Prawna ochrona formatów telewizyjnych

-17%

Prawna ochrona formatów telewizyjnych

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

70,55  85,00

Format: pdf

Cena początkowa: 85,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 65,45 zł  


70,55

w tym VAT

Książka otrzymała nagrodę w Konkursie im. dr. Pawła Stępki organizowanym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji i Uniwersytet Warszawski za najlepsze wydawnictwo naukowe i popularnonaukowe z dziedziny mediów elektronicznych w 2016 r.


Monografia stanowi kompleksową analizę problematyki formatów telewizyjnych oraz możliwości ich prawnej ochrony na gruncie polskiego prawa.


W publikacji przedstawiono m.in.:


konkretne warunki dla uzyskania ochrony przez daną postać formatu telewizyjnego na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz innych reżimów ochrony,
w jaki sposób twórcy lub producenci formatów mogą dostosować dany format telewizyjny do ochrony na podstawie konkretnego reżimu prawnego oraz
który reżim prawny jest najbardziej odpowiedni dla poszczególnych formatów telewizyjnych.


Zawarte w pracy rozważania i wskazówki mają wymiar praktyczny, gdyż zostały oparte na przeprowadzonych za granicą badaniach rynku formatów telewizyjnych, a także konsultacjach z producentami działającymi w branży na polskim rynku.


Adresaci:


Książka przeznaczona jest dla producentów audycji telewizyjnych, menedżerów w firmach zajmujących się ich produkcją albo licencjonowaniem i autorów scenariuszy lub pomysłów na nie. Zainteresuje radców prawnych, adwokatów, sędziów oraz pracowników naukowych zajmujących się mediami, produkcją telewizyjną i prawem własności intelektualnej.


Rok wydania2015
Liczba stron252
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-9023-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz najważniejszych skrótów | str.    9
  
  Wstęp | str.    13
  
  Rozdział I
  Analiza pojęcia "format telewizyjny" | str.    19
  
  1. Format telewizyjny - charakterystyka ogólna, płaszczyzny definicji | str.    19
  
  2. Szkic formatu | str.    23
  
  3. Format paper - Projekt formatu | str.    24
  
  4. Format bible - Almanach formatu | str.    26
  
  5. Realizacja audiowizualna formatu | str.    30
  
  6. Zróżnicowanie formatów telewizyjnych | str.    30
  
  6.1. Dystynkcja formatów telewizyjnych z uwagi na gatunek projektowanej audycji | str.    31
  
  6.2. Dystynkcja formatów telewizyjnych z uwagi na ich podatność na modyfikacje w ramach regionalnych wersji programów | str.    33
  
   Rozdział II
  Ochrona formatów telewizyjnych na gruncie prawa autorskiego | str.    37
  
  1. Zasady ochrony prawnoautorskiej - przedmiot ochrony | str.    37
  
  1.1. Konstrukcja pojęcia "utwór" | str.    42
  
  1.2. Przesłanki ochrony prawnoautorskiej - oryginalność | str.    45
  
  1.3. Przesłanki ochrony prawnoautorskiej - indywidualność | str.    48
  
  1.4. Przesłanki konstytuujące utwór a orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE | str.    56
  
  1.5. Popularność dzieła a jego ochrona prawnoautorska | str.    60
  
  1.6. Minimalny próg twórczości - postulaty dla praktyki orzeczniczej | str.    62
  
  1.6.1. Minimalny próg twórczości - krytyka praktyki orzeczniczej | str.    63
  
  1.6.2. Zastosowanie metod ekonomicznej analizy prawa jako kryterium pomocnicze dla oceny minimalnego progu twórczości | str.    67
  
