System Prawa Administracyjnego Procesowego. TOM II. Część 1. Zakres przedmiotowy i podmiotowy postępowania administracyjnego ogólnego

-17%

System Prawa Administracyjnego Procesowego. TOM II. Część 1. Zakres przedmiotowy i podmiotowy postępowania administracyjnego ogólnego

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

232,40  280,00

Format: pdf

Cena początkowa: 280,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 215,60 zł  


232,40

w tym VAT

W tomie II w części pierwszej Sytemu Prawa Administracyjnego Procesowego omówiono ogólne uregulowania przedmiotowego i podmiotowego zakresu postępowania administracyjnego, zawarte w Kodeksie postępowania administracyjnego, z uwzględnieniem norm proceduralnych znajdujących się także w innych ustawach, w tym. m.in.:


przedmiot postępowania administracyjnego,
organy prowadzące postępowanie,
organy współdziałające w procesie wydawania decyzji,
strony uczestniczące w postępowaniu administracyjnym,
udział prokuratora oraz innych uczestników postępowania na prawach strony,
udział organizacji społecznych w postępowaniu administracyjnym.


Rozważania teoretyczne ilustrowane są orzecznictwem sądowym oraz bogatą literaturą przedmiotu.


W książce uwzględniono zarówno zmiany prawne, które zostały wprowadzone w wyniku nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego w 2017 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 935), jak i te, które są wynikiem następujących ustaw: z 6.03.2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 650); z 5.07.2018 r. o zmianie ustawy o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1544) oraz z 5.07.2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej (Dz.U. poz. 1629).


Autorami książki są pracownicy naukowi niemal wszystkich ośrodków uniwersyteckich w Polsce, a także sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego i wojewódzkich sądów administracyjnych.


Adresaci:
Publikacja jest przeznaczona przede wszystkim dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych i pracowników administracji. Zainteresuje ponadto przedstawicieli nauki prawa administracyjnego.


Rok wydania2018
Liczba stron540
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8160-211-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    15
  
  ROZDZIAŁ 1. Przedmiot postępowania administracyjnego – sprawa administracyjna    23
  1.1. Uwagi wstępne    30
  1.2. Normy materialnego prawa administracyjnego    32
  1.2.1. Kryteria wyodrębnienia    32
  1.2.2. Normy merytoryczne    34
  1.2.3. Normy kompetencyjne    38
  1.3. Stosunek administracyjnoprawny    40
  1.4. Istota sprawy administracyjnej    43
  1.5. Elementy konstytutywne sprawy administracyjnej    47
  1.5.1. Elementy normatywne    47
  1.5.1.1. Norma uprawniająca do konkretyzacji prawa    47
  1.5.1.2. Norma konkretyzowana    54
  1.5.2. Elementy realne    59
  1.5.2.1. Podmioty    59
  1.5.2.2. Fakty sprawy    62
  1.5.3. Elementy sprawy w ujęciu dynamicznym    66
  1.6. Rozstrzygnięcie sprawy administracyjnej    73
  1.7. Res iudicata w prawie administracyjnym    86
  1.8. Normatywne ujęcie sprawy administracyjnej    91
  1.9. Sprawa administracyjna a sprawa cywilna    94
  1.9.1. Podstawowe różnice    94
  1.9.2. Przedmiot postępowania nieprocesowego    97
  
