INNE EBOOKI AUTORA
-17%
Autor:
Wydawca:
Format:
Publikacja jest pierwszym na polskim rynku opracowaniem dotyczącym utworu architektonicznego w prawie autorskim. Autor szczegółowo omawia m.in.:
wzajemne relacje pojęcia utworu i architektury,
jakie dobra niematerialne stanowią utwory architektoniczne w rozumieniu prawa autorskiego,
które składniki utworu architektonicznego podlegają ochronie prawa autorskiego.
Analiza twórczości architektonicznej obejmuje ponadto twórczość niesamoistną, gdy na chronioną formę utworu składa się twórczość wielu osób, a wkład przynajmniej jednej z nich można przypisać do dziedziny architektury. Adresaci: Publikacja zainteresuje zarówno prawników specjalistów z zakresu własności intelektualnej, jak i architektów.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 372 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8124-592-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Wstęp | str. | 17 |
Rozdział I | |
Utwór architektoniczny - pojęcie | str. | 23 |
1. Architektura - cechy | str. | 24 |
1.1. Organizowanie przestrzeni poprzez budowle | str. | 24 |
1.2. Zaspokajanie potrzeb materialnych (użytkowość) | str. | 29 |
1.3. Zdolność zaspokajania potrzeb duchowych | str. | 30 |
1.4. Podsumowanie | str. | 32 |
2. Architektura sensu stricto i architektura sensu largo | str. | 32 |
2.1. Urbanistyka | str. | 36 |
2.2. Utwór architektoniczno-urbanistyczny | str. | 37 |
2.3. Architektura wnętrz | str. | 39 |
2.4. Architektura krajobrazu | str. | 41 |
2.5. Architektura ogrodów (architektura ogrodowa) | str. | 42 |
2.6. Mała architektura | str. | 43 |
2.7. Zapożyczanie terminu "architektura". Architektura okrętów | str. | 44 |
2.8. Podsumowanie | str. | 45 |
3. Architektura a inne rodzaje sztuk plastycznych | str. | 46 |
3.1. Architektura a rzeźba | str. | 47 |
3.2. Graficzne przedstawienia architektury | str. | 56 |
4. "Utwór architektoniczny" w przepisach ustawy o prawie autorskim | str. | 63 |
5. Struktura dzieła architektury | str. | 69 |
5.1. Funkcja, konstrukcja, forma | str. | 70 |
5.1.1. Funkcja | str. | 71 |
5.1.2. Konstrukcja | str. | 73 |
5.1.3. Forma | str. | 75 |
5.1.4. Podsumowanie | str. | 88 |
5.2. Architektura a teoria warstwowej budowy utworu | str. | 90 |
5.2.1. Treść utworu architektonicznego | str. | 92 |
5.2.2. Warstwa formy | str. | 97 |
5.2.3. Podsumowanie | str. | 101 |
6. Problem "architektoniczności" utworu na gruncie ustawy o prawie autorskim | str. | 102 |
6.1. Cecha dobra niematerialnego? | str. | 102 |
6.2. Cecha nośnika? | str. | 104 |
6.3. Utwór architektoniczny jako utwór "przeznaczony do budowania"? | str. | 105 |
6.4. "Architektoniczność" jako cecha sposobu eksploatacji | str. | 106 |
6.4.1. Dzieło architektury (budowla) a utwór | str. | 106 |
6.4.2. "Utwór architektoniczny" - niezdefiniowana kategoria normatywna | str. | 107 |
6.4.3. "Utwór architektoniczny" - utwór eksploatowany w sposób architektoniczny | str. | 108 |
7. "Utwór architektoniczny" - wnioski | str. | 108 |
7.1. Pojęcie utworu architektonicznego | str. | 108 |
7.2. Utwór architektoniczny a inne kategorie utworów | str. | 110 |
7.3. Połączenia utworów różnych kategorii | str. | 114 |
Rozdział II | |
Uzasadnienie ustanowienia prawa autorskiego a przedmiot ochrony. Dzieła architektury w konwencji berneńskiej | str. | 117 |
1. Uzasadnienie prawa autorskiego a przedmiot ochrony | str. | 117 |
1.1. Wynagrodzenie za prace | str. | 119 |
1.2. Osobowość twórcy | str. | 121 |
1.3. Utylitaryzm. Produktywność intelektualna | str. | 126 |
1.3.1. Produktywność intelektualna w dziedzinie architektury | str. | 129 |
1.3.2. Utylitaryzm a polskie prawo autorskie | str. | 133 |
1.4. Prawo podstawowe do udziału w życiu kulturalnym | str. | 133 |
1.5. Prawo autorskie w konstytucji RP | str. | 142 |
1.5.1. Prawo autorskie a własność | str. | 143 |
1.5.2. Prawo autorskie a prawo do kultury | str. | 150 |
1.5.3. Majątkowe prawo autorskie - prawo do kultury czy zasada wolności majątkowej? | str. | 154 |
1.6. Wspólny rynek - motyw harmonizacji prawa autorskiego w Unii Europejskiej | str. | 157 |
1.7. Uzasadnienie ochrony a przedmiot prawa autorskiego. Podsumowanie | str. | 165 |
2. Geneza autorskoprawnej ochrony dzieł architektury w konwencji bernenskiej | str. | 172 |
