INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Pierwsza nagroda w konkursie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na najlepszą pracę doktorską w Polsce poświęconą ochronie konkurencji
Monografia jest kompleksowym omówieniem jednego z najważniejszych celów systemu antymonopolowego Unii Europejskiej – jednolitości stosowania unijnego prawa konkurencji. Publikacja uwzględnia zmiany proceduralne oraz ustrojowe objęte projektem tzw. dyrektywy efektywnościowej i dokumentami poprzedzającymi przedstawienie projektu.
W opracowaniu autor omówił m.in.:
publicznoprawny i prywatnoprawny filar wdrażania unijnych reguł konkurencji, a także normy materialnoprawne, proceduralne oraz ustrojowe,
zagrożenia wynikające z rozbieżnego orzecznictwa organów i sądów krajowych oraz rozstrzygnięć w obrębie Unii,
przyczyny odmiennych warunków egzekwowania unijnego prawa konkurencji, a tym samym różnych uwarunkowań prowadzenia działalności gospodarczej.
Adresaci:Publikacja będzie szczególnie cenna dla prawników pracujących w kancelariach, sędziów, pracowników administracji i ekonomistów. Zainteresuje także pracowników naukowych, którzy chcą poszerzyć wiedzę dotyczącą unijnego prawa konkurencji.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 476 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8124-841-9 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Przedmowa | str. | 15 |
Rozdział | 1 |
Prawo konkurencji Unii Europejskiej a jednolitość jego stosowania | str. | 19 |
1.1. Wprowadzenie | str. | 19 |
1.2. Zakres i założenia pracy | str. | 23 |
1.3. Uzasadnienie wyboru tematu monografii | str. | 30 |
1.4. Cele i metody badawcze oraz wskazanie hipotez badawczych | str. | 32 |
1.5. Trudności badawcze | str. | 38 |
1.6. Podsumowanie | str. | 39 |
Rozdział | 2 |
Jednolitość – próba definicji | str. | 41 |
2.1. Zgodność, spójność, jednolitość a skuteczność | str. | 41 |
2.2. Wnioski | str. | 54 |
Rozdział | 3 |
Jednolitość w zmodernizowanym prawie konkurencji Unii Europejskiej | str. | 59 |
3.1. Uwagi wprowadzające | str. | 59 |
3.2. Jednolitość stosowania prawa konkurencji Unii Europejskiej po wejściu w życie rozporządzenia nr 1/2003 | str. | 62 |
3.3. Przeniesienie ciężaru wykonywania unijnego prawa antymonopolowego na organy krajowe | str. | 66 |
3.4. Pozycja krajowego organu konkurencji w świetle art. 35 rozporządzenia nr 1/2003 jako przyczynek do dyskusji o zasadzie jednolitości oraz zasadzie skuteczności | str. | 68 |
3.5. Ekonomizacja prawa antymonopolowego a jego jednolite stosowanie | str. | 71 |
3.6. Reguły podziału zadań oraz kompetencji pomiędzy Komisję a organy krajowe | str. | 77 |
3.6.1. Przesłanka wpływu na handel a granice stosowania prawa unijnego | str. | 79 |
3.6.2. Kryteria przydzielania spraw o wymiarze unijnym Komisji i organom krajowym | str. | 88 |
3.6.3. Równoległe stosowanie krajowych i unijnych norm antymonopolowych w kontekście reguły konwergencji | str. | 92 |
3.7. Podstawowe zagrożenia niejednolitością przy publicznoprawnym wdrażaniu reguł konkurencji Unii Europejskiej | str. | 98 |
3.7.1. Brak mechanizmów weryfikacyjnych niespełnienia przesłanki wpływu na handel | str. | 98 |
3.7.2. Kontrola sądowa na poziomie krajowym a zasada jednolitości | str. | 101 |
3.7.3. Wiele organów, wiele rozstrzygnięć, wiele zagrożeń | str. | 103 |
3.7.4. Decyzje zobowiązujące a decyzje stwierdzające naruszenia | str. | 115 |
3.7.5. Aspekty proceduralne oraz instytucjonalne wpływające na jednolitość i skuteczność działalności organów konkurencji Państw Członkowskich | str. | 119 |
3.8. Rola Komisji Europejskiej w zapewnianiu jednolitości | str. | 122 |