  ROZDZIAŁ 2. Organ prowadzący postępowanie    103
  2.1. Określenie organu prowadzącego postępowanie administracyjne    108
  2.2. Władztwo administracyjne i działania niewładcze w praktyce funkcjonowania administracji    114
  2.3. Zasada jednolitości władzy państwowej a zasada trójpodziału władzy – władza wykonawcza a administracja publiczna    119
  2.4. Kodeksowa definicja organu administracji publicznej i rodzaje tych organów    124
  2.5. Organy jednoosobowe i organy kolegialne – przesłanki wydania decyzji    142
  2.5.1. Niedostatek regulacji prawnej związanej z podejmowaniem decyzji przez organy kolegialne    142
  2.5.2. Zagadnienie upoważnienia pracownika aparatu pomocniczego organu do wydawania decyzji z upoważnienia organu    145
  2.6. Właściwość organu    146
  2.6.1. Uwagi ogólne    146
  2.6.2. Właściwość rzeczowa    147
  2.6.3. Właściwość miejscowa    158
  2.6.4. Właściwość instancyjna    159
  2.7. Spory o właściwość i spory kompetencyjne    161
  2.8. Instytucje zapewniające neutralność organu przy rozstrzyganiu sprawy    169
  2.8.1. Uwagi ogólne    169
  2.8.2. Wyłączenie pracownika organu administracji od udziału w postępowaniu – spory w literaturze i orzecznictwie sądowym    171
  2.8.3. Dopuszczalność orzekania w trybie nadzwyczajnym w sytuacji, w której pracownik brał udział w wydaniu decyzji w trybie zwyczajnym    180
  2.8.4. Zagadnienie wyłączenia pracownika, który brał udział w wydaniu decyzji kasacyjnej z art. 138 § 2 k.p.a.    181
  2.8.5. Problematyka wyłączenia członka organu kolegialnego działającego in pleno w sytuacji złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy    184
  2.8.6. Wyłączenie organu administracji w postępowaniu    187
  2.8.7. Problematyka dopuszczalności orzekania przez organ samorządu terytorialnego w sprawie, w której stroną jest ta jednostka    190
  2.8.8. Konsekwencje prawne naruszenia przepisów dotyczących wyłączenia    195
  2.9. Organ wyższego stopnia w postępowaniu administracyjnym i konstrukcja jego wyznaczania    198
  2.10. Nowy model postępowania odwoławczego    208
  
  ROZDZIAŁ 3. Organy współdziałające w procesie wydawania decyzji    211
  3.1. Uwagi wprowadzające    214
  3.1.1. Przyczyny współdziałania organów administracji publicznej    214
  3.1.2. Współdziałanie w ogólnym postępowaniu administracyjnym    217
  3.1.3. Rodzaje współdziałania    218
  3.1.4. Zakres podmiotowy współdziałania    220
  3.1.5. Współkompetencja, współdecydowanie i inne sytuacje podobne do współdziałania materialnoprawnego    227
  3.2. Rozwój podstaw prawnych współdziałania    233
  3.2.1. Współdziałanie pod rządem rozporządzenia Prezydenta RP z 22.03.1928 r. o postępowaniu administracyjnem    233
  3.2.2. Współdziałanie w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego    234
  3.2.3. Współdziałanie jako zasada ogólna postępowania administracyjnego    236
  3.2.4. Podstawy współdziałania zawarte w ustawach materialnoprawnych    238
  3.3. Współdziałanie organów na podstawie prawa materialnego    240
  3.3.1. Powstanie obowiązku współdziałania    240
  3.3.2. Pomocniczy charakter postępowania przed organem obowiązanym do zajęcia stanowiska    242
  3.3.3. Problem statusu organu obowiązanego do zajęcia stanowiska w postępowaniu głównym    247
  3.3.4. Ochrona przed bezczynnością i przewlekłością postępowania przed organem współdziałającym i zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania    250
  3.3.5. Charakter prawny postanowienia wydanego przez organ współdziałający    253
  3.3.6. Forma stanowiska organu współdziałającego    255
  3.4. Skutki zaniechania lub wadliwego współdziałania    258
  3.4.1. Zaniechanie współdziałania    258
  3.4.2. Zajęcie stanowiska po wydaniu decyzji    259
  3.4.3. Nieuwzględnienie stanowiska organu współdziałającego    261
  3.4.4. Naruszenie współdziałania procesowego    261
  3.5. Organ współdziałający w mediacji i przy załatwieniu sprawy w formie ugody    262
  