  1.7. Przedmiot ochrony prawnoautorskiej a art. 1 ust. 21 pr. aut. | str.    72
  
  1.7.1. Procedura w rozumieniu art. 1 ust. 21 pr. aut. | str.    77
  
  1.7.2. Idea w rozumieniu art. 1 ust. 21 pr. aut. | str.    79
  
  1.7.3. Czy istnieją granice idei? | str.    82
  
  1.7.4. Granica idei a ekonomiczna analiza prawa | str.    86
  
  1.8. Zbiór (baza danych) jako przedmiot ochrony prawnoautorskiej - art. 3 pr. aut. | str.    89
  
  1.9. Przedmiot ochrony prawnoautorskiej - podsumowanie | str.    95
  
  2. Zakres ochrony prawnoautorskiej - granica naruszenia | str.    98
  
  3. Formaty telewizyjne (formy zjawiskowe formatów) jako przedmiot ochrony prawnoautorskiej | str.    101
  
  3.1. Prawnoautorska ochrona poszczególnych form zjawiskowych formatu telewizyjnego jako dopracowanych idei | str.    102
  
  3.2. Opracowanie formatu telewizyjnego i dzieło z zapożyczeniami z formatu | str.    126
  
  3.3. Ochrona koncepcji audycji objętych formami zjawiskowymi formatu telewizyjnego jako zbioru elementów koncepcji | str.    127
  
  3.4. Studium przypadków naruszeń majątkowych praw autorskich do koncepcji audycji objętych formatem | str.    143
  
  3.4.1. Studium przypadku: Big Brother v. Dwa Światy | str.    145
  
  3.4.2. Studium przypadku: Big Brother v. The Glass House | str.    149
  
  3.4.3 Studium przypadku: Who Wants to Be a Millionaire? v. Kvit eller Dobbelt [Podwajamy albo kończę] | str.    151
  
  4. Legitymacja czynna w zakresie roszczeń o naruszenie majątkowych praw autorskich do formatu telewizyjnego - autorstwo formatu telewizyjnego | str.    154
  
  5. Ochrona prawnoautorska poszczególnych elementów formatu telewizyjnego | str.    156
  
  5.1. Postać fikcyjna | str.    157
  
  5.1.1. Postać prowadzącego/jurora show | str.    161
  
  5.1.2. Postać uczestnika show | str.    163
  
  5.2. Tytuł formatu | str.    165
  
  5.3. Slogan, catchphrase i inne | str.    170
  
  Rozdział III
  Ochrona formatu telewizyjnego na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz prawa własności przemysłowej | str.    174
  
  1. Ochrona formatu telewizyjnego na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - wprowadzenie | str.    174
  
  2. Zasady ochrony na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji | str.    178
  
  2.1. Przedsiębiorca jako podmiot posiadający legitymację czynną | str.    179
  
  2.2. Przedsiębiorca jako podmiot posiadający legitymację bierną | str.    182
  
  3. Ochrona formatów przed naśladownictwem na podstawie art. 13 u.z.n.k. | str.    184
  
  4. Ochrona formatów przed naśladownictwem na podstawie art. 3 ust. 1 u.z.n.k. | str.    187
  
  5. Prawa własności przemysłowej a formaty telewizyjne oraz ich elementy | str.    206
  
  5.1. Czy format telewizyjny podlega patentowaniu? | str.    207
  
  5.2. Wzory przemysłowe w formatach telewizyjnych | str.    211
  
  5.3. Ochrona elementów formatu telewizyjnego jako oznaczeń odróżniających | str.    212
  
  5.3.1. Elementy formatu podlegające ochronie jako znaki towarowe | str.    212
  
  5.3.2 Ochrona oznaczeń odróżniających wywodzących się z formatu telewizyjnego | str.    217
  
  Rozdział IV
  Alternatywne formy ochrony formatów telewizyjnych | str.    220
  
  1. Ochrona formatu jako (zbioru) informacji | str.    220
  
  1.1. Ochrona tajemnicy negocjacji - format jako tajemnica negocjacji | str.    222
  
  1.2. Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa - format telewizyjny jako tajemnica przedsiębiorstwa | str.    228
  
  1.3. Zakres ochrony formatu jako tajemnicy przedsiębiorstwa | str.    235
  
  2. Ochrona w ramach reżimu dóbr osobistych | str.    236
  
  3. Alternatywne rozwiązywania sporów (ADR) na kanwie formatów - działalność Format Recognition and Protection Association | str.    240
  
  4. Umowy dotyczące formatów telewizyjnych | str.    245
  
  4.1. Ograniczenia swobody umów dotyczące licencji formatowych oraz innych umów związanych z formatami telewizyjnymi | str.    246
  
  4.2. Umowy dotyczące formatów a przepisy antymonopolowe | str.    250
  
  Podsumowanie | str.    255
  
  Bibliografia | str.    269
  
  Wykaz najważniejszych orzeczeń | str.    281
RozwińZwiń