3.8.1. Komisja Europejska jako strażniczka Traktatów | str. | 122 |
3.8.2. Mechanizmy współpracy Komisji i krajowych organów antymonopolowych | str. | 126 |
3.8.3. Współpraca z sądami krajowymi | str. | 131 |
3.8.4. Decyzje Komisji jako probierz dla jednolitego stosowania prawa | str. | 135 |
3.8.5. Mechanizmy ograniczania liczby postępowań antymonopolowych | str. | 139 |
3.8.6. Decyzje negatywne i ich wpływ na jednolitość | str. | 144 |
3.9. Rola Europejskiej Sieci Konkurencji | str. | 146 |
3.9.1. Umiejscowienie Sieci w modelu antytrustowym a alokacja spraw | str. | 146 |
3.9.2. Rosnąca rola Europejskiej Sieci Konkurencji | str. | 151 |
3.9.3. Wymiana informacji jako instrument zapewniający jednolitość oraz skuteczność | str. | 154 |
3.9.4. Akty przyjmowane w ramach Sieci | str. | 158 |
3.10. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w służbie jednolitego stosowania unijnego prawa konkurencji | str. | 161 |
3.10.1. Rola Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w zapewnianiu jednolitości in genere | str. | 162 |
3.10.2. Rola Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w zapewnianiu jednolitości ad casum | str. | 164 |
3.11. Wnioski | str. | 167 |
Rozdział | 4 |
Prywatnoprawne a jednolite wdrażanie reguł konkurencji | str. | 171 |
4.1. Private enforcement – jednolitość przed harmonizacją | str. | 173 |
4.2. Dyrektywa jako instrument ujednolicający | str. | 180 |
4.2.1. Harmonizacja przepisów prawa materialnego | str. | 182 |
4.2.2. Prejudykat – skuteczność, komplementarność, jednolitość | str. | 187 |
4.2.3. Ekonomiczne aspekty postępowań cywilnych | str. | 189 |
4.3. Dążenie do spójności | str. | 193 |
4.3.1. Spójność w cywilnym paradygmacie systemu antymonopolowego | str. | 194 |
4.3.1.1. Przekazywanie Komisji wyroków sądów krajowych | str. | 195 |
4.3.1.2. Udział organu w postępowaniu odszkodowawczym | str. | 197 |
4.3.1.3. Niezgodność w zakresie podstawy prawnej | str. | 198 |
4.3.1.4. Brak ujednolicenia instytucji powództw grupowych | str. | 200 |
4.3.1.5. Brak kanałów przesyłu informacji między jurysdykcjami krajowymi | str. | 201 |
4.3.1.6. Sądy, sędziowie a jednolitość stosowania prawa konkurencji Unii Europejskiej | str. | 202 |
4.3.2. Spójne wykonywanie reguł konkurencji w ramach public i private enforcement | str. | 203 |
4.3.2.1. Ograniczony zakres prejudykatu w ramach jednej jurysdykcji | str. | 204 |
4.3.2.2. Rozstrzygnięcia krajowych organów konkurencji w ujęciu transgranicznym | str. | 206 |
4.3.2.3. Sprawa unijna a krajowa – implikacje rozbieżnych kwalifikacji prawnych | str. | 207 |
4.3.2.4. Krajowy organ konkurencji przed sądem innego Państwa Członkowskiego jako amicus curiae | str. | 208 |
4.3.2.5. Ujawnianie dowodów | str. | 210 |
4.3.2.6. Koncepcje publicznego prawa konkurencji w sporach cywilnych | str. | 210 |
4.3.2.7. Środki zabezpieczające i tymczasowe | str. | 212 |
4.3.2.8. Powództwo o ustalenie istnienia stosunku prawnego | str. | 214 |
4.4. Wnioski podsumowujące | str. | 215 |
Rozdział | 5 |
Zachowanie jednolitości orzecznictwa – przekrój zagadnień problemowych | str. | 221 |
5.1. Uwagi wprowadzające | str. | 221 |
5.2. Konkretne problemy stosowania unijnych reguł antytrustowych | str. | 224 |
5.2.1. Współpraca Komisji Europejskiej z sądami Państw Członkowskich | str. | 225 |
5.2.2. (Nie)stosowanie prawa konkurencji Unii Europejakiej w Państwach Członkowskich | str. | 229 |
5.2.3. Stosowanie prawa konkurencji Unii Europejskiej w sprawach stricte krajowych | str. | 239 |
5.2.4. Zasięg geograficzny naruszenia a treść decyzji organów krajowych | str. | 243 |
5.2.5. Zasada ekstraterytorialności a organy i sądy Państw Członkowskich | str. | 260 |