  ROZDZIAŁ 4. Strona w postępowaniu administracyjnym    263
  4.1. Wprowadzenie    266
  4.2. Dotychczasowe stanowisko judykatury i doktryny    267
  4.3. Regulacje dotyczące postępowań wstępnych    270
  4.3.1. Postępowanie wstępne przed organem I instancji w trybie zwykłym    270
  4.3.2. Postępowanie wstępne przed organem II instancji w trybie zwykłym    272
  4.3.3. Postępowanie wstępne w trybach nadzwyczajnych    277
  4.3.4. Wnioski cząstkowe    278
  4.4. Przesłanka decydująca o legitymacji procesowej stron jurysdykcyjnych postępowań administracyjnych    281
  4.4.1. W sprawach załatwianych w formie decyzji    281
  4.4.1.1. Kryterium interesu prawnego a charakter normy prawnej    281
  4.4.1.2. Trudności w ustaleniu źródła interesu prawnego    285
  4.4.1.3. „Prawa refleksowe”    288
  4.4.2. W sprawach załatwianych milcząco    290
  4.4.3. W sprawach kończących się wydaniem generalnego aktu administracyjnego    293
  4.4.4. Szczególne uregulowania dotyczące przesłanek legitymacji procesowej    296
  4.4.4.1. Wprowadzenie    296
  4.4.4.2. Prawo budowlane    296
  4.4.4.3. Zagospodarowanie przestrzeni – nieformalne kryterium „geograficzne”    298
  4.4.4.4. Prawo ochrony środowiska – formalne kryterium „geograficzne”    301
  4.4.4.5. Prawo wodne    302
  4.5. Rodzaje podmiotów mających zdolność występowania w charakterze stron w postępowaniach administracyjnych (zdolność prawna – art. 29 k.p.a.)    303
  4.5.1. Osoby fizyczne    303
  4.5.2. Osoby prawne    304
  4.5.3. Jednostki nieposiadające osobowości prawnej    305
  4.5.3.1. Organizacje społeczne    305
  4.5.3.2. Państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne    305
  4.5.3.3. Inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej    306
  4.6. Zdolność do czynności prawnych stron    307
  4.7. Przedstawiciel    309
  4.8. Pełnomocnik    309
  4.8.1. Pełnomocnictwo    309
  4.8.2. Pełnomocnictwo domniemane    313
  4.8.3. Pełnomocnictwo do doręczeń    314
  4.8.4. Przymus adwokacko-radcowski    314
  4.8.5. Pominięcie pełnomocnika strony    315
  4.9. Następstwo procesowe    316
  4.9.1. Następstwo procesowe jako skutek następstwa prawnego    317
  4.9.1.1. W odniesieniu do praw zbywalnych i dziedzicznych    317
  4.9.1.2. W odniesieniu do praw niezbywalnych i niepodlegających dziedziczeniu    319
  4.9.2. Następstwo procesowe niebędące skutkiem następstwa prawnego    324
  4.10. Konkluzja końcowa – propozycja (de lege ferenda) wprowadzenia nowego uregulowania potwierdzającego posiadanie statusu strony w danym postępowaniu administracyjnym    328
  
