Prawo finansów publicznych sektora samorządowego

-17%

Prawo finansów publicznych sektora samorządowego

1 opinia

Format:

pdf

RODZAJ DOSTĘPU

28,22  34,00

Format: pdf

Cena początkowa: 34,00 zł (-17%)

Najniższa cena z 30 dni: 26,18 zł  


28,22

w tym VAT

Podręcznik zawiera aktualne i kompleksowe omówienie wszystkich aspektów związanych ze stanowieniem oraz stosowaniem prawa finansów samorządowych z uwzględnieniem regulacji prawa unijnego i krajowego, rozstrzygnięć nadzorczych regionalnych izb obrachunkowych i sadów administracyjnych oraz literatury przedmiotu. W książce przedstawiono najważniejsze zagadnienia systemu finansowego jednostek samorządu terytorialnego, w tym:


zasady, zakres i strukturę tego systemu;
gospodarkę budżetową z uwzględnieniem wszystkich etapów procedury budżetowej;
dochody i wydatki jednostek samorządu terytorialnego;
dług i deficyt ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnego wskaźnika zadłużenia, który trzeba wyliczyć od 2013 r.;
sprawozdawczość, nadzór i kontrole nad jednostkami samorządu terytorialnego;
odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.


Adresaci:


Publikacja przeznaczona jest dla studentów oraz doktorantów prawa, administracji i ekonomii. Zawarte w opracowaniu wskazówki dotyczące prawidłowego interpretowania i stosowania przepisów prawa będą przydatne pracownikom jednostek samorządu terytorialnego i regionalnych izb obrachunkowych.


Rok wydania2013
Liczba stron312
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-6002-9
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów
   str.    11
  
  Wprowadzenie
   str.    15
  
  Rozdział I
  Decentralizacja administracji publicznej
   str.    21
  
  1. Wprowadzenie
   str.    21
  
  2. Stosunki nadrzędności i podporządkowania w administracji publicznej
   str.    21
  
  3. Nadzór w administracji zdecentralizowanej
   str.    25
  
  4. Pojęcie decentralizacji
   str.    27
  
  5. Formy prawne administracji zdecentralizowanej
   str.    27
  
  Rozdział II
  Zadania samorządu terytorialnego
   str.    31
  
  1. Wprowadzenie
   str.    31
  
  2. Regulacje ustaw samorządowych, ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz ustawy o gospodarce komunalnej
   str.    32
  
  2.1. Zakres działania gminy
   str.    36
  
  2.2. Zakres działania powiatu
   str.    39
  
  2.3. Zakres działania województwa
   str.    41
  
  2.4. Zadania porozumień, związków oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego
   str.    43
  
  3. Przykład materialnoprawnej regulacji zadań jednostek samorządu terytorialnego
   str.    47
  
  Rozdział III
  System finansów publicznych sektora samorządowego
   str.    50
  
  1. Zagadnienia terminologiczne
   str.    50
  
  2. Wyodrębnienie systemu prawnofinansowego samorządu terytorialnego
   str.    51
  
  3. Elementy systemu prawnofinansowego samorządu terytorialnego
   str.    52
  
  4. Pojęcie samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego
   str.    54
  
  5. Gwarancje samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego
   str.    56
  
  Rozdział IV
  Wieloletnia prognoza finansowa
   str.    60
  
  1. Wieloletnia prognoza finansowa jako instrument zarządzania strategicznego
   str.    60
  
  2. Struktura wieloletniej prognozy finansowej
   str.    63
  
  3. Objaśnienia przyjętych wartości w wieloletniej prognozie finansowej
   str.    65
  
  4. Wieloletnia prognoza finansowa a budżet jednostki samorządu terytorialnego
   str.    68
  
  5. Procedura uchwalania wieloletniej prognozy finansowej
   str.    71
  
  5.1. Opracowanie i uchwalanie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany
   str.    71
  
  5.2. Opinie regionalnej izby obrachunkowej dotyczące wieloletniej prognozy finansowej
   str.    72
  
  Rozdział V
  Budżet jako podstawowa instytucja systemu finansów samorządowych
   str.    76
  