3. "Artystyczny charakter". Utwór architektoniczny jako dzieło sztuki | str. | 177 |
4. Podsumowanie | str. | 179 |
Rozdział III | |
"Utwór" w ustawie o prawie autorskim | str. | 183 |
1. Przedmiot prawa autorskiego | str. | 183 |
2. Przejaw działalności twórczej | str. | 184 |
3. Indywidualny charakter | str. | 187 |
4. Wytwór ludzkiego intelektu | str. | 195 |
5. Jedność utworu | str. | 198 |
6. Znaczenie katalogu dla wykładni pojęcia utworu | str. | 200 |
Rozdział IV | |
Indywidualny charakter dzieła architektury | str. | 205 |
1. Indywidualny charakter - utworu czy jego nośnika? | str. | 205 |
1.1. Utwór, nośnik, ustawienie | str. | 205 |
1.2. Skala - właściwość utworu czy jego nośnika? | str. | 206 |
1.3. Dostosowanie do otoczenia | str. | 208 |
1.3.1. Otoczenie jako kryterium oceny indywidualnego charakteru dzieła | str. | 209 |
1.3.2. Otoczenie jako składnik utworu | str. | 210 |
1.3.3. Otoczenie jako wytyczna projektowania | str. | 213 |
1.4. Światło | str. | 213 |
1.5. Podsumowanie | str. | 215 |
2. Wytyczne konstrukcji i funkcji a indywidualny charakter utworu | str. | 215 |
3. Kształtowanie się standardów w architekturze | str. | 220 |
3.1. Wymagania zamawiającego | str. | 220 |
3.2. Ekonomizacja | str. | 221 |
3.3. Wymogi zastanego środowiska | str. | 222 |
3.4. Wymagania prawne | str. | 223 |
3.5. Możliwości techniki i inżynierii | str. | 224 |
3.6. Domena publiczna | str. | 225 |
3.7. Podsumowanie | str. | 228 |
4. Wykluczenie standardu | str. | 228 |
5. Zakres ochrony utworu architektonicznego | str. | 235 |
5.1. Wyłączenie ochrony idei | str. | 236 |
5.1.1. Pomysł w architekturze | str. | 241 |
5.1.2. Styl w architekturze | str. | 242 |
5.1.3. Ochrona pomysłów a Kodeks Etyki Zawodowej Architektów | str. | 243 |
5.2. Ochrona funkcji i konstrukcji | str. | 246 |
5.3. Ochrona fragmentów budowli | str. | 252 |
6. Podsumowanie | str. | 253 |
Rozdział V | |
Twórczość niesamoistna | str. | 255 |
1. Postacie, konsekwencje i kryteria rozróżniania | str. | 255 |
2. Opracowanie, plagiat i inspiracja w architekturze | str. | 258 |
3. Twórczość niesamoistna w dziedzinie architektury | str. | 263 |
3.1. Twórczość niesamoistna na etapie powstawania utworu architektonicznego | str. | 264 |
3.1.1. Twórczość zależna | str. | 264 |
3.1.2. Współautorstwo | str. | 268 |
3.2. Przeróbki utworów ucieleśnionych w budowli | str. | 269 |
3.2.1. Przebudowy | str. | 269 |
3.2.2. Kontynuacje | str. | 271 |
3.2.3. Rewaloryzacje, rekonstrukcje, renowacje | str. | 273 |
3.2.4. Miniatury i problem twórczości przez eliminacje | str. | 275 |
3.3. Niebudowlane przeróbki utworów ucieleśnionych w budowlach | str. | 277 |
3.4. Architektura jako treść utworów z innych dziedzin twórczości | str. | 283 |
3.4.1. Malarstwo i rysunek | str. | 284 |
3.4.2. Fotografia | str. | 284 |
3.4.3. Dzieło audiowizualne | str. | 288 |
3.4.4. Dzieło literackie | str. | 289 |
4. Podsumowanie | str. | 289 |
Rozdział VI | |
Przepisy szczególne dotyczące utworów architektonicznych | str. | 291 |
1. Konwencja berneńska | str. | 291 |
2. Ustawa o prawie autorskim | str. | 295 |
2.1. Dozwolony użytek prywatny | str. | 296 |
2.2. Istotne interesy twórcze | str. | 298 |
2.3. Nieprzystąpienie do rozpowszechniania | str. | 302 |
2.4. Nadzór autorski | str. | 305 |
2.4. Nabycie egzemplarza projektu | str. | 312 |
2.5. Odbudowa i remont obiektu budowlanego | str. | 315 |
2.6. Ustawy wczesniejsze | str. | 317 |
2.7. Podsumowanie | str. | 320 |
Rozdział VII | |
Utwór architektoniczny a przepisy szczególne dotyczące utworów plastycznych | str. | 323 |
1. Stosowanie przepisów dotyczących utworów plastycznych w odniesieniu do utworów utrwalonych w postaci budowli | str. | 323 |
1.1. Koncepcja I. Utwór architektoniczny nie jest utworem plastycznym w świetle ustawy | str. | 325 |
1.2. Koncepcja II. Budowla może ucieleśniać twórczość plastyczna i architektoniczna | str. | 329 |
1.3. Koncepcja III. Każdy utwór architektoniczny to utwór plastyczny | str. | 332 |
1.4. Podsumowanie | str. | 335 |
2. Droit de suite i pozostałe przepisy dotyczące utworów plastycznych | str. | 336 |
3. Utwory związane z architektura (rysunki, projekty, modele) | str. | 340 |
4. Podsumowanie | str. | 342 |
Wnioski końcowe | str. | 345 |
Bibliografia | str. | 353 |