   str.    53
  
  Rozdział II
  Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w międzynarodowym prawie autorskim
   str.    57
  
  1. Wypożyczanie fonogramów i wideogramów - inicjatywy rozwiązania problemu
   str.    57
  
  2. Wiążące Polskę umowy w dziedzinie prawa autorskiego
   str.    63
  
  3. Najem i użyczenie w Konwencji berneńskiej i Konwencji powszechnej
   str.    67
  
  4. Najem i użyczenie w Porozumieniu TRIPS
   str.    73
  
  5. Najem i użyczenie w Traktacie WIPO o prawie autorskim
   str.    82
  
  Rozdział III
  Dyrektywa 2006/115/WE w sprawie najmu i użyczenia
   str.    89
  
  1. Geneza i cele dyrektywy 2006/115/WE w sprawie najmu i użyczenia
   str.    89
  
  2. Treść dyrektywy 2006/115/WE
   str.    97
  
  2.1. Autorskie prawo najmu i użyczenia
   str.    97
  
  2.2. Ograniczenia autorskiego prawa publicznego użyczenia
   str.    109
  
  2.3. Przedmiot autorskiego prawa najmu i użyczenia
   str.    118
  
  2.4. Podmiot autorskiego prawa najmu i użyczenia
   str.    125
  
  2.5. Wynagrodzenie autorskie
   str.    129
  
  3. Zasady implementacji dyrektywy 2006/115/WE
   str.    133
  
  4. Implementacja dyrektywy w zakresie prawa użyczenia. Raport Komisji Europejskiej
   str.    137
  
  Rozdział IV
  Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w polskich ustawach o prawie autorskim (zarys rozwoju)
   str.    147
  
  1. Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1926 r.
   str.    147
  
  1.1. Autorskie prawa majątkowe na polu najmu i użyczenia
   str.    147
  
  1.2. Dozwolony użytek publiczny w zakresie najmu i użyczenia
   str.    152
  
  2. Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1952 r.
   str.    155
  
  2.1. Autorskie prawa majątkowe na polu najmu i użyczenia
   str.    155
  
  2.2. Wypożyczanie egzemplarzy utworu
   str.    158
  
  3. Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1994 r. - charakterystyka ogólna
   str.    162
  
  3.1. Regulacja prawna najmu i użyczenia
   str.    162
  
  3.1.1.Najem i dzierżawa - wersja pierwotna
   str.    162
  
  3.1.2. Zmiany regulacji
   str.    172
  
  3.2. Pojęcie egzemplarza i oryginału utworu
   str.    180
  
  3.2.1. Pojęcie egzemplarza utworu
   str.    180
  
  3.2.2.Oryginał utworu jako jego egzemplarz
   str.    189
  
  3.3. Pojęcie najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
   str.    197
  
  Część druga
  Najem i użyczenie egzemplarzy utworu w ustawie o prawie autorskim z 1994 r.
   str.    207
  
  Rozdział V
  Podmiot autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
   str.    209
  
  1. Twórca i współtwórcy utworu podmiotami autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
   str.    209
  
  1.1. Twórca utworu
   str.    209
  
  1.2. Współtwórcy utworu
   str.    212
  
  2. Inny niż twórca podmiot autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
   str.    216
  
  2.1. Wydawca lub producent utworu zbiorowego
   str.    216
  
  2.2. Pracodawca
   str.    217
  
  2.3. Instytucja naukowa
   str.    225
  
  2.4. Uczelnia
   str.    235
  
  3. Podmiot praw autorskich na polu najmu i użyczenia egzemplarzy utworu audiowizualnego
   str.    240
  
  3.1. Producent utworu audiowizualnego
   str.    240
  
  3.2. Współtwórcy jako uprawnieni do wynagrodzenia z tytułu najmu egzemplarzy
   str.    252
  
  Rozdział VI
  Autorskie prawo do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
   str.    261
  
  1. Charakter i treść autorskiego prawa do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
   str.    261
  
  2. Autorskie prawo do korzystania z utworu na polu najmu i użyczenia jego egzemplarzy
   str.    263
  
  2.1 Treść autorskiego prawa do korzystania z utworu na polu najmu i użyczenia
   str.    263
  
  2.2. Umowa najmu i użyczenia egzemplarzy utworu jako instrument wykonywania uprawnienia autora
   str.    268
  
  2.3. Status prawny autora jako wynajmującego w świetle kodeksu cywilnego
   str.    270
  
  2.3.1 Autor jako strona umowy najmu egzemplarzy utworu
   str.    270
  
  2.3.2. Prawa i obowiązki autora jako wynajmującego egzemplarze utworu
   str.    278
  
  2.4. Status prawny autora jako użyczającego w świetle kodeksu cywilnego
   str.    284
  
  3. Prawo do rozporządzania utworem na polu najmu i użyczenia jego egzemplarzy
   str.    291
  
  3.1 Ustawowe zasady wykonywania prawa do rozporządzania utworem na polu najmu i użyczenia
   str.    291
  
  3.1.1 Umowy uprawniające do najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
   str.    291
  
  3.1.2. Pactum de non cedendo
   str.    296
  
  3.1.3. Ustawowy wymóg specyfikacji pól eksploatacji utworu
   str.    299
  
  3.2. Zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi na polu najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
   str.    312
  