  1. Pojęcie i funkcje budżetu
   str.    76
  
  2. Struktura budżetu jednostki samorządu terytorialnego
   str.    81
  
  2.1. Struktura zewnętrzna
   str.    81
  
  2.2. Struktura wewnętrzna
   str.    81
  
  2.2.1. Treść budżetu
   str.    81
  
  2.2.2. Układ budżetu
   str.    85
  
  3. Uchwała budżetowa
   str.    87
  
  Rozdział VI
  Dochody jednostek samorządu terytorialnego
   str.    94
  
  1. System dochodów jednostek samorządu terytorialnego i jego struktura w Konstytucji RP i ustawodawstwie zwykłym
   str.    94
  
  2. Pojęcie i klasyfikacja dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego
   str.    99
  
  2.1. Pojęcie dochodów własnych
   str.    99
  
  2.2. Klasyfikacja dochodów własnych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
   str.    101
  
  3. Subwencja ogólna jako dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego
   str.    106
  
  3.1. Pojęcie i cechy subwencji ogólnej
   str.    106
  
  3.2. Subwencja ogólna dla gmin
   str.    110
  
  3.3. Subwencja ogólna dla powiatów
   str.    113
  
  3.4. Subwencja ogólna dla województw
   str.    114
  
  3.5. Część oświatowa subwencji ogólnej
   str.    115
  
  3.6. Zasady i tryb przekazywania części subwencji ogólnej
   str.    117
  
  4. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego do budżetu państwa
   str.    118
  
  5. Dotacje celowe jako dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego
   str.    121
  
  5.1. Pojęcie i cechy dotacji celowej w doktrynie
   str.    121
  
  5.2. Dotacje celowe na płaszczyźnie normatywnej jako dochód jednostek samorządu terytorialnego
   str.    123
  
  Rozdział VII
  Wydatki jednostek samorządu terytorialnego
   str.    129
  
  1. Pojęcie i rodzaje wydatków jednostek samorządu terytorialnego
   str.    129
  
  1.1. Uwagi wprowadzające
   str.    129
  
  1.2. Pojęcie wydatków jednostek samorządu terytorialnego
   str.    130
  
  1.3. Klasyfikacja wydatków jednostek samorządu terytorialnego w doktrynie
   str.    132
  
  2. Zasady i formy dokonywania wydatków przez jednostki samorządu terytorialnego
   str.    133
  
  2.1. Zasady dokonywania wydatków
   str.    133
  
  2.2. Formy dokonywania wydatków
   str.    136
  
  3. Klasyfikacja wydatków dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w ustawie o finansach publicznych
   str.    136
  
  3.1. Klasyfikacja według rodzaju zadań
   str.    136
  
  3.2. Wydatki bieżące a wydatki majątkowe
   str.    139
  
  3.3. Dotacja jako wydatek budżetu jednostek samorządu terytorialnego
   str.    141
  
  Rozdział VIII
  Dług publiczny i deficyt budżetowy jednostki samorządu terytorialnego
   str.    149
  
  1. Pojęcie długu publicznego i podstawy prawne zadłużania sektora finansów publicznych
   str.    149
  
  1.1. Pojęcie długu publicznego
   str.    149
  
  1.2. Podstawy prawne zadłużania sektora finansów publicznych
   str.    150
  
  1.3. Zarządzanie państwowym długiem publicznym
   str.    153
  
  2. Deficyt budżetowy jednostki samorządu terytorialnego i źródła jego finansowania
   str.    154
  
  2.1. Pojęcie deficytu budżetowego
   str.    154
  
  2.2. Źródła finansowania deficytu budżetowego
   str.    155
  
  2.3. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o możliwości spłaty kredytu, pożyczki lub wykupu papierów wartościowych
   str.    157
  
  3. Dług jednostek samorządu terytorialnego
   str.    158
  
  3.1. Zewnętrzne ograniczenia zaciągania długu przez jednostki samorządu terytorialnego
   str.    159
  
  3.2. Wewnętrzne ograniczenia zaciągania długu przez jednostki samorządu terytorialnego
   str.    159
  
  Rozdział IX
  Procedura budżetowa
   str.    163
  
  1. Procedura tworzenia budżetu jednostki samorządu terytorialnego
   str.    163
  
  1.1. Etapy procedury budżetowej
   str.    163
  
  1.2. Planowanie budżetowe
   str.    164
  
  1.2.1. Uchwała proceduralna
   str.    166
  
  1.2.2. Założenia do projektu budżetu
   str.    169
  
  1.2.3. Opracowywanie projektu budżetu
   str.    170
  
  1.2.4. Opracowywanie projektów planów finansowych przez jednostki organizacyjne
   str.    176
  
  1.3. Opiniowanie przez regionalną izbę obrachunkową projektu uchwały budżetowej oraz możliwości sfinansowania deficytu
   str.    177
  