  ROZDZIAŁ 5. Prokurator oraz inni uczestnicy postępowania na prawach strony    331
  5.1. Geneza i ewolucja udziału prokuratora w postępowaniu administracyjnym    335
  5.1.1. Uwagi wprowadzające    335
  5.1.2. Ewolucja regulacji prawnej dotyczącej udziału prokuratora w postępowaniu administracyjnym    335
  5.1.2.1. Początki prokuratury w Europie oraz na ziemiach polskich    335
  5.1.2.2. Prokuratura w Polsce okresu powojennego    337
  5.1.2.3. Prokuratorska kontrola funkcjonowania administracji a wejście w życie Kodeksu postępowania administracyjnego    340
  5.1.2.4. Prokuratorska kontrola administracji w ustawodawstwie lat 1967–1985    342
  5.1.2.5. Prokuratura i udział prokuratora w postępowaniu administracyjnym od roku 1985 do czasów współczesnych    345
  5.2. Zgodność z prawem jako główny determinant uzasadniający udział prokuratora w postępowaniu administracyjnym    346
  5.2.1. Ochrona praworządności jako zadanie prokuratury    346
  5.2.2. Istota praworządności w kontekście udziału prokuratora w postępowaniu administracyjnym    348
  5.2.3. Zgodność z prawem postępowania i wydanego w jego toku rozstrzygnięcia    350
  5.2.4. Źródła informacji o naruszeniach prawa w postępowaniu administracyjnym    352
  5.3. Wewnętrzne postępowanie przedprocesowe    357
  5.3.1. Uwagi wprowadzające    357
  5.3.2. Istota czynności postępowania przedprocesowego    358
  5.3.3. Czynności przedprocesowe a Kodeks postępowania administracyjnego    359
  5.4. Udział prokuratora w postępowaniu administracyjnym w świetle przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego    360
  5.4.1. Uwagi wprowadzające    360
  5.4.2. Spór o udział prokuratora „w każdym stadium postępowania”    363
  5.4.3. Prokurator jako podmiot na prawach strony postępowania    367
  5.5. Procesowe formy udziału prokuratora w postępowaniu administracyjnym    370
  5.5.1. Uwagi ogólne    370
  5.5.2. Żądanie wszczęcia postępowania administracyjnego    371
  5.5.2.1. Uwagi wprowadzające    371
  5.5.2.2. Dopuszczalność odmowy wszczęcia postępowania, którego żąda prokurator    373
  5.5.2.3. Spór o datę wszczęcia postępowania zainicjowanego wnioskiem prokuratora    375
  5.5.3. Sprzeciw od decyzji ostatecznej    377
  5.5.3.1. Istota sprzeciwu    377
  5.5.3.2. Niedopuszczalność sprzeciwu i niedopuszczalność wszczęcia postępowania w trybie wskazanym sprzeciwem    377
  5.5.3.3. „Samodzielność” sprzeciwu jako środka prawnego od ostatecznej decyzji administracyjnej    378
  5.5.3.4. Rodzaje sprzeciwów prokuratora i obowiązki organu administracji, do którego kierowany jest sprzeciw    380
  5.5.3.5. Właściwość prokuratora do wniesienia sprzeciwu    381
  5.5.3.6. Zakres temporalny prokuratorskiego sprzeciwu    383
  5.5.3.7. Sprzeciw prokuratora a milczące załatwienie sprawy    384
  5.5.3.8. Sprzeciw a skarga do sądu administracyjnego    387
  5.5.3.9. Sprzeciw prokuratora a inne rodzaje sprzeciwów przewidziane przepisami kodeksu i ustaw szczególnych    389
  5.5.4. Efektywność sprzeciwu oraz innych kodeksowych środków prawnych przysługujących prokuratorowi w postępowaniu administracyjnym    391
  5.6. Rzecznik Praw Obywatelskich i Rzecznik Praw Dziecka jako podmioty działające na prawach przysługujących prokuratorowi    394
  5.6.1. Uwagi wprowadzające    394
  5.6.2. Rzecznik Praw Obywatelskich w systemie organów ochrony prawnej    395
  5.6.3. Uprawnienia procesowe Rzecznika Praw Obywatelskich w postępowaniu administracyjnym    397
  5.6.3.1. Właściwość Rzecznika oraz cel przyznania mu uprawnień procesowych    397
  5.6.3.2. Źródła informacji o sprawach, ich badanie oraz selekcja    399
  5.6.3.3. Udział Rzecznika Praw Obywatelskich w postępowaniu administracyjnym na prawach przysługujących prokuratorowi    400
  5.6.3.4. Problematyka sprzeciwu jako środka interwencji Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach administracyjnych    402
  5.6.4. Rzecznik Praw Dziecka    404
  5.6.5. Inne podmioty na prawach strony o uprawnieniach procesowych prokuratora    405
  5.7. Inne podmioty na prawach strony występujące w postępowaniu administracyjnym    406
  