  3.2.1 Status prawny organizacji zbiorowegozarządzania
   str.    312
  
  3.2.2. Stosunek prawny twórcy z organizacją zbiorowego zarządzania
   str.    318
  
  3.2.3. Domniemanie uprawnienia organizacji zbiorowego zarządzania z art. 105 pr. aut.
   str.    322
  
  3.2.4. Właściwa organizacja zbiorowego zarządzania na polu najmu egzemplarzy utworu audiowizualnego
   str.    328
  
  3.3. Rozporządzanie utworem audiowizualnym na polu najmu jego egzemplarzy
   str.    332
  
  4. Prawo do wynagrodzenia z tytułu najmu i użyczenia egzemplarzy utworu
   str.    334
  
  4.1. Pojęcie i charakter prawa do wynagrodzenia
   str.    334
  
  4.2. Wykonywanie prawa do wynagrodzenia
   str.    342
  
  4.2.1. Zasady ogólne
   str.    342
  
  4.2.2. Wykonywanie prawa do wynagrodzenia przez organizację zbiorowego zarządzania
   str.    345
  
  5 Dozwolony najem i użyczenie egzemplarzy utworu - ograniczenia praw autorskich
   str.    355
  
  5.1. Istota dozwolonego użytku utworu w zakresie najmu i użyczenia jego egzemplarzy
   str.    355
  
  5.2. Dozwolony użytek publiczny w zakresie najmu egzemplarzy utworu
   str.    361
  
  5.3. Dozwolony użytek publiczny w zakresie użyczenia egzemplarzy utworu
   str.    366
  
  Rozdział VII
  Dozwolone korzystanie z wynajętych i użyczonych egzemplarzy utworu
   str.    376
  
  1. Dozwolone korzystanie z utworu przy użyciu egzemplarza wynajętego i użyczonego
   str.    376
  
  1.1. Podstawy dozwolonego korzystania z chronionego utworu
   str.    376
  
  1.2. Umowna modyfikacja przepisów o dozwolonym użytku chronionych utworów
   str.    378
  
  1.3. Przesłanki dozwolonego korzystania z chronionego utworu według art. 34 i 35 pr. aut.
   str.    382
  
  2. Dozwolony użytek osobisty utworu utrwalonego na egzemplarzu wynajętym lub użyczonym
   str.    386
  
  2.1. Pojęcie i zakres dozwolonego użytku osobistego
   str.    386
  
  2.1.1. Pojęcie dozwolonego użytku osobistego
   str.    386
  
  2.1.2. Zakres dozwolonego użytku osobistego
   str.    391
  
  2.2. Ustawowe ograniczenia dozwolonego użytku osobistego określonych kategorii utworów
   str.    401
  
  2.2.1 Utwory architektoniczne i architektoniczno-urbanistyczne
   str.    401
  
  2.2.2. Elektroniczne bazy danych
   str.    402
  
  2.2.3. Programy komputerowe
   str.    414
  
  2.3. Odpłatne zwielokrotnianie utworu dla własnego użytku osobistego
   str.    426
  
  2.4. Zwielokrotnienie utworu dla użytku osobistego w ramach działalności gospodarczej
   str.    436
  
  3. Dozwolony użytek publiczny utworu utrwalonego na egzemplarzu wynajętym lub użyczonym
   str.    437
  
  3.1. Pojęcie dozwolonego użytku publicznego
   str.    437
  
  3.2. Treść dozwolonego użytku publicznego
   str.    439
  
  4. Status prawny najemcy egzemplarza utworu w świetle kodeksu cywilnego
   str.    450
  
  4.1. Najemca egzemplarza utworu
   str.    450
  
  4.2. Prawa i obowiązki najemcy egzemplarza utworu
   str.    452
  
  4.2.1. Zapłata czynszu
   str.    452
  
  4.2.2. Sposób używania egzemplarza i jego zwrot
   str.    454
  
  4.2.3.Wady egzemplarza najętego
   str.    461
  
  5. Status prawny biorącego egzemplarz utworu w użyczenie w świetle kodeksu cywilnego
   str.    466
  
  5.1. Osoba biorąca egzemplarz utworu w użyczenie
   str.    466
  
  5.2 Prawa i obowiązki biorącego egzemplarz utworu w użyczenie
   str.    467
  
  Podsumowanie
   str.    473
  
  Źródła prawa
   str.    491
  
  Orzecznictwo sądowe
   str.    495
  
  Bibliografia
   str.    507
RozwińZwiń