  1.3.1. Opinia o projekcie uchwały budżetowej
   str.    177
  
  1.3.2. Opinia w sprawie możliwości sfinansowania deficytu budżetowego
   str.    178
  
  1.4. Uchwała o prowizorium budżetowym
   str.    180
  
  1.5. Podjęcie uchwały budżetowej
   str.    180
  
  1.5.1. Projekt uchwały budżetowej jako podstawa gospodarki finansowej w roku budżetowym
   str.    180
  
  1.5.2. Ustalenie zastępcze budżetu
   str.    182
  
  1.5.3. Tryb podjęcia uchwały budżetowej
   str.    184
  
  2. Procedura wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
   str.    186
  
  2.1. Podstawy prawne wykonywania budżetu
   str.    186
  
  2.2. Zasady wykonywania budżetu
   str.    187
  
  2.3. Podmioty wykonujące budżet
   str.    191
  
  2.4. Zmiany w toku wykonywania budżetu
   str.    195
  
  2.4.1. Przesłanki i rodzaje zmian
   str.    195
  
  2.4.2. Przenoszenie wydatków budżetowych
   str.    196
  
  2.4.3. Rozdysponowanie rezerw budżetowych
   str.    198
  
  2.4.4. Blokowanie planowanych wydatków budżetowych
   str.    200
  
  2.5. Kompetencje organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania zmian w uchwale budżetowej
   str.    201
  
  3. Procedura kontroli wykonania budżetu
   str.    204
  
  3.1. Kontrola przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze
   str.    205
  
  3.1.1. Obowiązki informacyjne zarządu
   str.    205
  
  3.1.2. Opinia regionalnej izby obrachunkowej w sprawie informacji o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze
   str.    205
  
  3.2. Kontrola wykonania budżetu w ramach instytucji absolutorium
   str.    207
  
  3.2.1. Pojęcie absolutorium komunalnego
   str.    207
  
  3.2.2. Obowiązki sprawozdawcze i informacyjne zarządu
   str.    208
  
  3.2.3. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o sprawozdaniu rocznym z wykonania budżetu
   str.    209
  
  3.2.4. Zadania komisji rewizyjnej
   str.    210
  
  3.2.5. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o wniosku komisji rewizyjnej w sprawie absolutorium
   str.    211
  
  3.2.6. Podjęcie uchwały w sprawie absolutorium
   str.    212
  
  3.2.7. Opinia regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały o nieudzieleniu absolutorium
   str.    217
  
  Rozdział X
  Sprawozdawczość jednostek samorządu terytorialnego
   str.    219
  
  1. Wprowadzenie
   str.    219
  
  2. Sprawozdawczość budżetowa
   str.    220
  
  2.1. Definicja
   str.    220
  
  2.2. Cel sporządzania sprawozdań
   str.    221
  
  2.3. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań
   str.    221
  
  2.4. Rodzaje sprawozdań budżetowych
   str.    222
  
  2.5. Cykliczność sporządzania i przekazywania sprawozdań
   str.    223
  
  2.6. Podmioty zobowiązane do sporządzania i przekazywania sprawozdań
   str.    224
  
  2.7. Formy sporządzania sprawozdań
   str.    224
  
  2.8. Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych
   str.    224
  
  2.8.1. Sprawozdanie Rb-27S - miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego
   str.    224
  
  2.8.2. Sprawozdanie Rb-28S - miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego
   str.    226
  
  2.8.3. Sprawozdanie Rb-NDS - kwartalne sprawozdanie o nadwyżce/ deficycie jednostki samorządu terytorialnego
   str.    227
  