  ROZDZIAŁ 6. Organizacja społeczna w postępowaniu administracyjnym    408
  6.1. Uwagi wprowadzające    413
  6.2. Cel udziału organizacji społecznej w postępowaniu administracyjnym – kontrola społeczna w społeczeństwie obywatelskim    416
  6.3. Pojęcie organizacji społecznej    418
  6.4. Formy organizacyjnoprawne organizacji społecznych    429
  6.4.1. Stowarzyszenie    429
  6.4.2. Fundacja    431
  6.4.3. Organizacje zawodowe    434
  6.4.4. Organizacje samorządowe    435
  6.4.5. Organizacje społeczne działające na podstawie odrębnych ustaw    438
  6.5. Problem statusu spółdzielni jako organizacji społecznych    439
  6.6. Organizacje społeczne a organizacje pozarządowe    442
  6.7. Udział organizacji społecznej w postępowaniu administracyjnym w roli podmiotu na prawach strony    447
  6.7.1. Inicjatywy procesowe organizacji społecznej. Uwagi wstępne    447
  6.7.2. Uprawnienie organizacji społecznej do wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania administracyjnego    451
  6.7.3. Uprawnienie organizacji społecznej do wystąpienia z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu administracyjnym    455
  6.7.4. Tryb i forma rozpatrzenia wniosku organizacji społecznej    462
  6.7.4.1. Postępowanie incydentalne w sprawie żądania organizacji społecznej    462
  6.7.4.2. Przesłanki udziału organizacji społecznej w postępowaniu administracyjnym jako podmiotu na prawach strony    466
  6.7.4.3. Istota postanowienia wydawanego na podstawie art. 31 § 2 k.p.a. oraz podmioty legitymowane do jego zaskarżenia    479
  6.7.5. Pozycja procesowa organizacji społecznej uczestniczącej w postępowaniu administracyjnym jako podmiot na prawach strony    486
  6.7.6. Powiadomienie organizacji społecznej przez organ administracji o wszczęciu postępowania administracyjnego    494
  6.8. Przedstawienie przez organizację społeczną stanowiska w sprawie    496
  6.9. Przepisy szczególne regulujące udział organizacji społecznej w postępowaniu administracyjnym jako podmiotu na prawach strony    499
  
  ROZDZIAŁ 7. Inni uczestnicy postępowania administracyjnego    504
  7.1. Uwagi ogólne    506
  7.2. Biegły    507
  7.2.1. Pojęcie biegłego    507
  7.2.2. Kwalifikacje biegłego    509
  7.2.3. Powołanie biegłego    511
  7.2.4. Opinia biegłego    515
  7.2.5. Jednostka naukowa (badawcza) jako podmiot wydający opinię w toku postępowania administracyjnego    516
  7.3. Świadek    517
  7.3.1. Pojęcie świadka, jego rola w postępowaniu administracyjnym i forma składanych przez niego zeznań    517
  7.3.2. Zdolność do występowania w postępowaniu administracyjnym w charakterze świadka    520
  7.3.2.1. Uwagi ogólne    520
  7.3.2.2. Ograniczenia zdolności do występowania w charakterze świadka wynikające z art. 82 k.p.a.    521
  7.3.2.3. Ograniczenie zdolności mediatora do pełnienia roli świadka w postępowaniu administracyjnym    524
  7.3.2.4. Wyłączenia w zakresie zdolności do występowania w charakterze świadka wynikające z przepisów prawa międzynarodowego    524
  7.3.3. Uprawnienia i obowiązki świadka w postępowaniu administracyjnym    526
  7.3.3.1. Obowiązek złożenia przez świadka zeznań    526
  7.3.3.2. Prawo uchylenia się od obowiązku złożenia zeznań w charakterze świadka i prawo świadka do odmowy odpowiedzi na pytania    529
  7.4. Mediator    532
  7.4.1. Rola mediatora w postępowaniu administracyjnym    532
  7.4.2. Wymagania względem mediatora    533
  7.4.3. Uprawnienia i obowiązki mediatora związane z prowadzeniem mediacji    534
  7.5. Osoby i podmioty trzecie w postępowaniu administracyjnym    535
  7.5.1. Osoby trzecie (osoby zainteresowane)    535
  7.5.2. Osoby trzecie zobowiązane do okazania przedmiotu oględzin    538
  7.5.3. Inne podmioty    538
RozwińZwiń