5.2.6. Krytyczny przegląd postępowań w sprawach Visa oraz MasterCard | str. | 265 |
5.2.7. Rezerwacja pokoju hotelowego a sprawa antymonopolowa | str. | 270 |
5.3. Potencjalne zagrożenia dla jednolitości stosowania prawa konkurencji UE | str. | 278 |
5.3.1. Wyzwania współczesności w świetle more uniform approach | str. | 278 |
5.3.2. Prawo konkurencji a ochrona danych osobowych | str. | 288 |
5.3.3. Cele prawa konkurencji – możliwe rozbieżności przy stosowaniu prawa | str. | 292 |
5.3.4. Odmienności w krajowym prawie konkurencji a prawo unijne | str. | 302 |
5.3.5. Krajowe normy konstytucyjne a wzorzec unijny | str. | 309 |
5.4. Implikacje dla jednolitości w kontekście zagadnień proceduralnych i ustrojowych | str. | 314 |
5.4.1. Prawo procesowe a (ponad)narodowe reguły postępowania dowodowego | str. | 314 |
5.4.1.1. Decyzje krajowych organów konkurencji w ujęciu transgranicznym a brak harmonizacji procedury | str. | 316 |
5.4.1.2. Akty niekończące postępowania antymonopolowego | str. | 317 |
5.4.1.3. Odmienności w zakresie prawa do obrony | str. | 321 |
5.4.1.4. Uprawnienia kontrolujących a pozycja kontrolowanych | str. | 323 |
5.4.1.5. Dywergencja w zakresie środków dowodowych | str. | 325 |
5.4.1.6. Instrumenty w postępowaniu Komisji i organów krajowych | str. | 327 |
5.4.1.7. Pisemne postawienie zarzutów | str. | 329 |
5.4.2. Forum shopping – zagrożenie dla unijnego prawa antytrustowego | str. | 333 |
5.4.3. Wysokość kar jako czynnik dysharmonizacyjny | str. | 335 |
5.4.4. Programy łagodzenia kar Unii Europejskiej i Państw Członkowskich | str. | 347 |
5.4.5. Decyzje zobowiązujące oraz ugody w Państwach Członkowskich a zasada jednolitości | str. | 353 |
5.4.6. (Nie)zależność organów ochrony konkurencji Państw Członkowskich | str. | 358 |
5.4.7. Współpraca pomiędzy krajowymi organani konkurencji a innymi krajowymi organami | str. | 366 |
5.4.8. Krajowe organy ochrony konkurencji a „superregulatorzy | str. | 373 |
5.4.9. Sieci regulatorów krajowych jako odpowiednik Europejskiej Sieci Konkurencji | str. | 386 |
5.5. Wnioski podsumowujące | str. | 392 |
Rozdział | 6 |
Zakończenie | str. | 397 |
6.1. Ogólne wnioski w zakresie stosowania unijnych reguł konkurencji | str. | 397 |
6.1.1. Konkretne i potencjalne zagrożenia dla zasady jednolitości | str. | 398 |
6.1.2. Niewystarczające instrumentarium prawne | str. | 400 |
6.1.3. Niespójności w zakresie private i public enforcement | str. | 402 |
6.1.4. Niewyeliminowane zjawisko forum shopping | str. | 403 |
6.1.5. Dostępne środki zapewniania jednolitego stosowania reguł konkurencji Unii Europejskiej | str. | 404 |
6.1.6. Słabości obecnego modelu antytrustowego | str. | 406 |
6.2. Postulaty | str. | 408 |
6.2.1. Zmiana metody ewaluacyjnej kryterium wpływu na handel | str. | 409 |
6.2.2. Podejście organów i sądów – uzasadnianie rozstrzygnięć i domniemanie | str. | 411 |
6.2.3. Dostęp do orzecznictwa w ujęciu formalnym i materialnym | str. | 412 |
6.2.4. Możliwości sprawcze Komisji Europejskiej | str. | 414 |
6.2.5. Harmonizacja przepisów proceduralnych | str. | 416 |
6.2.6. Gwarancje niezależności krajowych organów konkurencji jako gwarancje jednolitego stosowania prawa | str. | 418 |
6.2.7. Dalszy rozwój prywatnoprawnego paradygmatu | str. | 419 |
6.2.8. Postulaty w zakresie ekstraterytorialnego wykonywania reguł konkurencji Unii Europejskiej | str. | 421 |
6.2.9. Sądy i sędziowie a jednolitość stosowania prawa konkurencji Unii Europejskiej | str. | 422 |
6.2.10. Słowo końcowe | str. | 424 |
Wykaz aktów prawnych | str. | 425 |
Wykaz orzecznictwa | str. | 431 |
Bibliografia | str. | 443 |