  2.8.4. Sprawozdanie Rb-PDP - roczne sprawozdanie z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu
   str.    228
  
  2.8.5. Sprawozdanie Rb-ST - roczne sprawozdanie o stanie środków na rachunkach bankowych jednostek samorządu terytorialnego
   str.    229
  
  2.8.6. Sprawozdanie Rb-50 - kwartalne sprawozdanie o dotacjach/ wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami
   str.    229
  
  2.8.7. Sprawozdanie Rb-27ZZ - kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami
   str.    230
  
  2.8.8. Sprawozdanie Rb-30S - półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania planów finansowych samorządowych zakładów budżetowych
   str.    231
  
  2.8.9. Sprawozdanie Rb-34S - półroczne/roczne sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 u.f.p.
   str.    231
  
  2.8.10. Sprawozdanie Rb-WSa - roczne sprawozdanie o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego
   str.    232
  
  3. Sprawozdania z operacji finansowych
   str.    233
  
  3.1. Sprawozdanie Rb-Z - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji
   str.    233
  
  3.2. Sprawozdanie Rb-N - kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych
   str.    235
  
  3.3. Sprawozdanie Rb-ZN - kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań oraz należności Skarbu Państwa z tytułu wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych
   str.    236
  
  3.4. Sprawozdanie Rb-UZ - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych
   str.    237
  
  3.5. Sprawozdanie Rb-UN - roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności z tytułu papierów wartościowych według wartości księgowej
   str.    237
  
  4. Sprawozdawczość finansowa jednostek samorządu terytorialnego
   str.    237
  
  4.1. Definicja i przedmiot sprawozdań finansowych
   str.    237
  
  4.2. Cel sprawozdań finansowych
   str.    238
  
  4.3. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań finansowych
   str.    238
  
  4.4. Jednostki zobowiązane do składania sprawozdań finansowych
   str.    240
  
  4.5. Badanie i zatwierdzanie sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego
   str.    241
  
  5. Sprawozdania z wykonania budżetu (półroczne i roczne), zwane opisowymi
   str.    242
  
  6. Nieprawidłowości i odpowiedzialność przy sporządzaniu sprawozdań jednostek samorządu terytorialnego
   str.    244
  
  Rozdział XI
  Nadzór i kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego przez regionalne izby obrachunkowe
   str.    245
  
  1. Status i zadania regionalnych izb obrachunkowych
   str.    245
  
  2. Działalność nadzorcza regionalnych izb obrachunkowych
   str.    247
  
  2.1. Nadzór jako instytucja prawna
   str.    247
  
  2.2. Przedmiot nadzoru i środki nadzorcze
   str.    248
  
  3. Działalność kontrolna regionalnych izb obrachunkowych
   str.    251
  
  3.1. Kryteria kontroli
   str.    251
  
  3.2. Kontrola kompleksowa
   str.    252
  
  3.3. Pozostałe rodzaje kontroli
   str.    254
  
  3.4. Tryb przeprowadzania kontroli
   str.    255
  
  4. Działalność opiniodawcza regionalnych izb obrachunkowych
   str.    257
  
  5. Pozostała działalność
   str.    259
  
  Rozdział XII
  Odpowiedzialność jednostek samorządu terytorialnego za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
   str.    262
  
  1. Pojęcie i charakter prawny odpowiedzialności
   str.    262
  
  2. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
   str.    264
  
  3. Zakres podmiotowy odpowiedzialności
   str.    267
  
  4. Zakres przedmiotowy odpowiedzialności
   str.    269
  
  5. Postępowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych
   str.    275
  
  Rozdział XIII
  Finansowanie projektów regionalnych z udziałem bezzwrotnych środków europejskich
   str.    281
  
  1. Polityka regionalna
   str.    281
  
  2. Ramy instytucjonalne systemu wykorzystywania środków europejskich
   str.    284
  
  3. Środki europejskie
   str.    286
  
  4. Budżet środków europejskich
   str.    287
  
  5. Pozyskiwanie bezzwrotnych środków europejskich
   str.    288
  
  6. Zasady dokonywania wydatków z budżetu środków europejskich
   str.    291
  
  7. Konsekwencje nieprawidłowego wykorzystania środków europejskich
   str.    294
  
  Bibliografia
   str.    299
RozwińZwiń